Garaža test – Toyota Prius 2.0 PHEV E-CVT Premium

Prius, začetnik nove ere, jedinstven po mnogo čemu, lider među hibridima. Teško ga je svrstati u neki segment jer Prius je segment za sebe. Danas gotovo svi proizvođači imaju hibride u ponudi, istina ponuda u C segmentu nije toliko velika. I dok svi ostali prave blage hibride ili hibride prve generacije, Toyota već ima petu generaciju hibridnog pogona. Šta to danas, nakon 26 godina, nudi novi Prius? Ostanite sa nama do kraja ovog teksta i otkrićemo vam sve tajne vladara među hibridima.

Iako se novi Prius proizvodi kao klasičan hibrid, u verzijama 1.8 140KS i 2.0 200KS, u Evropi je Prius dostupan isključivo kao Plug-in Hybrid (PHEV). Ovo je i najsnažnija verzija, koja iz kombinacije dvolitarskog benzinca maksimalne snage 111 kW (148 KS) i novog elektromotora od 120 kW (160 KS), isporučuje, na prednju osovinu, maksimalnu snagu sistema od 164 kW (223 KS). Prius tako, u ovoj verziji, ima snažno ubrzanje od 0-100 km/h za samo 6,8s, dok je maksimalna brzina deklarisana na 177km/h.

Respektabilne performanse prati i atraktivna linija koja podseća na sportski kupe, te je i ručica za otvaranje zadnjih vrata sakrivena u gornjem delu, kako bi se što više približili formi kupea. Stilizovana, otmena silueta dobijena je smanjenjem ukupne visine za 50 mm, pomeranjem vrha krova unazad i ugradnjom pneumatika većeg prečnika, maksimalno do 19 inča. Karakterističan izgled unapređen je 50 mm dužim međuosovinskim rastojanjem u poređenju s prethodnom generacijom, dok je, istovremeno, ukupna dužina smanjena za 46 mm, dok je novi Prius 22 mm širi od prethodnika, Ovaj automobil privlači pažnju gde god da se nađete. Ljudi na semaforu mašu i fotografišu, u prodavnici pitaju kakav je ovo auto ispred. Najteže pada kada se pravdam da nije moj. Dizajn je vanvremenski i svakome zapadne za oko.

dužina/širina/visina (mm)
4599/1872/1430

2750mm dugačko međuosovinsko rastojanje omogućava Priusu prostranu kabinu. Priusov novi stilski okvir pod imenom Island Architecture obezbeđuje komfornu unutrašnjost. Položaj sedenja je nešto niži, što dodatno stvara osećaj vožnje sportskog automobila. Time nije ugrožena rgonomija jer su svi displeji i komande postavljeni za idealan pristup i korišćenje. U prednjem delu ponuda prostora je odlična. Prednja sedišta su nas oduševila, kako dizajnom, tako i savršenim oblikom. To će posebno ceniti oni koji puno vremena provode u automobilu. Vozačevo sedište se naravno elektropodesivo u svim pravcima, a dodatno najviši paket opreme omogućava hlađenje i grejanje. Međutim, iznenadilo nas je da suvozačevo sedište nije ni podesivo po visini, a i ostala podešavanja se vrše ručno.

Na zadnjim sedištima ponuda prostora za noge putnika je odlična, ali je zbog linije kupea uskraćena ponuda prostora za glave putnika. Osobe do 185 cm neće se preterano buniti što bi bio neki maksimum visine putnika da bi putovanje na zadnjoj klupi bilo komforno. Pojam putovanja četiri odrasle osobe sa prtljagom je postao upitan, ne toliko formom karoserije i samom konstrukcijom već je prtljažnik skromne zapremine od samo 285 litara! Osim što je sama zapremina iznenađujuće mala, posebno imajući u vidu prethodne verzije ovog modela, visoko podignut pod nije baš praktičan jer je prtljažnik plitak pa je teško smestiti bilo šta većih gabarita. Pritom se u prtljažniku nalazi i torba sa adapterom i kablom za punjenje, što srećom nije obavezno nositi na put.

Po pitanju enterijera rekli bi tipična Toyota, iako se razlikuje od ostalih modela, sve je dobro organizovano i osmišljeno. Središnji ekran dijagonale 12.3 inča, namjenjen za infotainment sistem, odlično se uklopio. Toyota Smart Connect+ nudi moćnu internet navigaciju (prikazuje i semafore), hands-free glasovnu komandu „Hey Toyota”, kao i Android Auto™ i Apple CarPlay kompatibilnost. Uz ažuriranja u realnom vremenu, preko interneta i bežične mreže sa ugrađenom vezom za prenos podataka, Prius se uvek nadograđuje najnovijim multimedijalnim i bezbednosnim sistemima, softverom i funkcionalnostima.

Instrument tabla novog dizajna je postavljena visoko, kako nismo do sada navikli.Na ekranu dijagonale 7 inča, koji je pozicioniran iznad upravljača, u liniji očiju, prikazuju se najvažnije informacije kao što su brzina i preostali električni domet. Osvetljenje instrument table povezano je sa obaveštenjima sistema Toyota Safety Sense koji pruža upozorenja promenom boje. Ono što smo našli kao zamerku je signaliziranje svaki put kada se prekorači ograničenje. Prius naravno očitava znakove i u donjem levom uglu instrument table prikazuje trenutno ograničenje. Onog momenta kada prekoračite ograničenje Prius vas blago upozorava zvučnim signalom, što nije tako iritirajuće  ali  kada se to dešava stalno može postati naporno. Nažalost samo zvuk ne može da se isključi, već se mora da se ugasi kompletna funkcija očitavanja znakova. Bilo bi dobro da upozorenje na ekranu ipak ostane, ali da ga ne prati zvučno upozorenje.

Prius poseduje i digitalni retrovizor koji omogućava da vidite sve šta se dešava iza vas kroz prikaz kamere postavljene na zadnjem delu automobila. Na drugačiji prikaz je potrebno malo privikavanja. Odlično je što se može podešavati blizina, ali i kada je vozilo iza odaljeno najviše moguće imate utisak da je auto preblizu. Sa druge strane prikaz sa kamere je odličan u toku vožnje jer prikazuje širi kadar pa možete lako pratiti i trake pored vas.

Kako je Prius jedan tehnološki superioran model, za očekivati je da se mislilo i na sve uređaje koji se nađu u ovom automobilu. Konektori za punjenje su dostupni na nekoliko mesta, a tu je i predviđeno mesto za odlaganje telefona, sa neklizajućom podlogom. Takođe Prius poseduje i skrivenu ostavu. Odmah pored ručice menjača nalazi se malena pregrada koja je idalna za držanje telefona, ako želite da vam je pri ruci ili recimo kartice za parking ili putarinu.  Ručica menjača je i dalje ručica, a tu u neposrednoj blizini su i drugi vrlo bitni tasteri. Sve je dobro označeno te je biranje funkcija vrlo jednostavno.  Iako smo čuli da neki zameraju bučan rad CVT menjača, mi nismo stekli takav utisak. Ukoliko se koristi EV režim, u gradu je maltene potpuno nečujan. Na otvorenom putu, uz rad SUS motora, očekivano je da se čuje buka., ali ponajmanje dolazi od samog pogona već najviše buke dolazi od kotrljanja točkova i šuma vetra.

Očekivano, Prius poseduje najnoviju generaciju Toyota Safety Sense sistema i apsolutno pruža sigurnost kada je u pitanju vožnja. Svojim naprednim sistemima asistencije u vožnji i
mogućnošću ublažavanja sudara, novi Prius uvek pazi na vas. Na primer, ako sistem otkrije drugo vozilo ili učesnika u saobraćaju koje možda prilazi neprimećeno, aktivira se novo Front Cross Traffic Alert upozorenje. Kamera vozača prati znake pospanosti ili skretanje pažnje, upozoravajući vas ako je potrebno. Ono što se meni posebno dopalo je što po otpuštanju pedale gasa lagano usporava, ukoliko nije odabran B režim koji snažnije koči radi veće rekuperacije. No ukoliko ispred sebe Prius detektuje drugo vozilo, ma dovoljnoj udaljenosti usporava brzinu vozila ispred vas. Sistem funkcioniše poput adaptivnog tempomata. Sve se dešava na dovoljnoj udaljnosti te usporenje nije oštro već taman dovoljno da upozori na vozilo ispred. Na vama je da se zaustavite na bezbednoj udaljenosti, inače će vas Prius prvo upozoriti, a ukoliko je neophodno i zakočiti da ne bi udario u drugo vozilo.

Kada smo preuzeli test vozilo baterija je bila puna, a očekivan domet 60km, mada Toyota kaže da je moguće ostvariti i do 80 km u idealnim uslovima. No bitnija stavka je mogućnost i brzina punjenja, kako bi u gradskim uslovima što više koristili EV režim rada. Testirali smo punjenje na običnoj sobnoj utičnici i za dva sata punjenja Prius je bio spreman za novih 35 km vožnje samo na struju. Dakle za punu bateriju je dovoljno 4 sata na običnoj kućnoj utičnici. Ukoliko koristite neki brži punjač, nova litijum-jonska baterija kapaciteta 13,6 kWh biće puna z mnogo kraće vreme. Napredan i i inovativan, novi Prius PHEV može da pretvori sunčevu svetlost u pogonsku snagu. Dostupno u najvišem paketu opreme, solarni krov prima sunčevu energiju i dodatno puni bateriju besplatno. Može da generiše do 8 km električnog dometa dnevno.

U hibridnom režimu, Prius u gradskim uslovima, lako ostvaruje i do 800 km uz rezervoar od samo 40 litara, obzirom da prosečna ppotrošnja iznosi 5.0 litara. Primer je naša vožnja, ponedeljak ujutru, vreme 8 časova, relacija Zemun Polje – Zmaj – Gazela – Sajam – Ada. Rezultat je pređenih 19km za 42 minuta uz proečnu potrošnju od 4.5 litre.  Na otvorenom svakako da je potrošnja nešto veća, ali ako krećete na duži put svakako ste napunili bateriju do kraja i jedan deo puta koristite EV režim, tako da je ušteda zagarantovana.

Po pitanju vozne dinamike, novi Prius se ponaša iznenađujuće dobro. Baterija postavljena ispod poda značajno utiče na nisko težište, ali su u Toyoti napravili odličan posao i po pitanju raspreda mase među osovinama, a što je najvažnije i iznenađujuće malu težinu vozzila. Naime Prius teži samo 1.570 kg, što je za PHEV fantastično dobar rezultat. Zahvaljujući pomenutom, upravljanje je precizno i direktno, mada ne baš onoliko koliko najavljuje sportski oblik. Toyota Prius je izuzetno udoban automobil iako možda ne ostavlja taj utisak. No ko jednom sedne u njega neće želeti da iz njega izađe.

Jednostavno, ovo je automobil koji na svakoga mora ostaviti utisak. Da li dizajnom, da li karakteristikama i tehnologijom koju nudi, prijatnom vožnjom ili svim tim zajedno, nešto će zasigurno ostaviti dobar utisak. Da, cena od 57.400 evra za najviši paket opreme nije baš očekivana. No osnovni i srednji paket su uz sajamske popuste daleko jeftiniji i bliži nekim konkurentima. A šta to nude drugi za taj novac, svakako ne nude preko 25 godina razvoja hibridnih sistema. Novi Prius nije premium model u onom klasičnom smislu, te se ne meri sa modelima nemačke trojke. No kada govorimo o hibridima. novi Prius je svakako premium i teško da ima dostojnu konkurenciju. Upravo zbog toga pruža jedno istinsko zadovoljstvo u vožnji, ali i zadovoljstvo posedovanja.

 

Tekst i fotogrfije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *