U prvom kvartalu ove godine naše tržište je osveženo dolaskom jednog novog modela. Nije japanac, nije kinez, ali dolazi sa dalekog istoka. U pitanju je novi model rebrendiranog korejskog proizvođača, nama poznatog kao SsangYong.
KG Mobility, odnosno skraćeno KGM, novo je ime na našim prostorima, ali tradicija koja datira od 1954. godine govori nam da ispred sebe imamo proizvod kome možemo verovati. Kompanija ima turbulentnu istoriju. Kroz ruke su joj prošli Daimler-Benz, Daewoo, kineski SAIC, indijski Mahindra, da bi konačno 2022. godine našla stabilnost pod okriljem korejske KG Group. Promena imena u martu 2023. simbolizuje nov početak, ali tradicija proizvodnje ostaje. Svi modeli se i dalje proizvode u fabrici, koja se nalazi u gradu u Pyeontaek u Južnoj Koreji, sa kapacitetom od 240.000 vozila godišnje.
Actyon je ime koje neki stariji poznavaoci brenda pamte. Naime, originalni SsangYong Actyon bio je coupe SUV, koji se proizvodio od 2005. do 2010. godine. Posle 14 godina pauze, 2024. godine KGM vraća to ime, ovog puta za D segment SUV koji deli platformu sa modelom Torres. Iako dele platformu, dimenzije, motor i tehnologiju, razlika je u dizajnu i imidžu. Actyon je namenjen kupcima koji žele elegantniji izgled i više su na asfaltu nego van njega.

Automobil je dizajnerski prilagođen više evropskom kupcu. Posebno kada govorimo o spoljašnjem izgledu. Da li podseća na neke druge modele, moguće. Svesni smo da je to danas teško izbeći. Ipak verujemo da će biti prepoznat na našim ulicama. Sa 4.740mm dužine, 1.910mm širine i 1.680mm visine, Actyon je prava stvar za porodične ljude. I dalje u dimenzijama sa kojima staje na regularno parking mesto, nije težak za manevrisanje u gradskim uslovima, a nudi dovoljno prostora za sve porodične aktivnosti i komforna, duga putovanja.
Prednja maska ima jedinstveni svetlosni potpis inspirisan sa četiri trigrama sa korejske zastave – simboli neba, zemlje, vode i vatre. LED farovi su standard, a tu su i 20-inčne aluminijumske felne koje dolaze u osnovnoj opremi. Zanimljivi su dodaci na samoj haubi koji verujemo nemaju neku posebnu funkciju, ali navodno doprinose aerodinamičnosti. Primećujemo i da su glavni farovi postavljeni prilično nisko, što u noćnoj vožnji ima određene prednosti jer odlično osvetljavaju put, ali negde imate utisak da bi snop mogao biti viši. Takođe i pozadi su svetla signalizacije nešto niže postavljena što nije uvek najbolje vidljivo za vozila koja se nalaze iza.

Sa 2 680mm međuosovinskog rasojanja, Actyon pruža zaista dovoljno dosta mesta u kabini, čak i za tri odrasle osobe za zadnjim sedištima. Naglašavamo i mogućnost podešavanja nagiba naslona zadnjih sedišta. Dodatno tu je i veoma prostran prtljažnik od čak 668 litara – što ga svrstava među najbolje u klasi. Testirani primerak dolazi u visokom paketu opreme, sa oznakom Premium, što je i jedini izbor. Faktički, ako se odlučite za ovaj model, birate između ručnog i automatskog menjača, uz eventualnu doplatu za 4WD. Dok se najviši paket opreme podrazumeva i odmah se vidi da se nije štedelo.
U enterijeru primećujemo posvećenost kvalitetu i detaljima. Prednja i zadnja sedišta su kompletno obložena pravom kožom, a dok je na zadnjim sedištima omogućeno grejanje, prednja imaju ventilaciju te pored grejanja imate i hlađenje. Crveni štep na crnoj koži zaista dobro pristaje. Kožom su delimično obložena i vrata, kao i komandna tabla sa gornje strane. I ostali materijali deluju kvalitetno, tako da je sveukupan utisak jako dobar.

Najbitniji tasteri su na upravljaču dok van toga nema puno tastera te se ponekad oseća nedostatak istih. Veliki broj opcija i podešavanja nalazi se u okviru multimedijalnog uređaja. Mada, Actyon ima nekoliko rešenja koja nam se dopadaju. Vidimo dva velika kružna tastera na upravljaču, od čega je desni predviđen za auto hold. Svakako korisno ali nismo baš najbolje razumeli potrebu da bude baš na upravljaču. Dok je levi taster tzv. favourites, što nam se jako dopalo. Naime u okviru menija multimedije možete birati koju ćete funkciju imati na tom tasteru. Da sam se ja pitao, ja bih oba tastera podesio kao favourites. Izbor funkcija koje se mogu povezati sa ovim tasterom je velik.

Ispred vozača su dva velika 12,3-inčna ekrana, koji predstavljaju digitalnu instrument tablu i ekran rezervisan za prikaz funkcija multimedijalnog uređaja. Digitalna instrument tabla omogućava jednostavan i vizuelno dobar pregled najznačajnijih podataka dok se u središnjem delu može birati između navigacije, asistencija i drugo. No nismo se snašli kada je u pitanju pregled potrošnje, bilo trenutne bilo dugoročne. Taj meni kao da je sakriven, odnosno deluje da je bespotrebno iskomplikovano doći do njega.
Sama multimedija deluje moderno, sa potpuno novim Athena 2.0 grafičkim korisničkim interfejsom. Nudi pregršt opcija i traži vreme da se detaljnije upoznate sa svim mogućnostima. Raduje što su najbitnije opcije uvek na dohvat ruke kroz prečice. Ipak, ostavljamo prostor za unapređenje i po pitanju funkcionalnosti i po pitanju brzine rada. Sistem nije najbrži i ponekad zahteva strpljenje.

Odlično rešenje je i naslon za ruku, koji vešto krije prostor za odlaganje telefona gde se pored toga može i bežično puniti. Dopalo nam se što je zaštićen dobro tako da će teško izleteti u slučaju snažnog kočenja, pa i udara, a uvek vam je na dohvat ruke. Ukoliko nemate bežično punjenje ispod centralnog grebena predviđen je prostor za odlaganje i tu su type C konektori za punjenje kao i 12V utičnica. Zaista lepo i pametno iskorišćen prostor. USB konektor za punjenje je dostupan i pozadi, ispod otvora ventilacije za drugi red sedišta. Mobilni telefon se lako i brzo povezuje sa multimedijalnim uređajem. Apple CarPlay i Android Auto su dostupni, ali samo uz povezivanje preko kabla, ne i bežično. Ostava ispod naslona za ruku je solidno velika, taman za manju torbicu.
163 KS koliko poseduje, što je i jedina opcija pogonskog agregata, sasvim je dovoljno za ovaj automobil. Uz odličan automatski, šestostepeni, Aisin menjač, ostavlja subjektivan utisak da vuče i snažnije nego što fabrika deklariše. Za to je u velikoj meri zaslužan obrtni moment od 280 Nm koji je dostupan je već od 1.500 obrtaja. Možda deluje da ubrzanje 0-100 za 10,8 sekundi nije impresivno, ali moramo imati u vidu težinu od 1.670 kg i sam segment ovog vozila. Doduše, Actyon se nudi i sa manuelnim 6-stepenim menjačem, ali negde u ovoj klasi se očekuje da to bude automatik, a razlike u perfomansama su neznatne čak i kod 4WD modela. Pritom, kao svaki moderan automatik, iza upravljača krije polugice za ručnu promenu stepena prenosa.
Nismo imali prilike za duži put niti su vremenski uslovi bili sjajni i vikend brzo prođe, ali za ovih par stotina kilometara u pretežno prigradskim uslovima, Actyon je ostavio odličan utisak po pitanju vožnje. Suspenzija je nešto tvrđe podešena što se najviše oseća na lošijim putevima, ali nemamo zamerke na stabilnost čak ni pri višim brzinama. Pored standardnog režima vožnje poseduje Sport i Winter modove, što dovoljno govori za kakve uslove su predviđeni. Naime, testirana verzija ima sofisticiran automatski 4WD sistem sa AWD Lock funkcijom, što je odlično za bezbednost u zimskim uslovima i na klizavim površinama, ali nije tipičan off-road sistem kao što imaju veći KGM modeli. Što se tiče potrošnje goriva, nismo imali priliku za precizno merenje dosipanjem na pumpi. WLTP kombinovana potrošnja za 4WD model iznosi 9,0 litara/100km dok se kao realna potrošnja u kombinovanim uslovima može očekivati oko 10 litara, što je sasvim u redu za vozilo ove težine i veličine.

Actyon poseduje brojne asistencije što je i očekivano jer su mnoge obavezne. Primećujemo da asistencije zaista odlično rade. Dopada nam sekako funkcioniše LKAS sistem, koji koristi prednju kameru koja prati linije voznih traka i drži automobil u sredini trake. Asistencijama su obuhvaćena i upozorenja, koja se razlikuju i po zvuku, ali teško je odmah na tabli primetiti o kom se upozorenju radi. Biće da je potrebno malo navikavanja i učenja. Ono što često možemo da čujemo je upozorenje o prekoračenju brzine, koje je i ovde moguće ugasiti kroz meni na multimedijalnom uređaju. No , potrebno je proći nekoliko koraka i naravno, prilikom svakog pokretanja motora se mora uraditi iznova. Ipak, zvukovi upozorenja nisu preterano iritantni, te uz umereno pojačanu muziku mnoga upozorenja vam neće smetati.
Actyon se može pohvaliti i odličnom izolacijom buke, što je retko kod automobila u ovoj cenovnoj klasi. Višeslojno staklo na prednjim vratima i Michelin pneumatici sa posebnom tehnologijom prigušivanja buke samo su deo priče. KGM je išao korak dalje – materijali za apsorpciju zvuka su raspoređeni na stubovima, ispod poda, u sedištima, pa čak i na krovnom panelu. Čak se tokom proizvodnje koristi strukturalni lepak koji dodatno smanjuje vibracije. Sve to zajedno daje kabinu koja je prijatno tiha, što se posebno ceni na dužim putevima. Takođe važi i za izuzetno bezbedan automobil. Dolazi standardno sa 8 vazdušnih jastuka, uključujući prednje jastuke, vazdušne zavese, vazdušne jastuke između putnika i vazdušne jastuke u nivou kolena za sveobuhvatnu zaštitu. Struktura karoserije je ojačana te je čak 78% čelik velike snage, čime je dobijena zaštitna školjka koja nudi visoku bezbednost pri sudaru.

Cena od oko 44.000 EUR za jedan ovako opremljen primerak, zalazi već u teren nekih znatno poznatijih, renomiranih modela tako da ne znamo koliko će kupci biti odvažni i pored višegodišnje garancije (5+5 godina). Ono što znamo je da iako se proizvodi u Koreji, imaju odličnu servisnu podršku i distribuciju delova iz velikog magacina u Mađarskoj tako da je za očekivati da i svi vanredno potrebni delovi stignu u kratkom roku. Novi ekskluzivni distributer za Srbiju je AutoWallis grupa koja već ima iskustva sa KGM vozilima u nekoliko zemalja regiona, posredstvom auto kuće Auto Nena Still. Garancija od 10 godina ili 200.000 kilometara je nešto što definitivno privlači pažnju i govori o poverenju proizvođača u svoj proizvod.
KGM Actyon je interesantan predlog za one koji traže prostran, vrlo dobro opremljen D segment SUV, ali vole i da probaju nešto novo. Prednosti su jasne – prostrana kabina. ogroman prtljažnik, kvalitetan enterijer, solidan motor sa odličnim menjačem, uz gomilu asistencija i novih tehnologija. Ukoliko smatrate da su ovo vrednosti koje su vam potrebne i ne plašite se manje poznatih imena, ovo je auto za vas.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac




