Garaža test – KIA Sportage 1.6 T-GDI LX Fresh

Sredinom prošle godine KIA je predstavila model pod kodnom oznakom NQ5. Nešto zaista novo i drugačije. U pitanju je peta generacija modela Sportage koji je već uveliko prisutan na našem tržištu, a mi smo nedavno imali priliku da ga bolje upoznamo.

Nekoliko meseci ranije, nego što je javnosti predstavljen Sportage, KIA je predstavila svoj novi korporativni logo i globalni slogan koji simbolizuju odvažan preobražaj i novu strategiju brenda. U skladu sa tim napravljen je i potpuni dizajnerski zaokret te je sada pred nama jedan veoma atraktivan automobil. Sve je promenjeno u odnosu na prethodni Sportage koji je više vukao na elegantniji dizajn i delovao malo puniji. Dok novi Sportage izgleda utegnut kao sportista, sa oštrim ivicama, prepoznatljivih svetlosnih grupa te ga sigurno nećete pomešati ni sa jednim drugim modelom. Pretpostavljamo da će KIA nastaviti u ovom dizajnerskom pravcu i sa budućim modelima.

Novi Sportage je na našem tržištu ponuđen faktički u četiri paketa opreme jer je osnovni LX Start dostupan samo uz bazni agregat i svakako je bolje birati neki viši paket. LX Fresh koji dolazi i u testnom primerku deluje kao optimalan izbor. Ozbiljnih nedostataka nema, ali se ušteda da primetiti već pri ulasku jer ne poseduje sistem za otključavanje bez ključa već stari dobar daljinac. Isto tako pri startovanju motora morate ubaciti ključ i okrenuti ga, kao u ona stara vremena kada su automobili bili znatno pristupačniji nego danas. Sa druge strane, iako iznad LX Fresh dolaze još dva, skuplja paketa, mora se priznati da i u ovom paketu Sportage izgleda odlično. Ukrasne lajsne, gumirana plastika, kao i visoko sjajni elementi doprinose efektu značajno skupljeg vozila.

Kad smo se već dotakli ove teme, Sportage je bio i ostao najprodavaniji Kijin model, sa razlogom. Cena je, u odnosu na konkurenciju, više nego prihvatljiva i kada pogledamo šta sve nudi, jasno je da je Sportage best buy u svom segmentu. Da budemo precizni, aktuelni cenovnik kaže da je početna cena za osnovni model 29.999 evra, mada se upravo u LX Fresh paketu opreme može kupiti i po znatno nižoj akcijskoj ceni od 26.999 evra. No bitnija informacija danas je dostupnost vozila, a KIA ima uvek veliki lager vozila te je u tom smislu kupovina znatno olakšana. Ono što i dalje poebno izdvaja ovog renomiranog korejskog proizvođača je fabrička sedmogodišnja garancija.

Digitalizacija je konačno, u punom sjaju, stigla i u Sportage. Dva velika ekrana, svaki veličine 12.3 inča, zadužena su za prikaz. Prvi ekran poznajemo pod terminom instrument tabla, iako tu više nema instrumenata već samo prikaz brojki i podataka koje obrađuje računar. I tu nema nikakvih specijalnih efekata, jednostavno kako smo kod Kie i navikli. Podaci o trenutnoj brzini i broju obrtaja su vidno istaknuti dok sve ostale informacije kruže u sredini. Multimedijalni uređaj ima jednostavan i funkcionalan meni ali je vrlo zanimljivo rešen režim mirovanja kada na ekranu imate samo najbitnije podatke da se ne bi odvlačila pažnja. Zanimljiv detalj je i mogućnost da slušate zvuke prirode, koji će vas opustiti tokom vožnje.

Klima uređaj je izdvojen te je upravljanje olakšano, a i putnicima na zadnjim sedištima biće mnogo prijatnije obzirom da postoje ventilacioni otvori i za njih. Svakako klimatizacijom se može upravljati i putem  multimedije, gde se nalazi pregršt opcija i mogućnosti podešavanja. Takođe mislilo se i na napajanje raznih uređaja, te je napred pored 12V utičnice prisutan i klasičan USB priključak kao i sve prisutniji Type-C. Tu je i pregrada za mobilni telefon koja omogućava bežično punjenje pametnog snagom od 15 W. Dok su USB konektori za brzo punjenje prisutni i na zadnjoj strani prednjih sedišta, da bi i putnici na zadnjim sedištima imali lako dostupna mesta za punjenje.

Ono što je zanimljivo i u neku ruku se može smatrati manom, jeste činjenica da ovaj paket poseduje kameru za vožnju u nazad ali nema senzore. Svakako, koliko god kamera bila dobra stvar, dodatni senzori olakšavaju parkiranje.

Novi Sportage opremljen je sa svim neophodnim aktivnim i pasivnim sistemima bezbednosti, kao i mnogim asistencijama. Primetili smo da lane assist radi diskretno u gradskoj vožnji što pohvaljujemo jer ne iritira zbog čega ga često vozači gase.  Tempomat je vrlo jednostavan za korišćenje ali u ovom paketu opreme nije adaptivan što bi trebalo biti standard u vozilu ove klase.

Kako se na novom modelu poradilo na svemu u cilju poboljšanja, tako su i vozne karakteristike definitivno bolje u odnosu na prethodnu generaciju. Dok se prednja osovina oslanja na MacPhersona, pozadi se nalazi multi-link što doprinosi vrlo preciznom upravljanju. Sportage se pokazao vrlo stabilan čak i pri bržim prolascima kroz krivine, jer iako je podignut od tla 17cm ne pokazuje nikakvu nervozu niti nagon za naginjanjem što je gotovo neminovnost u ovom segmentu. Novi Sportage dolazi standardno sa pneumaticima dimenzija 215/65R17, što je slučaj i na testiranom primerku. Ovo definitivno utiče na bolju udobnost, mada su za više pakete opreme predviđeni i pneumatici od 18 i 19 inča.

dužina/širina/visina (mm)
4515/1865/1645

Što se tiče same vožnje u gradskim uslovima, prednost mu je što sa 4.5 metara nije preglomazan. Tek malo duži od Ceed-a, za gradsku vožnju i parkiranje nije nimalo problematičan, a sa druge strane odlikuje ga izuzetno puno prostora u unutrašnjosti. Međuosovinski razmak iznosi čak 2680mm što garantuje više nego dovoljno prostora kako na prednjim sedištima tako i za putnike pozadi. Dodatno tu je prtljažnik od gotovo 600 litara tako da nema apsolutno nikakve bojazni mogu li se udobno smestiti i putovati petoro odraslih osoba.

Turbo benzinski agregat zapremine 1598ccm sa maksimalnih 150KS i 250Nm, u kombinaciji sa odličnim 6-brzinskim manuelnim menjačem, prilično lako izlazi na kraj sa 1.5t teškom karoserijom. Omogućeni su predefinisani režimi vožnje, pa se po potrebi može iz NORMAL prebaciti u SPORT režim, kada subjektivno deluje da je automobil snažniji nekih 30 procenata. No svakako sa ubrzanjem do 100km/h za 10 sekundi i maksimalnom brzinom od 190km/h, Sportage se neće postideti pred konkurencijom. Za one koji žele više tu je i snažnija, mild hybrid, verzija od 180KS ali ona se može dobiti samo u kombinaciji sa 7-stepenim DCT menjačem i osetno je skuplja.

Svakako pohvalno za ovaj agregat je i prilično niska dugoročna potrošnja koja se kreće između 7 i 7.5 litara. Na našem test primerku je zabeležen prosek od 7.1 litar u poslednjih 2300km, a prema iskustvima vlasnika prosek ne prelazi 7.5 litara. Zaista odličan rezultat.

Nakon višednevnog druženja i slegnutih utisaka zaključak je lako izvesti. KIA je sasvim izvesno napravila značajan pomak kada je Sportage u pitanju. Ni po čemu ne liči na prethodnu generaciju, a na svakom polju je bolji, pa možemo reći i značajno bolji. Svakako ni konkurencija ne sedi skrštenih ruku te je u međuvremenu tržište prepavljeno što potpuno novim, što novim verzijama poznatih modela iz ovog segmenta. No KIA zasigurno ne treba da brine po pitanju prodaje obzirom da beleže značajan rast prodaje u celom svetu, a SUV modeli prednjače. Za odličnu prodaju Kije u septembru najzaslužniji su njeni sportski terenci, na čelu sa Sportagem koji je bio prodat u 42.168 primeraka. Na našem tržištu je daleko manji broj prodatih pimeraka ali pouzdano znamo da prodaja ide jako dobro. Sasvim zasluženo.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *