Gotovo sa svakim novim modelom, proizvođači automobila se trude da pronađu novi podsegment i novu ciljnu grupu. Tačnu definiciju kom segmentu pripada koji model više ne zna ni Wikipedia. Da ne počinjemo priču o deljenju platformi među proizvođačima. No na kraju bitan je konačan proizvod, a kupci će dati krajnju ocenu. Kada je u pitanju Mercedesova nova T klasa, ima tu začina sa svih strana. Kakav je krajni proizvod otkrili smo tokom višednevnog testa.
Nije novost da je Daimler razvio prvu generaciju Citana u saradnji sa Renault-Nissan alijansom. Poučeni iskustvima iz prve generacije saradnja se nastavlja i sa drugom generacijom Citana, a istu platformu deli i T klasa. Da, mnogi će reći da je u pitanju Renault Kangoo. Istina je da sa njim deli dosta zajedničkih elemenata. Opet moramo istaći da se Mercedes zaista potrudio da ostavi svoj pečat. Kupci Mercedesa T klase neće ostati uskraćeni za luksuz, kao i određene elemente koje krase Merceedes i koje su prepoznatljivi za ovaj premium brend. Pre svega tu je enterijer koji je mešavina Mercedesovih elemenata i onoga što možemo da vidimo u Renault grupaciji. Onima koji su upoznati sa modelima Renault i Dacia može zasmetati kada prepoznaju iste komande klima uređaja ili neke druge elemente. Sa druge strane, sve je jako lepo uklopljeno i ne deluje jeftino pa nema razloga za kritiku.
Čak i standardna oprema uključuje sledeće: MBUX infotejnment sistem sa 7-inčnim ekranom osetljivim na dodir i integracijom pametnog telefona. Utisak kvari znatno veće kućište ekrana, sa širokim ivicama u visoko sjajnoj crnoj boji. Veći ekran bez ivica bi svakako lepše izgledao i bio funckionalniji. No za dodatne funkcije tu je multifunkcionalni upravljač sa tasterima za kontrolu dodirom, a od ostale opreme navodimo klima uređaj, KEYLESS Start, instrument tablu sa displejom u boji od 5,5 inča, vozačevo sedište podesivo po visini, zatvoren pretinac, poklopac prtljažnika i džepovi na naslonima prednjih sedišta. Pored toga, tu je i LED unutrašnje osvetljenje.
Pored osnovne, dostupne su dve linije opreme Style i Progressive, koje dodatno poboljšavaju privlačnost visokog kvaliteta. U zavisnosti od izbora opreme tu je i ambijentalno osvetljenje sa do osam boja. Izbor materijala takođe odražava premium karakter. Centralni naslon za ruke je standardno presvučen ARTICO crnom veštačkom kožom. Za naslone za ruke i središnje panele vrata, T-Klasa je usvojila savremeni fino strukturirani NEOTEX iz Mercedes-EQ potpuno električnih modela. Kombinuje izgled „nubuck“ kože sa visokotehnološkim neoprenom. Svi modeli imaju crni ukrasni element visokog sjaja na instrument tabli. Unutrašnjost i prtljažnik su pokriveni tepihom.
Iz ugla vozača koji nije imao puno dodira sa Mercedesovim modelima, privikavanja gotovo da nije bilo. Osim tastera za pokretanje motora, koji je udaljen i pomalo sakriven iza upravljača sa desne strane, ništa drugo nije zasmetalo. Sedi se vrlo visoko, poput nekog SUV modela, ali je ceo kokpit prilagođen takvoj poziciji. Pritom sedišta i upravljač se mogu podešavati do mile volje, dok ne pronađete idealnu poziciju. Sedišta su, naravno, ergonomski oblikovana tako da se odlično osećate u njima. Udobnopst ne treba posebno isticati, to se podrazumeva.
Ono što T klasu čini posebno zanimljivom, ljubiteljima ovog premium brenda, je praktičnost u svakodnevnoj upotrebi. Bilo da su u pitanju svakodnevne, porodične i poslovne, potrebe ili su vlasnici ljubitelji sportskih aktivnosti i aktivnog odmora. Konstruktori su se potrudili da olakšaju utovar teških predmeta te je prag prag za utovar visok samo 561 milimetar. Klizna vrata pružaju otvor širine 614 milimetara i visine 1059 milimetara, širom se otvaraju sa obe strane vozila omogućavaju udoban pristup zadnjem putničkom prostoru. Takođe omogućava utovar sa tri strane, uključujući i vrata prtljažnika.
dužina/širina/visina (mm)
4498/1859/1811
Putnicima pozadi, a posebno deci, klizna vrata omogućavaju da brzo i bezbedno uđu i izađu iz vozila u uskim ulicama i na parking mestima. Ukoliko su u vozilu manja djeca kojima je potrebna pomoć prilikom vezivanja u dečijem sedištu, veoma će te ceniti velike otvore vrata i visinu sedišta. I pored tri odvojena sedišta, srednje nije opremljeno isofix držačim i teško je izvodljivo smestiti tri dečija sedišta. Klupa zadnjih sedišta se standardno preklapa da bi se stvorio praktično ravan prostor za utovar sa podom prtljažnika. Ovo omogućava da se unutrašnjost vozila po potrebi prilagodi specifičnim zahtevima korisnika.
Prtljažni prostor je zapremine čitavih 520 litara, a obaranjem zadnje klupe raste na 2127 l što je u rangu pravog kombija. Standardno vrata prtljažnika dolaze sa grejanim zadnjim staklom. Dvodelna zadnja vrata su dostupna kao alternativa. U toj varijanti oba dela vrata mogu da se zaključaju u položaju od 90 stepeni i mogu se okretati u stranu pod uglom do 180 stepeni.
Što se tiče bezbednosnih karakteristika, nova T-Klasa ima mnogo toga da ponudi. Brojni sistemi pomoći u vožnji dolaze kao standard uz sistem upozorenja o gubitku pritiska u gumama i Mercedes-Benz sistem za hitne pozive. To uključuje pomoć pri kretanju uzbrdo, pomoć pri bočnom vetru, ATTENTION ASSIST, sistem upozorenja na umor, Active Brake Assist (aktivnu pomoć pri kočenju) sa funkcijom unakrsnog saobraćaja, Active Lane Keeping Assist, Blind Spot Assist (pomoć za mrtvi ugao) i Speed Limit Assist (pomoć pri ograničenju brzine). Paket pomoći pri vožnji (Driving Assistance Package) dostupan je kao opcija i dodatno uključuje Active Distance Assist DISTRONIC (takođe dostupan kao pojedinačna opcija) i Active Steering Assist. Za dodatnu pogodnost i bezbednost pri ulasku i izlasku sa parking mesta, tu je opcioni aktivni sistem pomoći pri parkiranju sa PARKTRONIC-om i kamerom za vožnju unazad. U kombinaciji sa opcionom spojnicom za prikolicu, T-Klasa takođe ima pomoć pri stabilnosti prikolice.
Od pogonskih agregata na raspolaganju su po jedan dizel i jedan benzinac, ali su oba ponuđena u dva nivoa snage. Primerak na testu je ispod haube imao snažniji 1.5 litarski dizel sa oznakom „T 180 d”, koji raspolaže sa 114 KS, uparen je sa opcionim sedmostepenim automatskim menjačem. Motor najm je već poznat, u pitnju je Reaultov 1.5 dCi koji se u T klasi ponaša veoma uglađeno, barem na nižim obrtajima dok se preko 3.000 obrtaja mogu osetiti vibracije karakteristične za dizele. Sedmostepeni automatik sa dvostrukim kvačilom je na visini zadatka, a i on je konstruisan zajedničkim snagama Daimlera i Renault-Nissan alijanse i nosi oznaku DCT. Iako nema predispozicije da bude sportista, T klasa sa ovim motorom pokazuje sasvim solidnu vučnu snagu u niskom opsegu obrtaja. Tečno i glatko povlači ispod 2.000 o/min., dok iznad intenzitet ubrzavanja postaje „mekši”, a motor bučniji. Ovaj motor pseduje i tzv. „overboost” funkciju. Za još bolje ubrzanje, na primer pri preticanju, nakratko se može dostići do 121KS i 295 Nm obrtnog momenta. Po pitanju potrošnje, na našem testu se u gradskim uslovima kretala između 7 i 8 litara, dok je na relaciji Beograd – Novi Sad, autoputem pri brzini od 130km/h, putni računar pokazao 6.5 litara.
Imajući u vidu težinu vozila od 1738 kg, kao i segment kom pripada, na pitanje o voznim karakteristikama, odgovor se sam nameće. Dugačak međuosovinski razmak garantuje stabilnu vožnju i pri većim brzinama na otvorenom, no visoka karoserija osetljiva je na bočni vetar. Ipak u gradu se težina najviše oseti kad treba napraviti neki nagli manevar. Senzori i kamera za vožnju unazad olakšaće parkiranje, mada ko je vozio vozila ovog tipa odmah će uvideti da se T klasa izuzetno lako parkira.
Iako na prvi pogled T-Klasa verovatno nije Mercedes kakvog zamišljate u svojoj garaži, vrlo brzo i lako će vas uveriti da se radi o vrlo korisnom i upotrebljivom vozilu koje vam je potrebno. Cenom od 40.000 evra znatno odskače od konkurenata, ali ih gotovo i nema u premium izdanju. Navedena cena važi za testirani, najsnažniji model sa najboljim paketom opreme. Danas toliko treba izdvojiti za jedan malo bolje opremljen automobil srednje klase.Na vama je da odlučite da li birate neki takav model ili premium model sa trokrakom zvezdom na rešetci hladnjaka, bogato opremljen i sa sjajnim motorom i automatskim menjačem.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac