Nula. Nijedan učesnik u saobraćaju neće poginuti. To je cilj Vision Zero, multinacionalne inicijative koja lobira za najefikasnije mere za bezbednost svih učesnika u saobraćaju. U istom duhu svoje zahteve pooštrava i organizacija potrošača Euro NCAP, čiji su testovi dosledno dodeljivali Škoda vozilima najviših pet zvezdica. Kako bi održao ovaj standard, češki proizvođač automobila neprestano poboljšava sigurnosne karakteristike u svojim vozilima i razvija nove.
To su aktivni sistemi koji koriste kamere, radare i senzore za sprečavanje nesreća, kao i pasivne karakteristike koje su osmišljene da minimiziraju posledice nesreće putem optimalno dizajnirane karoserije i sofisticiranih sigurnosnih sistema. Oni sada uključuju centralni vazdušni jastuk, koji je dostupan u poslednjoj generaciji modela Octavia i dolazi kao standard u Enyaq iV i Enyaq Coupé iV.
„Automobili brenda Škoda već dugo su među najbolje ocenjenim na Euro NCAP testovima, delom zbog svojih visoko preciznih pasivnih sigurnosnih sistema, uključujući centralni vazdušni jastuk,“ objašnjava Klára Ševčíková, koja je odgovorna za razvoj ovog vazdušnog jastuka u Škodi.
Centralni vazdušni jastuk nalazi se u području naslona za ruku sedišta vozača. Njegovu prisutnost otkriva tkanina s natpisom „Airbag“ na bočnoj strani naslona za ruke iznad centralne konzole. Ova sigurnosna karakteristika je najkorisnija u slučaju bočnih sudara, kada sprečava sudaranje glava vozača i suvozača.
Rigorozno testiran
Dizajn centralnog vazdušnog jastuka uzima u obzir različite položaje prednjih sedišta jednih u odnosu na druge, kao i različite vrste figura (lutke u testovima). Statički i dinamički testovi proveravaju funkcionalnost vazdušnog jastuka pre nego što se odobri za serijsku proizvodnju. U statičkom ispitivanju, na primer, vazdušni jastuk mora da se pravilno otvori na niskim i visokim temperaturama.
Vazdušni jastuk takođe prolazi program simulacije starenja materijala koji traje do 12 nedelja. Deo je testiran u klimatskoj komori pod udarom, velikim temperaturnim fluktuacijama, slanom maglom i prašinom. Dinamički testovi, poznati kao testovi sudara, nude vrlo preciznu i realističnu simulaciju stvarnih situacija sudara. Vazdušni jastuk mora da ispuni svoju funkciju zadržavanja u ovim ispitivanjima. Zatim se ocenjuju različiti kriterijumi, kao što je pokrivenost potencijalnog područja udarca glavom, biomehaničke vrednosti izmerene na lutkama i, na kraju, ali ne manje važno, pravovremeno i pravilno aktiviranje vazdušnog jastuka.
Kako radi centralni vazdušni jastuk
Ako kontrolna jedinica detektuje bočni udar ili kombinaciju udaraca u nesreći, centralni vazdušni jastuk se aktivira za nekoliko milisekundi, zajedno sa ostalim sigurnosnim sistemima. Vazdušni jastuk se aktivira i puni gasom u prostoru između prednjih sedišta i iznad centralne konzole. Njegova je funkcija da uspori kretanje putnika na prednjim sedištima jednih prema drugima i da spreči što je više moguće direktan sudar između njihovih glava i eventualno ramena. Ako dođe do sudara na suvozačevoj strani, a vozač je sam u automobilu, centralni vazdušni jastuk će ublažiti kretanje tela vozača i smanjiće povrede koje mogu da nastanu, na primer, u predelu rebara, ruku i vrata.
Škoda Srbija