Menu
0 Comments

Garaža test – Mazda 3 Skyactive-X GT Plus

 

Kada je, krajem 2018. godine, predstavljena treća generacija Mazde 3, najavljena je i nova generacija Skyactive motora. Za Skyactive-G smo već znali iz prethodne generacije, a sada je ovaj motor unapređen. U to smo se i uverili testirajući ovaj model upravo sa Skyactive-G 122 motorom. Međutim, posebnu pažnju je privukla najava Skyactive-X motora sa 180KS. Stigao je na tržište nešto kasnije, a mi smo jedva čekali da stigne na test. Iako se Mazda 3 nudi i sa Skyactive-G motorom u verziji od 150KS ipak je nedostajao jedan još jedan motor visokih performansi.

Prethodno testiranu “trojku” vozili smo u hatchback izdanju pa je sasvim logično da sada izbor bude sedan. Koja je verzija lepša teško je reći, ali sedan definitivno ima skladnije linije i izgleda elegantnije. Ako izuzmemo japanske proizvođače, na evropskom tržištu sedani nisu tako česti u C segmentu. Mazda 3 je svakako među najatraktivnijima. Da se dopada i kupcima ovog segmenta lako se može utvrditi pogledom na brojne Mazde koje srećemo, a mnoge su baš sedani.

dužina/širina/visina (mm)
4660/1795/1440

Sedan verzija Mazde 3 po dimenzijama spada u najveće modele segmenta kom pripada. Od petovratne verzije duža je za 20cm, dok je međuosovinski razmak gotovo identičan. Četiri odrasle osobe komotno će se smestiti i udobno putovati čak i na dužim relacijama. Sa zapreminom od 450 litara prtljažnik pruža sasvim dovoljno prostora iako pojedini konkurenti nude i više. No ovde je sedan u ozbiljnoj prednosti u odnosu na hatchback verziju, sa više od 100 litara većom zapreminom, iako uzak otvor nije najpraktičniji.

Uz devet boja karoserije moguće je birati i između četiri kombinacije unutrašnjosti. U enterijeru je sve identično kao kod hatchback verzije i onako kako smo kod Mazde navikli. U “trojci” nas dočekuje prijatan i elegantan enterijer, uz nesumnjivo kvalitetne materijale, što se vidi i u nižim paketima opreme. Za one koji žele više, opcionalno se nude “Style” i “Luxury” paketi, koji dodatno doprinose izgledu enterijera. U slučaju testiranog primerka, oprema GT Plus već sadrži Style paket, koji je prepoznatljiv po zatamnjenim zadnjim staklima i crnim lakiranim oblogama B stubova. Spisak opreme podugačak je već u najnižem paketu opreme, a testiranom primerku, koji poseduje GT Plus paket, teško je pronaći neki nedostatak. Zato možemo istaći vrlo zanimljiv dodatak koji poseduje, a to je odleđivač brisača.

Vozač ima odličnu poziciju sedenja, što je kod Mazde uvek primetno. Nešto veći obruč upravljača nimalo ne smeta, vrlo se brzo ni ne primećuje. Digitalna instrument tabla kao i 8.8″ ekran multimedije su monohromatski, tako da se informacije prikazuju na crnom ekranu, te su tako vidljivije. Multimedijalnim uređajem upravlja se putem HMI komandera, odnosno nekoliko tastera postavljenih kod ručice menjača. Upotreba je vrlo jednostavna i laka, samo je potrebno kratko privikavanje. Ukoliko ste navikli da upravljate uređajima pritiskom prsta na ekranu ovde to nije moguće. Još jedna stvar vezana za bezbednost o kojoj su u Mazdi mislili.

 

U zemlji izlazećeg sunca oduvek su imali drugačiju filozofiju, a Mazda je još jednom pokazala da se može biti drugačiji i istovremeno biti uspešan. Kada je Skyactive-X pompezno najavljen, očekivanja su bila velika. Svi su se pitali može li se Mazda odupreti trendu turbo motora i napraviti snažan motor koji može parirati recimo Hondinom 1.5-litarskom turbo benzincu iste snage? Specifikacije kažu da svakako može. Ubrzanje od 8.2 sekunde do 100km/h identično je kao kod japanskog konkurenta iz C segmenta, a i maksimalna brzina od 216km/h je gotovo ista.

Ipak, razlike postoje. Da bi četvorocilindraš iz 1998ccm zapremine dostigao maksimalnih 180KS potrebno je stići do 6000 obrtaja. Maksimalni obrtni moment od 224Nm dostupan je nešto niže, već od 3000 obrtaja, ali je evidentna razlika u odnosu na turbo motore koji su nadmoćniji na niskim obrtajima, Drugačija filozofija traži i drugačiji način vožnje. Mazdin Skyactive-X traži visoke obrtaje da bi pokazao koliko može. Zato u prvi mah deluje neubedljiv te traži malo vremena za upoznavanje, ali je kasnije sve mnogo drugačije.

Već nam je poznato da Mazda koristi M Hybrid sistem koji koristi mali generator da u bateriju od 24V prikuplja energiju prilikom kočenja, a zatim je motor koristi radi bolje efikasnosti. U prilog tome govori i prosečna potrošnja od svega 8.5 litara, a da nismo pobegli van grada tokom perioda testiranja. Proizvođač deklariše znatno prosečnu nižu potrošnju, od svega 5.6 litra po WLTP standardu, što je verovatno i dostižno ukoliko se više vremena provodi na otvorenom putu. Skyactive-X dolazi u kombinaciji sa 6-stepenim manuelnim menjačem, ali ga je moguće upariti i sa automatikom, uz neznatno lošije performanse.

U vožnji Mazdu 3 ističe G Vectoring Plus sistem, nova generacija sistema koji kontroliše i menja obrtni moment motora, te uz pomoć kočnica primenjuje laku kočionu silu na spoljne točkove, čime pomaže vraćanju vozila na pravac. Uz direktno i vrlo prezino upravljanje vožnja Mazde 3 u ovoj konfiguraciji je pravo zadovoljstvo, pa se i po tome izdvaja od većine konkurenata. Nešto tvrđe ogibljenje dovoljno amortizuju udobna sedišta te je, na kraju, sve onako kako treba.

U svojoj najsnažnijoj verziji, Mazda 3 kao sedan može se kupiti za 23.890 evra, dok je testirani primerak dodatno opremljen te košta 25.610 evra. Hatchback je tek nešto malo povoljniji. Odabirom bilo koje verzije u kombinaciji sa ovim motorom dobija se najbolje od Mazde. Atraktivan dizajn, sjajan agregat ispod haube, mnoštvo opreme i  poseban osećaj u vožnji dovoljno su dobri razlozi da Mazda 3 Skyactive-X bude vrlo dobro prihvaćena na tržištu.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Oznake: , , ,

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *