Garaža test – Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Limited

Možda i najzanimljiviji novitet koji je osvežio Toyotinu gamu je novi, moderni krosover koji pripada A segmentu. Nije prvi i nije jedini jer su i drugi već razmišljali na temu kako mali gradski automobil ubaciti među popularne krosovere. Toyota je to uradila veoma efektno jer se, bez sumnje, AYGO X mnogima dopadne već na prvi pogled.

Verovatno se mnogi sećaju i prethodne dve generacije ovog modela. Tada tipični predstavnik A segmenta, prvo razvijen u kooperaciji sa PSA grupacijom, bio je najpopularniji izbor pored Peugeota 107/108 i Citroena C1. No nakon raskida dugogodišnje saradnje Toyota je odlučila da iskoristi GA-B platformu, na kojoj su postavljeni novi Yaris i Yaris Cross, te napravi Aygo X. Zanimljivost je da je ovo prvi Toytin model potpuno razvijen u Evropi i za evropsko tržište. Proizvodi se u Toyotinoj fabrici u gradiću Kolin, u Češkoj republici.

U poređenju sa starim Aygom, novi model je osetno veći. Sa 3.700 mm dužine, novi Aygo X je 235 mm duži od svog prethodnika, iako je međuosovinsko rastojanje povećano za samo 90 mm. Ukupna širina karoserije povećana je za 125 mm, na 1.740 mm. Kao rezultat toga, prednja sedišta su pomerena napred za 20 mm, povećavajući prostor oko ramena za 45 mm. Prtljažni prostor je sada povećan sa 125 mm većom dužinom prtljažnika i pametnim dizajnom prostora iza zadnjih sedišta, čime je kapacitet prtljažnika veći za više od 60 litara – na 231 litar. Istovremeno, rešenje krova pod nazivom Pagoda zadržava skladne ukupne dimenzije, pružajući udobnu i prostranu kabinu za vozača i putnike. Visina vozila je povećana za 50 mm, odnosno na 1.510 mm. Ono što je ovde bitno napoenuti je i klirens, odnosno odstojanje od tla, koje iznosi 146mm što je uvećanje za 11 mm u odnosu na prethodnika. Ipak, to je tek nešto malo više nego kod Yarisa, pa svakako nije preporučljiv izlet daleko od asfalta. No za gradske potrebe je sasvim dovoljno. Pritom, položaj sedenja je podignut za 55 mm u odnosu na prethodni Aygo te uz nešto izdignutu poziciju, Aygo X obezbeđuje bolju uočljivost i sigurnost na putu.

dužina/širina/visina (mm)
3700/1740/1525

Upravo zbog svog SUV izgleda, odnosno ulaska u segment malih krosovera, Aygo X dolazi na točkovima od 17 ili 18 inča. No ipak klirens, odnosno odstojanje od tla je 146mm, što je ipak dosta niže od većih modela. Dizajniran i za najuže gradske ulice, Aygo X istovremeno ima izuzetno mali krug okretanja od samo 9,4 metara.

Kako je u kabini? Po pitanju prostora zaista ga ne nedostaje na prednjim sedištima, dok je situacija nepovoljnija za one koji sednu pozadi. Ukoliko se napred smesti osoba viša od 180cm, teško će se odrasla osoba udobno smestiti iza. Za decu ima dovoljno mesta, što je razumljivo jer su ciljna grupa kupaca ovog vozila ljudi koji se pretežno voze sami ili sa decom. No svakako bi dobro došlo rešenje klizne klupe, ali ga u ovom modelu nema.

Kada se smetite u Aygo X shvatite da je Toyota uložila puno truda u ovaj model. Pre svega dizajn enterijera je veoma zanimljiv, tu su sve igračke bez kojih ne možemo danas i Aygo X ne ostavlja utisak jeftinog automobila. Posebno u višim paketima opreme, a testirani primerak stigao je u Limited paketu. Nama se posebno dopala upotreba narandžastih detalja koji mu daju posebnu notu atraktivnosti.

Posebnu pažnju nam je privukla unapređeni multimedijalni uređaj kojim se upravlja preko 8″ ekrana. Izgled je ostao jednostavan, ali znatno lepše to deluje nego ranije, a funkcionalnost je odlična. Pored mnoštva drugih opcija omogućeno je i bežično povezivanje telefona putem Android Auto i CarPlay aplikacije. Dodatno na multifunkcionalnom upravljaču se lako vrši odabir i podešavanje radio uređaja, kao i poziva preko mobilnog telefona.Tu su i USB portovi za punjenje uređaja, a ukoliko vaš telefon podržava bežično punjenje Aygo X ima i tu mogućnost.

Blago nas je razočarala instrument tabla koja nije u potpunosti digitalna, ali je i deo koji predstavlja digitalni ekran zaseban. Deluje kao da je naknadno ugrađen. Svakako vozač ovde može videti različite informacije u vezi trenutnog statusa vozila, ali smo očekivali displej u sklopu instrument table kao i na drugim modelima.

Jednolitarski 3-cilindraš, sa 4 ventila po cilindru, iz 998ccm izvlači maksimalnih 72KS i čak 93Nm. Težak je čak 1360kg, te stoga mu performanse nisu jača strana što se odmah po polasku u vožnju i oseti. Do stotke mu treba gotovo večnost, u prevodu tek nešto manje od 15 sekundi. Dok je maksimalna brzina od 158km/h sasvim dovoljna za naše puteve. Manuelni menjač je lepo uklopljen i dobro sarađuje sa ovim malim agregatom, a moguće je birati i verziju sa CVT menjačem.

Ono što krasi ovaj motor je ekonomičnost jer ga je teško naterati da u gradu pređe 7 litara, a emisija CO2 iznosi tek 107 g/km. Na nižim obrtajima je vrlo tih dok se rado odaziva i rado vrti i na visokih 6000 obrtaja, ali tada budite spremni i na malo buke. Mi smo se odlučili i da ga isprobamo vožnjom do vrha Avale gde se pokazao odlično čak i na uzbrdicama, ali se mora voditi računa da se drži u optimalnim obrtajima. Na autoputu se oseti da teže ubrzava do maksimalno dozvoljene brzine i međuubrzanja mu nisu jača strana. No na kraju krajeva za to nije ni namenjen.

Toyota je hrabro, ali i vrlo promišljeno prebacila Aygo u segment mini krosovera, gde konkurencija i nije tako jaka. Osim Ignisa, teško je setiti se još nekog direktnog konkurenta. Osim novih kupaca Toyota je ovim korakom podigla Aygo i u viši cenovni rang, te nas nije začudilo da Aygo X u najvišem paketu opreme košta čak 21.290 evra, ali raduje činjenica da se osnovni model može kupiti već za 16.580 evra. Pa će tako svaki potencijalan kupac moći da balansira između cene i četiri paketa opreme, kao i brojnih dodataka koji postoje kao opcija.

Nama deluje da je Aygo X već dobio armiju svojih obožavalaca među mlađom populacijom, pa je definitivno odličan izbor za mlade vozače. Uz nesporan kvalitet i pouzdanost koji krase sva Toyotina vozila, ovaj vrlo atraktivan model pružiće i više nego što to možda izgleda na prvi pogled.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *