Kupovina polovnog automobila u Srbiji je često izazov – i emocionalni i finansijski. I dok mnogi veruju da je dovoljna stavka za procenu vozila broj kilometara na satu, istina je da je kilometraža samo početak mnogo šire slike. U zemlji gde je vraćanje kilometraže postalo gotovo “standardna praksa” kod nepoštenih prodavaca, neophodno je razviti širu sliku o tome kako da prepoznate stvarno stanje automobila.
U ovom tekstu vodićemo vas kroz ključne korake koje treba da preduzmete pre kupovine polovnjaka, sa posebnim akcentom na detalje koje većina kupaca zanemaruje.
Dokumentacija, servisna istorija i proverljive informacije
Pre nego što uopšte sednete u vozilo koje vas interesuje, obavezno pregledajte dokumentaciju. To uključuje saobraćajnu dozvolu, ali još važnije – servisnu knjižicu, račune, potvrde o registraciji i sve što može pokazati istorijat vozila. Veoma često prodavci tvrde da je vozilo “redovno održavano”, ali bez dokaza, to ostaje samo izjava bez pokrića.
Svaka intervencija, zamena delova, čak i obična zamena ulja – ukoliko je zabeležena – može vam dati dodatnu sigurnost i predstavu o tome kako je auto tretiran.
Ukoliko je prodavac dostavio skeniranu dokumentaciju, vodite računa o kvalitetu tih dokumenata. Skeniranje u koloru ili crno belo može biti korisno kako bi imali sve kopije uredno arhivirane. Kada imate jasan i čitljiv prikaz servisne knjižice, tehničkih izveštaja ili čak uvoznih papira, mnogo je lakše proveriti validnost i uočiti moguće nelogičnosti.
Dokumentacija ne samo da daje uvid u istoriju vozila, već pokazuje i koliko je prethodni vlasnik bio pažljiv i odgovoran. U većini slučajeva, vozač koji vodi računa o papirima vodi računa i o automobilu. Obratite pažnju na to.
Ono što kilometraža ne pokazuje
Na papiru, automobil može imati “idealnih” 150.000 kilometara, ali stvarno stanje vozila mnogo više otkriva sam pogled pod haubu, zvuk motora, stanje auspuha, menjača i kvačila. Broj pređenih kilometara ne znači mnogo ako je auto korišćen u teškim uslovima, bez adekvatnog održavanja, ili ako su se kilometri vratili i prikrili realno stanje.
Zato, pre nego što donesete odluku, obavezno povedite iskusnog mehaničara ili automobilskog stručnjaka. Profesionalna dijagnostika, pregled motora, sistema za hlađenje, stanja ulja i tečnosti, ogibljenja i kočnica – to je minimum koji treba da obavite.
Takođe, proverite i tragove habanja na unutrašnjosti vozila – pohabani volan, istrošeni papučice, izlizana sedišta – svi oni mogu ukazivati na daleko veću kilometražu nego što stoji na satu.
Mehaničko stanje vozila uvek je važnije od same brojke na kilometar satu. Zdravo održavan automobil sa više kilometara bolji je izbor nego vozilo sa manjom kilometražom koje nije servisirano godinama.
Limarija, farbanje i vizuelni pregled
Estetika vozila svakako ima svoju vrednost, ali kada kupujete polovnjaka, spoljašnji izgled može da vas zavara. Preterano sjajan lak, neujednačen sjaj, različite nijanse na panelima – sve su to mogući znaci da je automobil farban. Farbanje samo po sebi nije problem, ali je važno da znate zašto je rađeno. Da li se radilo o kozmetici zbog ogrebotina, ili je vozilo bilo havarisano i potom “dovedeno u red”?
Pregledajte pragove, unutrašnje delove blatobrana, delove ispod haube, pregrade ispod tepiha u gepeku – upravo tamo se kriju tragovi udara, varova, zavarivanja i loših reparacija. Iskusni limar može lako prepoznati te znake, ali i vi sami možete mnogo zaključiti ako odvojite vreme i pregledate vozilo na dnevnom svetlu, uz magnet ili debljinu laka.
Najveće opasnosti kriju se ispod površine – doslovno. Vozilo koje je bilo u težem sudaru može delovati savršeno na prvi pogled, ali imati deformisan ram, što ugrožava sigurnost i vožnju.
Pneumatici i osećaj u vožnji
Jedan od najboljih pokazatelja realnog stanja automobila je – probna vožnja. U vožnji se otkrivaju vibracije, šumovi, nepravilan rad menjača, problemi sa osovinama, škripanje kočnica, neuravnotežene gume, ali i sve ono što osećate “u stomaku” dok vozite. Ako vam automobil ne uliva poverenje ili vam ne “leži”, možda nije pravi izbor – bez obzira na papire ili sjaj.
Proverite stanje pneumatika, jer istrošene gume ne samo da zahtevaju zamenu (što je dodatni trošak), već mogu ukazivati na probleme sa trapom ili lošom geometrijom. Pogledajte i ravnomernost istrošenosti gazećeg sloja. Ako su gume pohabane s jedne strane, moguće je da je vozilo pretrpelo udar ili ima loše podešenu osovinu.
Ako je sve tehnički u redu, a automobil se ponaša predvidivo i mirno – mnogo su manje šanse da vas kasnije iznenadi neprijatnostima.
Troškovi prenosa, registracije i dodatnih ulaganja
Mnogi kupci naprave grešku jer računaju samo na cenu vozila, ne uzimajući u obzir sve propratne troškove koji dolaze odmah nakon kupovine. Prvi je naravno – prenos vlasništva, koji se obračunava prema vrednosti vozila i starosti. Novi vlasnik je dužan da u zakonskom roku od 30 dana izvrši prenos vlasništva vozila. Onda dolazi registracija, tehnički pregled, porez na upotrebu vozila, kao i troškovi eventualnih popravki koje su možda najavljene ili skrivene.
Ukoliko auto nema gume za sve sezone, već dolazi samo sa jednim setom guma, očekujte dodatnih 300–400 evra za kvalitetan set guma za predstojeću sezonu. Ako klima uređaj radi slabo, očekuju vas dodatni troškovi što može biti samo pregled i dopuna freona, ali isto tako moguće da je potrebna zamena kompresora. Ukoliko planirate čestu vožnju noću dodatna ulaganja mogu biti u snažnije sijalice, ukoliko automobil nije opremljen xenon ili LED svetlima. Kalkulišite unapred – cena automobila nije samo ono što date prodavcu, već zbir svega što ćete uložiti u prvih šest meseci.
Ne zaboravite ni osiguranje – ako uzimate kasko, to je dodatni trošak koji zavisi od vrednosti automobila, a čak i osnovno obavezno osiguranje može varirati zavisno od prethodnog vlasnika i bonusa. Imajte u vidu da imate pravo da zadržite stepen osiguranja sa vašeg vozila, na novom vozilu, ukoliko ste vaše vozilo prodali.
Kupovina polovnog automobila ne sme biti brzopleta odluka doneta “na prvu loptu”. Brojke na kilometar satu su važne, ali su tek jedna od desetak stavki koje morate pažljivo razmotriti. Od servisne dokumentacije, mehaničkog stanja i estetike, do probne vožnje i dodatnih ulaganja – svaki korak vam pomaže da donesete informisanu i pametnu odluku.
