CUPRA Leon u svojoj najsnažnijoj izvedbi je, sasvim sigurno, namenjen da se sa njim zaputite na trkačku stazu. Ipak, ako se odlučite da sa njim krenete u brda, budite sigurni da niste pogrešili. Upravo je brdovito krivudava konfiguracija puta kao stvorena za ovaj automobil, u šta smo se i sami uverili tokom našeg vikend testa.
Stigao je osveženi Leon, sa mHEV, e-Hybrid, dizel i benzinskim motorima, u rasponu snage od 110-221kW (150-300KS). Nakon sjajne vožnje CUPRA modela, u okviru CUPRA Driving Experience događaja, gde smo sreli i ovog lepotana, na test nam je stigao Leon VZ.

Za ovaj model moguće je birati između 9 različitih boja, od čega su samo dve svetlije nijanse (GLACIAL WHITE i TAIGA GRAY), dok su ostale tamnije. Naše test vozilo nosi Taiga Grey boju, a fotografijama možete primetiti i drugačiju nijansu istog automobila, obzirom da su nastale tokom dana i rano ujutru. U kombinaciji sa bakarnim detaljima na felnama, Leon izgleda veoma atraktivno.
Oznaka VZ nije rezervisana isključivo za najsnažniju verziju, već označava sportsku verziju opreme. Pored 2.0 TSI se, u VZ izdanju, nudi i 1.5 TSI e-Hybrid sa 200 kW (272 KS) uz DSG sa 6 brzina. Obe verzije su izuzetno snažne i pariraju najsnažnijim verzijama direktnih konkurenata u C segmentu. Iako hibrid ima svojih prednosti, ipak pažnju ovde posvećujemo čisto benzinskom turbo agregatu, koji nudi izvanredne performanse iz dva litra zapremine. Uz pomoć 7-stepenog DSG menjača, na prednju osovinu se isporučuje maksimalnih 300KS i čak 400Nm, što omogućava ovom lepotanu sprint do stotke za samo 5.7 sekundi, dok je maksimalna brzina ograničena na 250km/h.
Leon VZ nije impresivan samo u ubrzanju, već i kad su međuubrzanja u pitanju, što pokazuje podatak da od 80 do 120km/h stiže za 6.8 sekundi, ali smo tokom testa uvideli i da lako preskače ograničenje od 130km/h na autoputu. Uz malo opuštanja, bez korišćenja tempomata, blagi stisak pedale gasa i već ste dobrano zagazili u brzine nedozvoljene na našim putevima. Zato je sjajno što Leon ima odličan adaptivni tempomat koji se vrlo jednostavno uključuje i podešava, po potrebi. Ao vas brine potrošnja, ona se kreće oko 10 litara u proseku, što zaista nije puno u odnosu na snagu i način na koji se vozi.

Težinom od 1.496kg, negde je u proseku klase. Sa ovako snažnim agregatom težina se ne primećuje, dok nas je prijatno iznenadio brz odziv prilikom dodavanja gasa. Maksimalan obrtni moment je dostupan već na niskih 2.000 obrtaja, tako da i na nižim obrtajima snažno povlači. Leon je fabrički tvrđe podešen, što je odlično u vožnji, ali može biti neprijatno na neravninama. Posebno su neugodni prelasci preko spojeva, poput onih na mostovima. Srećom, već u osnovnoj opremi je uključena adaptivna kontrola šasije (DCC – Dynamic Chassis Control), što znači elektronski kontrolisane ventile u amortizerima koji u milisekundama mogu da menjaju količinu ulja koja protiče kroz njih, što direktno utiče na tvrdoću i brzinu odziva ogibljenja. Sistem uzima u obzir više parametara, na osnovu čega ECU vrši stalno podešavanje na svakom točku ponaosob, kako bi pružio optimalan balans između udobnosti i stabilnosti. Cupra Leon VZ, uz pomoć DCC slider control ima mogućnost preciznog podešavanja nivoa tvrdoće, koje korisnik može birati u Individual režimu. Naravno, tu su i standardni režimi (Comfort, Sport, Cupra), koji imaju unapred definisana podešavanja.
Upravljivost je na zavidnom nivou, što smo mogli i očekivati. Elektronski progresivan servo upravljač (R-EPS) nudi varijabilni prenosni odnos, što u praksi znači lagan i okretan upravljač u gradskim uslovima, a pri višim brzinama se „zatvara“ i postaje direktniji. Odziv volana je gotovo momentalan, uz odličnu povratnu vezu što se posebno primeti u Sport i Cupra režimu. Elektronska blokada diferencijala na prednjoj osovini smanjuje predupravljanje i povećava grip što omogućuje brže prolaske kroz krivine.
Enterijer deluje kao već viđeno, ali na drugi pogled primećuje se više presvučenih panela, mekanije i prijatnije na dodir, što sa bakarnim detaljima daju jedinstven pečat specifičan za CUPRA modele. Za mene lično, najbolji deo svakog CUPRA modela je “Supersport” volan, koji krasi perforirana koža, sa tasterom za pokretanje motora i selektorom režima vožnje. Tu su i mnogi funkcionalni tasteri, logično raspoređeni, koji olakšavaju upotrebu određenih funkcija.
Ispred vozača nalazi se potpuno digitalni ekran, veličine 10,25″, koji služi kao instrument tabla. Nudi mogućnost odabira između tri glavna izgleda, dok u okviru svakog iamate mogućnost menjanja informacija različitim rasporedima, uključujući brzinomer i obrtomer, navigaciju, G-sile, temperature ulja motora, rshladne tečnosti i ulja u menjaču. Za sve one koji vole da prate ove podatke, ovo je veoma zanimljiva opcija.
Centralni ekran je sada uvećan na 12,9″, dok novi multimedijalni sistem dolazi sa višom rezolucijom i bržim odzivom. Integrisane komande klima uređaja više nisu novina, ali iako smo poklonici odvojenih komandi, moramo priznati da je sve pojednostavljeno i najbitnije postavke su na samo jedan klik. Bežično povezivanje sa Android Auto i Apple CarPlay aplikacijama je i dalje nauka za neke proizvođače, ali ne i za Cupru. Ističemo da se u okviru multimedijalnog sistema kriju brojna podešavanja, kojima nismo stigli da posvetimo dovoljno vremena, jer ih zaista ima puno. Mnogo toga se može dodati kao prečica, tako da sve što se redovno koristi bude samo na klik ili dva da bi se aktiviralo. Ili dekativiralo, poput upozorenja o prekoračenju brzine ili upozorenja o pažnji prilikom vožnje, koje je često znalo da se aktivira. Ljubitelje dobrog zvuka obradovaće opcija doplate za Sennheiser audio sistema sa 12‑zvučnika i AMBEO prostornim zvukom, koji dolazi kao nadogradnja na, takođe odličan, standardni Beats audio sistem. Primećujemo da poseduje multifunkcionalnu kameru, ali ne i pogled 360°, no tu su senzori napred i pozadi, kako bi olakšali provlačenje i parkiranje na ograničenom prostoru.
Položaj vozača je zaista odličan u svakom smislu, ergonomski bez zamerke. Posebno pohvaljujemo klizni naslon za ruku, ispod kog se nalazi manja ostava i 12v utičnica. Utičnica od 230V dostpna je u prtljažniku. Široka konzola razdvaja vozača i suvozača, ali tu je smešteno mnogo toga. Od mesta predviđenog za čaše, raznih prekidača, palice DSG menjača, mesta za odlaganje ključa, kao i zaseban prostor za telefon. Zanimljiv detalj je neklizajuća podloga, koja se može i izvaditi, a koja poseduje graničnik. Tako da, konkretno moj, telefon savršeno upada u ležište i ne pomera se. Odmah iznad su USB portovi za punjenje telefona, što je zgodno ukoliko vam telefon ne poseduje bežično punjenje. Zamerka ipak postoji. Deluje da je predviđeno sve, ali iole veću torbicu sa ličnim stvarima možete odložiti samo u pretinac ispred suvozača ili eventualno u prostor u vratima. U oba slučaja nije vam pri ruci, ako vam recimo zatreba novčanik.
Sa dužinom od gotovo 4,4 metra, Cupra Leon spada među najduže predstavnike C segmenta. Što je odmah i jasno, čim se zaviri u unutrašnjost. Prostora ima na bilo kojoj poziciji da sedite, a uz električno podesiva prednja sedišta lako se nalazi optimalan položaj. Međuosovinsko rastojanje iznosi 2.686 mm, te će i osobe visine do 190cm moći da sede pozadi bez problema, osim što prednja sportska sedišta mogu delimično zakloniti pogled napred. Ventilacioni otvori klima uređaja za zadnju klupu, dva USB porta, kao i širok naslon sa držačima za čaše učiniće putovanje na zadnjoj klupi komfornijim.
dužina/širina/visina (mm)
4398/1799/1444
Prtljažnik poseduje varijabilni pod i nudi ukupnu zapreminu od 380 litara, po čemu nije među najvećima u klasi, već nudi koliko i ostali. Prednost je što je dubok, tako da će lakše stati koferi. U samom dnu se nalazi i prostor za rezervni točak, što je takođe plus. Sedišta se preklapaju u odnosu 40:60, a tu je i otvor za skije. Za one kojima je potrebno više, Cupra Leon se nudi i u karavanskoj izvedbi (Sportstourer) gde je dostupno čak 620 litara u prtjažniku. Pekidač za otvaranje prtlažnjika koji je sakriven ispod zadnjeg svetla nam je malo zadao muke, jer ga nismo odmah otkrili.
Iz našeg ugla, najbolji deo ovog automobila je zvuk, koji dolazi perfektno spakovan sa izrazitim performansama. VZ će vam kroz svoje režime vožnje ponuditi i mogućnost da, naizgled, umirite njegov temperament i zvuk bude primeren upotrebi u gradskim sredinama. No, samo jednim klikom možete odabrati režim kojii budi zver i urlanje iz auspuha, od kojeg se ježi koža danima nakon što je ovaj automobil vraćen uvozniku. Individalni režim nudi opciju i kombinovanja podešavanja tvrdoće upravljača i ogibljenja, kao i zvuka. Tako da je svaka kombinacija moguća.
Cupra Leon VZ poseduje brojne asistencije, koje rade bez greške i bez preterane smetnje vozaču. Dopada nam se ambijentalno osvetljenje koje reaguje u sdkladu sa asistencijama. Recimo treperi crvneo kada se drugo vozilo nađe u mrtvom uglu, prilikom prestrojavanja. Jedina stvar koji bi rado dodali, na ovaj već vrlo bogato opemljen primerak, je head up display. On nedostaje kako bi se vozač mogao u potpunosti fokusirati na put ispred sebe.
Nakon dva dinamična dana provedena sa Cupra Leon VZ uvereni smo da ovaj model. uspeva da spoji ono što mnogi drugi pokušavaju, ali retko postižu, sportski karakter i svakodnevnu upotrebljivost. Sve ono što nudi Leon VZ nisu samo tehnički podaci na papiru. Ovaj automobil pružio nam je osećaj povezivanja vozača sa automobilom što odavno nismo bili u prilici da osetimo. Tim koji je bio zadužen da osmisli i realizuje ovaj model uradio je odličan posao. Iako su imali mnoga rešenja „sa police“, u okviru grupacije, trebalo je sve to sklopiti jednu smislenu celinu i ponuditi proizvod koji se izdvaja.
Ovaj model namenjen je, pre svega, onim vozačima koji traže emociju u vožnji, koji žele nešto drugačije od ujednačenog stila, a pritom ne žele kompromis između performansi i napredne tehnologije. Cupra Leon doneće vam osmeh na licu i prilikom lagane vožnje po gradu, brze vožnje autoputem ili na stazi, ali i tokom vožnje kroz krivine. Leon VZ je hot-hatch koji kombinuje ubedljive performanse, odlične vozne karakteristike, sjajan izgled, napredne tehnologije, a uz sve to i praktičnost. Što bi rekli, full paket. Da li ovaj model, bez dodatne opreme, vredi 43.531€, ostaje na kupcima da procene.
Tekst: Željko Jelisavac
Fotografije: Aleksandar Uglješić, Željko Jelisavac