Još sa prvo generacijom, popularnog Sandera, Dacia je odlučila kupcima pružiti nešto atraktivniji model koji prati trendove. Nazvan je Stepway , a na tržište je stigao davne 2008. godine, prvo u Brazil i Južnu Ameriku, a nešto kasnije i u Evropu. Danas je u prodaji već uveliko treća generacija i to restilizovana verzija. Stepway sada krasi novi Dacia logo, moderan izgled, ali i mnogo toga još. Nova Dacia Sandero Stepway postavljena je na CMF-B platformu koju koriste aktuelni Renault Clio i Captur, kao i aktuelni Nissan Juke. Već ovaj podatak sasvim dovoljno govori da je Stepway sada ozbiljniji nego ikada ranije.
Krenimo od enterijera. Već pri ulasku nam je jasno da je poslednja generacija dobila mnogo toga što nam je ranije nedostajalo. Svi materijali izgledaju lepše za oko, ali su i prijatniji za dodir. Da, i dalje postoji tvrda plastika, ali ne u meri kao ranije. Sve je nekako mekše, ušuškanije i prijatnije za boravak. Stepway je sada prilično dobro opremljen, počevši od osnovnog paketa koji poseduje multimedijalni uređaj sa ekanom dijagonale 8 inča, koji se lako i brzo integriše sa pametnim telefonom, bilo a koristite iPhone ili Android uređaj. Pametno je osmišljen i držač za telefon, a tik iza je i USB utičnica tako da nije potrebno rzvlačiti kabl preko pola komandne table. Lepo osmišljeno i potpuno funckionalno rešenje olakšava korišćenje mnogih funkcija, a za upravljanje se koriste i komande na upravljaču. Ekran multimedije je u osnovi monohromatski, sa tek ponekom bojom, no kada se startuje Apple CarPlay ili Android Auto aplikacija, sve dobija drugu dimenziju i dobija se puni spektar boja.
Instrument tabla je i dalje većim delom analogna, sa malim ekranom u sredini, koji prikazuje informacije sa putnog računara. Prikaz informacija se kontroliše na upravljaču. Za komande audio tređaja zadužena je zasebna ručica, iza upravljača, kako smo već navikli na vozilima Renault Dacia grupacije. Stepway naravno poseduje i tempomat, a tu je i automatski klima uređaj koji savršeno funkcioniše u ove jesenje dane, kada temperatura zna prilično da varira.
Po pitanju dimenzija Stepway je pun pogodak za ono što se traži danas, posebno za gradske uslove. Ne velikih gabarita, dužine tik preko 4m, povišen na 175mm od tla, nudi sasvim dovoljno prostora za kraće relacije i sa više nego pristojnom zapreminom prtljažnika. Ne očekujte čuda, ipak je ovo automobil B segmenta, ali pruža osetno više nego mnogi drugi koji pripadaju istom segmentu, Problem koji smo primetili i koji će smetati višim vozačima je graničnik za pomeranje prednjih sedišta koji je postavljen ranije nego što smo očekivali. Jasno, cilj je ostaviti dovoljno prostora za noge putnicima pozadi, no mi bi ipak ostavili mogućnot da se može pomeriti još malo nazad.
Tu je i prtljažnik sa tkz. duplim dnom, daleko bolje i preciznije završne obrade. zapremine 328 litara, koja dvodelnim preklapanjem naslona zadnje klupe raste na preko 1.200 litara. Kao što rekosmo, pristojna zapremina, uz napomenu da ide više u dubinu te je lako smestiti manje stvari dok je za gabaritne ipak neophodno obaranje sedišta.
dužina/širina/visina (mm)
4099/1848/1535
Očekivano, u vožnji je prilično udoban, sedišta su mekana, ali dovoljno prostrana čak i za nas malo gabaritnije. Za pogon je zadužen 1.0 TCe trocilindraš koji ima 90 ili 100KS, zavisno od verzije. U našem slučaju testirana je snažnija verzija sa oznakom ECO-G 100 što znači da dolazi sa fabrički ugrađenom instalacijom za TNG, u kombinaciji sa novim šestostepenim manuelni menjačem umesto petostepenog. Kao opcija se nudi i CVT automatski menjač, koji nismo imali prilike da probamo.
Sa ubrzanjem od 12 sekundi do 100km/h, na papiru ne deluje ubedljivo, ali u praksi ima jako dobar odziv na gas i deluje veoma živahno što se posebno primaćuje u gradskoj vožnji. Na otvorenom nismo imali prilike za dužu vožnju mo primetno je da se sasvim korektno eponaša za B segment. Svakako da ovo nije automobil namenjen za brzu vožnju, što je u skladu sa karakteristikama teže i postići. Ako tražite automobil koji će vas udobno i prijatno odvesti do krajnje destinacije, onda je Stepway sasvim dobar izbor. Potrošnja TNG-a koju smo zabeležili u kombinovanim uslovima se kretala između 8.5 i 9 litara, pri prosečnoj brzini od 30kmh. TNG instalacija sa rezervoarom od 40 litara, donosi autonomiju na gas od preko 400 kilometara. Dok je prosečna potrošnja skupljeg benzina oko 6.5 do 7 litara, a ukupna autnomija može lako biti i preko 100km. Za one koji prelaze nešto više kilometara tokom godine svakako da je ova verzija najbolji izbor.
Od Dacie se i dalje očekuje da nudi jeftina vozila. Iako ovaj brend značajno menja pravac, cenovno je i dalje prihvatljiv, ali i veoma tražen na zapadnom tržištu kome nije inicijalno namenjen. Dacia raste i menja se u skladu sa trendovima, ali u osnovi i dalje nudi proverena, kvalitetna rešenja, u svojim vozilima. To je svakako jedan od razloga zašto je prodaja i dalje u porastu iako odavno cene nisu ni blizu onih cena kojih se rado sećamo. Dacia Sandero Stepway je model koji će pružiti zaista mnogo za uložen novac, sa cenom koja se i sa visokim paketom opreme kreće oko 16.000 evra, što je zaista best buy u segmentu.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac