Postupci u slučaju saobraćajne nezgode

Saobraćajne nezgode su neprijatne situacije koje se dešavaju i najiskusnijim vozačima, stoga nije na odmet podsetiti se zdravorazumskih i zakonskih mera koje moramo ispoštovati na licu mesta. Zbog svakodnevne izloženosti stresu, gužvi, nepažnji i umoru, do havarije može doći iako nismo krivi. Kako ne bismo situaciju učinili gorom nego što jeste našim neadekvatnim reagovanjem, u nastavku teksta podsetićemo se koji su to postupci u slučaju saobraćajne nezgode kojima nećemo ugroziti svoju bezbednost, niti bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju.

Nemojte paničiti već reagujte i pozovite šlep

Instiktivna reakcija u slučaju saobraćajne nezgode je da se uspaničimo, što može uticati na naše racionalno razmišljanje. Iako su ovakve situacije emotivno uznemiravajuće neovisno o “težini” saobraćajne nezgode, ipak probajte da ostanete mirni i pribrani.

Nemojte se previše brinuti o stepenu havarisanosti vozila u tom trenutku, jer se dobra šlep služba 24h – 7 dana u nedelji javlja na pozive sa terena, zato ćete veoma lako prevesti vaše vozilo na bilo koju adresu u slučaju da nije u voznom stanju.

Preduzmite sve zakonom propisane mere

Zakon jasno definiše koji su neophodni postupci u slučaju saobraćajne nezgode. Nepoštovanjem ovih zakonom propisanih mera možete ugroziti bezbednost svih učesnika u saobraćaju, a takođe može rezultirati povećanim i dodatnim troškovima, kao i podleći krivičnoj odgovornosti.

Šta je sve potrebno učiniti u slučaju saobraćajne nezgode i kojim redosledom?

Obezbedite mesto saobraćajne nezgode

Ugasite vozilo da biste uklonili rizik od požara, posebno ako je udes izazvao curenje ulja, goriva ili antifriza. Uključite sva četiri pokazivača pravca kao i poziciona svetla ukoliko je to moguće, odnosno ako vozilo nije ostalo bez struje.

Zatim obucite fluroscentni prsluk, obavezni deo svake dodatne opreme koji prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju treba da stoji na dohvat ruke, kako biste bili vidljivi ostalim vozačima iz daleka i u noćnim uslovima.

Takođe, postavite svetlosne trouglove da biste upozorili ostale vozače na saobraćajnu nezgodu, a razdaljina između trokuta i vašeg vozila zavisi od područja na kojem se nalazite – u naseljenim mestima udaljenost treba da iznosi najmanje 10 metara, dok u nenaseljenom mestu iznosi 50 metara.

Važno je napomenuti da prilikom postavljanja svetlosnog trougla vodite računa da se krećete isključivo ivičnjakom, a po svaku cenu izbegavajte da hodate kolovozom, pogotovo ako se zadesite na auto putu. U tom slučaju obavezno se pomerite van zaštitne ograde, nakon postavljanja trokuta.

Uobičajena greška vozača je da stoje ispred svog automobila dok telefoniraju, što može biti veoma opasno ako na vaše vozilo naleti drugo pri velikoj brzini.

Neophodno je znati da se povređeno lice ne sme pomerati niti transportovati bez stručnog nadzora lekara i Hitne pomoći, kako bi se izbegle dodatne povrede i komplikacije koje mogu nastati usled neadekvatno pružene medicinske pomoći.

Pozovite nadležne organe

Vozači su dužni da obaveste nadležne organe, policiju (192) i hitnu pomoć (194), a ukoliko ima potrebe za tim i vatrogasnu službu (193), i u obavezi su da ostanu na mestu nesreće do njihovog dolaska i završetka uviđaja. Prema krivičnom zakoniku, bežanje sa lica mesta nezgode podleže kazni do 3 godine zatvora.

Sa lica mesta se možete udaljiti u izuzetnim slučajevima, ako je vama ili drugom licu neophodna medicinska pomoć kao i u slučajevima da morate prevesti povređenog do najbliže medicinske ustanove, u situacijama kada nemate vremena da čekate dolazak nadležnih organa.

U takvim slučajevima imate obavezu da se što je pre moguće vratite na mesto nezgode.

Popunite Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi

Prema Zakonu o bezbednosti u saobraćaju, svaki vozač mora da ima primerak Evropskog izveštaja o saobraćajnoj nezgodi u svom vozilu, i dužan je da ga na zahtev službenog lica pokaže.

Ovaj izveštaj dobijate uz registraciju vozila i on predstavlja standardni obrazac koji važi za čitavu Evropu, a u Srbiji se popunjava kada je šteta na vozilu manja od 200.000 dinara, u saobraćajnim nezgodama u kojima nema povređenih lica.

Validan je umesto policijskog izveštaja, pa će vam Evropski izveštaj o saobraćajnoj nesreći biti sasvim dovoljan da rešite problem ukoliko je došlo do manjeg čukanja.

Da bi Evropski izveštaj o saobraćajnoj nezgodi bio validan, mora imati potpis oba učesnika u nezgodi, a potrebno je naglasiti da potpis ne znači priznavanje krivice, već jedino utvrđivanje identiteta i okolnosti pod kojima se desila nezgoda.

Sve popunjene informacije služe bržem regulisanju štete, a u praksi to znači da nije dovoljno samo popuniti izveštaj, već je neophodno da svi učesnici u nezgodi sa svojim vozilima odu kod osiguravajuće kuće.

Savetuje se da iskoristite mogućnosti pametnih telefona koje danas svako ima u džepu i uslikate mesto nezgode, gde će se jasno videti mesto kontakta vozila i registracioni brojevi automobila.

Fotografije ne mogu da posluže kao dokaz, ali mogu pomoći nadležnim organima da jasno definišu okolnosti pod kojima se nezgoda dogodila.

Kao što smo govorili u tekstu iznad, postupci u slučaju saobraćajne nezgode su jasno definisani zakonom i etikom. Neophodno je da ostanete smireni i ispoštujete čitavu proceduru, jer vaše trezveno razmišljanje u slučaju saobraćajne nezgode može da utiče na krajnji ishod.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.