Nov 1,5-litarski benzinski motor za Yaris

U očekivanju Euro 6c standarda i homologacionog ciklusa RDE (Real Driving Emission – emisija u realnim uslovima vožnje), Toyota je u model Yaris ugradila novi 1,5-litarski benzinski motor, koji će zameniti sadašnji pogonski agregat od 1,3 litra. Deo porodice ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion – ekonomija sa superiornim termičkim efektom sagorevanja), taj četvorocilindarski motor uvodi niz novih tehničkih rešenja koja nude bolje performanse, povećano zadovoljstvo u vožnji i, u isto vreme, smanjenje potrošnje goriva za 12% * po aktuelnom NEDC ciklusu.

Za pokretanje ovog modela B segmenta, inženjeri su odabrali pogonsku jedinicu sa normalnim-konvencionalnim usisavanjem zapremine 1.496 cm3 koja razvija 82 kW/111 KS (po DIN standardu) i maksimalni obrtni moment od 136 Nm pri 4.400 obrtaja u minutu. Visok obrtni moment – od 118 Nm, na raspolaganju je već pri niskih 2.000 obrtaja u minutu. Brz odgovor atmosferski napajanog motora ovog kapaciteta omogućava Yarisu nivo udobnosti u vožnji koji će se poštovati, kako u gradskoj, tako i u vožnji na otvorenom putu. U poređenju sa svojim prethodnikom – 1,3 litarskim motorom, poboljšanje performansi se ogleda u brojkama: s novim agregatom Yaris dobija za 0,8 sekundi brže ubrzanje od 0 do 100 km/h (11,0 naspram 11,8 sek) i posebno poboljšanje međuubrzanja – od 80 do 120 km/h (17,6 naspram 18,8 sek)

Da bi ispunila zahteve novog Euro 6c standarda i novog RDE homologacijskog ciklusa, Toyota je koristila deo bogatog znanja i iskustva s vozilima na hibridni pogon. U novom motoru to dokazuje vrednost-koeficijenta toplotne efikasnosti od 38,5%, što ga svrstava među najbolje ove vrste. Takve performanse se postižu primenom visokog stepena kompresije od 1:13.5, ugradnjom sistema za recirkulaciju izduvnih gasova (EGR) sa hlađenjem izduvnih gasova i proširivanjem promenljivog vremena otvaranja ventila, koji omogućava da se motore sa Otto prebaci na ciklus Atkinson.

Viši stepen kompresije je postignut zahvaljujući novom dizajnu komore za sagorevanje i korišćenju novih klipova, koji promovišu homogenu mešavinu vazduh/benzin i brzo sagorevanje. Smanjenjem temperature sagorevanja, ohlađen EGR takođe pomaže da se odloži pojava kliktanja („trokiranja“). Osim toga, zapremina ponovo ubrizganih inertnih gasova omogućava smanjenje pumpnih gubitaka pri niskim i srednjim opterećenjima, što poboljšava efikasnost.

Konačno, primena novog inteligentnog sistema za varijabilno otvaranje ventila – VVT-iE ** – omogućava prelazak sa Otto ciklusa na Atkinson ciklus i obrnuto u deliću sekunde. Elektronski kontrolisano, fazno pomeranje usisnih bregova bregastog vratila dozvoljava kašnjenje u zatvaranju usisnih ventila posle gornje mrtve tačke klipa – da bi se smanjile faze kompresije koji doprinose daljem smanjenju gubitaka pumpanja (Atkinson ciklus), ili da se postigne „avans“ od otvaranja pri prebacivanju na Otto ciklus – za bolje performanse pri velikim opterećenjima. Faze pomeranja izduvnih bregova bregastog vratila kontroliše hidraulični sistem.

Inženjeri su takođe bili fokusirani na smanjenje potrošnje goriva i emisije pri konstantnim brzinama na autoputu. Zbog toga – po prvi put u Toyota motorima – novi agregat je opremljen sistemom za vodeno hlađenje izduvne grane. Ograničavajući temperaturu gasova, taj sistem omogućava da se izbegne obogaćivanje smeše potrebne za smanjenje temperature sagorevanja pri bilo kojoj brzini vožnje autoputem. Time se smanjuju potrošnja i emisija pod ovim uslovima vožnje. Kao i svi novi motori u ESTEC porodici, i novi 1,5-litarski prirodno koristi najnovija razvojna dostignuća u smanjenju gubitaka nastalih trenjem unutar pogonskog agregata.

* sa CVT transmisijom
** VVT-iE = sistem inteligentnog varijabilnog otvaranja ventila uz pomoć električnog aktuatora/pogona

 

Toyota Srbija

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *