Osmišljen od strane francuza, proizvodi se u Kini, zamišljen kao najpristupačniji, gradski, električni automobil u Evropi i nosi značku poznatog brenda iz Rumunije. Da, to je, u kratkim crtama, Dacia Spring. Ipak, o ovom automobilu ima se reći puno više.
Na tržištu je već gotovo pune 4 godine, a prošle godine je i osvežen. Spring u svom osveženom izdanju donosi moderniji dizajn, unapređene performanse i bolju opremu, zadržavajući pritom svoju prepoznatljivu jednostavnost i ekonomičnost.
Nova verzija Springa sa 65 konjskih snaga (48 kW) predstavlja značajan napredak u odnosu na prethodnu varijantu sa 45 KS. Opremljen je sinhronim elektromotorom sa stalnim magnetima koji razvija maksimalni obrtni moment od 113 Nm. Ova konfiguracija omogućava ubrzanje od 0 do 100 km/h za 13,7 sekundi i maksimalnu brzinu od 125 km/h. Da, nije trkač, ali za gradske uslove savršeno odgovara.
Spring poseduje litijum-jonsku bateriju kapaciteta 26,8 kWh koja omogućava domet do 225 km prema WLTP ciklusu, dok u idealnim, pre svega gradskim, uslovima može dostići i do 300 km.Na našem testu nismo išli do potpunog pražnjenja baterije već smo se, besplatno, dopunili u jednom tržnom centru, kada je baterija bila negde na pola. Ipak, uzevši u obzir sve parametre, stvaran broj pređenih kilometara i potrošnju. zaključujemo da Spring prikazuje realan domet. Naravno, uzmite u obzir da korišćenje klima uređaja može znatno uticati jer se napaja iz baterije. Mi smo kombinovano koristili klima uređaj i samo ventilaciju, obzirom da nije bilo preterano toplo. Preporuka je koristiti B režim vožnje, sa pojačanom rekuperacijom prilikom kočenja. Spring poseduje i Eco mod koji smanjuje izlaznu snagu i poboljšava domet, mada ga mi nismo koristili.
Konkretno, tokom pređenih oko 150 km, isključivo u gradu, ali u različitim okolnostima, prosečna potrošnja je iznosila oko 10 kWh/100 km. U čisto gradskoj, kreni-stani vožnji, je i niža od toga. Prema kalkulatoru EPS, ukoliko se vozilo dopunjuje sa kućne utičnice, 100 kilometara vožnje ovog mališana košta ispod 100 dinara! Takođe, za dva sata besplatnog parkinga u nekom od tržnih centara, možete se dopuniti za oko 100 kilometara.
Ono što, svakako, čini razliku je brzina punjenja. Naime, u standardnoj opremi Spring je opremljen sporijim – AC punjačem koji omogućuje punjenje maksimalnom brzinom od 7 kW što u prevodu znači da će od 20% do 100% punjenje trajati oko 4 sata. I to na bržem punjaču, kakvi su u tržnim centrima. Na kućnoj utičnici punjenje može trajati i do 13 sati, ali nije realno da je svakog dana potrebno dopunjavati bateriju od 20% do 100%.
Dobra vest je da postoji mogućnost doplate za brzi – DC punjač koji omogućava brzo punjenje jačinom od 30 kW. U tom slučaju vreme potrebno za punjenje se znatno skraćuje, na brzim punjačima. Bitno je napomenuti da je DC brzo punjenje dostupno kao opcija, što u prevodu znači doplata u iznosu od 650 evra.
dužina/širina/visina (mm)
3734/1579/1513
Međuosovinsko rastojanje iznosi 2423 mm, a bitno je navesti i odstojanje od tla koje iznosi 15cm i pomaže mu da se lakše izbori sa neuređenim putevima. Iako je po dimenzijama u rangu Ignisa, pruža nešto manje prostora na zadnjoj klupi. Trik je u kliznoj klupi, koju Ignis poseduje, dok Spring nažalost nema tu opciju. Dok se na prednjim sedištima, sedi komotno i veoma prijatno, pozadi može biti pomalo tesno, pre svega za noge. Naravno ako vozite odrasle osobe. Deca se neće buniti po pitanju prostora, mada nalazimo primedbu kada su iso-fix kopče u pitanju. Veoma su nepristupačne čime je kačenje sedišta otežano.
Spring nas prijatno iznenađuje kapacitetom prtljažnika koji iznosi čitavih 290 litara, sa podignutim zadnjim sedištima, dok se povećava se na 1100 litara kada se sedišta obore. Nedostatak je što ne poseduje predviđeno mesto za povlačenje vrata ptrljažnika, sa unutrašnje strane. Te će se ruke verovatno uprljati prilikom zatvaranja. Dodatno, postoji opcionalni „frunk“ (prednji prtljažnik) kapaciteta 35 litara, koristan za odlaganje kablova i manjih predmeta.
Pređimo u enterijer. Iskreno, očekivao sam manje. Pre svega želim da pohvalim jako lepa sedišta, delom presvučena veštačkom kožom. Osim što izledaju jako lepo, veoma su prijatna i udobna. Vozač ispred sebe ima multifunkcionalni upravljač, digitalnu instrument tablu veličine 7 inča, a na središtu se nalazi Media Display sa ekranom dijagonale 10.1 inča, osetljivim na dodir sa integrisanim aplikacijama Android Auto i Apple CarPlay.
Multimedijalni uređaj deluje skromno, ali pruža, ne samo osnovne opcije povezivanja. Kroz nekoliko menija, koji se mogu uređivati na glavnom ekranu, imate ne samo prikaz uslova vožnje, potrošnje energije i stanja baterije, već se u podešavanjima može i odabrati personalizovana postavka koja se jednim klikom uključuje kada to želite.
Tu jer i klima uređaj, koji zahteva ručnu kontrolu. Dok se i tasteri za električno podizanje i spuštanje prozora, nalaze odmah iznad. Uz još nekoliko bitnih prekidača. REšenje koje nije prvi put viđeno, ali smo se malo odvikli od toga.
Upravo tako, malo smo se previše navikli na moderne automobile, natrpane raznom opremom. Pa kada, kao u slučaju Springa, vidimo klasičnu ručnu kočnicu, to gotovo da nam zasmeta. No, stara proverena rešenje nije neophodno menjati. Spring nema električnu ručnu kočnicu, pa samim tim nema ni auto hold. Nema ni upozorenje za mrtav ugao, iako mu realno nije ni potrebno jer je veoma pregledan. No poseduje mnogo drugih aktivnih i pasivnih sistema bezbednosti, kao i brojne asistencije.
Da Spring nije oskudan sa opremom govori i da poseduje USB-C portove, zadnju kameru i senzore za parkiranje, sistem za pomoć pri kretanju na uzbrdici, sistem za pomoć pri kočenju u gradu, šest vazdušnih jastuka i mnogo toga još.
Dacia Spring se u Srbiji, trenutno, nudi samo u dve verzije. Putnička sa jednim paketom opreme – Extreme i cargo verzija. Obe verzije su iste snage, a cena se kreće od 19.990 za putničku, do 21.480 evra, za cargo verziju. Ova cena ne uključuje državnu subvenciju za električna vozila, koja iznosi 5.000e što će osetno smanjiti trošak kupovine.
Dacia Spring definitivno predstavlja odličan izbor za vozače koji traže pristupačan i praktičan električni automobil, pre svega za za gradske uslove. Njegove dimenzije, lako i jednostavno upravljanje uz niske troškove eksploatacije, čine ga idealnim za svakodnevnu upotrebu u urbanim sredinama. Zasigurno da Spring nije automobil koji može ispuniti svačije potrebe, ali je definitivno nadmašio naša očekivanja.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac