Garaža test – Mazda CX-60 PHEV Takumi

Kada smo pre gotovo dve godine videli prve najave za Mazdu CX-60, nismo ni sanjali da će ovaj model tako brzo biti predstavljen. Već na proleće 2022. godine krenula je proizvodnja, a čim su se novinari dočepali prvih test vozila odjeknulo je oduševljenje. Ok, možda ima i poneku manu, ali automobil bez mane verovatno ne postoji.

Neko bi rekao, lako je to, iskoristili su platformu CX-5 i samo napravili veći model. Ali ta je pretpostavka potpuno pogrešna. CX-60 je prvo Mazdino vozilo koje koristi platformu sa pogonom na zadnje i sve točkove, sa uzdužnim rasporedom motora, ali i prvi Mazdin model sa plug-in hibridnom tehnologijom.

Mi smo ga imali na sedmodnevnom testu i to u PHEV, odnosno upravo plug-in hibridnoj verziji. Takumi, najviši paket opreme, doprineo je svakako izuzetnom ugođaju koji ovaj automobil pruža. No, nas strastvene ljubitelje automobila uvek zanima ono ispod haube. A ovde je hauba podugačka zbog uzdužno postavljenog motora. Ne zaboravimo da se u CX-60 ugrađuje i 3.3 litarski dizel agregat.

Dizajnerski tim Mazde radi odličan posao već godinama, a sada su uz ovu produženu haubu i uz par trikova, dobili siluetu koja nimalo ne podseća na klasičan SUV. Zbog svoje dužine, velikih točkova i nešto nižeg odstojanja od tla (17cm), više deluje kao neki malo već hatchback. Mazdin KODO dizajnerski jezik veoma je prisutan i dalje i nedvosmisleno nam govori da se radi o Mazdi. Iako neki elementi podsećaju na već postojeće modele ipak možemo sa sigurnošću reći da je CX-60 potpuno orginalnog dizajna i da ga je gotovo nemoguće pomešati sa nekim drugim modelom.

Kao što smo već naveli, CX-60 se nudi u dizel verziji koja takođe poseduje elektro motor i funkcioniše kao blagi hibrid, ali je snaga motora znatno manja i iznosi 254KS. I ovde je moguće birati samo zadnji pogon ili pogon na svim točkovima. No PHEV verzija dolazi isključivo sa pogonom na svim točkovima. Hibridni pogonski sklop sastoji se od 2.5 litarskog agregata i elektro motora, čija ukupna snaga iznosi impozantnih 327KS i 500Nm, što je dovoljno da ovaj „tenk“ od preko 2 tone potera do stotke za manje od 6 sekundi, dok je maksimalna brzina 200km/h. Iako je ogroman i prilično težak, ovj automobil itekako može izazvati lučenje adrenalina. Začkoljica je samo u tome da vam baterija ne sme biti prazna da bi iskoristili maksimalnu snagu. No i sa praznom baterijom imate 192KS koje pruža 2.5 litarski benzinac, što svakako nije za potcenjivanje.

dužina/širina/visina (mm)
4740/2134/1685

Impozantne performanse su prvi deo priče, ali znamo da sve nas najviše zanima svakodnevna upotreba, potrošnja i mogućnost uštede korišćenjem plug-in hibridnog sistema. Zamisao je da se baterija dopunjava ne samo u vožnji već i na punjaču, te se vožnjom isključivo na struju može preći nekoliko desetina kilometara, pretežno u gradskoj vožnji. Ovde nailazimo na prvu manu, a to je mali kapacitet baterije od samo 17,8 kWh te je stoga realan domet za vožnju samo na struju tek pedesetak kilometara. U idealnim uslovima, možda malo više. Pod idealne uslove ubrojte i isključen klima uređaj i sve ostale potrošače koji nisu neophodni. Međutim ukoliko izađete na otvoren put, imate uključen klima uređaj i posebno ako se grejete, autonomija pada duplo brže nego što stoji na ekranu. Druga mana je što se baterija ne puni velikom brzinom iako je malog kapaciteta, jer postoji ograničenje punjenja od 7kWh te se i na brzim punjačima puni dva do tri sata, a na kućnoj utičnici još nekoliko sati duže.  Ono što nas je svakako obradovalo je niska potrošnja goriva, odnosno prerma dugoročnoj statistici CX-60 troši svega 8 litara benzina i oko 18kWh električne energije na 100km. Mazda nudi, poput Toyote, uvid u istoriju potrošnje pa se može pratiti potrošnja kroz duži vremenski period.

U enterijeru lakše pronalazimo zajedničke elemente sa drugim modelima, pogotvo sa CX-5 kome je najbliži. Međutim vidne su mnoge, značajne razlike, odnosno unapređenja. Konačno u Mazdi vidimo potpuno digitalnu instrument tablu, a tu je i unapređeni multimedijalni sistem, koji donosi mnogo više funkcija. Izdvajamo bežično povezivanje sa Android Auto i CarPlay aplikacijama na mobilnom telefonu. što unkcioniše besprekorno. I dalje se multimedija kontroliše preko komandera, što je vrlo jednostavno kad naviknete ali ima nedostataka kad se recimo pretražuje imenik. Moguće je ime iz imenika odabrati glasovnom komandom ali najčešće to izvodljivo jer telefon ne prepoznaje srpski izgovor. Ako izuzmemo taj deo ostalo je vrlo dobro urađeno i unapređeno. Ekran i dalje u obliku pravugaonika, ali je sasvim dovoljne veličine i poptuno je optimizovan za prikaz svih funkcija.

Enterijer u najskupljem paketu je u rangu sa modelima premium proizvođača. CX-60 se neće postideti ni pored BMW X3, koji mu je direktan konkurent. Najviši paket opreme demonstrira izvanredan kvalitet i vrhunsku obradu, što ugođaj čni savršenim. Sa pozcije vozača apsolutno je sve kako treba. Široki centralni greben između, iako tako deluje, apsolutno ne smeta jer ima dovoljno prostora. Veoma je zgodan jer i ima mesta za ruke vozača i suvozača, mada je ostava ispod nešto plića. Odmah pri ruci su komande multimedije, ručica menjača, a tu si otvori za flašice ili limenke.  U samom dnu je previđeno mesto za telefon, a tu su i potrebni priključci za punjenje telefona. Pretinac ima tkaninu da se ništa ne izgrebe i ne ošteti.

Iako su mnogi komentarisali da mu nedostaje prostora, obzirom na dimenzije i da je u tom pogledu lošiji od CX-5, mi se ne slažemo sa tim. Naime, i pored međuosovinskog rastojanja od 2870mm svesni smo da je zbog uzdužne postavke motora hauba nešto duža, ali mesta ima dovoljno. Napred je naravno situacija znatno bolja nego pozadi. No, ukoliko niste natrposečno visoki sasvim udobno se možete smestiti iza vozača. Ukoliko se pozadi voze tri osobe može zasmetati greben centralnog tunela ali tu je smeštena klimatizacija za zadnji deo kabine što svakako nije višak. Iz našeg ugla apsolutno nema potrebe za većim automobilom osim ako svakodneno putujete sa više osoba. Sa svojih 570 litara prtljažnik je zaista impozatnih dimenzija i tu je u prednosti u odnosu na konkurenciju. No moramo napomenuti da nema rezervbi točak, a duplo dno je već delimično popunjeno kablovima za punjenje.

Prvi utisak iz gradske vožnje je svakako vrlo udobna i nadasve prijatna vožnja. Odlična izolacija i korišćenje elektro pogona sjajna su kombinacija za beg od gradske buke, a uz sve asistencije koje poseduje CX-60 vam olakšava vožnju pri svakom koraku. U gradu mu najviše smetaju ležeći policajci sa kojima je zadnji deo vozila u svađi te malo poskoči pa treba ispoštovati pravilo prelaska malom brzinom. Na otvorenom, stvoren je za autoput kuda samouvereno krstari koju god brzinu da podesite na tempomatu. Kada je u pitanju vožnja magistralom i krivudavim putevima oseća se blago naginjanje pri bržim prolascima kroz krivine. No upravljanje je vrlo precizno i ostavlja utisak izuzetne sigurnosti na bilo kojoj konfiguraciji puta. Zamerku možemo uputiti radu menjača pri malim brzinama i sporoj vožnji, kada prenosni sistem ume da bude neodlučan u odabiru odgovarajućeg stepena prenosa.

Mazda danas nudi 6 godina garancije na svoje modele, a plug in hibrid dobija i 8-godišnju garanciju na bateriju. Uz sve već navedeno, sasvim je jasno da Mazda u modelu CX-60 nudi jedan veoma kvalitetan proizvod koji pruža mnogo toga što do sada nismo videli kod Mazde. I dalje je u pitanju sopstvani razvoj i na tome odajemo posebno priznanje Mazdi. No sve to svakako košta te i ne čudi cena koja za CX-60 u PHEV verziji kreće od 50.490,00 € dok za najskuplji paket opreme treba izdvojiti dodatnih 7.000 evra. Nešto jeftinji je model sa slabijim dizel motorom, te je i to svakako opcija za one kojima PHEV nije zanimljiv ili je nedostižan. Što se nas tiče, čekamo da na test stigne i dizel verzija ovog modela, da bi mogli dati i neku uporednu ocenu. No bez osvrta na drugu motorizaciju CX-60 PHEV je ostavio veoma upečatljiv utisak u svakom pogledu.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *