Honda/Acura NSX – 30 godina kasnije

 

Davne 1984. godine, Honda je pokrenula projekat HP-X (Honda Pininfarina Xperimental). Kao što i samo ime kaže, za dizajn ovog automobila je bio zadužen slavni italijanski dizajner Sergio Pininfarina. Hondini inžinjeri su odlučili da automobil pokreće motor smešten u sredinu, zapremine 2.0L u V rasporedu i sa 6 cilindara. Cilj je bio da automobil bude veoma brz, u rangu najbržih italijanskih i nemačkih automobila, čak i brži.

Pininfarina je imao odličnu ideju za dizajn, iako je koncept izgledao previše futuristički čak i za današnje pojmove. Kasnije tokom razvoja ovog modela definisan je konačan izgled koji i nakon više od 20 godina izgleda izuzetno atraktivno.

Dizajn karoserije je zasnovan na dizajnu američkog lovačkog aviona F-16. Japanski dizajner Ken Okuyama (glavni dizajner projetka NSX) i Shigeru Uehara (šef razvoja projekta NSX) detaljno su proučavali dizajn i koncepciju F-16 i drugih letelica te vrste. Zahvaljujući tome NSX je dobio fenomenalan dizajn koji ne samo što je vizuelno izuzetno atraktivan i danas, već ima i mnogo značajnih faktora koji čine ovaj automobil jednim od najboljih automobila ikada napravljenih.

001
Nakon što je menadžment kompanije Honda odlučio da ovaj projekat završi do kraja, koncept model HP-X je prerastao u NS-X (New Sportscar eXperimental) prototip. Cilj je bio napraviti automobil koji može da konkuriše Ferrariju 328, odnosno kasnije modelu 348 koji ga je zamenio 1989. godine. Da bi se postigle performanse Ferrarija, a istovremeno se dobio vrlo pouzdan automobil koji će cenom biti pristupačniji od konkurentskih modela, korišćene su mnoge nove tehnologije i rešenja. NSX je prvi automobil čija je kompletna šasija napravljena od aluminijuma u monokok strukturi. Ram i oslanjanje su takođe izrađeni od aluminijuma što je smanjilo težinu automobila više od 220kg.

NSX_frame
Tokom razvoja postalo je očigledno da 2.0 motor koji je bio predviđen za koncept HP-X nije dovoljno snažan, pa je zamenjen sa znatno jačim 3.0 motorom, takođe V6 konstrukcije, ali sa Hondinim VTEC sistemom varijabilnog otvaranja ventila (VVT). Za ovakav automobil bilo je neophodno imati najbolje moguće kočnice, a pomoć kočnom sistemu je pružena kroz nezavisni, četvorokanalni ABS sistem, dok je upravljanje olakšano električnim servom. Da bi motor pouzdano radio pri visokim obrtajima postavljene su klipnjače od titanijuma, što je uz kovane klipove omogućilo da se motor „vrti“ bez ikakvih problema i na visokih 8000 obrtaja. Ovo su samo neka od rešenja koja govore o tome koliko je znanja i truda uloženo u ovaj automobil.

inomoto_nsx_lg
NSX verovatno ne bi bio ono što jeste da u njegov razvoj nisu bili uključeni Ayrton Senna i Bobby Rahal. Senna, trostruki šampion Formule 1 i Rahal, trostruki šampion CART serije, preneli su svoje iskustvo sa trkačke staze i veoma doprineli razvoju ovog modela. Tokom dugotrajnih testiranja na stazi Suzuka, značajan posao je obavio japanski vozač Formule 1, Satoru Nakajima. Iako nije osvojio ni jedan trofej tokom četvorogodišnjeg (1987 – 1991) angažmana u F1, Nakajima je imao takođe ogromno iskustvo sa trkačkih staza.

Nakon 5 godina razvoja, automobil je bio spreman za predstavljanje. Honda je odlučila da ime ovog modela malo izmeni, te je naziv NS-X promenjen u NSX. Automobil je predstavljen na Chicago Motor Show-u u februaru 1989. godine, kao i u oktobru iste godine na Tokyo Motor Show-u. Pušten je u prodaju u Japanu od 1990. godine, dok je u USA i Hong Kongu prodaja krenula godinu dana kasnije pod imenom luksuzne marke Acura.

honda_nsx_28_10_05
Da je Honda uspela u svojoj nameri bilo je jasno već nakon prvih testova. NSX je po prvim merenjima bio brži od Ferrarija 348 koji je bio glavni konkurent. Mnogi specijalizovani magazini bili su puni hvale za Hondin „superautomobil“, a po izboru australijskog magazina „Wheels“ i američkog „Automobile“ , NSX je 1991. izabran za automobil godine.

Već od 1992. godine, Honda nastavlja sa razvojem ovog modela kroz nekoliko različitih verzija. Na žalost mnogobrojnih ljubitelja ovog automobila, neke od verzija su pravljene isključivo za japansko tržište (JDM), kao što je slučaj sa NSX-R, NSX-S, NSX-S Zero i NSX-R GT. Sa druge strane, specijalno za USA tržište, 1999. godine, u čast Alexa Zanardija, pušten je u prodaju Alex Zanardi Edition NSX koji je bio veoma sličan japanskoj verziji NSX-S. Osim upravljača na drugoj strani, ova dva modela su se najviše razlikovala po enterijeru. Proizvedeno je samo 50 primeraka ove specijalne verzije.

az_nsx
Verzija koju svakako ne možemo izostaviti je NSX-T, sa targa krovom koji se po potrebi skida. Automobil je ovim dobio još bolji izgled, ali je istovremeno bilo potrebno poboljšati čvrstoću šasije što je rezultovalo dodatnom težinom od 45kg. Međutim, bez obzira na to, potražnja za ovim modelom je bila ogromna i Honda je odlučila da za USA tržište ponudi samo targa verziju, barem kada je osnovni model u pitanju.

NSX-T
Od 1997. godine poboljšane su i performanse time što je motor pojačan i sada je iz 3.2L zapremine dobijao 20KS više (290), dok je obrtni momenat porastao sa 285Nm na 305Nm. Uz novi, šestostepeni manuelni menjač i razna druga poboljšanja, postignute su znatno bolje performanse. U to doba, NSX je bio najbrži ikad testiran model u USA, od strane specijalizovanih magazina. Do kraja proizvodnje prve generacije, urađena je restilizacija 2002. godine. Krajem 2005. godine, Honda je obustavila proizvodnju ovog modela, a tokom 15 godina proizvodnje, prodato je preko 18.000 primeraka, u različitim verzijama.

Imajući u vidu sve navedeno, očekivano je da NSX ima armiju obožavalaca širom planete, a posebno u Japanu i USA. Jedan od vlasnika ovog izuzetnog automobila je i član našeg foruma, Makija. Njegova Acura NSX je 1994. godište i odlično je očuvan primerak. Podatak da je automobil tražen nekoliko godina i da je plaćen više desetina hiljada USD jasno govori koliko se danas teško dolazi do dobro očuvane Honde/Acure NSX.

makija_nsx
Na naše pitanje kakvom je automobilu reč i kakvo je uživanje imati ga i voziti, Makija nam je odgovorio:

Automobil je i dalje na cesti brz kao što je bio u svoje vreme. U  Americi i Kanadi naći izuzetan primerak je jako teško. Razlog broj 1 je zato što su ovakvi automobili napravljeni da se voze brzo i agresivno. Cene u skladu sa godinama su im još jako visoke, naprimer NSX ’92 sa nekih 100 hiljada km se kreće od 35 pa do 43-45 hiljada,  sve zavisi kako je očuvan i da li ima modifikacije ili ne. Normalno, ako ima nešto modifikovano cena pada. Moje lično iskustvo sa potragom za NSX-om ide ovako. Davne 1990. godine, ne sećam se tačno u kome magazinu, izvukao sam poster i desila se ljubav na prvi pogled. Sanjao sam,  maštao. Kada sam došao u Kanadu tu je počelo sve. Traženje, skupljanje para i tako dalje, da bi nakon nekih 10 godina napokon naišao na auto ’94 godište sa pređenih 81.000 km, crne boje. Pre toga sam imao još jednu šansu da uzmem nešto drugo, ali kao što kažu nije bilo suđeno i taj automobil je bio modifikovan tako da sam ga propustio. Nakon godine dana naleteo sam na sadašnju NSX, to je bilo prvi jun. Dovoljna su bila 2-3 e-maila sa čovekom i ja sam bio na avionu za Edmonton gde je čovek živeo. Četiri dana kasnije auto je bio u mojoj garaži. Cenu ću izostaviti zato što je bivšem vlasniku hitno trebao novac za školovanje da sam mu izvukao auto za mnogo manji iznos nego što bi inače koštao.
Za sada, od mana koje mogu navesti je što ima samo 2 sedišta, a iza sedišta nema mesta ali baš ni za šta. Isto tako, razumem da je sportski automobil, ali nema ni jednog držača za čaše. Malo je nezgodno ako hoćeš da popiješ nešto dok se vozaš i uživaš. Najveća zamerka su skupi delovi.  Kao primer navešću kočnice sa diskovima bubnjevima, ceo “kit” je nekih 5500$ ali sem toga auto je što bi rekli pravi japanac, radi kao sat i za sada nisam imao nikakvih problema.
Moje zadovoljstvo sa autom je neopisivo i verujem da se neću nikad rešiti ovog automobila jer na kraju teškog dana sesti i samo se provozati je nešto što odnese sve brige i nervozu.

Na kraju još samo podatak da je i u Srbiji bilo nekoliko primeraka ovog automobila, ali se danas više ne viđaju i ne spominju. Možda čekaju bolja vremena u nekoj garaži. Autor ovog teksta je imao priliku da vidi prelepi, žuti NSX na Honda skupu u Mađarskoj, prošle godine, o čemu smo pisali na blogu.

 

Tekst: Željko Jelisavac

One thought on “Honda/Acura NSX – 30 godina kasnije

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *