Hyundai Motor na CES 2024. otkriva viziju korišćenja energije vodonika izvan područja mobilnosti, kao i softverska rešenja

Kompanija Hyundai Motor danas je na CES 2024. predstavila svoju viziju prelaska na energiju vodonika oslonjenu na softver koja seže dalje od područja primene na mobilnost. Pod temom „Ease every way“ („Olakšaj svaki način“), kompanija je imala medijski dan u Mondalej Bej (Mandalay Bay) kongresnom centru u Las Vegasu gde je predstavila svoj budući nacrt ekosistema energije vodonika i viziju softvera i veštačke inteligencije (AI).

U skladu sa vizijom Hyundai Motor brenda „Napredak za čovečanstvo”, tema „Olakšaj svaki način” odražava cilj kompanije da stvori udobno i mirno životno okruženje obezbeđivanjem tri osnovne univerzalne vrednosti – slobode, bezbednosti i pravičnosti u globalnoj zajednici. Ona prevazilazi puku fizičku upotrebnu vrednost tehnologije i zadovoljava složene potrebe svakodnevnog života ljudi, obezbeđujući slobodu od raznih ograničenja, bezbednost zajednica koja znači sigurnost softvera, smanjene emisije gasova koji izazivaju efekat staklene bašte zahvaljujući korišćenju vodonika, te pravičan pristup čistoj energiji i srodnim uslugama.

„U Hyundaiju verujemo da su nauka i čovečanstvo dve strane istog novčića, da napredna tehnologija treba da živote ljudi učini boljim”, rekao je Jay Chang, predsednik i izvršni direktor kompanije Hyundai Motor. „Čist vodonik treba da bude za svakoga, da napaja sve i bude svuda dostupan.”

„Mi merimo napredak stvarnim i pozitivnim uticajem koji ima na čovečanstvo”, rekao je José Muñoz, predsednik i globalni izvršni direktor kompanije Hyundai Motor Company. „Naša tema za CES 2024, „Olakšaj svaki način“, predstavlja monumentalan izazov. Ali duh izazova koji je ugrađen u DNK naše 56-godišnje istorije nastaviće se kroz transformaciju ka vodoniku i softver koji smo danas predstavili.”

 

Inovativno rešenje za proizvodnju, skladištenje, transport i korišćenje vodonika

Hyundai Motor Group (Grupa) već je objavila kao svoju obavezu da postigne ugljeničnu neutralnost do 2050. godine, što je potkrepljeno jasnom mapom puta RE100 kako bi do 2045. u svojim fabrikama u inostranstvu koristila 100 odsto obnovljive energije, a u svakom delu Grupe do 2050. godine. Energija vodonika imaće istaknutu ulogu u postizanju tih ciljeva.

Tokom skoro polovine vremena postojanja kompanije, Hyundai je bio na čelu pokreta za korišćenje vodonika, postigavši da u mnogo čemu bude prvi, uključujući prva u svetu masovno proizvedena električna vozila sa gorivnim ćelijama (FCEV). Sada ima najveći prodajni udeo vozila na vodonik na svetskom tržištu.

Vodonik ima ključnu ulogu u Hyundaijevoj mapi puta održivosti jer je čist izvor energije, a kada se koristi kao gorivo voda je jedini nusproizvod. On takođe omogućava maksimizovanje korišćenja obnovljive energije širom sveta zbog svojih prednosti u skladištenju i distribuciji. Hyundai vidi vodonik kao put ka održivoj budućnosti, jer je i čist i pristupačan.

Hyundaijeva vodonična rešenja prevazilaze putničke automobile, kamione i autobuse i uključuju tramvaje, specijalnu opremu, plovila, generatore struje i naprednu mobilnost u vazduhu. Kompanija pokreće energetsku tranziciju kao glavni proizvođač vodoničnih rešenja.

Hyundai nije sam u svojoj posvećenosti energiji vodonika. U junu 2023. su SAD objavile svoju Nacionalnu strategiju korišćenja čistog vodonika i mapu puta za ubrzanje proizvodnje, obrade, isporuke, skladištenja i upotrebe čistog vodonika. U decembru su na COP28 Međunarodni forum za trgovinu vodonikom (International Hydrogen Trade Forum) i Savet za vodonik (Hydrogen Council) pokrenuli skup vodećih inicijativa za ubrzanje komercijalizacije vodonika kao načina za prelazak sa korišćenja fosilnih goriva.

Da bi dodatno naglasio svoju posvećenost vodoniku, Hyundai je istakao proširenje HTWO od brenda sistema gorivnih ćelija u poslovni brend Hyundai Motor Group u njenom sveukupnom lancu korišćenja vodonika. HTWO sada obuhvata poslovanje i podružnice Grupe, omogućavajući svaku fazu čitavog lanca korišćenja čistog vodonika, od proizvodnje i skladištenja do transporta i korišćenja. HTWO predstavlja „Vodonik“ i „Čovečanstvo“, dva glavna stuba Hyundaijevog poslovanja sa gorivnim ćelijama.

Biznis sa HTWO koristi široke mogućnosti Grupe u različitim sektorima, kao što su automobili, delovi, čelik, građevinarstvo, vazdušna mobilnost, pomorstvo, robotika i tehnologije budućnosti. Ovaj model se fokusira na četiri ključne oblasti energetskog lanca vrednosti: proizvodnju, skladištenje, transport i korišćenje. Filijale Grupe su pozicionirane u celom lancu vrednosti, formirajući vodoničnu mrežu koja omogućava razvoj prilagođenih rešenja za vodonik od početka do kraja.

Tradicionalno, proizvođači automobila su se fokusirali na korišćenje vozila, dok su druge industrije pokrivale proizvodnju, skladištenje i transport energije. Ovaj pristup je doveo do sporog i bremenitog teškoćama procesa energetske tranzicije. Hyundai ima za cilj da prevaziđe ova ograničenja kombinovanjem i integracijom svojih kompetencija za vodonik na nivou Grupe kako bi revolucionisao energetsku tranziciju i ubrzao uspostavljanje vodoničnog društva.

Hyundaijev novi identitet kao igrača na polju održivosti nadograđuje se na njegov osnovni identitet automobilske kompanije. Jedan od ciljeva kompanije je da doprinese uspostavljanju vodoničnog društva podsticanjem korišćenja vodonika. Kroz brend HTWO, Hyundai Motor Group predviđa da će do 2035. trošiti 3 miliona tona vodonika godišnje, pokretati poslove kao što su ekološki čista logistika, proizvodnja „zelenog“ čelika i proizvodnja električne energije.

Tokom prezentacije, Chang Hwan Kim, stariji potpredsednik i šef razvoja vodoničnih gorivnih ćelija i baterija, objasnio je da Hyundai takođe razvija kapacitete za proizvodnju elektrolizera megavatne snage sa polimernim elektrolitskim membranama (PEM) za proizvodnju „zelenog“ vodonika, za koji se očekuje da će se komercijalizovati tokom narednih nekoliko godina. Hyundai, kroz deljenje komponenti sistema gorivnih ćelija, planira da postigne konkurentnu cenu u poređenju sa postojećim PEM tehnologijama. Iako je trenutna tržišna cena PEM elektrolizera oko 1,5 puta viša od cene alkalnih elektrolizera, kompanija je uverena da će zahvaljujući deljenju komponenti cena pasti ispod cene alkalnih elektrolizera.

Štaviše, Grupa se koncentriše na tehnologiju proizvodnje vodonika sa cirkulacijom resursa koja ima za cilj da transformiše zagađivače životne sredine u čist vodonik. Tehnologija cirkulacije resursa na koju se Hyundai fokusira uključuje dva pristupa: od otpada do vodonika (Waste-to-Hydrogen – W2H) i od plastike do vodonika (Plastic-to-Hydrogen – P2H). W2H uključuje fermentaciju organskog otpada, kao što su hrana, mulj i stočno đubrivo, za stvaranje biogasa. Ovaj biogas se zatim tretira da bi se uhvatio ugljen-dioksid i proizveo vodonik. P2H, s druge strane, uključuje topljenje otpadne plastike koja se ne može reciklirati, gasifikaciju rastopljene plastike i proizvodnju vodonika uklanjanjem nepotrebnih elemenata.

Hyundai je aktivno uključen u različite vodonične projekte širom sveta, počevši od Indonezije. Ova zemlja je pokazala rastuće interesovanje za vodonik kao ključni put ka postizanju ugljeničke neutralnosti. Postoji potreba da se pokrene prihvatanje vodonika na lokalnom nivou kako bi se podstaklo regionalno prihvatanje ovog novog izvora energije i pokrenulo uspostavljanje vodoničnog ekosistema širom Indonezije.

U Indoneziji, Hyundai počinje sa preradom otpada u vodonik, kroz korišćenje otpada iz lokalnih zajednica, omogućavajući da grad uspostavi sopstvene mini-centre za proizvodnju vodonika, eliminišući potrebu da zavisi od transporta i skladištenja vodonika. Sa raznim kupcima koji dolaze na scenu, region će biti svedok formiranja industrijskog klastera vodonika oko čvorišta, promovišući na taj način rast vodoničnog društva.

Trenutno, u okviru partnerstva sa Indonezijom, Hyundai aktivno traži pravu lokaciju u Zapadnoj Javi za implementaciju rešenja HTWO mreže. Ovo ne samo da će koristiti Indoneziji, već će dugoročno koristiti i tržištu ASEAN-a, gde bi vodonik mogao da igra značajnu ulogu u podsticanju pokreta ugljeničke neutralnosti i ekonomskog razvoja.

Hyundai je takođe aktivno uključen u demonstracione projekte vezane za vodonik u SAD, gde planira da primeni HTWO mrežu kao praktično usmereno rešenje. Ovo uključuje učešće u projektu NorCAL ZERO u Severnoj Kaliforniji, koji uključuje 30 Hyundai XCIENT Fuel Cell kamiona za podršku dekarbonizaciji luke Ouklend. Grupa će takođe učestvovati u programu „Regionalna čvorišta čistog vodonika“ (Regional Clean Hydrogen Hubs), delu inicijative američke vlade za razvoj vodonične infrastrukture vrednom 7 milijardi dolara.

Hyundai aktivno razvija vodonična rešenja prilagođena specifičnim potrebama kupaca. U Džordžiji radi na Projektu čiste logistike (Clean Logistics Project), koji je povezan sa razvojem lanca mobilnosti vodonika u Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA). Očekuje se da će ova namenska fabrika električnih vozila koja se gradi u Džordžiji proizvoditi do 300.000 električnih vozila (EV) godišnje. Kroz projekat čiste logistike, ova Metaplant fabrika će integrisati sveobuhvatni lanac vrednosti vodonika, počevši od primene XCIENT traktora sa gorivnim ćelijama za korišćenje u logistici fabrike. Hyundai pokreće ovaj projekat, uz podršku svojih kolega iz Grupe, sa ciljem da se kroz njen rad uspostave temelji vodonične infrastrukture.

Hyundaijeva saradnja sa različitim industrijama i sektorima u Džordžiji spremna je da ostvari značajan uticaj, privlačeći različite zainteresovane strane da učestvuju u vodoničnom lancu. Očekuje se da će ova saradnja stimulisati ekonomski rast i stvoriti prilike za zapošljavanje u državi.

„Hyundaijeva potvrđena istorija korišćenja vodonika daje građanima Džordžije jasniju sliku i bolje razumevanje ove izuzetne prilike koja je pred nama, dok unapređujemo poziciju Džordžije na vrhu ove industrije u nastajanju”, rekao je Pat Wilson, komesar Odeljenja za ekonomski razvoj Džordžije. „Ovaj napredak će podstaći ekonomski rast i mogućnosti zapošljavanja u našoj državi, i radujemo se saradnji i fokusiranju na širenje ove čiste tehnologije u različitim industrijama i sektorima. Pošto smo videli da Hyundai već isporučuje aplikacije u stvarnom svetu, uzbuđeni smo što je Džordžija deo budućnosti Hyundaija.”

SDx : Izgradnja ekosistema mobilnosti usmerenog na korisnika redefinisanjem vozila, voznih parkova i transportnih sistema pomoću softvera i veštačke inteligencije

Hyundai prolazi kroz softversku transformaciju koju vodi cela Grupa. Kao isporučilac rešenja za pametnu mobilnost, Hyundai prepoznaje značaj softvera i veštačke inteligencije u kreiranju ekosistema mobilnosti usmerenog na korisnika. Na CES-u, kompanija je objavila svoju strategiju „Softver određuje sve” („Software-defined Everything“ – SDx), koja ima za cilj da putem naprednog softvera i veštačke inteligencije sve pokretne uređaje, vozne parkove i ekosisteme transformiše u sredstva visoke vrednosti.

Kroz svoju SDx strategiju, Grupa nastoji da razvije ekosistem mobilnosti koji zadovoljava potrebe korisnika bilo kada i bilo gde. Da bi to postigla, Grupa sve prevodi u softverski definisan pristup, od razvoja vozila do izgradnje celokupnog ekosistema mobilnosti. Veruje se da softver i veštačka inteligencija omogućavaju postizanje ove vizije kroz pružanje holističkog korisničkog iskustva bez ograničenja, sa posvećenošću pružanju usluga mobilnosti i rešenja kojima su prioritet udobnost i bezbednost.

Strategija Grupe počinje razvojem „softverski definisanog vozila“ (software-defined vehicle – SDV). To znači u sâm razvoj automobila ugraditi metode razvoja softvera, to podrazumeva razdvajanje hardvera i softvera kako bi se omogućila nezavisna ažuriranja i unapređenja svakog od njih. Mreža i kontroleri su dizajnirani u okviru SDV, čime se povećava razvojna agilnost i efikasnost. Ovo povećava fleksibilnost i skalabilnost sistema za razvoj vozila, omogućavajući brže ažuriranje karakteristika usmerenih na korisnika i kontinuirano poboljšanje uređaja.

Da bi poboljšala korisničko iskustvo, Grupa planira da razvije novi infotainment sistem koji podržava tržište aplikacija za vozila. To će takođe programerima obezbediti pakete za razvoj softvera (software development kits – SDK) kako bi kreirali izuzetne aplikacije. Pored toga, Grupa ima za cilj da integriše sopstveni veliki jezički model (large language model – LLM) u svoj AI asistent i sistem za navigaciju. Ova integracija će omogućiti prirodniju i praktičniju korisničku interakciju i iskustvo, uz poboljšanu bezbednost korisnika.

Kako SDV postaju sve češći i više standardizovani, upravljanje velikim voznim parkovima će postati lakše i efikasnije. Pored pojedinačnih vozila, Grupa proširuje softverska rešenja koja uključuju softverski definisane vozne parkove za preduzeća. Ova rešenja nude prilagođene usluge upravljanja voznim parkom, analizu podataka u realnom vremenu i administrativne interfejse prilagođene korisniku, omogućavajući B2B klijentima da efikasnije upravljaju vozilima i rešavaju probleme u realnom vremenu. Grupa će ponuditi podatke o vozilima, napredne usluge upravljanja voznim parkom, analitiku podataka i vredne uvide B2B klijentima u različite hardverske i softverske zahteve, sve to bez potrebe za posebnim telematskim uređajima.

Kako se vozila, vozni park i mobilnost uopšteno definišu i razvijaju softverom, to znači da će ih definisati veštačka inteligencija. Grupa predviđa da vozila transformiše u mašine sa veštačkom inteligencijom koje neprestano uče da bolje služe klijentima i primenjuju optimizovane operacije mašinskog učenja (machine learning operations – MLOps). Transformacija vozila u mašine sa veštačkom inteligencijom omogućiće Grupi da automatizuje održavanje i ažuriranje vozila, pojednostavi ili eliminiše dosadne zadatke, obezbedi transparentne podatke, spreči i blagovremeno reši potencijalne probleme, personalizuje korisničko iskustvo i ubrza poboljšanje usluga i rešenja koja pružaju dodatne vrednosti korisnicima. Ovo će doprineti stabilnom i efikasnom radu ne samo uređaja, već i mobilnosti, logistike i celokupnog gradskog operativnog sistema.

