Menu
0 Comments

Garaža test – BMW i3 120 Ah Urban

 

Kako je interesovanje za električne automobile sve veće u svetu, pa i kod nas, bilo je krajnje vreme da testiramo jedan potpuno električni automobil. Izbor je pao na jedan nadasve zanimljiv model, ne samo po tome što je EV već i po mnogo čemu još. Reč je o BMW i3, prvom elektro modelu bavarskog proivođača.

Pre više od deset godina BMW je uveliko pripremao prvi električni model i odlučio da to bude baš i3. Iako ima broj 3 u imenu ovaj model nema nikakve veze sa serijom 3. Predstavljen je 2011. kao koncept vozilo i prvobitno nazvan Mega City Vehicle (MCV), a krenuo je u proizvodnju dve godine kasnije. Model za 2019. godinu je restilizovan i osim estetskih promena donsi i određena poboljšanja.

Alumijumska šasija i karoserija od polimera ojačanog ugljeničnim vlaknima omogućuju da BMW i3 i pored baterija ima svega 1345kg. Dodatno, konstruktori su izbacili B stub čime je postignuto još veće smanjenje težine. Benifit je i atraktivnost, ali i lakši ulazak u vozilo. Sa druge strane, nemoguće je otvoriti zadnja vrata, a da se prethodno ne otvore prednja. I na to se jednostavno treba naviknuti. Prednost je svakako u znatno olakšanom ulasku za putnike na zadnjim sedištima, mada može biti nezgodno na uskim parkinzima. Ukoliko je potrebno, naslon prednjih sedišta lako se obara, jednim potezom. Ali se mora zadržati rukom.

Koliko god bio intrigantnog dizajna spolja, unutra je i3 veoma dopadljivo dizajniran. Iako ima elemenata tipičnih za BMW, mnogo toga je ipak svojstveno za i3. Pre svega tu je nesvakidašnja komandna tabla, sa centralno postavljenim ekranom multimedije veličine 9″. Za ovaj Professional multimedijalni sistem se doplaćuje u nižim paketima opreme, ali je svakako vredan doplate. Ispred vozača nalazi se manji ekran, dijagonale 5,7″ koji predstavlja instrument tablu. Iako je potpuno digitalna ova instrument tabla ne pruža ništa spektakularno, u vidu raznih režima prikaza, već prosto prikazuje potrebne informacije, jasno i pregledno.

Unutrašnji paket Lodge sa lajsnom Eucalyptus, izrađenom od drveta eukaliptusa posebno se ističe i govori nam koliko su pažljivo birani materijali. Kako i dolikuje jednom BMW modelu, sve je urađeno sa stilom i vrlo kvalitetno bez obzira koji je paket opreme u pitanju. Upotreba organskih materijala nije na prvi pogled vidljiva svuda, ali ih ima u mnogim delovima vozila. Osim od prirodne kože, BMW za ovaj model nudi i sedišta od nekoliko vrsta vune u kombinaciji sa lišćem masline, koja pružaju potpuno drugačije iskustvo u vožnji dok se prilagođavaju klimatskim uslovima.

Naizgled tanka sedišta pokazala su se kao vrlo udobna. Pritom su dovoljno široka da ni krupnije osobe ne nalaze zamerku. Zbog točkova postavljenih u krajnje tačke šasije međosovinsko rastojanje iznosi čak 2,570 mm. Pozadi ima mesta da se udobno smeste dve osobe, a iza vozača visine do 185cm komforno će se smestiti osoba iste visine. Zbog povišenog krova ni višlje osobe neće imati problem sa prostorom za glavu.

Vozačima koji pravilno drže upravljač sa obe ruke zasmetaće kratak naslon za ruke koji se ne može pomerati napred nazad. Otvara se, podiže i spušta, ali ako su obe ruke na upravljaču oslonca za desni lakat nema.

Za prtljažnik zapremine 260 litara ne možemo uputiti zamerku iako bi smo voleli da je bar malo veći. Naravno, sedišta se lako obaraju po sistemu 50/50, a ukoliko su oba sedišta spuštena dobija se čak 1100 litara zapremine. Podsetimo se da je i3 ipak u osnovi B segment, a ispod prtljažnika je smešten elektro motor te se više ne može ni očekivati. Ono što treba istaći je pravilan oblik prtljažnika te je iskoristivost maksimalna. Manji prostor za odlaganje nalazi se i ispod haube, mada je to mesto predviđeno za odlaganje kablova za punjenje.

Kada već spominjemo dimenzije treba reći da je i3 najmanji među konkurentima sličnih dimenzija, a to su uglavnom krosoveri B segmenta. No koncept ovog modela je drugačiji te se i ne može direktno porediti sa popularnim krosoverima. U svakom slučaju, za svoje dimenzije i3 nudi sasvim dovoljno prostora, a prednost malih dimenzija se najviše vidi u gradskoj vožnji i naravno prilikom parkiranja.

dužina/širina/visina (mm)
4011/1775/1578

Možda upravo zbog ovakvih dimenzija i3 je čudnovato i dizajniran. Teško je naći osobu koja je neopredeljena po pitanju dizajna ovog automobila. Ili vam se dopada ili ne. No moramo priznati da je sasvim drugačiji utisak uživo, pogotovo nakon što provedete sa njim neko vreme. Prosto, drugačiji je od svega na šta smo navikli i baš to je karta na koju igra. Nije u pitanju samo elektro pogon već sve vezano za i3 je drugačije i bez sumnje naći će načina da vam se dopadne.

Po pitanju pogona nema izbora jer je u ponudi samo verzija 120Ah, koju smo i testirali. i3 raspolaže sa zavidnih 170KS i 250Nm što su brojke vredne pažnje i za mnogo veće automobile. Pritom su i performanse poput nekog sportskog automobila. Naime, i3 stiže do 100km/h za samo 7.3 sekunde! Automatski menjač je jedini izbor kod elektro vozila, a uz trenutni odziv na gas vožnja je često veoma zabavna.  Zbog baterija koje se nalaze u podu vozila  i3 ima nisko težište, a pritom ima i BMW-ov DNK te je izuzetno upravljiv i odlično leži čak i u krivinama, bez obzira na visinu.

I3 znatno usporava pri otpuštanju gasa iako papučica kočnice nije pritisnuta. Kada vozač otpusti pedalu gasa, pogonski sklop vozila regeneriše kinetičku energiju vozila i puni bateriju. Posledica je osetno usporavanje automobila i potrebno je kraće navikavanje na ovakav režim vožnje. Upravo zbog toga, kada vozač želi da nastavi kretanje lagano usporavajući potrebno je balansiranje između potpunog otpuštanja gasa i laganog pritiska, no vrlo brzo se navikne na ovaj način vožnje.

Potrošnja u realnim uslovima iznosi između 16 i 17 kWh/100km. U prevodu očekivan domet je oko 250km u mešovitoj vožnji. Eco mode pruža veći domet, od preko 300km, ali se ne može koristiti klima uređaj i limiter brzine je ograničen na 80km. Što i nije nije loše rešenje za vožnju u gradu. Zanimljivo je spomenuti da je prvi model imao domet upola manji, tek 130km. Pre tri godine i3 je ponuđen sa 180km dometa, da bi danas imao još 70km više. U nekoj novijoj generaciji će se domet ozbiljno povećati što je trenutno jedna od prepreka mnogima da se odluče za ovakav automobil.

Što se tiče punjenja i punjača, u Srbiji je situacija još uvek nepovoljna ali ne i loša. Pogotovo ako se gleda Beograd. Neki hoteli i tržni centri su danas već opremljeni sa brzim punjačima i mestima rezervisanim za punjenje električnih automobila. Parking servis takođe postavlja punjače na pojedina parkirališta, a ovde može videti i mapu punjača. i3 je moguće puniti i na kućnoj utičnici mada je potrebno da se puni najmanje 10 sati da bi baterija dostigla 80% u slučaju da je prazan. Za svakodnevne kratke relacije biće dovoljno i dopunjavanje od nekoliko sati. Na brzim punjačima je situacija znatno bolja, ali svakako treba planirati vreme koje treba odvojiti za punjenje. Velika prednost je što je punjenje na javnim punjačima, za sada, još uvek besplatno!

Na kraju dolazimo do cene, koja često igra ključnu ulogu pri odabiru automobila. Ali pre nego zavirimo u cenovnik kratko da se osvrnemo cene i prodaju električnih automobila. Treba li ih porediti sa klasičnim automobilima? Iz našeg ugla, ne treba. Može li se za cenu jednog električnog automobila kupiti sjajan automobil sa SUS motorom? Naravno da može. Ali kroz električni pogon automobili doživljavaju revoluciju i otvaraju jednu novu dimenziju. Upravo na primeru stalnog povećanja dometa vidimo da se mnogo ulaže u razvoj i to naravno plaća krajnji kupac kroz cenu. Te nas ne treba čuditi što i3 u osnovnom, prilično oskudnom, paketu opreme košta 40.490€ dok model poput ovog na testu i desetak hiljada više.

Da li nas je i3 zaveo svojim zanimljivim i simpatičnim dizajnom, sjajnim performansama, neobičnim rešenjima ili nečim drugim? Rekli bi smo, od svega pomalo. Jedinstven, kakav jeste, ostavlja snažan utisak od kog se ne može pobeći. Ostaje samo pitanje da li je sada pravo vreme za kupovinu ili treba sačekati još malo.

 

Tekst: Željko Jelisavac
Fotografije: Nikola Vukelić

Oznake: , , , ,

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *