Nova Škoda Fabia – Testiranje u Finskoj

Zavirite iza Arktičkog kruga, gde je poslednja generacija modela ŠKODA FABIA Rally2 prošla svoju testnu rutu. Na šta su se vozači i inženjeri usredsredili?

Testiranje je maraton, a ne sprint, i zahteva potpunu predanost svih članova razvojnog tima, ne samo u bazi ŠKODA Motorsporta u blizini Mlada Boleslav, već i na test stazama širom Evrope. Kao rezultat toga, belo-zelena ŠKODA Motorsport karavan stigla je do Španije, Francuske, Korzike, Nemačke i Finske.

Na granici Arktičkog kruga inženjeri su testirali novi automobil u nemilosrdnim uslovima skandinavske zime, probijajući automobil na ledenoj površini s gumama s klinovima. Za volanom kamufliranog prototipa smenjivali su se vrhunski vozači. Aktuelnom prvaku sveta u WRC2 kategoriji i evropskom prvaku Andreasu Mikkelsenu pridružili su se finski prvak Emil Lindholm i iskusni vozač WRC kategorije Kris Meeke.

Svi su pohvalili performanse novog automobila na snegu. „Već sam imao jako dobar osećaj o automobilu na asfaltu i šljunku, a sada to mogu reći i za sneg. Osećam se jako, jako dobro u autu. Sa vozačeve tačke gledišta, nema velike razlike između snega i šljunka, ali i vi i automobil se još morate prilagoditi. Mislim da razvoj ide u pravom smeru i zadovoljan sam napretkom koji automobil postiže,“ rekao je Mikkelsen.

Zadovoljan je bio i Meeke, koji najviše voli vožnju po snegu. „Celokupan test je prošao glatko, nismo imali većih zastoja. Inženjeri su isprobali razne elemente na automobilu i mislim da smo uspeli da testiramo sve što smo planirali. Moram reći da sam stvarno uživao u vožnji novog automobila.“

Dani u kojima se nižu test vožnje jedna za drugom, večeri posvećene ocenjivanju i servisiranju
Jan Krasula, rukovodilac projekta razvoja nove generacije modela ŠKODA FABIA Rally2, razgovarao je s nama o procesu testiranja, pripremama i kako su se stvari odvijale u Finskoj.

Šta testirate i kako se planiraju ovakva testiranja?
Pre testiranja, inženjeri koji su odgovorni za različite delove automobila sastavljaju popis zahteva. Moramo da sastavimo plan za testiranje svih ovih zahteva na određenim pogonima na način koji osigurava da različiti aspekti koje testiramo ne ometaju jedni druge. Međutim, nije dovoljno testirati nove komponente samo jednom, pa ih testiramo na različite načine, svaki put s različitim upravljačkim programima. Iako imamo vrlo detaljan plan, na kraju ipak moramo malo da improvizujemo kako bi se što više zahteva ispravno testiralo.

Kako izgleda standardni dan testiranja?
Počinjemo s postavljanjem svega tako da smo spremni za polazak u 9 ujutru. Pre toga, posada treba da isproba kokpit automobila i odradi nekoliko vožnji kako bi se upoznala sa stazom. Inženjeri će na stazi postaviti fotoćelije za merenje vremena. Obično testiramo do 18 sati. Organizujemo 10-15 vožnji u danu, sa servisiranjem između menjanja delova ili podešavanja automobila. Nakon poslednje vožnje, inženjeri i posada rade analizu dana, a mehaničari rade večernji servis, proveravaju i podešavaju automobil za sledeći dan. Trajanje večernjih servisa može da varira. Ponekad se radi za dva sata, a nekada radimo i posle ponoći.

Na kojim ste podlogama testirali novi automobil?
Pokušavamo da testiramo novi automobil na što je moguće više podloga kako ne bi bilo iznenađenja za posade kada krenu s pravim trkama. Testirali smo na glatkom i neravnom asfaltu, asfaltu visokog prijanjanja i klizavom terenu, na suvom i na mokrom. Za šljunak je slično: krenuli smo na peščanim površinama i prešli na kameni šljunak. Automobil smo testirali na sporim i brzim stazama, a sada smo u Finskoj na snegu i ledu.

U kojoj je fazi testiranje novog automobila i na šta se sada fokusirate?
Negde smo na polovni. Prvo što smo proverili je da je automobil dovoljno pouzdan. Sada smo pri kraju faze u kojoj upoređujemo razna tehnička rešenja i polako ulazimo u fazu kada su tehničke specifikacije finalizovane i počinjemo da radimo na postavkama automobila.

Jeste li zadovoljni kako su protekla zimska testiranja u Finskoj?
Da jesmo. Prvo, imali smo dobre uslove, a drugo, uspeli smo da pređemo mnogo kilometara bez većih tehničkih problema, što nam je omogućilo da uradimo sve što je bilo potrebno. Iz vaše perspektive, koje su glavne razlike između testiranja trkačkih i običnih automobila? Naša situacija je malo jednostavnija jer imamo jednu specifikaciju za automobil – ne moramo da testiramo različite motore i menjače i/ili različita opterećenja na automobilu. Takođe ne moramo da se bavimo, recimo, testovima sudara, za razliku od običnih automobila. Testiramo s manje prototipova. S druge strane, stalno moramo da rastavljamo i ponovo sastavljamo naše prototipove, imamo manje vremena za testiranje, a naš automobil mora da zadovolji stroge homologacijske, sigurnosne i tehničke propise koje izdaje FIA.

 

Škoda Srbija

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.