Garaža test – Toyota Yaris 1.5 VVT-i hibrid e-CVT Premiere

Sredinom prošle godine, sa proizvodne trake u Valenciennesu, u severnoj Francuskoj, pristigli su prvi primerci četvrte generacije Toyote Yaris. Najprodavaniji Toyotin model u Evropi stigao je gotovo deset godina nakon izlaska, vrlo uspešne, treće generacije. Na našem tržištu nudi se u tri verzije, a mi smo odabrali naravno hibrid.

Da je Toyota napravila još jedan sjajan automobil znali smo i pre nego smo seli u njega. Već u prvim mesecima prodaje postaje najtraženiji model u svom segmentu, a početkom marta meseca izabran je i za Evropski automobil 2021. godine. Nedavno su i domaći auto novinari ocenili Yaris najvišim ocenama te ga proglasili za automobil godine u Srbiji.

Šta ga izdvaja od ostalih? Na prvi pogled veoma atraktivan, moderan dizajn. Novi Yaris prosto pleni svojom pojavom, posebno u dvobojnim kombinacijama, poput ove Tokyo Fusion crvene sa crnim krovom.  Na raspolaganju je još šest dvobojnih kombinacija, dok je za jednobojne verzije predviđeno čak devet boja karoserije.

No zavirimo malo dublje i ostavimo vizuelni efekat po strani. Novi Yaris pored mnogih sjajnih, a vidljivih elemenata, igra na jednu vrlo jaku kartu. To su elementi jednog malog sportskog automobila, koji svakako nije u svim verzijama ispraćen adekvatnim agregatom, ali to uspeva da nadomesti fantastičnim upravljanjem. Yaris donosi čist užitak za upravljačem, čak i sa najslabijim motorom, koji smo takođe imali priliku da testiramo. U snažnijoj, hibridnoj verziji kao i najsnažnijoj, benzinskoj od 125KS, zasigurno je užitak još veći.

Hibridna verzija koristi unapređeni hibridni sistem 4. generacije, koji se sastoji iz potpuno novog 1.5-litarskog, trocilindarskog, benzinskog motora i elektromotora. Nije na odmet pomenuti da hibridni sistem poseduje i drugi elektromotor, ali on služi isključivo za punjenje baterije, dok ovaj veći i snažniji pokreće vozilo. Ukupna snaga koja stiže do točkova, preko e-CVT menjača, mereno u KS iznosi 116. Sa težinom od tek 1180kg hibridni Yaris stiže do stotke za manje od 10 sekundi.  Svako kretanje iz mesta sa punim gasom donosi osmeh na lice jer elektromotor, sa svojih 59kW i 141Nm obrtnog momenta, bukvalno ispaljuje Yaris. Ubrzo se uključuje i benzinski motor te, ukoliko uslovi dozvoljavaju, Yaris može da „poleti“ do maksimalne brzine od 175 km/h. Za naše puteve i ograničenja, više nego dovoljno. Na sve to prosečna potrošnja se kreće između 3 i 6 litara, ali preko toga ne ide pa ne ide koliko god smo se trudili.

Nova, litijum-jonska baterija, izrađena je na osnovu više od 20 godina iskustva. Iz Toyote nas uveravaju da ova baterija može da čuva više snage, dok samopunjivi hibridni sistem još uspešnije obnavlja energiju. Obzirom da je Toyota začetnik na polju hibridnih vozila nema razloga da ne verujemo u ove tvrdnje. Inače, baterija je sada lakša za čak 12 kilograma, a smeštena je ispod zadnjih sedišta, kako ne bi dodatno uticala na zapreminu prtljažnika. Znajući da je kraći od prethodne verzije, te nema ni 4m dužine, ne čudi da je prtljažnik u rangu jednog Suzuki Swifta. No iako zapremina iznosi samo 286 litara, ima dubinu i uz malo bolje planiranje može se dobro iskoristiti.

 

Da, dobro ste pročitali, iako na slikama izgleda veći, novi Yaris je zapravo kraći od svog prethodnika. Doduše samo 5mm, ali smo navikli da novi model obično poraste u odnosu na stari. To se i desilo, ali po pitanju širine jer je najširi od svih Yarisa do sada.  Takođe, međuosovinsko rastojanje je povećano i sada iznosi 2560mm što ukazuje da se u unutrašnjosti može očekivati sasvim dovoljno prostora. Na prednjim sedištima se sedi bogovski, pa ne smeta ni nešto širi centralni stub između sedišta. Dok na zadnjim sedištima ima prostora za dve odrasle osobe, ali će se prijatnije osećati deca ili sitnije osobe.

dužina/širina/visina (mm)
3940/1745/1500

 

Naslon za ruku je idealno postavljen, te iako nema veliku ostavu ispod, vrlo je koristan. Za odlaganje stvari najbolje će poslužiti velike pregrade u vratima dok se telefon može odložiti ispod komandi klima uređaja gde se nalazi polica sa neklizajućom površinom. Zameramo preglednost pozadi, jer se od širokog C stuba gotovo ništa ne vidi prilikom isparkiravanja. Stoga toplo preporučujemo kameru za vožnju unazad. Dobro je što se kamera ugrađuje već od drugog nivoa opreme tako da je doplata neophodna samo ukoliko se uzima osnovni paket. Testirani primerak poseduje najviši nivo opreme što se primećuje na svakom koraku. Osim što poseduje pregršt opreme tu su i kvalitetni materijali, kao i posvećenost detaljima. Posebno nam se dopalo kako su urađena sedišta, ali i unutrašnje obloge vrata i rukohvat.

 

Pored automatske klime, u dve zone, Yaris u ovom paketu opreme poseduje i bežično punjenje telefona. Bitno je da telefon bude uvek pun jer se povezuje sa Toyota Touch 2 multimedijalnim sistemom, putem Apple CarPlay ili Android Auto aplikacije.  Na taj način može se na 7″ ekranu multimedije videti prikaz navigacije, koja se inače može dobiti samo uz doplatu. Iako živimo u digitalnom dobu i danas gotovo svako ima pametan telefon ipak je jednostavnije pristupiti navigaciji klikom na dugme, bez dodatnih komplikacija. Te je pomalo razočaravajuće što navigacije nema čak ni u najskupljem paketu opreme. Multimedijalni uređaj sadrži sve najbitnije funkcije, odziv na komande je veoma brz, ali grafički dizajn nije upečatljiv i ima mesta za napredak.

Na početku spomenuta, sportska orjentacija primetna je i sa vozačke pozicije. Ručica menjača je dobro pozicionirana no kako se radi o e-CVT – automatskom menjaču koristi se retko. Upravljač sa nešto jačom servo asistencijom odlično je povezan sa točkovima i svaki trzaj se momentalno prenosi i oseti u vožnji. Sve je u vidnom polju vozača i na dohvat ruke. Ističemo HUD – head up display, koji umnogome pomaže da vozač ne gubi koncentraciju, a istovremeno ima najbitnije podatke pred očima. Svakako i digitalna instrument tabla pruža informacije vrlo čitko i pregledno. Nema potrebe posebno naglašavati da su u Yarisu prisutni mnogobrojni aktivni i pasivni sistemi bezbednosti, jer se napredni sistem Toyota safety Sense 2 nalazi na spisku opreme i u baznoj verziji.  Sumirano, Yaris će i sa samo 116KS pružiti zabavnu vožnju, a moderna tehnologija omogućuje da se u vožnji uživa i da bude maksimalno bezbedna.

 

Cenu ne možemo da ostavimo po strani jer svakako utiče na konačno opredeljenje kupaca. No i pre nego se osvrnemo na finansije možemo slobodno zaključiti da je Yaris, iako dimenzijama neznatno manji, po svemu ostalom porastao u odnosu na prethodne modele. Hibrid startuje sa akcijskom cenom od 19.990€, a osim niske potrošnje tu su i brojne druge prednosti. Subvencija države pri kupovini, niža cena registracije kao i povoljnije održavanje, dok je garancija za bateriju čak 10 godina. Računica nije teška ni komplikovana, na duži period eksploatacije hibrid je svakako najbolje rešenje iako košta najviše u startu. No Yaris se može kupiti i već od 13.990€, po akcijskoj ceni, do kraja meseca. U pitanju je osnovni model sa 1.0 benzinskim atmosfercem od 75KS. Za potrebe pretežno gradske vožnje i manje zahtevne korisnike ovaj agregat će sigurno ispuniti očekivanja. Pored, trenutno, povoljnijih cena napominjemo i da Toyota nudi više načina finansiranja, te je sada odličan momenat da se potencijalni kupci odluče baš za ovaj model.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.