Renault je sa modelom Rafale ušao u novu eru dizajna i tehnologije. Kao potpuno nov model u gami, Rafale se bazira na CMF-CD platformi, koju deli sa modelima kao što su Austral i novi Espace. Ipak, ovaj SUV kupe donosi nešto jedinstveno: spoj futurističkog dizajna, prostranog enterijera i naprednih tehnoloških rešenja, što ga čini jednim od najzanimljivijih noviteta na tržištu.
Sa dužinom od 4.710 mm, širinom od 1.860 mm i međuosovinskim rastojanjem od 2.740 mm, ovaj model raskošno prihvata putnike u prostranu kabinu. Istovremeno ostavlja impozantan vizuelni utisak kada se gleda spolja. Visina od 1.610 mm doprinosi sportskoj silueti, dok je klirens od 180 mm praktičan ukoliko se nađete van asfalta. Prednji deo automobila dominira. potpuno novom, prepoznatljivom maskom i LED svetlima u obliku slova V, koji dodatno naglašavaju futuristički izgled. Kupe linija krova, završena aerodinamičnim spojlerom, ne samo da doprinosi estetici već i unapređuje aerodinamičke performanse, što obezbeđuje nizak koeficijent otpora vazduha.
Unutrašnjost je jednako impresivna kao i spoljašnost. Korišteni materijali, poput mekane plastike, detalja u boji aluminijuma i u visokom sjaju, stvaraju utisak luksuznog vozila. Centralni deo enterijera zauzima 12,3-inčna digitalna instrument tabla i 12-inčni multimedijalni ekran, sa sistemom OpenR Link sa ugrađenim Google uslugama. Sistem uključuje usluge kao što su Google Maps, Google Assistant i brojne druge aplikacije (50 ili više njih, u zavisnosti od tržišta i verzije) iz on-line prodavnice Google Play. Osim toga, interfejs je u potpunosti prilagodljiv, podržava bežično povezivanje i povezivanje uz pomoć kabla, a kompatibilan je sa svim pametnim telefonima sa podrškom za Android Auto i Apple Carplay.
Renault je posvetio pažnju i detaljima poput Harman Kardon audio sistema, koji pruža vrhunski zvuk, kao i ergonomskog upravljača sa zasečenim gornjim i donjim delom. Posebno zanimljivo rešenje je Ingenius® centralni naslon za ruku na zadnjem sedištu. koji je predviđen za multimedijalne uređaje. Tu ćete pronaći prostor za odlaganje tableta i pametnih telefona, dve USB-C utičnice, kao i dva prilagodljiva držača dizajnirana za udobno korišćenje digitalnih uređaja, ali i manjih flaša ili konzervi.
Test-Drive Renault Rafale, May 13th 2024 at Sevilla, Spain – Photo Clément Choulot / DPPI
Sedišta od alkantare u verzijima Renault Rafale Esprit Alpine i Atelier Alpine su perforirana. Logotip u obliku slova A i strelica na gornjem delu naslona svetle i trepere u skladu sa otkucajima vašeg srca, simbolišući talas uzbuđenja koji vas preplavljuje dok se približavate automobilu. Boja svetla prilagođava se boji koju odaberete u podešavanjima sistema MULTI-SENSE. S obzirom na to da su svetla ugrađena u savršeno fleksibilnu tkaninu, nasloni sedišta uopšte nisu kruti! Ovo je prvi put da se ovakva tehnologija koristi u vozilu.
Zadnja sedišta pružaju izuzetnu udobnost, sa obiljem prostora za noge zahvaljujući ravnoj podnici i velikom međuosovinskom rastojanju. Sa 32 cm prostora za noge i 89 cm prostora do visine krova pozadi, Rafale se svrstava među najbolje u klasi. Prtljažnik kapaciteta 630 litara zapremine pretvara se u 1,900 litara, kada oborite zadnju klupu. Ovako velik raspon omogućava da koristite vozilo u zavisnosti od vaših potreba, a sasvim smo sigurni da zadovoljava sve realne potrebe.
Da sve nije idealno dokaz su pretinci za odlaganje u unutrašnjosti. Ponadali smo se dvema ostavama velike zapremine ispod desne ruke vozača. Naime, ostava postoji ispod naslona za ruku, kao i ispod kliznog poklopca na središnjoj konzoli. Nažalost na oba mesta ima prostora tek za neke manje stvari, poput novčanika ili telefona, ali ne i za veće predmete poput torbice.
Treba napomenuti da Renault ide ka potpunom ukidanju kožnih materijala u svojim vozilima. Umesto prirodne kože koristi se TEP – obložena tkanina sa teksturom koja je prijatnija na dodir od kože. Renault je uspeo da eliminiše sve materijale životinjskog porekla, dok i dalje obezbeđuje visok nivo prijatnosti i udobnosti materijala. Ovaj materijal je 50% recikliran na celom upravljaču i 100% recikliran na poleđini tapacirunga u putničkoj kabini. Rafale je prvi automobil na svetu koji koristi obojenu plutu i obloge od kamena škriljca u putničkoj kabini. U verziji Esprit Alpine, škriljevac nagoveštava svet brenda Alpine na izuzetno autentičan način. Komandna tabla na strani suvozača i naslon za ruke su prekriveni njime. Ekstremno tanke obloge od škriljevca nikako nisu grube. Baš kao i drvene obloge, savršeno se uvijaju oko različitih oblika. Komandna tabla verzije Techno ima crnu plutanu oblogu koja ostavlja luksuzan utisak. Osim što služi kao ukras, ova obloga je izuzetno lagana i nereflektujuća.
Zanimljiv detalj: Rafale je prvi Renault sa Solarbay krovom, tehnologijom koja omogućava vozaču da elektronski kontroliše transparentnost stakla. Solarbay panoramski krov je jedno od najsavremenijih rešenja, omogućavajući elektronsko zatamnjivanje stakla. Ovaj krov značajno smanjuje prodiranje toplote i UV zraka, što je odlično za udobnost putnika.U vremenskim uslovima sa dosta sunca, ovo rešenje radi zaista odlično. Uglavnom je staklo bilo podeljeno 50/50 i ni jednog trenutka nismo osetili preterano jake sunčeve zrake i toplinu.
Problematična može biti preglednost pozadi, jer je ograničena zbog visokog zadnjeg dela i malog zadnjeg stakla. Kamera na retrovizoru bi bila idealno rešenje, ali nije uključena čak ni u najvišem paketu opreme.
E-Tech Full Hybrid naziv jer pogonskog sistema koji pogoni Rafale, a kombinuje trocilindarski turbo benzinski motor zapremine 1,2 litra (130 KS i 205 Nm) sa dva elektromotora. Glavni elektromotor razvija 70 KS, dok pomoćni starter-generator doprinosi dodatnim snagama i omogućava regenerativno punjenje baterije kapaciteta 2 kWh. Ukupna snaga sistema iznosi 200 KS, što omogućava ubrzanje od 0 do 100 km/h za približno 9 sekundi. Rafale postiže maksimalnu brzinu od 175 km/h. Očekivano, hibridni pogon omogućava većinu vožnje na čist elektro pogon, posebno u gradskim uslovima. Tokom našeg testiranja, Rafale je postigao prosečnu potrošnju od 6,4 l/100 km, što ga čini jednim od najefikasnijih vozila u segmentu. Na autoputu, sa tempomatom postavljenim na 130 km/h, potrošnja je bila oko 6,5 l/100 km, dok je u gradskim uslovima, bez velikih zastoja, pala na manje od 6 l/100 km.
Zahvaljujući naprednom sistemu za upravljanje pogonskim sklopom, SUS motor se pali neprimetno i radi tiho čak i pri većim brzinama. Na semaforima, motor koristi priliku da dopuni bateriju, a to radi sa jedva primetno, ako baš obratite pažnju.
Rafale impresionira i u vožnji, sa adaptivnim ogibljenjem koje pruža ravnotežu između udobnosti i preciznosti. 4Control Advanced sistem, koji omogućava upravljanje zadnjim točkovima, dodatno poboljšava agilnost u gradu i stabilnost na otvorenom putu. Vožnja je naročito glatka zahvaljujući odlično podešenom sistemu regenerativnog kočenja. Rafale dolazi sa bogatim paketom asistencija, uključujući adaptivni tempomat, sistem za održavanje u traci, prepoznavanje saobraćajnih znakova i automatsko kočenje u slučaju opasnosti. Rafale poseduje nivo 2 autonomne vožnje i može se koristiti na svim vrstama puteva, ne samo na autoputevima. Ipak, tokom testa sistem za prepoznavanje saobraćajnih znakova nije funkcionisao uvek pouzdano, što može dovesti do nepreciznih informacija za vozača. Ovo nam govori da, iako veoma unapređeni. svi ovi sistemi imaju još prostora za usavršavanje. Posebno kada su loši vremenski uslovi. I ovde mislimo na sve proizvođače, ne samo konkretno na Renault i ovaj model.
Renault Rafale je dostupan u pet boja karoserije, od kojih su dve nove: Satin Pearl White i Summit Blue. Dok Flame Red, Starry Black i Gloss Slate Grey čine preostale nijanse palete. Renault Rafale Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200 dostupan je u više nivoa opreme, sa početnom cenom od 44.990 evra za osnovni Techno paket. Esprit Alpine, kao najskuplji paket, donosi vrhunske tehnologije i dizajnerske detalje, a cena mu iznosi 49.990 evra.
Rafale uskoro dolazi i sa novim, snažnijim, pogonskim agregatom – E-Tech 4×4 od 300KS. Ova revolucionarna plug-in hibridna pogonska jedinica, koja predstavlja vrhunac Renault E-Tech tehnologije, dodaje novi elektrifikovani motor na zadnju osovinu za veću snagu i stalni pogon na sva četiri točka. Sa Atelier Alpine završnom obradom, ovaj model će uključivati specifična podešavanja i režime vožnje, zajedno sa aktivnim sistemom oslanjanja povezanim sa kamerom za prediktivnu kontrolu, pružajući vrhunsko iskustvo vožnje.
Renault Rafale Esprit Alpine E-Tech Full Hybrid 200 je više od samo još jednog SUV kupea. Ovo je vozilo koje pomera granice u dizajnu, tehnologiji i efikasnosti. Sa atraktivnim izgledom, prostranom unutrašnjošću i sofisticiranim hibridnim pogonom, Rafale je idealan izbor za one koji žele spoj praktičnosti i luksuza. Cena koja kreće od 45.000 evra čini ga konkurentnim u premium segmentu, dok jedinstveni detalji poput Solarbay krova i 4Control sistema pružaju dodatnu vrednost. Za one koji traže automobil koji kombinuje francuski šarm, naprednu tehnologiju i ekološku svest, Rafale je svakako model koji treba uzeti u razmatranje.
Tekst i fotografje: Željko Jelisavac