Garaža test: Toyota Prius Executive 1,8 VVT-i HSD

 

Kada smo planirali odmor na Zlatiboru, odlučili smo da uklopimo i test nekog automobila jer nam planirana ruta pruža mogućnost da ga testiramo u različitim uslovima. Toyota Centar Beograd nam je rado ustupio Toyotu Prius u Emotional Red boji i najvišem paketu opreme.

Ovoga puta preskačemo opis i ocenjivanje dizajna jer to je Prius, od prve generacije drugačiji od svih. Možda vam se na prvi pogled ne dopada ali budite uvereni da ima i onih koji misle drugačije. Prius verovatno nikad neće biti proglašen za najlepši automobil ali za najbolji, pogotovo u klasi hibrida, sigurno je jedan od glavnih kandidata.

Podsetimo se, Prius je prvi Toyotin hibridni automobil, predstavljen davne 1995. godine da bi se dve godine kasnije prvi primerci našli na japanskom tržištu. Od 2000. godine, sa drugom generacijom kreće prodaja i izvan Japana. Sa preko četiri miliona prodatih primeraka Prius je najprodavaniji hibrid na svetu. Nakon nekoliko dana i više stotina kilometara provedenih u njegovom društvu sasvim nam je jasno zašto je to tako.

Na našem testu našla se aktuelna, četvrta generacija ovog modela, sa oznakom XW50. Iako smo već vozili jedan Toyotin hibrid, pa neke stvari izgledaju poznato, pri prvom ulasku u automobil jasno je da je Prius drugačiji. Upravljač je na svom mestu, znamo da poseduje CVT menjač, ali gde i kako se upravlja automatskim menjačem?! Neki bi se možda i zbunili iako je u suštini sve vrlo prosto. Ručica menjača je drugačije postavljena i potrebno je kratko privikavanje na njen položaj, dok su komande iste kao i kod drugih Toyotinih modela sa CVT menjačem. Kako je na Priusu sve drugačije tako je i parking kočnica, popularno nazvana ručna ustvari nožna. Pored standardnih pedala gasa i kočnice, sa leve strane nalazi se jedna mala pedala čijim pritiskom se aktivira parking kočnica. Iako Prius kao i svaki automatik poseduje parking režim na ručici menjača ipak je preporučljivo osigurati automobil parking kočnicom.

U centralnom delu komandne table nalaze se tasteri za podešavanje klima uređaja kao i multifunkcionalni uređaj sa ekranom dijagonale 7″ osetljivim na dodir.  Pokreće ga Toyota Touch 2 multimedijalni sistem pomoću kojeg se pristupa raznim funkcijama i podešavanjima. Instrument tabla na kakvu smo navikli, u Priusu ne postoji. Informacije bitne vozaču prikazuju se na dva TFT ekrana veličine 4.2″ koji su pozicionirani u gornjem delu i na sredini komandne table. Da, svakako čudan osećaj kada nemate iza upravljača nikakav instrument niti ekran. No vrlo brzo smo se navikli na ovu poziciju, a najbitniji podaci su dovoljno veliki i vrlo jasni da se i krajičkom oka mogu uočiti. Odmah smo se prisetili i prve generacije Toyote Yaris sa istim rešenjem za instrument tablu što je bio potpuni hit u vreme kada se ovaj model pojavio.

Osim već pomenutog multimedijalnog sistema koji objedinjuje audio uređaj, blutut povezivanje telefona i navigaciju, Prius iznenađuje spiskom opreme čak i u najnižem paketu. Svi bezbednosni sistemi se podrazumevaju, bez obzira o kom nivou opreme je reč, te svaki Prius poseduje Toyota Safety Sense tehnologiju koja se sastoji iz više aktivnih sistema bezbednosti.

Na našem test vozilu posebno ističemo Bi-LED prednja svetla sa pranjem i automatskim podešavanjem visine. Čak i sa kratkim svetlima put se odlično vidi, a duga svetla bukvalno pretvaraju noć u dan. Obzirom da nam je ruta u odlasku bila preko Valjeva i Divčibara, a pritom je pala i noć, odlična svetla na Priusu su nam bila od velike pomoći. Automatska regulacija radi odlično i spušta snop kada senzori detektuju svetlo drugog automobila, bilo prednje bilo zadnje. Imali smo i situaciju da naiđemo na automobil koji nije imao upaljena zadnja svetla i senzori nisu prepoznali automobil ispred pa su ostala uključena duga svetla sve dok nismo skroz prišli. Naravno ova opcija se lako može isključiti u ovakvim situacijama, da ne bi smetali vozaču ispred nas.

Po dimenzijama na granici između C i D segmenta Prius sasvim sigurno neće razočarati ponudom prostora. Na prednjim sedištima udobno će se smestiti i krupnije osobe bez obzira na širok centralni tunel. Ništa lošije nije ni na zadnjim sedištima gde ima sasvim dovoljno prostora po širini i visini i za tri osobe, a ni kolena neće stradati ukoliko putnici nisu natprosečno visoki. Predviđeno je i dovoljno mesta za odlaganje sitnijih stvari kao i pića, a moguće je i puniti mobilni telefon bežičnom tehnologijom. Iako su u dnu prtljažnika smeštene baterije to nije previše uticalo na njegovu veličinu te je zapremina prtljažnika u proseku klase i zadovoljava većinu potreba.

U najvišem paketu opreme vidno je da su na svakom elementu upotrebljeni kvalitetni materijali i da se veoma vodi računa o završnoj obradi. No treba napomenuti da je dobar deo enterijera isti u svim nivoima opreme. Poput recimo sedišta koja su standardna u svim paketima, samo se može birati između crne i sive boje tkanine. Za one koji žele više luksuza dostupna su i kožna sedišta, ali samo uz doplatu u najvišem paketu opreme. Takođe aluminijumske felne su standard u svim nivoima opreme, samo se razlikuju u veličini.

Na putu do Zlatibora odabrali smo put preko Obrenovca, Valjeva i Požege. Dobrim delom usporen saobraćaj sigurno da ne prija kada se krene na put, ali uz CVT automatski menjač vožnja je znatno lakša i opuštenija. No dolaskom do Divčibara putovanje Priusom postaje mnogo zanimljivije. Iako je već skoro pao mrak, a i put nam nije poznat vožnja krivudavim putevima preko Divčibara ne predstavlja nikakav problem. Već pomenuta Bi-LED svetla odlično osvetljavaju put i okolinu, a Prius prijatno iznenađuje preciznim upravljanjem i izuzetnim ležanjem na putu. Bez velike gužve na putu jer smo putovali sredinom nedelje bilo je moguće maksimalno iskoristiti odlične vozne karakteristike. Pritom je Prius i vrlo udoban, tako da smo na destinaciju stigli odmorni. Putni računar je izračunao prosečnu potrošnju od 4.5 litre čime smo svakako zadovoljni.

U povratku put nas je vodio preko Užica i Čačka do Rudnika, a zatim preko Topole i Mladenovca, odakle smo izašli na autoput i uputili se ka Beogradu. Nešto duža relacija, ali drugačije konfiguracije i ponovo Prius pokazuje da je dorastao svakom zadatku. Pored odličnih voznih karakteristika na zahtevnijim magistralnim deonicama Prius pruža stabilnu i udobnu vožnju na autoputu. Uz sve to zabeleželi smo potrošnju od 3.5 l/100km u povratku. Ukupno, uz dodatnih stotinak kilometara gradske vožnje na uzorku od 607km Prius je u proseku potrošio tek 4.3 litre benzina. Zaista sjajno.

Iako svojom cenom upada među limuzine D segmenta, samo na prvi pogled može se učiniti da im nije ozbiljna konkurencija. Priznajemo da smo i mi bili pomalo skeptični, ali nas je Prius razuverio. Nudi komfor i udobnost kao i puno opreme čak i u najnižem paketu. Krase ga odlične vozne karakteristike, uz sasvim zadovoljavajuće performanse i nestvarno nisku potrošnju. Šta više poželeti? Možda drugačiji dizajn. Mnogi će reći da mu je to i najveća mana, ali baš ovakav, nesvakidašnji izgled ga izdvaja od drugih, a već smo rekli na početku, još od prve generacije Prius je uvek bio drugačiji.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *