Automobil koji je više puta menjao vlasnike retko je najpoželjnija opcija na tržištu polovnih vozila. Takva istorija može ukazivati na loše održavanje ili skrivene tehničke probleme koje prethodni vlasnici nisu želeli da rešavaju. Često se smatra da je vozilo koje je godinama bilo u rukama jednog vlasnika u boljem stanju. Na to utiču i same navike u vožnji – auto sa manjom kilometražom obično ima veće šanse da bude očuvan.
Kompanija za podatke o automobilima carVertical sprovela je studiju s ciljem da sazna u kojim evropskim zemljama vozači prelaze najviše i najmanje kilometara istim autom, koliko često vozači menjaju automobile i koje zemlje bi trebalo izbegavati.
Srbi u proseku prelaze najmanje kilometara jednim autom, dok Poljaci voze najviše
Podaci carVerticala pokazuju da jedan vlasnik u Srbiji prosečno pređe 18.807 km pre nego što proda automobil. To je najniži rezultat u celoj studiji i znatno ispod evropskog proseka od 75.928 km. Analiza obuhvata isključivo automobile koji su provereni preko carVertical platforme, čime se osigurava da svi podaci odražavaju stvarnu istoriju vozila.
Poljska (112.977 km), Slovačka (109.044 km) i Portugalija (108.256 km) spadaju u zemlje u kojima vlasnici najviše kilometara prelaze svojim automobilima. Najmanje kilometara voze u Ukrajini (22.580 km) i Mađarskoj (47.845 km).
Naravno, ovi podaci ne pokazuju koliko kilometara vozači prelaze godišnje. U nekim zemljama automobili se menjaju češće, dok se u drugima zadržavaju duže, što utiče na ukupnu kilometražu koju vozilo pređe dok je u vlasništvu jedne osobe.
„Prosečna godišnja kilometraža pokazuje koliko je vozilo korišćeno. Intenzivna upotreba može skratiti vek trajanja automobila i često dovodi do češćih kvarova i drugih problema kasnije. Zato u našim izveštajima o istoriji ističemo periode intenzivne vožnje – to je detalj na koji bi kupci uvek trebalo da obrate pažnju prilikom izbora polovnog automobila“, kaže automobilski stručnjak carVerticala, Matas Buzelis.
U Srbiji je prosečna godišnja kilometraža 16.578 km. Iako vlasnici automobila u Srbiji prelaze najmanje kilometara, njihova godišnja kilometraža je i dalje umerena u poređenju sa drugim zemljama.
Srbi menjaju automobile češće nego vozači u bilo kojoj drugoj zemlji obuhvaćenoj istraživanjem
Srpski vozači u proseku zadrže svoj automobil samo 1,1 godinu pre nego što ga odluče da prodaju. Poređenja radi, vozači u Portugaliji zadržavaju vozila 7,2 godine, Poljaci 6,1 godinu, a Litvanci 5,5 godina. Ukrajinci, slično Srbima, često menjaju svoja vozila, prosečno svake 1,1 godine.
Stručnjaci se slažu da što automobil ima manje prethodnih vlasnika, veća je verovatnoća da je pouzdan. Vozač koji planira da proda vozilo u roku od godinu dana verovatno neće ulagati u skupe popravke niti otklanjati ozbiljnije kvarove.
„Dugovečnost automobila u velikoj meri zavisi i od načina vožnje. Kratke vožnje, agresivna vožnja i propuštanje redovnog održavanja uvek negativno utiču na stanje vozila tokom vremena“, objašnjava Buzelis.
Najmanji rizik od greške – kupovina automobila iz Nemačke, Litvanije, Portugala i Ujedinjenog Kraljevstva
Istraživanje carVertical pokazalo je da su najrizičnije zemlje za kupovinu polovnog automobila – prema učestalosti promene vlasnika – Češka, Finska, Španija i Ukrajina. Vozači u ovim državama ne samo da češće menjaju automobile, već i prelaze više kilometara godišnje od prosečnog Evropljanina.
Na primer, vozači u Španiji prosečno zadržavaju automobil 4 godine i pređu oko 23.186 km godišnje. U Ukrajini se automobili menjaju znatno češće – na svakih 1,1 godinu, sa godišnjim pređenim 19.816 km. Finci prosečno menjaju vozila na svakih 3,1 godinu i voze oko 21.213 km godišnje. Vozači u Češkoj prelaze 20.201 km godišnje i zadržavaju automobil u proseku 3,6 godina.
Na drugom kraju spektra su vozači u Nemačkoj, Litvaniji, Portugalu i Ujedinjenom Kraljevstvu. U ovim zemljama vozači obično prelaze manje kilometara, ali svoja vozila zadržavaju duže.
U Ujedinjenom Kraljevstvu automobil prosečno zadržavaju 4,5 godine, prelazeći tek 12.710 km godišnje. Nemci menjaju vozila na svakih 4,8 godina, prešavši oko 17.688 km godišnje. Portugalski vozači zadržavaju automobil 7,2 godine i prelaze 15.133 km godišnje, dok Litvanci menjaju vozila na svakih 5,5 godina, sa prosečnom godišnjom kilometražom od 16.367 km.
Metodologija
Istraživanjem su obuhvaćeni izveštaji o istoriji automobila koje su kupili klijenti kompanije carVertical u 18 evropskih zemalja između januara i oktobra 2025. godine kako bi se utvrdilo u kojim zemljama vozači pređu manje kilometara i duže zadržavaju svoja vozila.
U ovoj studiji, promena vlasništva definisana je kao vozilo koje je označeno kao prodato, registrovano na novog vlasnika, evidentirano sa novim zapisom o vlasniku ili zabeleženo u uvozu ili izvozu. Automobili sa samo jednim vlasnikom ili bez zapisa o korišćenju su isključeni. Svi analizirani izveštaji o istoriji vozila proveravani su od prvog do poslednjeg zapisa o vlasništvu.
