Emobility Eco Forum uspešno završen

U Beogradu je prošle nedelje održan Emobility Eco Forum. Ovo je nastavak Simpozijuma Emobility, ali je tema ovogodišnje izvedbe bila malo šira, zbog čega je i naziv bio drugačiji. Organizatorima je uspelo da u Beograd dovedu eminentne goste iz inostranstva i Srbije.

Da pomenemo jednog od najvećih baterijskih hemijskih genija, Roberta Dominka iz Slovenačkog nacionalnog hemijskog instituta, Baerte de Breya iz Elaad NL, nizozemskog stručnjaka za punjačku infrastrukturu i mrežu, kao i Nemanju Mikaća iz Eleven ES, jedine fabrike u Evropi koja proizvodi LFP baterije. Organizatori su bili izuzetno srećni i zbog prisustva dve odlučne žene i velikih poznavateljki teme, poljske naučnice Katarzyne Iwińske i islandjanke Anne Margrét Kornelíusdóttir. Imali smo i predstavnike vodikovih tehnologija; Forumu su prisustvovali Poljak Piotr Wieczorek i generalni sekretar mađarskog vodikovog udruženja HH2 Zoltán Butsi. Zanimljivo je bilo i na prezentaciji gradova: Beč, grad u kojem je prema mišljenju njegovih stanovnika život najprijatniji, predstavljao je Gerald Franz, dok je Ljubljanu, Zelenu prestonicu Evrope, predstavio zamenik gradonačelnika Dejan Crnek.

Ukratko, sastav je zaista obećavao stručni i kvalitetan pogled na zeleni i energetski prelaz.

Sve se počelo s predavanjem Simona Franka, regionalnog direktora BASF-a, koji je izneo nekoliko alarmantnih podataka o tome zašto je neophodno da počnemo razmišljati o kružnoj ekonomiji. Možda znate da za svakog stanovnika Zemlje svake godine iskopamo 12 tona zemlje za različite osnovne materijale koje koristimo? Za većinu je to šokantan podatak.

Primož Lemež, jedan od organizatora događaja, kritikovao je sve, od evropskih proizvođača automobila, za koje smatra da su potpuno nesposobni, do infrastrukture za punjenje, koja se ne postavlja zbog potrebe za punjenjem, već samo da bi se dobila evropska sredstva. Na kraju je kritizovao i politike, koje je nazvao Zelenim fašistima, bez obzira na to da li su levice ili desnice. On se raduje trenutnoj krizi, jer će možda sada svi početi da razumeju šta korisnici žele, a koji su do sada bili zanemareni.

Veoma zanimljiv je bio i „baterijski“ panel, na kojem su učestvovali dr. Dominko, Mikać i Franko. Na njemu je jasno rečeno da kineski proizvođači imaju veliku, gotovo neuhvatljivu prednost, dok je najveći problem nedostatak stručnjaka u Evropi. Dok imamo u Evropi 200 profesora koji istražuju baterijske tehnologije, na Kini ih ima 3.000!

Baerte de Brey je predstavio prednosti električnih automobila za mrežu, budući da dvosmerno punjenje može biti dobra rešenja kako za mrežu, tako i za vlasnike električnih automobila, jer na taj način mogu povratiti deo novca za energiju ili automobil. Baerte je takođe govorio o Utrechtu, gradu koji ima najbolju i najnapredniju infrastrukturu za punjenje EV.

Zanimljiv je bio i panel o odnosu između vodikovih i baterijskih tehnologija. Dok Kinezi stavljaju naglasak na „jednog konja“, tj. na baterije, Evropa i Japan se i dalje bave i drugim pogonskim energijama. Prema Lemežu, to je greška i nepotrebno trošenje novca, bar kada je reč o drumskoj transportu, ali su Aleksandar Andrić iz Toyote, Piotr Wieczorek iz poljskog instituta Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji i Zoltán Butsi iz mađarskog HH2 imali malo drugačije mišljenje. Sasvim logično.

Veoma zanimljivo je bilo i razmišljanje dr. Katarzyne Iwińske, koja se bavi sociološkim pitanjima; uvek je potrebno uključiti javnost u razgovore o energetskom prelazu. I upravo zato, što javnost u Srbiji nije bila uključena u procese za dobijanje litijuma od početka, sada imaju mnogo problema s tim. Svi su se složili da je vodik izuzetno važan energent, ukoliko ne za drumski prevoz, onda za mnoge druge svrhe, posebno u teškoj industriji.

Na „gradskom panelu“, gde su učestvovali zamenik gradonačelnika Ljubljane Dejan Crnek, Gerald Franz iz Beča, Anna Margrét Kornelíusdóttir iz Rejkjavika i Baerte de Brey iz Utrehta, Ljubljana i Beč su najčešće nagrađivana mesta kada je reč o prijaznosti bivanja i zelenom prelazu. Zanimljivo je da, uprkos nagradama, nijedno od ova dva mesta ne miruje. Takođe, Rejkjavik je veoma aktivan, ali je Anna istakla pre svega to da žele bolji javni prevoz. Baerte, koji dolazi iz predgrađa Utrehta, naglasio je da Utrecht ima izuzetno dobro razvijenu javnu punilačku infrastrukturu, koja je ujedno i najmodernija.

Poslednjeg dana dotakli smo se i agrovoltaike. Na Siciliji trenutno stvaraju pravi agrovoltaični laboratorij na nekoliko hektara zemlje. Direktor organizacije Land, Vito La Fata, predstavio je zanimljiv koncept proizvodnje hrane i energije. Ako neko misli da je reč o jednostavnom postavljanju solarnih panela iznad polja, veoma se vara. Sve je to mnogo složenije, jer paneli koji propuštaju svetlost do biljaka rade na izuzetno složenom elektronskom sistemu. Prva prioritet agrovoltaike mora biti biljke. One moraju uspevati najmanje toliko dobro kao da iznad njih nema solarnih panela, a pritom se mora voditi računa o što boljem iskorišćavanju energije. Za sada su rezultati ohrabrujući, jer su hektarski prinosi čak malo bolji, a pritom štede od 30 do 50 procenata vode za navodnjavanje (što je na sušnoj Siciliji izuzetno važno). Iskorišćenost fotovoltaičnih panela tokom cele godine je između 70 i 80 procenata. Međutim, treba napomenuti da je maksimalno iskorišćenje panela na sunčanoj Siciliji čak 1.900 sati godišnje. Ako to uporedimo sa Slovenijom, njihovih 70 procenata iskorišćenja je i dalje bolje od slovenskog, gde imamo otprilike 1.000 sati maksimalne iskorišćenosti fotovoltaike godišnje.

Jasno je da je „ekologija električnih automobila“ veoma povezana sa obnovljivim izvorima energije, tako da agrovoltaika i električni automobili mogu živeti u savršenoj simbiozi.

Na svim panelima osećalo se nezadovoljstvo zbog prekomerne evropske birokratije u vezi s raznim pozivima za dobijanje sredstava, često zbog loših zakona koje pripremaju neobučeni i analfabetski evropski službenici. O lošim zakonima i direktivama koje predlaže Evropska komisija i usvaja Evropski parlament, ni ne govorimo. To su takođe bila pitanja koja su bila upućena predstavniku Evropske komisije u Beogradu. Međutim, vođa misije Emanuele Giaufre nije imao vremena (kako zgodno) da prisustvuje razgovoru.

Svi učesnici Foruma bili su izuzetno zadovoljni, jer je pružio stvarno iscrpan pogled ne samo na trenutna dešavanja na ovom polju, već je otkrio i mnoge slojeve u ovoj izuzetno važnoj i intrigantnoj evropskoj temi. Upravo u trenutku završetka Foruma, evropske države su donele još jednu izuzetno neodgovornu i dugoročno veoma štetnu odluku; naime, dodatne carine za uvoz električnih automobila iz Kine.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *