Cupra Formentor, sada u restilizovanom izdanju za 2024. godinu, nastavlja da impresionira svojom jedinstvenom kombinacijom sportskog duha i praktičnosti SUV segmenta. Iako je model prvobitno lansiran s fokusom na snažnije verzije poput VZ, testirali smo bazni pogonski agregat, mild hibridnu verziju 1.5 eTSI sa 150 KS. Ova konfiguracija cilja širi spektar kupaca koji žele da uživaju u atraktivnosti modela i praktičnosti, ali po prihvatljivijoj ceni.
Formentor eTSI koristi 1.5-litarski benzinski motor sa tkz. blagim hibridnim sistemom. U pitanju je tehnologija koja omogućava značajno veću rekuperaciju energije tokom kočenja i usporavanja. Energija pohranjena u litijum-jonskoj bateriji od 48 V snabdeva električni sistem vozila od 12 V i pokreće starter-alternator. On ima ulogu alternatora i startera, dok istovremeno funkcioniše kao mali, lagani elektromotor koji povećava obrtni moment pri kretanju vozila. Znamo da se najviše energije upravo troši pri pokretanju. Takođe, ovaj sistem pokreće motor sa unutrašnjim sagorevanjem, koji se isključuje što je više moguće tokom vožnje, na gotovo neprimetan način. U tom slučaju, baterija od 48 V snabdeva energijom sve važne sisteme u vozilu. Iako se potrošnja smanjuje za najviše 0,4 l/100 km, ovakav sistem kombinuje nisku potrošnju i emisiju štetnih gasova sa odličnim performansama pri kretanju, koje sistemi bez električne podrške teško mogu da dostignu.
Kombinujući 150 KS i 250 Nm obrtnog momenta, Formentor ubrzava od 0 do 100 km/h za 9 sekundi i postiže maksimalnu brzinu od 204 km/h. Iako je ovo više nego duplo manje snage od najsnažnije VZ verzije, sa 333KS, Formentor i sa baznim agregatom deluje dovoljno ubedljivo. Ovaj motor dolazi uz DSG sedmostepeni automatski menjač sa duplim kvačilom, što omogućuje glatku i efikasnu promenu brzina. Potrošnja goriva tokom testa varirala je u zavisnosti od uslova vožnje. Zatekli smo dugoročnu prosečnu potrošnju na preko 600km, od 9,1 l/100 km. U gradskim uslovima vikend vožnje mi smo zabeležili prosek od 10 l/100 km, dok je na relaciji Beograd–Pančevo i nazad, potrošnja pala na 7 l/100 km, doduše lagane vožnje uz poštovanje ograničenja.
Dizajn Formentora reflektuje Cupra DNK sa svojim oštrim linijama i moćnim stavom. Sportski karakter naglašavaju aerodinamični elementi, prepoznatljiva prednja maska sa Cupra logotipom. Detalj koji nam se jako dopada je LED svetlosna traka koja se proteže širinom zadnjeg dela, sa Cupra logotipom u sredini. Formentor je model za koji možemo, sa sigurnošću, reći da zaista privlači pažnju, što ga čini popularnim izborom među kupcima koji žele da se izdvoje.
dužina/širina/visina (mm)
4451/ 1839/ 1520
Unutrašnjost Formentora je izrađena od kvalitetnih materijala sa naglaskom na sportsku estetiku. Sportska sedišta pružaju odličnu podršku i prilagođavaju se obliku vozača, dok su na dodir tvrđa, što doprinosi sportskom osećaju. Upravljač je manji i nisko postavljen, ako zauzmete visoku poziciju sedenja, karakterističnu za SUV. Da bi i instrument tabla bila pregledna zahteva se nešto niža pozicija sedenja. Sam upravljač izgleda fenomenalno i odlično leži u rukama. Dodatno je vrlo praktičan jer su mnoge funkcije na samom upravljaču, a integrisani su i tasteri za startovanje motora i promenu modova vožnje.
Nedostatak vidimo u relativno malo prostora za odlaganje ispod naslona za ruku. Ostava je dublja ali može stati neki novčanik, telefon ili ključevi. Ispred suvozača je veliki pretinac, dok se u vratima standardno nalazi prostor za odlaganje boca ili limenki, koje se mogu smestiti i ispred naslona za ruku. Naravno, tu je i mesto predviđeno za telefon koji se može i puniti bežično. Prtljažnik nudi do 450 litara zapremine, što je neki prosek ako gledamo direktne konkurente.
Preglednost iz vozila je solidna, iako bočni uglovi zadnjeg dela mogu biti problematični. Kamera za vožnju unazad poseduje više uglova gledanja i “fisheye” funkcijom pomaže u manevarskim situacijama. Nažalost, vozilo nema klasičan prikaz kamera od 360 stepeni, već samo animaciju koja prikazuje rad senzora. Kompletan prikaz sa kamerama bi ipak bilo bolje rešenje, kakvo se i očekuje u ovom segmentu, posebno sa svom opremom koju poseduje.
Cupra Formentor, u svom osveženom izdanju, dolazi sa velikim ekranom multimedije, intuitivnim za upotrebu i brzog odziva. Većina funkcija se kontroliše putem dodira, a sistem podržava različite prikaze podataka. Tu je i potpuno digitalna instrument tabla, prilagodljiva, koja se jednostavno i brzo može prilagođavati po želji i potrebama.
Ono što nam se posebno svidelo je kako funkcionišu sistemi asistencije. Prisutni su ali diskretni. Formentor ima i unutrašnje osvetljenje, koje osim vizuelnog efekta takođe ima ulogu upozorenja, što je elegantno i korisno rešenje. Podrazumeva se da su svi osnovni aktivni i pasivni sistemi bezbednosti prisutni već od osnovnih nivoa opreme, a brojne asistencije uveliko pomažu u vožnji.
Na putu, Formentor se ponaša sigurno i stabilno, sa minimalnim naginjanjem u krivinama. Sportski DNK Cupre oseća se kroz svaki detalj, od sedišta do preciznog upravljanja. Ipak, zbog sportskog ogibljenja, neravnine na putevima mogu se osetiti više nego kod konkurencije. Formentor poseduje Comfort, Performance i Individual modove rada, omogućavajući prilagođavanje ogibljenja, upravljanja i odziva motora. Uz dodatnu opemu može se odabrati i DCC (Dynamic Chassis Control) koji dodatno doprinosi fleksibilnosti, omogućavajući odabir između udobne i tvrđe, sportske vožnje.
Cupra Formentor eTSI predstavlja odličan izbor za kupce koji traže vozilo atraktivnog izgleda, uz solidne performanse i napredne tehnologije. Iako se može naći verzija sa bogatijom opremom i jačim motorom, model sa 1.5 eTSI agregatom nudi balans između cene i kvaliteta.
Sa cenom koja kreće od oko 40.000 evra za dobro opremljene primerke, ovaj automobil može biti privlačan za širok spektar kupaca. Cupra Formentor uspešno kombinuje stil, praktičnost i sportsku dušu, što ga čini jedinstvenim u SUV segmentu.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac