Garaža test – BMW i4 M50

Za nas, ljubitelje automobila, svaki kontakt sa automobilima je čista strast. No malo je prilika kada se ta strast oseti u punom obimu, a upravo to nam je pružio BMW i4 M50. Svesni smo elektro revolucije i nije nam prvi elektro automobil na testu. Sve nam je ovo već poznato ali i4 M50 nam je pružio jedan zaista fascinatan osećaj. Kako i ne bi kada znamo da je u pitanju prvi, potpuno električni, M model koji uz pomoć dva elektro motora BMW M eDrive razvija 544 KS (400 kW) u režimu Sport Boost i nudi tipičnu BMW M dinamiku u dosad neviđenom obliku.

Pre nekoliko godina imali smo priliku da vozimo BMW i3, prvi BMW sa oznakom i, odnosno elektro model. U međuvremenu smo upoznali nekoliko elektro modela bavarskog proizvođača, ali je i4 stigao nešto kasnije. Iako je kao koncept predstvljen još 2017. godine, tek krajem 2021. kreće se sa proizvodnjom. U poređenju sa i3, gotovo da nema ništa zajedničko.  Ovo je, pre svega, znatno veći automobil i znatno jači. Naime osnovna verzija i4 sa oznakom eDrive40, poseduje duplo više snage od i3 kojeg smo mi testirali. Preciznije 125kW naspram 250kW. Dok snažnija verzija poseduje. kako smo već naveli, 400kW. Razlika na papiru je ogromna, a u stvarnosti neopisiva!

Ovaj automobil se može jednostavno nazvati monstrum na točkovima.  Velika snaga, dostupna odmah, podiže adrenalin svakim pritiskom pedale gasa, a istovremeno se u organizmu stvara velika doza dopamina. Pogon na svim točkovima je neophodan jer ovoliku snagu treba kontrolisati. Naravno elektronika u tome svesrdno pomaže. No i pored oduševljenja na svakom koraku primetili smo i određene nedoostatke.  To bi pre svega bila preglednost pozadi, pogotovo noću i u uslovima loše vidljivosti. Mana su takođe i brisači na automatskom modu. Imali smo nesreću da je tokom 2 dana padala kiša i brisači su bili stalno uključeni, ali je često bilo neophodno ručno ih uključivati jer automatika nije baš najbolje optimizovana.

dužina/širina/visina (mm)
4783/1852/1448

i4 po dimenzijama spada u D segment, iako je nešto duži od serije 3, kao i od većine ostalih takmaca, ali do 5 metara dužine nedostaje mu još 17cm. Dopalo nam se što nije u pitanju klasična limuzina već hatchback, koji je mnogo upotrebljiviji, iako nam nije bila namera da prevozimo veš mašine. Sa međuosovinskim rastojanjem od 2856mm, očekivano je da je ponuda prostora u kabini odlična. Sreću kvari širok i visok centralni tunel koji se proteže duž cele kabine, te je time umanjen komfor ukoliko vozite i treću osobu na zadnjem sedištu. Pitamo se da li je ovde problem do platforme, jer i4 ne dolazi na platformi za električne automobile ili je prosto trebalo nekako smestiti i povezati sve neophodne komponenete.

Primećujemo u prednjem delu centralne konzole, veliki pretinac za telefon uz mogućnost bežičnog punjenja. U tom delu centralne konzole predviđeno je i mesto za limenke. Iako u vožnji držimo obe ruke čvrsto na uupravljaču širok središnji naslon za ruke je odlično postavljen i omogućava odmor desnog lakta. Ispod je i duboka ostava u koju može stati dosta sitnijih predmeta. Ukoliko ste natprosečno visoki i nađete se na zadnjoj klupi, može vam zasmetati niska linija krova. Inače se u samom automobilu sedi prilično nisko. Kada se sve sagleda, ponuda prostora je jako dobra, mada ipak ne značajno bolja od serije 3. Ovde imamo jednu veliku prednost, a to je ogroman prtljažnik, zapremine čak 470 litara, što u varijanti sa petim vratima čini život mnogo jednostavnijim. Pogotovo ukoliko ste skloni čestim putovanjima, sa prodicom ili prjateljima.  Gledajući iz ovog ugla, i4 je pogodio u centar kada je D segment u pitanju, posebno među premijum proizvođačima.

Naravno, ovo je BMW i od njega se očekuju ne samo performanse već i premijum ugođaj dostojan Bavarskog proizvođača.  Vrhunska sportska sedišta, obložena kombinacijom kože i alkantare,sa plavim šavom u duhu M modela, ostavljaju bez daha već na prvi pogled.  Ne samo da će svako putovanje biti izuzetno udobno već će i sportski oblik sedišta doprineti još boljem utisku u svakoj prilici kada i4 M50 bude demonstrirao svoje moćne performanse.

 

Tu je i upravljač, odlično odmerene veličine tako da perfektno leži u rukama i zajedno sa varijabilnim sportskim upravljanjem i adaptivnim M vešanjem, koje ovaj model poseduje, čini vožnju ovog automobila ekstremmno uzbudljivom. Sa druge strane svi ovi sistemi su programirani da se kompletna postavka celog vozila može menjati u skladu sa jednim od odabranih režima vožnje: „Eco Pro“, „Comfort“ ili „Sport“. Ovo nije ništa novo i danas ovu opciju imaju i mnogi drugi, čak i znatno jeftiniji, modeli. No iznenađuje kako je BMW uspeo da uskladi ponašanje automobila potpuno u skladu sa nazivima, te može biti veoma upotrebljiv u svim prilikama, od svakodnevne upotrebe po gradskim ulicama, dugim putovanjima, do maksimalnih performansi na stazi.

Jedna od najboljih stvari koje ovaj model poseduje je  adaptivni režim regeneracije uz asistenciju radara. Naime, kada ste na utu i radar detektuje vozilo ispred vas, automatski će uključiti adaptivni tempomat koji osim što obzbeđuje da krstarite na dovoljnoj udaljenosti, takođe obezbeđuje i regeneraciju. Smatramo da je ovo rešenje veoma korisno.

Dolaskom potpuno električnih modela menjači kakave smo poznavali odlaze u zaborav. Naravno, automatika preuzima primat, ali ne višestepena već i4 dolazi sa jednostepenom transmisijom. Ručica menjača je postavljena na centralnoj konzoli tik pored iDrive kontrolera, kojim se upravlja sa multimedijalnim sistemom. Upravljanje multimedijom je moguće i dodirom ekrana, ali smatramo da je iDrive kontrler prktičniji i bezbedniji za korišćenje. Znamo da se danas mnoge funkcije nalaze u okviru multimedije, pa se tako i većina opcija klima uređaja sa fizičkih tastera preselila na ekran. Mnogo je funkcija dostupno i potrebno je malo vremena dok se sa svime upoznate.

Drugi, nešto manji, od dva ekrana koja se nalaze ispred vozača, dimenzija je 12.3 inča i predstavlja digitalnu instrument tablu. Njen izgled se menja zavisno od odabira režima vožnje, ali je i sam prikaz drugačiji od svega što smo navikli.Svakako brzinomer i svi bitni podaci su jasno vidljivi pa je nedostatak HUD-a (Head Up Display) u standardnoj opremi, donekle opravdan. Mnogo više bitnih i zanimljivih informaoja nalazi se u okviru multimedije, na ekranu dijagonale 14,9 inča, gde se nudi i opcija povezivanja telefona preko Android Auto ili CarPlay aplikacije. Takođe svaki vozač može da kreira svoj profil, a u opcijama pronalazimo i pregršt informacija i podešavanja samog automobila. Tu se, naravno, nalaze i podaci o potrošnji. Uz i4 dolazi i joiš nešto jedinstveno, a to je BMW M IconicSounds Electric. Naime, ovaj digitalni audio sistem obezbeđuje izuzetno izražajan zvuk konvencialnog motora koji je u potpunosti u skladu sa M oznakom, dok COMFORT režim rada pruža skladnu akustiku s malim opterećenjem povratne informacije, a u režimu ECO PRO zvuk je potpuno utišan i nudi visok nivo akustičke smirenosti.

Ako pogledamo specifikacije, WLTP deklaracija kaže da u kombinovanom režimu potrošnja za ovaj model iznosi 18,4 kWh/100 km. Baterija obezbeđuje korisni kapacitet od 81,1 kWh te računica kaže da je očekivani domet čak 513 km. Međutim, nas je putni računar obavestio da je potrošnja od početka korišćenja vozila, tačnije u prethondih 12.500km, iznosila u proseku 24.8kWh/100km. Dakle, ova dva podatka se znatno razlikuju. Svakako imamo u vidu da je ocvo test vozilo i da se svako ko ga se domogne, ne libi da iskusi pune performanse vozila. No u svakom slučaju nije realno očekivati da se u mešovitoj vožnji i ne uvek idealnim vremenskim uslovima, domet od preko 500km. Sa prosečnom potrošnjom od nešto preko 20kWh, realan domet je oko 400km u mešovitoj vožnji. O problemu infrastrukture u Srbiji nećemo ovog puta, ali se i tu stvari menjaju na bolje. No za svakodnevnu upotrebu, u garaži je dovoljna i obična kućna utičnica, pomoću koje se i4 M50 dopunjava za 8 sati.

Elektro revolucija je odavno u velikom zamahu i proizvođači moraju da šire spektar elektro modela u ponudi. BMW je već uveliko ponudio elektro modele u SUV segmentu, koji je i dalje najtraženiji među kupcima, ali svakako da postoji ciljna grupa i za ovakve modele. Uostalom, tu je veoma popularan Tesla Model 3, kao i novi VW ID7, a spisak je sve širi. Gde se tu BMW nalazi sa početnom cenom od 86.461 € za ovaj model, možda i nije najbolje pitanje za tržište Srbije. Ali smo uvereni da će na zapadnoevropskom tržištu ovaj model itekako biti zapažen, a i kod nas će doći vreme kada ćemo ih viđati na našim ulicama.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *