Jedan od najzanimljivijih modela, koji su nastali poslednjih godina, sigurno je i Toyotin mališan Aygo X. Već smo imali priliku da se pobliže upoznamo sa njim, kada smo konstatovali da je Toyota mnogo truda uložila u ovaj model. Sam ulazak u krosover segment sa najmanjim modelom u ponudi, bio je veliki izazov. Opravdanje smo našli u velikoj popularnosti SUV vozila koja se sada proširila na sve segmente, bez obzira na dimenzije i osnovnu namenu vozila. No Toyota je vrlo uspešno transformisala maleni Aygo u AygoX, a mi smo nedavno na testu imali priliku i da vozimo model opremljen novom generacijom CVT menjača.
Kao najmanji model u ponudi, Aygo X kao pogonski agregat nudi isključivo 1.0 trocilindarski benzinac sa 72 KS i 93 Nm može da se iskombinuje sa petostepenim manuelnim ili novim, laganim CVT prenosom. Dakle, hibrid nije opcija, a realno i nema potrebe za njim. Elektro motor i baterija bi dodatno otežali autombil težak svega 1015kg, a malolitražni trocilindraš mu omogućava dovoljno snage uz veoma nisku potrošnju. Performanse nisu sjajne ukoliko ste krenuli na trke, ali za pretežno gradsku upotrebu, ispunjava standardne potrebe. Ubrzaje do 100km/h je gotovo 15 sekundi, ali se na autoputu može dostiči i 150km/h, prema fabričkoj specifikaciji. Svakako, za gradsku vožnju komfornija opcija je automatski (CVT) menjač, koj se može dobiti uz doplatu od 1100 evra. Ono što je svakako zanimljivo i pohvalno je činjenica da je Toyota uspela da oprimizuje svoj CVT sa ovim malim agregatom i postigne visoku efikasnost, ali sam rad i zvuk CVT menjača je nešto na šat se treba navići.
Razume se da je ovaj model namenjen gotovo isključivo za gradske uslove. Upravo u gradskoj vožnji smo ga i testorali gde se pokazao kao vrlo agilan pri parkiranju zahvaljujući malom prečniku okretanja, a i snažno pojačanom upravljaču. Po pitanju voznih karkteristika Aygo X nije niti zahtevan niti naporan za vožnju, ali ističemo da je relativno tvrdo trimovan te nije najudobnije rešenje za gradske puteve pune neravnina. Od povišenog vozila sa kratkim međuosovnskim razmakom i ne može se očekivati vrhunsko upijanje neravnina.
Da, ovo je sasvim izvesno jedan funkcionalan i ekonomičan mali gradski automobil, a u testiranoj verziji i vrlo atraktivan. Testirani primerak poseduje platneni krov, koji je deo dodatne opreme, ali verujemo da bi većina dama rekle da ova doplata vredi svaki dinar. Dužni smo i da spomenemo vrednost ove doplate, a ona iznosi 900 evra. Upravo su mogućnosti personalizacije ovog modela jedan od najboljih aduta za njegovu prodaju.
Iako je dužina celog automobila samo 3.7 metara, Toyota je našla dobru formulu za organizaciju kabine gde se na prednjim sedištima može udono smestiti dve odrasle osobe, dok je na zdnjoj klupi već pomalo tesno, ali nije nemoguće smestiti se ukoliko niste natprosečno visoka osoba. Odajemo priznanje konstruktorima na trudu, kako bi se prostor maksimalno funkcionalno iskoristio. Svakako odlično je što Aygo X ima drugi par vrata, pa je pristup zadnjoj klupi neuporedivo lakši. Ne samo što će odrasla osoba lakše pristupiti zadnjoj klupu, već će se mnogo lakše prići, recimo, dečijem sedištu. Konstruktorsko rešenje da Toyoti Aygo X ponudi više prostora od očekivanog je nađeno u tome da se sedi nešto više (za 55mm) i nešto uspravnije. Ovim rešenjem unapređena je preglednost, a našlo se mesta i za prtljažnik zapremine 231 litre.
Toyota Aygo X poseduje digitalnu instrument tablu koju ne deli sa drugim modelima, a tu je i dodatni ekran multimedije.Komade klima urerđaja su odvojene što pozdravljamo. Iako nema previše prostora i sve je, nekako, minijaturno, ipak se nalazi prostor i za mobilni telefon koji se može bežičćnp punti. Tu su i otvori za čaše. I sve je nakkao dobro organizovano, da nemate osećaj da vam nešto bitno nedostaje.
Ono što je svakako najznačajnije je činjenica da +Toyota Aygo X poseduje izuzetno bogat paket bezbednosne opreme i sigurnosnih asistencija. Toyota Safety Sense donosi sistem baziran na kamerama i radaru, a među asistencijama se nalaze pre collision sistem, otkrivanje pešaka i biciklista u svim uslovima svetla, ali i adaptivni tempomat i asistencija održavanja kolovozne trake.
Sve u svemu Aygo X, iako sa doplatama cenom već zalazi u segment većih vozila, svojim šarmom ali i nespornim, odličnim karakteristikama koje poseduje, sigurno će pronaći put do mnogih kupaca željnih jednostavnog, ali kvalitetnog i atraktivnog vozila.
Tekst i fotografije: Željko Jelisavac