Krajnji cilj je kreiranje koncepta nazvanog „Transport u oblaku” („Cloud Transportation“) gde se softver, uređaji definisani veštačkom inteligencijom i mobilnost udružuju kako bi stvorili ekosistem mobilnosti u kome je prevoz lako dostupan svima. Ovaj koncept, koji se naziva „transport-kao-usluga“ („transportation-as-a-service“), omogućava korisnicima da po potrebi slobodno pristupe uslugama prevoza i mobilnosti. Svi, zajedno sa uređajima i gradskom infrastrukturom, biće međusobno povezani unutar ekosistema, omogućavajući pristup prevozu na zahtev i automatski tokom vremena povećavajući inteligenciju rešenja za mobilnost. Grupa trenutno koristi različite napredne usluge mobilnosti, kao što su transport koji reaguje na potražnju i taksi koji samostalno upravlja, te prikuplja podatke za dalje unapređenje SDV tehnologije, uključujući autonomnu vožnju, kako bi se uspostavila osnova za „Transport u oblaku”.

„Mada smo isporučilac rešenja za mobilnost, naša vizija ide dalje od vozila”, rekao je Chang Song, predsednik i šef SDV odeljenja Hyundai Motor Group. „Radi se o osnaživanju ekosistema mobilnosti. Taj pokret vidimo kao novi izvor znanja i inovacija. A naša rešenja i uređaji čine to znanje univerzalno korisnim.”

Grupa je predstavila svoje nedavno partnerstvo sa kompanijom Tenstorrent, koja je specijalizovana za dizajniranje neuralnih procesorskih jedinica (neural processing units – NPU), čime je dodatno pojačana posvećenost Grupe softveru i unapređenju veštačke inteligencije.

„Tenstorrent gradi silicijumsku budućnost koju možete posedovati. Naš hardver i softver otvorenog koda će vam omogućiti da napravite proizvode koje želite”, rekao je Jim Keller iz Tenstorrenta. „Hyundai gradi automobile, fabrike, robote, autonomne, infotainment i pametne sisteme. Tenstorrent je usklađen sa svakim delom te vizije. Uzbuđeni smo što ćemo se pridružiti Hyundaiju u osvajanju nezavisnosti i pobediti u tehnološkoj trci sa visokim ulozima.”

U svojoj završnoj reči, predsednik Song je istakao stalnu posvećenost Grupe udobnosti i bezbednosti korisnika, što su bile osnovne vrednosti od njenog početka. Filozofija razvoja softvera Grupe „Uslugom definisano, sigurnosno dizajnirano“ („Service-defined, safety-designed“) odražava njenu misiju da pruži iskustvo mobilnosti lišeno problema, sa pouzdanim i bezbednim uređajima. Korišćenjem softvera i veštačke inteligencije, Grupa ima za cilj da razvije usluge i rešenja koja odgovaraju potrebama korisnika, uz istovremeno preuzimanje odgovornosti za obezbeđivanje bezbednosti u svim aspektima mobilnosti, uključujući stabilnost uređaja, zaštitu podataka i sajber bezbednost.

Kompletan vodonični lanac i softverske tehnologije prikazane na CES 2024.

Hyundai na CES 2024. predstavlja svoju proizvodnju od otpada do vodonika i kompletan vodonični lanac, kao i SDV tehnologije i buduće koncepte mobilnosti. Posetioci mogu da posete izložbeni štand kompanije u Las Vegas kongresnom centru (Las Vegas Convention Center), West Hall, od 9. do 12. januara.

Izložba je koncentrisana na temu „Olakšaj svaki način“, fokusirajući se na budućnost usmerenu na čoveka koja dolazi kroz primenu energije vodonika i softverskih tehnologija. Na ulazu se na velikom trostranom displeju može videti proces od plastike do vodonika, u kojem se otpadna plastika pretvara u čistu energiju vodonika.

U sredini štanda su izložena različita rešenja HTWO mreže i demonstracioni projekti iz vodoničnog lanca koji obuhvataju Hyundai Motor Group, uključujući Hyundai Motor, Hyundai Rotem, Hyundai E&C, Hyundai Engineering, Hyundai Glovis i Hyundai Steel. Izložena sveobuhvatna rešenja za vodonik i demonstracioni projekti pokrivaju sva rešenja za kompletan vodonični lanac koja obuhvataju proizvodnju, skladištenje, transport i korišćenje, uključujući proizvodnju vodonika sa cirkulacijom resursa (npr. W2H i P2H), proizvodnju „zelenog“ vodonika, distribuciju i logistiku vodonika, transportere amonijaka, tramvaje sa gorivnim ćelijama, „zeleni“ čelik, električne kamione sa gorivnim ćelijama i mobilne generatore sa gorivnim ćelijama.

Takođe, tu su dve fizičke izložbe koje povećavaju razumevanje posetilaca o našem poslovanju sa vodonikom. Na displeju je presek modela koji objašnjava princip rada mobilnog generatora sa gorivnim ćelijama, koji se može koristiti u hitnim situacijama, u udaljenim oblastima gde je teško dobaviti energiju, te na trkama EV (npr. eTCR). Postoji i diorama koja objašnjava proces od otpada do vodonika, ilustrujući kako se biogas koji se stvara iz otpada pretvara u energiju vodonika.

Hyundai takođe prikazuje ključne SDV tehnologije koje razvija Globalni softverski centar Grupe 42dot. To uključuje demo nove E&E arhitekture za SDV, sistema koji razdvaja hardver od softvera da bi se povećala fleksibilnost i skalabilnost. Nova pojednostavljena arhitektura ima centralizovani HPVC (High-Performance Vehicle Computer – Računar vozila visokih performansi) i zonske kontrolere odgovorne za kontrolu senzora i aktuatora sa arhitekturom otpornom na greške.

Pored toga, tu su filmovi koji objašnjavaju osnovne SDV tehnologije koje su do sada razvijene i obuhvataju mreže vozila sledeće generacije koja pokreće SDV OS, autonomnu vožnju, sigurnosno dizajnirana vozila, SDV tehnologije koje se proširuju u pametne gradove sa upravljanjem voznim parkom visoke preciznosti i LLM zasnovanog AI asistenta. Hyundai će takođe predstaviti film o softverski definisanim uslugama mobilnosti na delu, opremljenih naprednim tehnologijama kojima upravljaju različite kompanije unutar Grupe.

Izložbeni štand takođe prikazuje video snimke koji prikazuju glavne demonstracione projekte u vezi sa vodonikom, kao i očekivane vrednosti za kupce iz Hyundaijeve vizije budućnosti zasnovane na vodoniku i softveru.

Štaviše, izložba sadrži tri velike izložbe buduće mobilnosti i Boston Dynamic’s „Stretch“ („Razgibavanje)“, koji naglašava kako će se iskustvo kupaca promeniti na bazi vodonika, softvera i robotskih tehnologija. Ovi eksponati uključuju ličnu mobilnost (DICE: Digital Curated Experience – Digitalno odabrano iskustvo), društvenu mobilnost (SPACE: Spatial Curated Experience – Prostorno odabrano iskustvo) i komercijalnu mobilnost (CITY POD).

Hyundai Motor je prigrlio digitalno angažovanje: Roblox Hyundai mapa i internet prenos CES 2024. uživo globalnoj publici

Vodonik, robotika i buduće Hyundai aktivnosti vezane za mobilnost mogu se indirektno iskusiti ne samo na CES izložbenom štandu, već i preko digitalne metaverz platforme pod nazivom „Roblox Hyundai Map“.

Hyundai Motor planira da dodatno predstavi inovativne tehnologije i vizije budućnosti tako što će uživo emitovati glavne najave CES 2024. sa Hyundai Media medijskog dana preko globalnog YouTube kanala kompanije.

 

Hyundai Srbija

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *