Na samom kraju prošle godine u Srbiju su stigla dva noviteta iz Honde. Prvi je nova Honda CR-V, koja je značajno porasla (10cm duža, ukupno 4706mm). Obzirom da je manji model HR-V kraći za 366mm, to ostavlja dovoljno prostora da se SUV gama popuni sa još jednim, novim, modelom. U pitanju je drugi novitet, Honda ZR-V, koju smo imali na višednevnom testu i evo naših utisaka.
Honda nije imala potrebu da rizikuje sa razvojem ovog modela. Sasvim opravdano. iskorištena je platforma Honde Civic aktuelne, jedanaeste, generacije. Poznato je da je Civic jedan od najupravljivijih automobila u segmentu, bogat prostorom, a aktuelna generacija ima i najsavremeniji hibridni pogon. Sve to nam donosi i Z-RV ali nešto drugačije upakovano. Ključne stvari za vozača se odmah prepoznaju, a to su pozicija sedenja i odlična sedišta.
dužina/širina/visina (mm)
4568/1840/1620
Sa 2655mm međuosovinskog rastojanja, ponuda prostora je iznad očekivanja. Bolji poznavaoci Hondinih modela znaju da ni HR-V ne oskudeva sa prostorom, dok je recimo Civic visoko rangiran među konkurentima. Stoga i ne čudi da je ZR-V dominatan na ovom polju, iako spoljnim dimenzijama pripada zlatnoj sredini, u svom segmentu. Na zadnjim sedištima udobno će se smestiti i dve osobe višeg rasta. dok bi se treća osoba možda malo bunila zbog grebena središne konzole u kom se nalazi ventilacija za zadnji do vozila. No, svakako i to je veoma važan deo opreme, koji omogućava znatno prijatniju vožnju. Ono što smo takođe primetili je nešto niža pozicija sedenja nego u klasičnom SUV modelu, što Honda ZR-V definitivno i nije. I pored klirensa od 19cm, skladna linija ovog modela ne ostavlja utisak da je ovde reč o robusnom SUV modelu koji je spreman i za avanture van asfalta, već nas više asocira na izdignuti hatchback.
ZR-V i nije zamišljen kao terenac, koji će se često naći van asfalta. U ponudi je isključivo 2WD pogon na prednjim točkovima, te za one veće avanturiste tu je CR-V. No svakako da ZR-V ima svoju, itekako bitnu, ulogu. Pre svega kao odličan izbor porodičnog automobila. No zbog hibridnog pogona najveću cenu je platio prtljažnik, koji je sa 380 litara ukupne zapremine u proseku hatchback-a C segmenta, mada manji je nego recimo kod Honde Civic. Konkurencija pruža više po ovom pitanju, ali ističemo da je pravilnog oblika i vrlo upotrebljiv. Zadnja sedišta se mogu oboriti delimično ili kompletno, čime se dobija tovarna zapremina od čak 1.322 litre.
Da su se u Hondi potrudili da podignu sve na jedan viši nivo, sa novim modelom, jasno je kada se malo detaljnije pogleda unutrašnjost ovog modela u najvišem paketu opeme. Sedišta obložena pravom kožom dolaze kao standard u Advance paketu, ali su i drugi delovi enterijera takođe prasvučeni kožom. Svaki šav je milimetarski precizan, a uz dodatke u vidu sjajne crne plastike i boje aluminijuma, kompletan enterijer izgleda veoma elegantno. Dizajn je drugačiji od svega što smo navikli, nema nepotrebnih elemenata, a prisutan je i veliki broj tastera, što nam se posebno dopalo.Komande klima uređaja su izdvojene, takođe sa fizičkim tasterima.
Mesto gde svakako nismo navikli na tastere je pozicija na kojoj se inače nalazi ručica menjača. Obzirom da je u pitanju hibridni pogon, u kombinciji sa e-CVT menjačem, izostaje potreba za ručicom manuelnog menjača. Honda se, poput nekih drugih proizvođača, odlučila da se i funkcijma automatskog menjača, upravlja tasterima. Na prvi pogled možda deluje zbunujuće, ali svako ko je vozio automatik poznaje značenje oznaka D, N, R i P. Dok je za sve ostale funkcije dovoljno pritisnuti odgovarajući taster, ovde je za R(everse), odnosno vožnju unazad, potrebno je povući taster ka sebi. Što i ima neke logike, zar ne.
U neposrednoj blizini imamo i taster „Drive mode“ koji omogućava biranje režima vožnje, jednog od četiri definisana: ECON/NORMAL/SNOW/SPORT. Pored standardne asistencija pri kretanju na uzbrdici, pogledom na još jedan taster, jasno nam je da ZR-V poseduje i asistenciju pri kretanju nizbrdo. Da ne bi došli u zabunu, bitno je napomenuti da u svim paketima opreme ZR-V poseduje i “Paddle Shift”, odnosno papučice iza upravljača koje su zapravo komande rekuperacije električne energije, a ne komande menjača.
Iz ugla vozača, u enterijeru je vidna potpuna digitalizacija, u skladu sa trenutnim trendovima. Advance paket opreme donosi i potpuno digitalni multi-informacioni ekran domenzija 10,2” koji prikazuje zaista puno informacija vozaču. Dodatno imamo prikaz osnovnih informacija na vetrobranskom staklu (HUD) te je potreba da se pogled skloni sa puta maksimalno umanjena. Iako se na fotografijama ne primećuje, u dnevnim uslovima pomalo bode oči okvir oko samog ekrana instrument table, koji bi mogao biti znatno manji, a samim tim i ekran bi bio veći.
Honda CONNECT NAVI naziv je multimedijalnog sistema kojim se upravlja putem ekrana izdvojenog na sredini centralne konzole. Ekran je veličine 9″ što možda deluje malo za današnje pojmove, ali zanimljivo je da nalazimo i nekoliko fizičkih tastera i prečica, kako bi se lakše upravljalo. Korišćenje multimedijalnog sistema je zaista lako, može se odabrati i srpski jezik, a sam sistem je veoma brzog odziva. Opcija Android Auto je omogućena bežično i to radi bez greške. Naravno, omogućen je i CarPlay.
Pored standardne sigurnosne opreme Z-RV poseduje i inteligentni paket naprednih sigurnosnih funkcija, nazvan SENSING. Između ostalog Z-RV poseduje adaptivna svetla koja imaju autonivelaciju, kao i poboljšanu vidljivost uglova prilikom skretanja noću. Sve ovo ga čini jako ugodnim za vožnju, a takođe ostavlja utisak vozila višeg ranga.
Njegov hibridni sklop još je jedna zanimljivost i velika prednost u odnosu na veliki broj konkurenata. Honda ga je nazvala i-MMD, što je skraćenica za Inteligent Multi Mode Drive. Ispod poklopca motora smešten je 2.0-litarski četvorocilindarski benzinac, sa 4 ventila po cilindru. pogonjen lancem, koji proizvodi 143 KS pri 6.000 o/min. Međutim, ovaj motor samo po potrebi pogoni prednje točkove, dok veći deo svog radnog veka pokreće samo generator struje. Glavni pogon je elektromotor koji je snažniji i smešten je u kućište menjača (e-CVT – samo jedan stepen prenosa). Ima 184 KS i 315 Nm maksimalnog obrtnog momenta, a napaja se iz relativno male baterije od 1.05 kWh, ali koja se stalno dopunjava. Da rezimiramo, pogonska snaga dolazi od elektromotora, a ne od motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Pri maksimalnom opterećenju će se i on priključiti, ali u praksi to radi vrlo retko.
Iako se izbor samo jednog pogona može gledati kao nedostatak u ponudi, znamo da je danas to sve češći slučaj. Prošla su vrmena kada smo imali mogućnost izbora među nekoliko potpuno različitih benzinskih i/ili dizel agregata. No moramo odati priznanje Hondi da je, kako sa modelom Civic, tako i sa ZR-V, uspela da napravi pogon koji je pre svega vrlo tih i uglađen, ima odličan odziv na papučicu gasa i ubrzava poprilično impresivno. Pri blažim ubrzanjima zvuk motora je neprimetan, dok ZR-V ubrzava sjajno. Sa punim gasom do 100 km/h ubrzava za samo 7.8 sekundi, te se tek tada primećuje rad benzinskog motora, ali bez neprijatne buke već sve ide glatko. Takođe, odličan je i u međuubrzanjima jer elektromotor momentalno isporučuje svu raspoloživu snagu na prednje točkove.
Već smo spomenuli da Honda ZR-V nije klasičan SUV, a tako se i vozi. Bez naginjanja u krivinama, ljuljanja niti drugih karaktersttika koje prate SUV modele. Može se reći da je ZR-V tvrdo trimovan, no svakako nije neudoban, naprotiv. Honda je ponovo uspela da spoji nespojivo. komfor i voznu dinamiku. Sjajan hibridni sklop se po pitanju ekonomičnosti možda nije popeo na tron, kada su u pitanju direktni konkurenti. Potrošnja se u realnim uslovima kreće između 6 i 7 litara, odnosno dugoročno zabeležen prosek na preko 3.000km za ovo test vozilo iznosi 6.5 l/100km. Imajući u vidu performanse i težinu od preko 1600kg, kao i da se radi o test vozilu, ocenjujemo da je ovo ipak odličan rezultat.
Koliko je cena od preko 45.000 evra danas opravdana za jedan ovakav model, tema je na koju se može diskutovati, ali nema pravog odgovora. Svesni smo da su današnji automobili prepuni nove tehnologije, za koju prosečan kupac u Srbiji možda i ne mari preterano. No na dobre stvari se lako čovek navikne. Honda ZR-V nam svakako donosi mnogo toga dobrog i pruža zaista osećaj da vozite jedan drugačiji automobil. To mu je i najbolja preporuka, jer posle vožnje ovog modela, svi ostali nekako padaju u zaborav.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac