Toyota bZ4X predstavlja prvi potpuno električni model ovog japanskog proizvođača, kao i prvi član nove „bZ“ (beyond Zero) porodice. Kao SUV veličine slične RAV4, ali sa futurističkim dizajnom i naprednom tehnologijom, bZ4X jasno pokazuje Toyotinu ozbiljnost u prelasku na električni pogon. Ipak, da li je ovo prava Toyota?
Toyota bZ4X je postavljen na e-TNGA platformu, razvijenu u saradnji sa Subaruom. Toyota bZ4X i Subaru Solterra su isti model, nastao kao rezultat strateške saradnje između dva japanska proizvođača automobila, usmerene ka razvoju električnih vozila. Oba modela dele istu platformu, koju je Toyota nazvala e-TNGA, dok Subaru ovu platformu naziva e-Subaru Global Platform. Toyota je preuzela vodeću ulogu u razvoju električnog pogonskog sklopa i softverskih sistema, dok je Subaru doprineo svojim iskustvom u oblasti pogona na sve točkove i upravljanja, što je rezultiralo modelima koji kombinuju efikasnost električnog pogona sa sposobnostima vožnje po različitim terenima.
Dizajnerski, bZ4X je agresivniji i oštrijih linija u odnosu na, pomalo, tradicionalno dizajniran RAV4, sa kojim gotovo da deli identične dimenzije. Kupe-linija krova i zasečene ivice daju mu moderan izgled, ali zahvaljujući konstrukciji i pametnoj organizaciji prostora, nudi neočekivano puno prostora u kabini.

dužina/širina/visina (mm)
4690/1860/1650
Unutrašnjost bZ4X-a je prostrana i moderna, sa nekim rešenjima koje sada po prvi put vidimo kod Toyote. Međuosovinsko rastojanje iznosi 2.850 mm što se odmah i primeti. Vozačev položaj je specifičan. Naime, instrument tabla je postavljena visko i gleda se iznad upravljaća, koji mora biti niže postavljen. Slično rešenje imamo kod Peugeota. Sedišta su udobna i podesiva po visini, bar napred. Ipak, zbog baterija smeštenih u podu, zadnja sedišta su nisko postavljena u odnosu na pod, što odraslima može predstavljati problem na dužim putovanjima.
Materijali u kabini su mešavina tekstila i veštačke kože, gde vidimo i premium detalje poput kožom presvučene table i tkaninom obložene pretince. Centralna konzola je masivna, ali sa namenom. U gornjem delu se nalaze razni prekidači, taster automatskog menjača, a tu je i prostor predviđen za telefon koji se može i bežično puniti. Ukoliko vaš telefon ne poseduje tu opciju, dostupan je i USB priključak. Zanimljivo je videti ostavu za telefon sa poklopcem, što je ustvari i korisno. Praktična je i ostava ispod tog prednjeg dela konzole, gde se može odložiti manja torba. Naslon za ruku je klizajući što je odlično. Menjač je specifičan: reč je o potapajućem selektoru koji se pomera levo-desno u zavisnosti od smera vožnje. Očekivano za AWD vozilo, bz4x nudi i off-road režime (X-MODE), što će svakako biti korisno za sneg ili blato, iako nije predviđen za ozbiljan off-road.

Multimedijalni sistem sa velikim ekranom je poboljšan, u odnosu na ranije. Nudi navigaciju, povezivanje telefona i kreiranje korisničkih profila. Međutim, neke stvari su zakomplikovane. Primera radi, prilikom odgovaranja na pozive, javlja se Google Assistant što može biti zbunjujuće tokom vožnje. Isto tako, taster za prihvatanje poziva, na ekranu, se nalazi na najdaljoj tački ekrana u odnosu na položaj vozača. Tasteri za klimu su delimično fizički, delimično osetljivi na dodir, što je korektan kompromis između modernog izgleda i funkcionalnosti. Instrument tabla je jednostavna i informativna, ali ne preterano atraktivna. Gledamo na to kao tipično japansko rešenje, koje bi moglo biti vizuelno bogatije.
Testirani model je AWD verzija sa dva elektromotora ukupne snage 160 kW (218 KS) i obrtnim momentom od 338 Nm. Ubrzanje od 0 do 100 km/h postiže za manje od 8 sekundi, dok je maksimalna brzina ograničena na 160 km/h. Baterija neto kapaciteta 71,4 kWh omogućava domet od oko 460 km, mada u realnim uslovima, domet može dosta da varira:
- Grad: do 500 km
- Autoput: oko 300 km
- Kombinovano: oko 400 km
U mnogome domet zavisi i od vremenskih uslova, jer se grejanje, kao i hlađenje, napaja iz baterije. Punjenje do 80% na brzom DC punjaču (do 150 kW) može traje oko 30 minuta, dok se na kućnoj 220 V utičnici takođe može dopuniti baterija, ali računajte da će biti potrebni sati i sati. U gradskim uslovima, uz redovnu dnevnu vožnju na kraćim relacijama, punjenje će biti potrebno jednom do dva puta nedeljno.

Ubrzanje je momentalno, kako i dolikuje EV vozilu, a vožnja je tiha i glatka. Upravljanje je lagano, što doprinosi osećaju udobnosti. Prosečna potrošnja tokom test vožnje iznosila je 17 kWh/100 km, što je efikasno za vozilo ove veličine. U urbanim uslovima, potrošnja može biti niža, dok na autoputu može dostići i 20 kWh/100 km, u zavisnosti od stila vožnje i uslova na putu.
Na otvorenom putu, planiranje putovanja zahteva više pažnje jer mreža brzih punjača još uvek nije dovoljno razvijena. Ipak, za vikend putovanja uz eventualno jednu stanicu za punjenje, bZ4X može bez problema da odgovori zadatku. Uz dodatne funkcije kao što su planeri ruta i prikaz stanja baterije, vožnja električnog vozila može biti i potpuno bzbrižna.

Toyota bZ4X je automobil u koji se lako navikavate. Ergonomski dobro osmišljen, udoban i dovoljno prostran za svakodnevne potrebe, uz solidan domet i odlične performanse. Njegova najveća mana je, svakako, cena. Ipak, verujemo Toyoti i smatramo da bz4x može biti idealan za vozače koji žele prelazak na električni pogon bez kompromisa u pogledu kvaliteta i sigurnosti.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac




