Honda Civic poslednje generacije predstavljen je našem tržištu krajem 2022. godine. Model koji ni nakon više od dve godine nije izgubio na interesovanju kod kupaca, poseduje mnoge karakteristike koje ga izdvajaju od konkurencije. Imali smo priliku da vikend, koji je za nama, provedemo u društvu ovog modela i to u najvišem paketu opreme, kao i u boji koja mu savršeno pristaje – Premium Crystal Red Metallic.
Civic je izuzetno važan model za Hondu. Kroz jedanaest generacija izgradio je reputaciju pouzdanog, praktičnog i dinamičnog automobila. Proizvodi se od davne 1972. godine, kada mnogi od nas nismo još bili ni rođeni. Prva generacija je osvojila priznanje “Najbolji automobil godine u Japanu”, dok je u Evropi osvojio treće mesto za najbolji automobil godine što je najbolji rezultat za jedan japanski automobil do tada. Civic je model koji je vrlo zastupljen u Evropi, ali i u ostatku sveta. Već 1974. godine u Americi je osvojio prvu nagradu za najbolje vozilo iz uvoza. Dolaskom druge generacije Civic i dalje korača krupnim koracima u osvajanje tržišta. Ovaj model proglašen je za automobil godine 1980. u Americi. Koliko je Civic značajan na prostoru SAD govori i činjenica da je među hiljade eksponata u Smithsonian – Nacionalnom muzeju u Washingtonu, izložen upravo Civic, kao najisplativiji model koji je obeležio eru visokih cena i nestašice benzina u SAD.
Godinama kasnije Civic se menjao, kao i ostatak auto industrije. Izmene koje je pretrpeo u poslednje dve generacije su možda i najveće u čitavoj istoriji. Osim što je znatno porastao, sa idejom da u Evropi nadomesti nedostatak Accorda, u desetoj generaciji su uvedeni turbo motori. Poslednja, jedanaesta generacija, dodatno je porasla, a sada su turbo motori zamenjeni hibridnim pogonom. Honda je, htela ne htela, morala poći putem elektrifikacije i poštovanja sve strožijih ekoloških propisa. Tako se danas Civic nudi isključivo sa jednom verzijom pogonskog agregata.
Najnovija verzija ovog modela predstavlja kulminaciju Hondinog višegodišnjeg iskustva u hibridnoj tehnologiji, nudeći vozačima spoj efikasnosti, performansi i izvanrednog osećaja za upravljačem. Novi Civic se ističe elegantno sportskom siluetom, sa modernim linijama koje naglašavaju njegovu aerodinamičnost. Prednji deo dominira širokom maskom i uskim LED farovima, dok zadnji deo krasi suptilni spojler i elegantna svetlosna grupa. Ako je prošla generacija bila možda i previše upečatljiva, u dizajnerskom smislu, sada Civic nudi nešto smierniji dizajn, ali svakako atraktivan. Svako ko se našao u blizini ga je primetio i naglas prokomentarisao da odlično izgleda. Složićemo se sa tom konstatacijom.
Srce ovog modela je Hondin hibridni pogonski sklop, nazvan e:HEV. Honda e:HEV je električno orijentisan hibrid gde je elektromotor primarni pokretač, a benzinski motor više kao generator ili podrška. Ukupna snaga iznosi 184 KS i 315Nm obrtnog momenta. Ovaj pogonski agregat omogućava Civicu ubrzanje od 0 do 100 km/h za oko 8 sekundi, uz deklarisanu maksimalnu brzinu od 180km. Težina praznog vozila iznosi 1533kg.
Honda e:HEV sistem predstavlja sofisticiranu hibridnu tehnologiju koja funkcioniše drugačije od klasičnih hibrida.
Honda e:HEV sastoji se od tri glavne komponente:
- 2.0-litarski benzinski motor (Atkinsonov ciklus, atmosferski)
- dva elektromotora – jedan za pogon točkova, drugi za generisanje električne energije
- litijum-jonska baterija (1,05 kWh kapaciteta)
Način rada: Tri režima
a) EV Drive (električni režim)
Pri nižim brzinama i blagim ubrzanjima:
Samo elektromotor pokreće točkove.
Energija dolazi iz baterije.
b) Hybrid Drive
Pri normalnoj vožnji (npr. gradska kruzanja ili umerena ubrzanja)
Benzinski motor pokreće generator koji stvara struju
Ta struja napaja elektromotor koji pokreće točkove
Točkovi se ne povezuju direktno sa motorom, već preko električne veze.
c) Engine Drive
Pri većim brzinama (npr. na autoputu)
Benzinski motor se mehanički povezuje s točkovima putem spojnice (clutch).
Ovaj režim je efikasniji pri konstantnim većim brzinama.
Elektromotor se povlači ili daje asistenciju kad je potrebno.
Primarni pogonski izvor u većini uslova je elektromotor. Benzinski motor je tu da proizvodi struju ili se direktno uključuje kada je to energetski najpovoljnije. U gradskoj vožnji, sistem funkcioniše gotovo kao električno vozilo, dok na otvorenom putu koristi snagu benzinskog motora uz asistenciju hibridne inteligencije. Umesto CVT-a ili klasičnog automatskog menjača, koristi se fiksni prenos (e-CVT), što znači da ne postoji promena brzina u tradicionalnom smislu. Ipak, prilikom davanja punog gasa, može se čuti simulacija promene stepena prenosa, ali se u vožnji to ne oseti. Sistem koristi kinetičku energiju pri usporavanju da puni bateriju. Vozač može podesiti nivo regeneracije putem ručica iza upravljača.
U praksi, Civic deluje više nego ubedljivo. Iako je, na papiru, sličnih performansi sa pojedinim konkurentima, subjektivan utisak govori da je ispred konkurencije. Vožnja je izuzetno tiha i glatka, ubrzanje je momentalno od samog starta, a i međuubrzanja su odlična. Rad benzinskog motora se ne primećuje, potpuno je nečujan osim pri punom gasu. U sport režimu vožnje dodatno je integrisan zvuk koji dolazi kroz zvučnike, kako bi pojačao efekat sportske vožnje i ubrzanja. e-CVT menjač uveliko doprinosi linearnom ubrzanju, dok adaptivni sistem regenerativnog kočenja omogućava vozaču da prilagodi intenzitet usporavanja, što u praksi znači efektnije usporavanje pritiskom na papučicu iza upravljača, bez korišćenja nožne kočnice.
Kada je reč o potrošnji, za očekivati je da se prosečna potrošnja, na duži vremenski period, kreće oko 6 litara. Naravno, sve zavisi u kakvim uslovima saobraćaja se pretežno boravi. Na našem testu smo, u gradsko prigradskoj vožnji, rasterećenog saobraćaja, prešli nešto manje od 200km, pri prosečnoj brzini od 29km/h. Obzirom da smo isprobavali u svim režimima vožnje i da nismo preterano vodili računa, sasvim sigurno da bi na duži period i uz malo prilagođavanja, prosek potrošnje bio i nešto niži. Putni računar je na kraju pokazao prosek od 6.1 litara, dok smo na uzorku vožnje u 8 ujutru, od Zemuna do Novog Beograda, uz umeren saobraćaj, zabeležili potrošnju od tačno 5 litara.
dužina/širina/visina (mm)
4551/1802/1408
Sa međuosovinskim rastojanjem od 2734 mm, za očekivati je prostranu unutrašnjost, te je i na tom polju Civic u znatnoj prednosti spram mnogih konkurenata. Mesta apsolutno ima dovoljno i za odrasle osobe, n kojoj god poziciji da se nađete u kabini. Sedišta su izuzteno komforna, dovoljno široka i za stokilaše, a udobnost je na nivou limuzina premium segmenta.
Iako spada u C-segment, Civic pored komforne kabine nudi i prtljažnik zapremine 409 litara što je više nego dovoljno prostora za svakodnevne potrebe, pa i za duža putovanja. Preklapanjem zadnjih sedišta, prostor se dodatno povećava, što omogućava transport predmeta većih gabarita, po čemu su i prethodne generacije nadaleko poznate.
Kabina je dizajnirana u minimalističkom stilu, uz pregršt elegantnih detalja koji čine boravak veoma prijatnim. Materijali su pažljivo odabrani, sa naglaskom na meke površine i preciznu izradu. Centralna konzola je pregledna, sa 9-inčnim ekranom multimedijalnog sistema koji podržava Apple CarPlay i Android Auto. Ispred vozača se nalazi digitalna instrument tabla koja pruža jasne informacije, dok Bose audio sistem sa 12 zvučnika obezbeđuje vrhunski zvuk. Ono što smo primetili da nedostaje je kamera 360 stepeni. Civic poseduje senzore za parkiranje napred i pozadi, što olakšava, ali bi za manevrisqanje na uskom prostoru svakako kamera 360º bila korisnija.
Civic e:HEV Advance dolazi opremljen najnovijim Honda Sensing paketom bezbednosnih sistema, koji uključuje: adaptivni tempomat., sistem za održavanje vozila u traci, automatsko kočenje u slučaju nužde, prepoznavanje saobraćajnih znakova, sistem za nadzor mrtvog ugla. Primećujemo da se upozorenje za prekoračenje brzine jednostavno može utišati, u par koraka i ostaje trajno ugašeno iako je na instrument tabli i dalje očitan znak sa ograničenjem. Odlično rešeno od strane Honde. Asistencije su prisutne, ali nisu naporne. Sem što se upozorenje za mrtav ugao često javlja, ali to mu je i funkcija. Svi bezbednosni sistemi rade u sinergiji kako bi vožnja bila sigurnija i opuštenija, posebno u urbanim uslovima i na dugim putovanjima.
Honda Civic 2.0 e:HEV Advance predstavlja savršen balans između performansi, efikasnosti i komfora. Moderan dizajn praćen naprednom tehnologijom, uz izuzetnu voznu dinamiku čine ga idealnim izborom za vozače koji žele više od običnog kompaktnog automobila. Pritom nudi i prostor van konkurencije. Bilo da se koristi za svakodnevne gradske vožnje ili duža putovanja, Civic u svom poslednjem izdanju pruža zadovoljstvo u svakom aspektu.
Ako se dotaknemo cene vozila, koja u ovom trenutku počinje od 36.990€ za osnovni paket, dok je primerak poput testiranog potrebno dodati još 5.000€, u poređenju sa direktnim konkurentima Civic ne odskače. Ono što je povoljnost kod Honde, u ovom trenutku, su specijalni uslovi finansiranja i 0% kamate za iznos kredita/lizinga u iznosu do 20.000 evra. Ovi uslovi se odnose isključivo na modele Civic i ZR-V. Dakle, ako vam je ovog leta u planu da se „ponovite“, sada je pravi trenutak.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac