Subaru Crosstrek je jedan od onih automobila koji na prvi pogled ne odaju previše, ali što više vremena provodite s njim, to više otkrivate njegovu pravu vrednost. Imali smo priliku da vozimo Crosstrek nekoliko dana i prešli smo sa njim više od 500km, u različitim uslovima. U pitanju je preproduction primerak, u najvišem paketu opreme, koji je već prešao 3500km, prevashodno radi testiranja.
Crosstrek ima moderan i atraktivan izgled, s prepoznatljivom Subaru stilu. Naglašeni lukovi točkova i agresivni prednji kraj daju mu robustan stav. Vozilo je dugačko gotovo 4.5 metara, široko 1.8m i visoko 1.6 m, sa međuosovinskim rastojanjem od 2.670 mm. Ove dimenzije ga čine kompaktnim, ali dovoljno prostranim za svakodnevne potrebe. Ono što ga posebno izdvja od direktnih konkurenta je odstojanje od tla od 22cm, što posebno znači onima koji vole da zađu što dublje u prirodu.
dužina/širina/visina (mm)
4451/ 1800/ 1600
Prtljažni prostor od samo 315 litara je svakako ograničen i ispod očekivanja, te može predstavljati manu za porodice koje često putuju s mnogo prtljaga. Ipak, ovaj prostor se pokazuje dovoljnim za svakodnevnu upotrebu, kao i vikend kupovine. S oborenim zadnjim sedištima (60:40), prostor se značajno povećava, nudeći više fleksibilnosti za prevoz većih predmeta. Preporuka za one kojima je kapacitet ključan jeste da iskoriste već integrisane nosače na krovu za krovni kofer, što je sasvim u skladu s Crosstrekovim avanturističkim karakterom.
Subaru je poznat po funkcionalnim enterijerima, a Crosstrek to potvrđuje. Sedišta su presvučena visokokvalitetnom kožom, izuzetno udobna i pogodno oblikovana za duže vožnje. Na testu smo, tokom jedne duže vožnje, imali troje odraslih plus dvoje dece u vozilu i prostora je bilo dovoljno za sve. Centralni tunel koji se proteže celom dužinom će zasigurno smetati ukoliko se vozi više odraslih osoba na zadnjem sedištu. Praktični detalji poput poklopca ISOFIX kopči, koji se uvlače, a ne skidaju, govore u prilog tome da se vodilo računa i o najsitnijim detaljima. Sa vozačke pozicije primećujemo idealno postavljen naslon za ruke, a ispod je i prostrana ostava za lične stvari.
Testirani model koristi 2,0-litarski četvorocilindrični motor sa horizontalno postavljenim cilindrima, uparen sa električnim motorom unutar prilagođenog Lineartronic menjača. e-BOXER hibridni pogonski sklop prilagođava odnos raspodele snage između motora i električnog motora u zavisnosti od uslova vožnje, prelazeći između 3 režima vožnje: vožnja na motor, vožnja na električni pogon (EV) i vožnja uz asistenciju motora (Motor Assist). Pritom, ovaj hibridni pogonski sklop omogućava niže težište i bolje uravnoteženu raspodelu težine između prednjeg i zadnjeg dela vozila. Optimizovana raspodela obrtnog momenta između prednjih i zadnjih točkova kod stalnog S-AWD sistema pruža bolje performanse, kao i stabilno upravljanje.
Crosstrek ima na raspolaganju 136KS/182Nm, koje isporučuje bokser motor, pri 5.600/4.000 obrtaja u minuti, dok dodatnih 17KS/66Nm dolaze iz elektromotora. Snaga se prenosi putem osmostepenog CVT menjača, koji savršeno tečno obavlja svoju funkciju, čime doprinosi još ugodnijoj vožnji. Iako brojke obećavaju, ubrzanje do 100 km/h za 10,8 sekundi je pomalo razočarajuće, dok je obećana maksimalna brzina od 198km/h u skladu sa očekivanjima. Automobil teži preko 1.600 kg, što delom objašnjava prosečne performanse. Ono što Crosstrek nadoknađuje u vožnji jeste stabilnost i preciznost. Subaruov poznati AWD sistem je dodatno unapređen i potpada pod standardnu opremu u svim nivoima opreme. U pitanju je stalni S-AWD sistem, koji pruža sigurnost u svim vremenskim uslovima, dok standardni sistem za aktivnu vektorizaciju obrtnog momenta (Active Torque Vectoring) omogućava bolje upravljanje i performanse u krivinama. Dodatno i-Sight sistem aktivne bezbednosti, koji između ostalog, uključuje adaptivni tempomat, upozorenje na mrtvi ugao i asistenciju pri upravljanju, radi besprekorno, pa čak i na kiši. Svetla s automatskim podešavanjem dodatno unapređuju bezbednost.
Crosstrek-ov hibridni sistem pokazao se najviše korisnim u gradskim uslovima. Elektromotor se aktivira pri niskim brzinama i prilikom parkiranja, dok na otvorenom putu motor radi u standardnom hibridnom modu. Usko grlo je litijum-jonska baterija, malog kapaciteta od 4,8 Ah, sa maksimalnom snagom od 13,5 kW. Naše merenje potrošnje pokazalo je da se ona kreće između 7 i 9 litara na 100 km, u zavisnosti od uslova vožnje. Konkretno, tokom testa prešli smo nešto više od 500km, od čega je na otvorenom pređeno 200km, 50 km na autoputu, a ostatak u gradskoj vožnji, ali rasterećenog saobraćaja tokom praznika. Tokom našeg testa dobili smo prosek potrošnje od 8,4 litara na 100 km po podacima sa putnog račuunara. Primećujemo da je Crosstrek i odlično izolovan. Prema iskustvima korisnika, čak i bolje od aktuelne generacije Forestera.
Multifunkcionalni upravljač, kvalitetan audio sistem i kombinacija analognih i digitalnih instrumenata osiguravaju intuitivno korišćenje. Kombinacija fizičkih tastera i digitalnih komandi osigurava lakoću korišćenja. Nova multimedijalna platforma prikazuje se na 11,6″ full HD ekranu, osetljivim na dodir i donosi podršku za Android Auto i Apple CarPlay, što je veliki plus. Iako podržava i bežično punjenje, portovi za USB su jasno označeni i smešteni na praktična mesta.
Subaru Crosstrek možda nije automobil koji će oduševiti na prvi pogled, ali je pravi izbor za one koji traže praktičan, stabilan i pouzdan SUV. Iako ima nedostatke poput manjeg prtljažnika i prosečnih performansi, njegove prednosti dolaze do izražaja u vidu udobnosti, upravljivosti i naprednih tehnologija. Idealno je rešenje za porodice koje vole avanture i često putuju, ali takođe i za one koji svakodnevno prelaze različite vrste terena. Za sve koji žele praktičan SUV s naprednom tehnologijom i sigurnosnim sistemima, Subaru Crosstrek je vredan razmatranja.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac