Garaža test: Citroen Berlingo Business M Live 1.6 BlueHDi 100

 

Kada su u pitanju višenamenska vozila, koja služe za prevoz putnika i robe, teško ih je smestiti u određeni segment. Ali kada kažemo Berlingo onda nam je jasno o čemu se radi. Čuveni Berlingo već više od 20 godina je asocijacija za vozilo koje može da posluži za mnoge namene. Danas imamo na tržištu prisutnu treću generaciju ovog modela, koji deli platformu sa bratskim modelima Peugeot Rifter i Opel Combo, a od kraja ove godine na istoj platformi stiže i Toyota ProAce City.

U čemu je tajna popularnosti Berlinga? Pre svega u vrlo funkcionalnim rešenjima koja su vremenom unapređivana. Berlingo se pokazao i kao vrlo pouzdan partner, sa zahvalnim dizel pogonskim agregatima, a i svojim dopadljivim dizajnom uvek je prednjačio ispred konkurenata.

Novi Berlingo se na domaćem tržištu nudi u dve verzije, putničkoj i dostavnoj sa oznakom Business. U ponudi je kraća M i duža XL karoserijska izvedba. Upravo ova Business verzija se našla na našem testu. Napominjemo da kompanija Avtonova KAB, ekskluzivni uvoznik Citroën vozila, omogućava pravnim licima nabavku vozila homologacije N1, koja pruža mogućnost kupovine sa pravom na povraćaj PDV-a. Upravo zbog N1 homologacije Berlingo Business poseduje zaštitnu mrežu iza zadnjeg reda sedišta.

Ovakvo rešenje idealno je ukoliko nema potrebe za prevozom gabaritnih stvari, a sasvim sigurno u tovarni prostor Berlinga može stati puno toga, iako možda ne deluje tako na prvi pogled. Kako je u ovom slučaju putnički prostor odvojen od teretnog, moguće je iskoristiti pun kapacitet tovarnog prostora. U M verziji zapremina prtljažnika iznosi zavidnih 775 litara, dok je u produženoj XL verziji zapremina čak 1050 litara. Pritom je nosivost 820kg. Upravo da bi testirali tovarne sposobnosti Berlinga posetili smo jedan od distributivnih centara trgovačkog lanca Metro. Pored četiri veće kutije sa opremom za hotelijere stalo je još mnogo komercijalnih pakovanja proizvoda iz Metro ponude.

Oni kojima je prevoz robe svakodnevica svakako su naučili da iskoriste svaki milimetar tovarnog prostora. U slučajevima kada se Berlingo koristi za privatne potrebe brige nema, bilo da se krenulo na duži odmor ili na sportske aktivnosti jer rekviziti zauzimaju najviše mesta.

Deca obožavaju Berlingo,posebno im se dopadaju klizna vrata i zasebna sedišta. Pozadi će se udobno smestiti i tri odrasle osobe. Sedi se uspravno i visoko, ali su sedišta prilično udobna kao i sam automobil. Tako da i duža vožnja ne predstavlja problem. Iako je prevashodno namenjena za poslovnu upotrebu, Business verzija ima isofix na zadnjim sedištima što olakšava postavljanje dečijih sedišta koja su predviđena za isofix sistem.

Vozač i suvozač takođe će se udobno smestiti, mesta ima dovoljno, ali je potrebno malo privikavanja na osećaj kao da se vozite u manjem kamionu. Visoko podignuta ručica menjača dobro je pozicionirana ukoliko držite obe ruke na upravljaču, kako bi i trebalo. Pregrada za odlaganje stvari ima na sve strane, ali zamerku upućujemo nisko postavljenim otvorima za flašice i konzerve, između prednjih sedišta.

Instrument tabla je jednostavna, pregledna ali i delom digitalizovana. Osim što pruža najosnovnije informacije sa putnog računara, može se između ostalog podesiti da ispisuje trenutnu brzinu ili da prikazuje da li se vozilo nalazi u saobraćajnoj traci. Upravljač je plastičan i nema tastere na samom upravljaču, ali iza postoje dve ručice, za upravljanje tempomatom odnosno limiterom brzine i audio uređajem koji je povezan sa 6 zvučnika.

Ostale funkcije i podešavanja biraju se na multifunkcionalnom uređaju, neobičnog izgleda. Ovde je ekran monohromatski i malih dimenzija te služi samo za prikaz informacija. Sve funkcije se biraju dodirom prsta na samom uređaju i lako se dođe do željene funkcije i podešavanja. Business paket se nudi i u Feel paketu opreme koji pored ostalih dodatnih stavki sadrži i multimedijalni uređaj sa 8″ ekranom, za one koji žele moderniji izgled.

U Business Live paketu Berlingo je opremljen i klima uređajem, kao i 12V utičnicom u kabini. Retrovizori su elektropodesivi, sa grejačima, a i prednji podizači prozora su električni. Ulaz olakšava daljinsko centralno zaključavanje. Od sigurnosne opreme tu je sve što se podrazumeva, pa i mnogo više…

  • ABS – sistem za sprečavanje blokiranja točkova
  • REF – elektronska raspodela sile kočenja
  • AFU – sistem za pomoć pri naglom kočenju
  • ESP – elektronska kontrola stabilnosti
  • Sigurnosni paket-upozorenje nenamernog prelaska vozne trake, prepoznavanje znakova, ASB
  • Vazdušni jastuci za vozača i suvozača
  • Bočni vazdušni jastuci i vazdušne zavese
  • Aktivna bezbednosna kočnica
  • Pomoć pri kretanju na kosini
  • Svetla upozorenja kod naglog kočenja

 

Dakle, bez obzira što je prvenstveno namenjen da bude radno vozilo, Berlingo i u ovoj verziji ne oskudeva sa opremom. Stoga nema razloga da ne bude vrlo upotrebljiv i kao putničko vozilo, bilo za poslovne ili privatne potrebe. Pogotovo što je veoma udoban i obiluje prostorom.

Od pogonskih agregata u ponudi je samo jedan, naravno dizel. U pitanju je Blue HDi agregat koji ispunjava Euro 6 normu. U ovoj verziji iz 1.560 ccm zapremine isporučuje 100KS i 254Nm, u kombinaciji sa 6-stepenim manuelnim menjačem. O kvalitetu i pouzdanosti HDi motora nema potrebe trošiti reči obzirom da se koriste više od 20 godina i da ih je ugrađeno više miliona u mnogim vozilima različitih proizvođača. Od ove, kao i svih prethodnih generacija, se takođe očekuje pouzdanost, a testirana verzija sa 100KS odlično se pokazala na našem testu. Motor radi mirno i prilično tiho, snage ima dovoljno u svim režimima, mada naše test vozilo nismo maksimalno opteretili. Kako su jutra bila prohladna, sa spoljnom temperaturom od oko pet stepeni, primetili smo da Berlingo vrlo brzo po kretanju motora počinje da greje, u skladu sa zadatom temperaturom klima uređaja.

Fabrički deklarisana potrošnja od oko 5 litara deluje previše optimistična, te je realnije očekivati između 6 i 7 litara pri kombinovanoj vožnji. Navodimo i da emisija CO2 iznosi 113 g / km.

Na kraju lako je zaključiti da Berlingo ima sve što je potrebno da nastavi putem uspeha, kojim su išli i njegovi prethodnici. Ovo potvrđuje i nagrada Autobest 2019 koja je dodeljena Berlingu, Rafteru i Combu, obzirom da su svi na istoj platformi.

Iz našeg ugla potencijalni kupci ove vrste vozila svakako imaju pravo da poklone svoje poverenje i nekom drugom, konkurentskom modelu. No samo je jedan Berlingo i uzimajući sve u obzir ipak nudi najviše.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *