Garaža test – Volkswagen ID.4 Pro Performance

Pre godinu dana imali smo priliku da se tokom dva dana i pređenih više od 400 kilometara družimo sa Volkswagenovim prvencem iz, sve veće, ID porodice. U pitanju je model ID.3 koji smo vozili do Zlatibora i nazad, birajući što različitije konfiguracije puta, a po povratku smo bili više nego oduševljeni. Nedavno nam je na dvodnevni test stigao i njegov veći brat, model ID.4 koji je potvrdio da elektro vozila imaju velikih prednosti i zato su ona budućnost.

ID predstavlja skraćenicu za Intelligent Design, čemu VW dodaje još i „identity and visionary technologies“. Dakle, u pitanju je potpuno nova grupa vozila koja ima svoj identitet, specifičan dizajn i koristi najnovije tehnologije. Sva ID vozila konstruisana su na potpuno novoj, modularnoj platformi (MEB), dizajniranoj izričito za električna vozila.  ID modeli nude veliki domet, mogućnost brzog punjenja i do 125Kw, potpuno digitalno okruženje i pregršt prostora.

Upravo je to ono što se prvo primeti kada se uđe u automobil i po čemu je ID.3 u znatnoj prednosti u odnosu na Golfa, kome je najsličniji po dimenzijama. Za desetak cm duži, sedam cm viši i pet cm širi, model ID.4 najsličniji je Volkswagen Tiguanu te pretenduje na veoma popularan krosover segment. No prostor koji ID.4 nudi nećete naći ni u jednom modelu krosover segmenta.

dužina/širina/visina (mm)
4584/1582/1640

 

Vozač i suvozač udobno će se smestiti u širokim, udobnim sedištima, uz mnoštovo prostora za noge. Uz međuosovinski razmak od 2771mm, prostorom nisu uskraćeni ni putnici na zadnjim sedištima gde će se bez guranja smestiti i tri odrasle osobe. Udobna sedišta čiji su bokovi presvučeni kožom dok je središnji deo popunjen finom tkaninom, čine boravak u ovom automobilu veoma prijatnim, a da nismo ni krenuli.

Zanimljivo je da se sedišta podešavaju po visini i dužini ali ručno, čemu se nismo nadali u ovako bogato opremljenom primerku. Nasloni za ruke na prednjim sedištima su integrisani u sedišta, tako da nema centralnog, širokog naslona za ruku. Ovo može biti problem ukoliko obe ruke držite na upravljaču, a desni lakat želite da oslonite na naslon koji je u krajnjem delu uzak i zna da žulja. Ostava za stvari između vozača i suvozača je duboka i poslužiće za odlaganje puno toga. Nailazimo na veliki broj različitih mesta za odlaganje, kao sitnijih tako i krupnih stvari. Posebno izdvajamo džepove na zadnjem delu prednjih sedišta koji mogu poslužiti za bezbedno odlaganje mobilnih telefona ili tableta dok se ne koriste.

Sa prtljažnim prostorom koji raspolaže sa 543 litara zapremine omogućena je bezbrižnost po pitanju smeštaja ličnih stvari pri odlasku na duži odmor. Uz praktična zadnja vrata, kao i lako obaranje zadnjih sedišta, čime se dobija 1.655 litara prostora, ni prevoz gabaritnih predmeta nije težak zadatak za ID.4.

Enterijer koji je dobrim delom presvučen kožom već na prvi pogled odiše elegancijom. Ipak Volkswagen se potrudio da ne uživaju samo oči već se i pod prstima oseća kvalitet odabranih materijala. Središnja konzola oivičena sjajnom crnom plastikom izgleda odlično mada možda i nije bilo potrebe za tim jer se stalno dodiruje i primetni su otisci. Sa druge strane, srebrna lajsna koja odvaja gornji i donji deo komandne table pun je pogodak. Minimalistički stil je u trendu, a kada je ID.4 u pitanju on definitivno ima stila. Iako se ne možemo oteti utisku da nas enterijer podseća na modele premijum proizvođača iz Bavarske.

Kao što MEB plaforma nalaže, svi ID modeli su potpuno digitalni pa ni ID.4 nije izuzetak. Pošto smo se već susreli sa njegovim starijim, ali manjim bratom, instrument tabla nije novina. Ali svakako izgleda voma zanimljivo i potpuno neobično kada je ugledate prvi put. Posebna zanimljivost je i ručica automatskog menjača, ako se uopšte tako može nazvati. Na sam izgled, položaj, ali i način kako funkcioniše potrebno je kratko vreme za privikavanje. U suštini upotreba je vrlo jednostavna, a svodi se na kratak zaokret poluge ka gore ili ka dole.

Centralnim delom komandne table dominira veliki ekran multimedijalnog uređaja. Ovde na delu vidimo koliko je tehnologija uznapredovala i šta nam sve jedan moderan automobil nudi od opcija, a naše je samo da odaberemo pritiskom prsta. Ističemo Android auto aplikaciju koja se sa telefonom povezuje bežično. Volkswagen je predvideo i 2 USB porta za punjenje mobilnih uređaja, a za telefone koji imaju tu mogućnost postoji i opcija bežičnog punjenja. Kao što smo već navikli i u drugim modelima VW grupacije mnoge stvari se sada biraju samo blagim dodirom prsta dok klasični prekidači odlaze u prošlost. Da budemo iskreni, na to će nam trebati još neko vreme da se naviknemo. Novitet je i nestanak prekidača za zadnje prozore. Oduvek je vozač imao mogućnost da komanduje svim prozorima na vozilu, ukoliko su električni. Sada posebnih prekidača nema, već se koriste isti prekidači kao i za prednje prozore, ali se prethodno mora pritisnuti dodatni taster REAR. Ako se ovim nešto uštedelo donekle je i opravdano, ali nije se dobilo na funkcionalnosti.

Volkswagen je za model ID.4 predvideo dve verzije kapaciteta baterije i izlazne snage sistema. Slabija verzija nosi oznaku Pure i nudi manju bateriju sa neto kapacitetom od 52kWh, uz snagu od 125kW i domet od 360km prema WLTP standardu.  Testirani model nosi oznaku Pro, što znači da je u pitanju snažnija verzija od 150kw, a kapacitet baterije izosi 77 kWh. U zavisnoti od verzije ali i potrošnje maksimalni domet može iznositi od 360 do 520 km. I sada dolazimo do pitanja koje nas najviše interesuje, a to je infrastruktura, odnosno mreža punjača kao i njihova dostupnost. Svakako da će kupci ovog modela tražiti mogućnost punjenja od kuće ili na poslu što je moguće izvesti punjenjem naizmeničnom strujom (AC punjenje) na kućnoj utičnici ili na dodatno instaliranom punjaču snage punjenja do 7,2 kW ili 11 kW. Ovde ćemo se više posvetiti mreži javno dostupnih punjača što nas najviše zanima kada se krene na put.

Pogledom na mapu jasno je da najveći broj punjača postoji u Beogradi i okolini, ali pokriveni su i Novi Sad, Niš, Kragujevac, kao i drugi veći gradovi i turistička mesta. Na autoputu takođe već postoje stanice za punjenje, a još nekoliko ih je u planu. Mnogi punjači se i ne nalaze na ovoj mapi pa je potrebno pogledati i druge izvore poput https://chargego.rs. Međutim ono što sa mape ne vidimo je da nisu svi punjači javni i lako dostupni. Čak i u tržnim centrima gde jesu javni ponegde se morate javiti i tražiti dozvolu da vas priključe što dodatano troši vreme. Takav slučaj je u TC Merkator u Beogradu.

Prema našem iskustvu punjači u tržnim centrima su 11kW ili najviše 22kW, te je za dodatnih 100km potrebno u najboljem slučaj provesti sat vremena u tržnom centru, a često i duže. Sreća je što se punjenje, makar za sada, ne naplaćuje, ali svakako ćete u tržnom centru popiti makar kafu, tako da vožnja ipak nije potpuno besplatna.

Ono što nas raduje je sve veći broj javnih stanica za punjenje na benzinskim stanicama (OMV, NIS, Petrol), kako u gradovima tako i na autoputevima, gde se nudi mogućnost brzog punjenja jednosmernom strujom (DC punjenje). U ovom slučaju kod varijante Pro moguće je iskoristiti snagu punjenja do 125 kW što bi za bateriju od 77kW značilo oko dvadesetak minuta punjenja do 80%. Da je čak i brzi punjač snage 50kW dovoljno dobro rešenje iskusili smo prilikom odlaska na kraći put u okolinu Zrenjanina. Do odredišta smo imali nešto više od 100km, a naš ID.4 je pokazivao 290km dometa. Obzirom da nas je čekala vožnja otvorenim putem, kroz ravnicu i putnu brzinu od oko 100km/h, postojla je bojazan da li će biti dovoljno struje u bateriji i za povratak. Zato smo svratili u Porsche Beograd Sever, na Zrenjaninskom putu, gde smo na punjaču snage 50kW za petnaestak minuta obezbedili dodatnih 60km i mirne glave krenuli na put.

Vožnja ovog automobila na magistrali je pravo uživanje ukoliko je put iole dobar, a deonica od Beograda do Zrenjanina se sasvim solidno drži. Iako je oslanjanje nešto tvrđe podešeno, u COMFORT režimu, put gotovo da se ne oseća. Sa 150kW snage koliko poseduje Pro Performance verzija ID.4 lako ubrzava do stotke za samo 8.5 sekundi, a poseban naglasak je na međubrzanjima jer je odziv na gas momentalan kao i isporuka maksimalne snage na zadnje točkove. Imali smo situaciju gde je ID.4 pokazao upravo prednost elektro vozila u odnosu na vozila sa konvencionalnim motorom. Prilikom peticanja kamiona na oko 200m ispred nas sa sporednog puta izašao je automobil i našao se ispred nas. Papučica gasa je pritisnuta do kraja i preticanje je obavljeno za tili čas, što je iD.4 omogućio svojim karakteristikama te smo se bezbedno vratili u desnu traku i nastavili putovanje.

Pored COMFORT režima ID.4 nudi još i ECO, SPORT i INDIVIDUAL. U svim režimima vožnje odziv na  gas je trenutan, dok je u u SPORT režimu to još izraženije. Iako ima 204KS ali i poveće dimenzije kao i težinu od 2 tone, ID.4 svakako ne možemo svrstati u vozila sportskih karakteristika. No ni najmanje nije dosadan već upravo suprotno. Vožnja je tečna, ubrzanja linearna, ali može se vrlo sigurno voziti i većim brzinama. Posebnu draž daje B, odnosno Break režim, koji se najčešće koristi u gradu pri usporavanju pred semafor. No isto tako je upotrebljiv i na otvorenom, pred krivinu ili pri vožnji nizbrdo. U ovom režimu ID.4 snažnije koči i time vrši snažniju rekuperaciju čime se dopunjava baterija i povećava domet. Vrlo brzo, kroz vožnju u različitim uslovima, shvatamo da se ID.4 lako prilagođava potrebama, bilo da je reč o dometu ili performansama.

Ispostavilo se da bojazan pred put nije bila opravdana i da smo punjenje mogli obaviti i po povratku u Beograd, mada bi se vratili na rezervi.  ID.4 je ovim tempom i na ovoj deonici trošio 21kWh/100km što je za 1kWh manje od dugoročnog proseka koji stoji upisan u putnom računaru. Po povratku nam je ostalo još 100km dometa što je bilo dovoljno da se još provozamo po gradu i sutradan ga vratimo generalnom uvozniku Volkswagena u Srbiji, kompaniji Porsche Srbija i Crna gora, čijom ljubaznošću smo dobili automobil na test.

Ipak tog jutra je vreme bilo nešto hladnije, a automobil je bio napolju. Po ulasku u automobil nas je dočekalo upozorenje. Evo o čemu se radi. Izvan temperaturnog opsega od 10 do 40 stepeni, ukoliko je baterija pri kraju, automobil može ostati u mestu i potrebno ga je dopuniti. U praksi, odnosno u našem slučaju, baterija je bila na 15% napunjenosti, a spoljna temperatura 2.5 stepena i nikakvih problema nije bilo. ID.4 se sasvim normalno pokrenuo i stigao do svog punjača, ali se Volkswagen ogradio od odgovornosti u ovakvim slučajevima. Stoga nije loše piključiti ga i na običnu kućnu utičnicu tokom noći. Iako se sporo puni i to malo dodatne energije će mu dobro doći, a trošak punjenja noću je gotovo zanemarljiv.

Više nije novost da Vlada Srbije odobrava subvenciju za kupovinu elektro vozila, u iznosu od 5000 evra. Verujemo se da će uskoro benefiti biti i veći, a najavom za proizvodnju električnog automobila u Kragujevcu sasvim sigurno mnoge stvari će se promeniti na bolje. No i pored toga cena testiranog vozila od 54.600 evra deluje visoka. No ne treba je gledati kao takvu jer se danas vozila kupuju ili rentiraju kroz razne vidove finansiranja te kupca na kraju samo interesuje iznos mesečne rate. Kompanija Porsche Srbija i Crna gora kroz svoju finansijsku grupaciju nudi mogućnost lizinga, zakupa, pa i jednu novinu na našem tržištu, a to je Car Sharing.

Ne zaboravimo i činjenicu da pored vrlo jeftine vožnje troškovi eksploatacije ovakvog vozila su takođe znatno manji. I naravno, moramo misliti na ekologiju, procenat štetnih gasova koje proizvodi ID.4 je jedanak nuli. Nov automobil sa dizel agregatom gotovo da više ne možete ni da kupite, a sve teže se prodaje i polovan. U narednim godinama isto čeka i benzince.

Sa svojom paletom ID modela Volkswagen se na vreme uključio u globalnu utakmicu na tržištu elektro automobila. Svi svetski proizvođači uveliko izbacuju elektro modele, ali po ovome što se za sada može videti ID modeli imaju blagu prednost i biće teško nadmetati se sa starim liscem iz Wolfsburga.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.