Prva vožnja – Volkswagen ID3 Pro 1st Edition

Povodom dolaska na tržište, novog Volkswagenovog elektro modela – ID.3, protekle nedelje je organizovana dvodnevna promocija koja je podrazumevala put do Zlatibora uz obilazak još nekoliko lokacija. Kompanija Porsche Srbija i Crna Gora, generalni uvoznik za Volkswagen, na najbolji način predstavila je potpuno novi model medijima. Imali smo čast i zadovoljstvo da se nađemo među cenjenim kolegama, novinarima iz redakcija širom Srbije i Crne gore i među prvima testiramo novi VW ID.3.

Prema Zlatiboru smo krenuli sa punim baterijama, koje su pokazivale domet od oko 400km. U idealnim uslovima, po WLTP standardu domet iznosi 420km. Naravno, domet zavisi prvenstveno od konfiguracije puta, ali i od tempa kojim se vozi. No ovaj put nismo mogli da biramo rutu već smo organizatorima prepustili taj deo.

Da bi ruta sadržala mešovitu vožnju zaputili smo se autoputem prema Mladenovcu, a odatle se preko Topole uputili prema Rudniku. Nakon kraće pauze nastavljamo do sela Zlakusa i Etno parka „Terzića avlija“ , gde pravimo nešto dužu pauzu.  U kasnim popodnevnim satima stižemo na Zlatibor i parkiramo ispred hotela „Buket“ gde smo smešteni. Sa prosečnom potrošnjom od 14.9kWh lako je izračunati da je domet 389km, obzirom da vozimo verziju sa kapacitetom baterije od 58kW. Sasvim zadovoljavajuće imajući u vidu da smo imali i deo autoputa gde svaki elektro automobil najviše troši, a na ostalim deonicama nismo se nimalo trudili da smanjimo potrošnju. Čisto poređenja radi, model e-Golf ima kapacitet od 31.5kW i domet od samo 231km.

Ispred hotela nas čekaju dva od deset punjača koje je Porsche postavio širom Srbije. U pitanju su AC punjači (22 kW-3 faze), a za punjenje ID.3, koji u Pro verziji ima baterijski sklop snage 58kWh, potrebno je oko 3 sata. Naravno, na DC punjačima, čija snaga može biti do 125kWh, punjenje može trajati znatno manje, čak samo 15 minuta do 80% napunjenosti. Upravo 125kWh je maksimalna snaga punjenja koju podržava nova MEB platforma. Odavno poznata MQB platforma je bila dovoljno dobra za razvoj pojedinih elektro modela, na bazi već postojećih. No za potpuno nove elektro modele, bilo je neophodno razviti posebnu platformu. Reč je upravo o MEB platformi, na kojoj su pored ID3 nastali i drugi elektro modeli VW grupacije, a očekuju se i novi.

 

Naravno odmah postavljamo vozila da se dopune, da bi bila spremna za nastavak vožnje sutradan, mada bi bez problema mogli nastaviti put još gotovo 200km. Da je moguće otići do Zlatibora i vratiti se bez punjenja, sa ovom verzijom ID.3, pokazao je kolega Miljan Terzić. On je napunio bateriju na Zlatiboru, a pri povratku u Beograd njegov automobil je imao autonomiju od još čitavih 270km.

Pored Pro verzije u ponudi su još dve verzije, različitih kapaciteta baterijskog sklopa.

  • Pure 45kWh – realan domet 230-330km
  • Pro 58kWh – realan domet 300-420km
  • Pro S 77kWh – realan domet 390-550km

Treba imati u vidu da na autonomiju ne utiče samo konfiguracija puta i tempo vožnje. Naime, uveliko utiče i spoljna temperatura što je posebno izraženo zimi, kada je potrebno grejati kabinu. Da se ne bi izgubila predviđena autonomija postoji rešenje u vidu toplotne pumpe koja se može poručiti kao dodatna oprema. Toplotna pumpa donosi uštedu od 3-4kWh/100km, odnosno oko 30% veći domet.

Kada je reč o javnim punjačima definitivno ih ima sve više na teritoriji Srbije, što se može videti i na mapi, a dostupno je i nekoliko aplikacija za mobilne telefone koje pokazuju ne samo lokacije već i da li su punjači slobodni. Pojedine aplikacije čak imaju i opciju rezervacije punjača. Bitno je naglasiti da su gotovo svi, a posebno veliki, svetski proizvođači vozila i njihovi kooperanti udruženi u cilju što bolje elektro mobilnosti. Poboljšanjima na ovom polju očekuje se i radikalno smanjenje CO2 do 2050. godine. Stoga očekujemo i znatno povoljniji razvoj infrastrukture na našim prostorima, u narednom periodu.

Kupovinom ID.3 za vlasnike važe posebni „WeCharge“ uslovi, prve 3 godine korišćenja. Nažalost, za sada, samo u EU zemljama. Tu je i mobilna garancija u slučaju kvara ili ispražnjene baterije, što u praksi znači da jednom godišnje imate besplatan šlep do prvog punjača ukoliko vam se baterija isprazni.

No vratimo se na našeg simpatičnog prijatelja. Iako je nešto kraći od aktuelne generacije Golfa, za 23mm, ID.3 nudi osetno više prostora, pa čak i nešto veći prtljažnik. Obzirom da je u pitanju zadnji pogon, ispod kratke haube se ne nalazi puno toga. Točkovi su u samim uglovima karoserije tako da je ugao okretanja vrlo mali, tek 10.2 metra. Stoga je ID.3 i po tom pitanju idealan za grad, a sa druge strane na dužem putu neće biti neugodnosti zbog nedostatka prostora. Upravo je nova platforma omogućila znatno veće međuosovinsko rastojanje od čak 2765mm i samim tim daleko više komfora, ne samo za vozača i suvozača već i za putnike na zadnjim sedištima.

 

Zbog velikog broja elektro instalacija, a najveći broj ih je sakriven ispod vozila, donete su i neke nepopularne odluke. ID.3 za kočnice nema diskove već doboše! Ova odluka proističe iz želje da se izbegne i najmanja mogućnost oštećenja instalacija, što je sa upotrebom diskova daleko verovatnije. Tokom našeg dvodnevnog putovanja nismo imali priliku da testiramo kočnice do maksimuma, ali u normalnoj vožnji nismo primetili apsolutno nikakav problem, pogotovo što elektromotor usporava automobil prilikom rekuperacije, da bi se deo energije preneo u baterijski sklop. Rekuperacija se vrši i u standardnom D (drive) režimu, a za još bolje rezultate tu je i B režim, koji je idealan na nizbrdicama.

dužina/širina/visina (mm)
4261/1809/1568

Iako je težak čak 1805kg to ga ne sprečava da bude prilično brz. Sa 107kW izlazne snage i čak 275 Nm momentalno dostupnih na točkovima, Pro verzija stiže do 100 km/h za 9.6 sekundi dok je Pro Performance osetno jači sa 150kW i ubrzanjem od 7.3 sekunde. U prevodu, potrebno je brzo zaobići vozilo ispred, nikakav problem za ID.3, koji će to uraditi sa lakoćom. Maksimalna brzina je elektronski ograničena na 160 km/h, što je realno i previše jer visoke brzine crpe bateriju i smanjuju autonomiju. Veliki, ali uski točkovi, posebno su konstruisani radi poboljšanja aerodinamike. Međutim to nije uticalo na stabilnost i upravljivost. Upravljač je precizan i direktan, a automobil stabilan čak i pri prolasku kroz krivine većim brzinama. U okviru ponuđenih dodatnih paketa opreme moguće je odabrati Sport ili Sport Plus, koji pored progresivnog upravljanja donose i sportsko ogibljenje ili dinamičku kontrolu šasije – DCC. Iz ovoga se jasno vidi da ID.3 može biti i vrlo ozbiljan takmac sportskim verzijama, za one koji vole takvu vrstu vožnje. Jedino što nedostaje je urlanje motora, ali nekako će se nadomestiti nekom dobrom muzikom.

Da, elektro automobili donose potpuno drugačiji osećaj vožnje. Hteli to ili ne, vožnja elektro automobila smiruje. Sa ID.3 je višesatna vožnja prošla bez ikakvog zamora, jer nema buke, nema podrhtavanja, poskakivanja, on prosto klizi. Čak i kada su loši putevi u pitanju ID.3 je vrlo stabilan, a udobna sedišta u velikoj meri ublažavaju vibracije.

I spolja deluje pomalo futuristički, a enterijer je tek drugačiji od onoga na šta smo navikli. Ekran digitalne instrument table smešten je tik iza upravljača i tu je donekle izvan vidnog polja te je svakako preporuka uzeti paket koji uključuje Head Up Display, koji prikazuje sve bitne informacije na vetrobranskom staklu. Komande automatskog menjača su na dohvat ruke no delom sakrivene iza obruča upravljača, što može da zasmeta. Promena funkcije se vrši okretom ka napred odnosno nazad, ponekad i više puta u istom smeru, zavisno šta se želi odabrati. Naravno nema čekanja i svaka odabrana funkcija momentalno funkcioniše.

Multimedijalni sistem je na prvu ruku delovao komplikovan, ali kako su kilometri odmicali uspeli smo da „napravimo dogovor“ i bezuslovno nas je slušao u nastavu putovanja. Ono što donosi ID.3 nisu samo proste funkcije na koje smo navikli. ID. vozila sada postaju deo jednog velikog eko sistema, prvenstveno pod krovom Volkswagena, a kasnije i gobalno. Samom kupovinom ovog modela dobija se besplatni pristup WeConnect Start servisu, za prve 3 godine korišćenja.

Verovatno prvi put u istoriji Volkswagena jedan model dolazi sa istom standardnom opremom za ceo svet. Dakle, ID.3 se nudi sa osnovnim paketom opreme na koji kupci mogu da dodaju još neki od paketa. To su: Comfort, Assistance i Sport, a svaki od navedenih paketa opreme ima i svoj Plus paket koji nudi još neke dodatne opcije. U svakom slučaju, konfiguracija ID.3 je vrlo jednostavna i može se uraditi u samo nekoliko koraka, što pojednostavljuje i ubrzava ceo proces od kupovine do isporuke kupcu.

Osnovna oprema svakako nudi sve najbitnije što je potrebno u ovom automobilu, a to je između ostalog:

  • LED prednja i LED zadnja svetlosna grupa
  • Front Assist, Lane- Assist, parking senzori (napred/pozadi)
  • Multifunkcionalna kamera (prepoznavanje saobraćajnih znakova)
  • 10’’ centralni ekran, uključujući  App Connect
  • Climatronic“ digitalni klima – uređaj

​Pomenuta pretplata na Volkswagen servise i posebni uslovi za punjenje svakako važe u svim paketima.

Nakon dva dana i više stotina kilometara u, pre svega, zanimljivom ID.3, utisci su više nego pozitivni. Oduševio nas je lakoćom vožnje, komforom i performansama. Domet od 400km sada je već ozbiljan pomak u smeru razmišljanja da se može poći i na dalji put. Upotrebom brzih – DC punjača, sa dve kraće pauze od po 30 minuta, nije više nedostižno preći i 1000 kilometara. Sada sa cenom koja pada ispod 30.000€, uzimajući u obzir subvenciju od 5.000€, ID.3 vrlo je blizu cene jednog Golfa 2.0 TDI DSG. No iako i dalje nešto skuplji, posebno u odnosu na TSI modele, ID.3 ima značajno povoljnije troškove eksploatacije, a vrednost će mu u budućnosti mnogo manje padati nego vozilu sa SUS motorom. ​Hteli mi to da priznamo ili ne, elektro vozila su budućnost i budućnost je stigla i kod nas. Stigao je ID.3!

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *