Saobraćajna kultura je nešto što se uči – 2. deo

Svi znamo da vozila hitnih službi treba propustiti i skloniti im se sa puta. Tako uvek treba raditi bez obzira na lični revolt zbog poznatih zloupotreba, jer se nikada ne zna kada jeste, a kada nije hitan slučaj u pitanju. Ovom prilikom ćemo se osvrnuti na ponašanje prilikom vožnje na autoputu u uslovima usporenog saobraćaja.

Na primer poznate su nam gužve na delu auto-puta kroz Beograd, gde je bila masovna pojava korišćenja i zaustavne trake za koju je kazna pre 2 godine drastično promenjena pod opravdanjem da zaustavna traka mora biti prazna za vozila hitnih službi. To je tačno, ta vozila imaju pravo da se kreću zaustavnom trakom, ali je zaustavna traka namenjena za zaustavljanje, tako da vozilo u kvaru se može nalaziti u njoj i na taj način blokirati prolaz vozilima sa prvenstvom prolaza. Sem toga, nema svugde zaustavne trake već dobrim delom puta postoje trake za uključivanje i isključivanje koje mogu biti popunjene vozilima. Zato je potrebno da postoji uniformno ponašanje koje će napraviti slobodan prostor za prolaz.

Pre nekoliko dana je ovaj klip počeo da kruži internetom (iako je postavljen pre skoro godinu dana) i podstakao nas da skrenemo pažanju na ovu temu.

Komentari su bili razni, ali se ovde jasno vidi da su vozači naučeni kako da reaguju.

Ono što malo ljudi kod nas zna je da ista ovakva obaveza postoji u našem ZOBS-u.  Član 104. se tiče voženje na autoputu i motoputu a ovo o čemu pričamo se nalazi u stavu 6 koji glasi:

„U slučaju zastoja saobraćaja na autoputu, gde ne postoji zaustavna traka, vozači su dužni da ostave slobodan prostor za prolaz vozila pod pratnjom i vozila sa pravom prvenstva prolaza, na taj način što će vozači koji se nalaze u desnoj saobraćajnoj traci zauzeti položaj uz desnu ivicu saobraćajne trake, a vozači koji se nalaze u levoj saobraćajnoj traci zauzeti položaj uz levu ivicu saobraćajne trake, tako da ostavljen prostor mora biti dovoljan za nesmetani prolaz ovih vozila.“

Ova regulativa se odnosi na delove puta gde nema zaustavne trake, ali je naše mišljenje da treba da ima širu primenu. I u gradskim ulicama, i tamo gde ima zaustavne trake, kad je gužva pomerite se ipak malo u stranu za svaki slučaj.

hitna-pomoc_1
Ovo je primer kako se ne treba postaviti!

Dakle i kod nas u našem ZOBS-u postoji ista ova regulativa, ali je ona samo mrtvo slovo na papiru jer se o njoj jako malo pisalo i pričalo. To je prava šteta, jer pregledom starog zakona nisamo našli ovu odredbu što znači da je ona novina za naše vozače. Edukacija je ovde zakazala, pa mi ovim putem dajemo doprinos ovoj važnoj regulativi i apelujemo na sve vozače koji ovo čitaju da ubuduće poštuju ovo pravilo.

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *