Zahvaljujući saradnji Srpske asocijacije uvoznika novih vozila i delova i Asocijacije proizvođača vozila Evrope (ACEA) objavljujemo nastavak analize ekonomskih i tržišnih rezultata auto-industrije u svetu i EU u prvoj polovini ove godine, koji se odnose na kategoriju N1 – laka komercijalna vozila.
Šta je analiza pokazala?
1. REGISTRACIJE LAKIH KOMERCIJALNIH VOZILA: H1 2025
Globalno
U prvoj polovini 2025. godine, Severna Amerika je učvrstila svoju poziciju kao najveće tržište lakih komercijalnih vozila, proširivši se za 10% i premašivši 2,1 milion jedinica, osvojivši 30,5% globalne prodaje. Kina je druga sa povećanjem od 4,2% na 1,6 miliona jedinica, držeći udeo od 23,5%.
Evropa je, nasuprot tome, zabeležila oštar pad od 12% na 1,1 milion jedinica, smanjujući svoj tržišni udeo na 16,1% sa 18,8% u prvoj polovini 2024. Južna Amerika je zabeležila najbrži rast od 11,7%,dostigavši više od 580.000 jedinica i udeo od 8,4%. Japan i Južna Koreja su zajedno porasli za 4,3% na skoro 400.000 jedinica, dok su Bliski istok i Afrika pali za 1,5%. Južna Azija je pala za 0,6%, ali je ostala značajan igrač sa 10,7% globalnog tržišta.
Evropska unija (EU)
Prva polovina 2025. godine pokazala se izazovnom za evropsko tržište lakih komercijalnih vozila, oblikovano teškim ekonomskim kontekstom. Nagli pad registracija odražavao je stalne prepreke sa kojima se industrija suočava u promociji obnavljanja voznog parka i unapređenju prelaska na izvore energije sa nultom emisijom.
Registracije novih lakih komercijalnih vozila u EU pale su za 13,2%, a tri najveća tržišta doprinela su padu. Nemačka je zabeležila najveći pad od 14,7%, zatim Francuska (-12%) i Italija (-11,7%). Nasuprot tome, Španija je zabeležila porast registracija od 11,2%.
Što se tiče registracija po izvoru pogona, dizel je ostao preferirani izbor za nove kupce lakih komercijalnih vozila u EU u prvoj polovini 2025. godine. Međutim, registracije dizel vozila su opale za 15,6%, što je rezultiralo tržišnim udelom od 82% (smanjenje sa 84,3% u prvoj polovini 2024. godine). Benzinski modeli smanjeni su za 29,8%, što čini udeo od 4,9%. Električni kombiji sada zauzimaju tržišni udeo od 9,5%, što je povećanje sa 5,8% u istom periodu prošle godine. Registracije hibridnih kombija su porasle za 7,1%, ali čine samo 2,6% tržišnog udela.
BROJKE – REGISTRACIJE NOVIH LAKIH KOMERCIJALNIH VOZILA U EU – H1 2025
Francuska 184.352
Nemačka 128.813
Italija 98.843
Španija 95.154
UKUPNO EU: 729.127
2. PROIZVODNJA NOVIH LAKIH KOMERCIJALNIH VOZILA: H1 2025
Globalno
U prvoj polovini 2025. godine, globalna proizvodnja lakih komercijalnih vozila porasla je za 1%. Evropa je zabeležila pad od 6,8%, uglavnom zbog smanjenja od 9,4% u EU i naglog pada od 48,3% u Ujedinjenom Kraljevstvu.
Severna Amerika je zabeležila pad proizvodnje od 2,7%, a Sjedinjenim Državama pad od 3,1%. Južna Amerika je zabeležila rast od 13,8%, vođen snažnim rastom Brazila od 18,3%. U Aziji je ukupna proizvodnja porasla za 5,5%, podržana povećanjem u Kini (+9,1%) i Japanu (+13,3%), dok je Tajland zabeležio smanjenje od 3,6%, a Indija pad od 3,4%. Region Bliskog istoka i Afrike zabeležio je povećanje od 7,9%, pri čemu je Južna Afrika zabeležila rast proizvodnje kombija od 4,5%.
BROJKE – PROIZVODNJA NOVIH LAKIH KOMERCIJALNIH VOZILA U SVETU – H1 2025
EVROPA 1.382.369
EU 1.018,595
Turska 243.109
UK 24.101
Rusija 47.114
Ostali Evropa 49.450
SEVERNA AMERIKA 2.061.015
SAD 1.399.873
JUŽNA AMERIKA 394.815
Brazil 242.117
AZIJA 3.172.659
Kina 1.721.300
Japan 409.695
Tajland 386.008
Indija 375.803
Ostali 279.853
BLISKI ISTOK/AFRIKA 217.031
Južna Afrika 117.350
SVET 7.227.869
Izvor: ACEA
Fotografija: AI
