Blog Toyota UK nam predstavlja model Yaris iz nešto drugačijeg ugla. Zahvaljujući Toyota Srbija, prenosimo vam intervju sa Fionom Koulter, rukovodiocem odeljenja za projektovanje u okviru tima za unutrašnjost.
Toyota Yaris je najprodavaniji Toyotin model u Velikoj Britaniji. Šta više, Yaris je toliko popularan da na ostrvu čini više od trećine ukupne prodaje Toyote. Za 2014. godinu Yaris je znatno doteran. Spolja se odlikuje smelim, novim, prednjim delom, dok su pozadi dodata LED svetla. Emisije CO2 za hibridne modele su pale na 75g/km i 99g/km za benzinske modele od 1,0 litra, a uvedena je i nova linija koju čine Active, Icon, Sport i Excel paketi opreme vrhunskog kvaliteta. Cene su ostale iste sa početnom od £9.995 (12.650 EUR).
Kad pogledamo unutra i tu vidimo brojne izmene. Ali šta se to promenilo, kako je to bolje i kako promene odražavaju Tojotin pravac razvoja? Uputili smo se u Dizeldorf u Nemačkoj, na promociju automobila za medije, da ova pitanja postavimo upravo ženi koja je odgovorna za nov stil automobila, Fioni Koulter.
Ime/pozicija: Fiona Koulter, rukovodilac odeljenja za projektovanje karoserije, tim za unutrašnjost, Toyota Motor Europe (TME).
Živi u: Belgiji
Obrazovanje: Diplomirala na Mašinskom fakultetu Univerziteta u Edinburgu 2003. Magistrirala je na Dizajnu automobilskih proizvoda na Univerzitetu Kranfild 2004.
Radna biografija u Toyoti: Pristupila je Toyota Motor Europe kao inženjer projektant 2004. godine, da bi 2005. prešla u Toyota Motor Corporation (TMC). Vratila se u TME kao viši inženjer za projektovanje karoserije 2008. Zatim je 2011. unapređena u rukovodioca odeljenja za projektovanje karoserije, tim za unutrašnjost.
Toyota Blog: Dobar dan, Fiona, hvala što ste pristali da sa nama razgovarate danas. Počnimo sa pričom o ulozi TME u razvoju novog Yaris-a.
75% razvoja modela radi njegovog unapređivanja su predvodili Evropljani. Kako se to razlikuje od uobičajenog razvojnog procesa i kako je to oblikovalo promene koje su izvedene na automobilu?
Fiona Koulter: Od samog početka smo na umu imali informacije koje smo dobili od evropskih kupaca i medija i koje se tiču svega, od dinamike vožnje do izgleda. Kada je reč o unutrašnjosti, odlično shvatamo važnost čulnog kvaliteta u Evropi i to se odrazilo na unutrašnjost novog Yaris-a koje je sada nežna na dodir. Naš tim je mlad i dinamičan, sastavljen od brojnih nacionalnosti što nam je pomoglo u dizajniranju panevropskog modela kakav je Yaris.
TB: Toyota se sve više fokusira na to da svojim automobilima doda emotivnu privlačnost. Po Vašem mišljenju, kako se Yaris iz 2014. uklapa u tu filozofiju i spolja i iznutra?
FK: Mislim da je stilski jezik spoljašnjosti mnogo ekspresivniji i sportski. Unutra je daleko upečatljiviji, naročito u zoni oko vozača i mnogo mi se sviđa taj kontinuirani tok materijala nežnih na dodir. Sve to doprinosi emotivnijoj slici.
TB: Na koje nadogradnje u unutrašnjosti ste najviše ponosni?
FK: Posebno sam ponosna na povećan čulni kvalitet koji smo postigli kod Yarisa. Proširili smo mekani deo konzole sve do vrata i time bolje povezali celokupan izgled; takođe smo podigli visinu konzole radi prvoklasnog osećaja.
Mislim da i unutrašnje dekoracije sjajno izgledaju, kao što su satenska hromirana šara i tamniji materijali na hibridnim verzijama. Konačno, zaista smo pogurali granice da bismo unutra postigli onaj nivo mekoće koji smo hteli.
TB: U inženjerskom smislu, kakva unapređenja su izvršena u unutrašnjosti?
FK: Kupci su tražili da povećamo broj pokrivenih pregrada za smeštaj stvari, tako da smo povećali dubinu i ugao police ispred pregrade ispred suvozača kako bi kupci tu mogli da odlože veće predmete koji se neće tumbati tokom vožnje. Levo od vozača postoji jedan mali džep koji smo proširili, a u konzoli smo dodali pregradu s poklopcem. Takođe smo dosta mislili i na ergonomiju i praktičnost, pa smo premestili USB priključak iz pregrade ispred suvozača u bazu konzole da bi vozač mogao lakše da ga dohvati. Takođe blizu toga postoji zatvorena pregrada u koju mogu bezbedno da se odlože pametni telefoni.
TB: Sa 1000 novih delova i 100 stilskih i inženjerskih promena, ovo je značajno osveženje Yarisa usred njegovog životnog ciklusa. Kako se to razlikuje od uobičajenih manjih izmena modela i koja poboljšanja se zaista ističu?
FK: Većinom se unapređenja na sredini životnog ciklusa jednog modela tiču samo presvlaka i boja i manjih stilskih doterivanja, pa ono što je stvarno jedinstveno u ovom „fejsliftingu“ jeste da smo prvi put redizajnirali glavnu konzolu i na tom dizajnerskom poslu smo radili iz evropske perspektive.
TB: Osim poboljšanja čulnog kvaliteta, koji su bili glavni inženjerski prioriteti za unutrašnjost novog Yaris-a?
FK: Bezbednost i povećan kvalitet.
TB: Koji je bio najveći inženjerski izazov prilikom razvoja unutrašnjosti Yaris-a?
FK: Mislim da je najveći izazov za nas u TME bila jednostavno činjenica da je ovo prvi put da smo mi rukovodili dizajnom i razvojem unutrašnjosti nekog modela. Radili smo sa proizvodnim inženjerima iz Evrope i Japana, pa je održavanje linije komunikacije ponekad predstavljalo izazov.
Za konzolu u Yarisu smo upotrebili penu debljine tri milimetra zato što ona daje mekan osećaj kada se pritisne, ali ona nije laka za proizvodnju kao tanja verzija jer što je pena deblja to ju je teže obmotati oko željenog mesta. Zaista smo morali tesno da sarađujemo sa dobavljačem kako bi smo mogli da iskoristimo ovaj materijal; bilo bi mnogo lakše da smo koristili tanju verziju, ali nismo hteli da pristanemo na to na uštrb kvaliteta.
TB: Koliko se Yaris za evropsko tržište razlikuje u unutrašnjosti od Vitz-a namenjenog samo za Japan?
FK: Postoje izvesne manje razlike. Na primer, u Japanu je TMC zaista želela da poveća prtljažni prostor, pa su dodali kutiju koja se diže na središnjoj konzoli. Mi smo odlučili da to ne učinimo jer smo hteli da sačuvamo glatku liniju unutrašnjosti, pa smo povećali prtljažni prostor na drugim mestima.
TB: Koliko unutrašnjost Yaris-a odražava razvojni pravac Toyote?
FK: Nastojimo da nastavimo sa obezbeđivanjem visokog čulnog kvaliteta u našim automobilima. Ja imam dodatnu ulogu u timu za čulni kvalitet i sve šaljemo u Japan.
TB: Hvala Vam na izdvojenom vremenu, Fiona. Da li biste mogli da nam za kraj kažete šta je to što se najviše ističe u vašoj karijeri u Toyoti?
FK: Moje iskustvo u Japanu se definitivno najviše ističe od svega – tamo zaista shvatite šta znači razvijati auto. Postoji faza u razvoju automobila koja se zove „simultani inženjering“ kada radite sa stilistima, elektroinženjerima, inženjerima proizvodnje, stručnjacima za ergonomiju i zaista osetite vrevu razvijanja automobila.
Sećam se kad sam držala svoj prvi pokretni deo – pregradu za sitan novac u Avensisu treće generacije – to je bilo pravo zadovoljstvo. Sada sam odgovorna za tim koji dizajnira i razvija Verso.
Toyota Srbija / Blog Toyota UK