Preko 24 miliona prodatih Opel Kadetta i Opel Astri predstavlja impresivnu brojku i značajno dostignuće. Kada bi bili poređani jedan iza drugog, svi Opelovi modeli iz C segmenta, napravljeni do sada, preši bi magičnih 100.000 kilometara dužine i kreirali virtuelnu kolonu automobila, koji bi dva i po puta obuhvatila ekvator. Ukratko, može se reći da su Opelovi kompaktni modeli učinili automobile dostupnim novim društvenim klasama, i ne samo to. Nove generacije su donele napredne sisteme i inovacije iz viših segmenata automobila, poput naprednih svetlosnih tehnologija, AFL+ u Astri J i IntelliLux LED® u novoj Astri.
Sada Opel otvara novo poglavlje u istoriji svog bestselera, nastavljujući ideju demokratizacije inovacija iz viših klasa, kombinujući ih sa izražajnim, dinamičnim dizajnom. Astra Sports Tourer je bazirana na potpuno novoj arhitekturi male mase, pogonjena ekskluzivno najnovijom generacijom motora, nudeći usput karakteristike koje su prethodno bile dostupne samo u višim kategorijama vozila. Vitka pojava Astre Sports Tourer je čini više atletskom nego ikada ranije. Ukratko, novi model kombinuje efikasnost sa elegancijom, redefinišući C segment sa svojim vrhunskim inovacijama. Samim tim, nimalo ne čudi što je nova Astra dobila titulu „Evropskog automobila godine 2016.“ u martu ove godine.
Sve je započelo sa Kadettom A Caravanom 1963. godine. Opel je predstavio svoj prvi kompaktni karavan i ubrzo je postao tržišni lider u segmentu. Od tog dana pa do danas, automobil sa karakeristikama vana (car-a-van engl.), postao je član svake nove generacije Kadetta i Astre. Astra H (2004-2010.), bila je poslednji Opelov model koji je nosio naziv „Caravan“. U međuvremenu, karavani su završili svoju transformaciju iz čisto radnih vozila u partnere visokog stila.
Od Kadetta A do Astre K – Uspešna priča kroz deset generacija
1963-1965.: Opel Kadett A
Prostran kao autobus: Prvi CarAvan
Opel Kadett Caravan je doneo revoluciju u klasi kompaktnih automobila 1963. godine. Veliki prtljažnik i obilje prostora za šest osoba, zahvaljujući trećem redu sedišta, uz novi, živahan motor i niske troškove održavanja, bili su recept za uspeh Kadetta A. Opel je proizveo gotovo 650.000 jedinica do 1965. Konture su bile poslovne i moderne. Bočna linija je bila niska, a panoramski prozori su obezbeđivali dobru preglednost. Dekorativna traka se pružala duž bokova vozila, naglašavajući izduženu formu. Prednja krila su se sužavala ulivajući se u farove. Prostranost enterijera je naprosto impresionirala vlasnike konvencionalnih malih automobila. Prtljažnik je bio istinski tovarni prostor a poklopac rezervoara goriva je bio spolja! „Opel Kadett, ukratko: O.K“, napisao je Opelov marketinški tim, ne mogavši da odoli da ne „bocne“ konkurenciju iz Volfsburga. „Nikada nećete imati miris benzina u prtljažniku“, rekli su uz šeretsko namigivanje. Sa modernim, tečnošću hlađenim agregatom smeštenim napred, Kadett je imao još jednu značajnu dizajnersku prednost u odnosu na „bubu“. Četvorocilindarska jedinica od 993 cm³ je isporučivala 40 živahnih „konja“.
1965-1973.: Opel Kadett B Caravan
Snaga je u brojkama: Kadett je uspešna izvozna priča
B je usledio nakon A, i već 1965., nova serija je zamenila prvi model. Nova verzija je bila dugačka više od četiri metra i na taj način značajno veća od prethodne. Karavan, sa svojim 1,57 metara dugim utovarnim prostorom, bio je od starta prodaje dostupan sa izborom od dvoje, odnosno četvoro vrata. Što se tiče moderne figure, kolege sa druge strane okeana su inspirisale dizajnere. Nije samo dužina povećana, već i snaga. Opelovi inženjeri su povećali prečnik cilindara za 3 milimetra. Osnovni motor od 1.078 cm³ je raspolagao sa 45 ks. Takođe, dostupan je bio agregat više kompresije 1,1-litarski S sa 55 ks. Kadett je ubrzo postigao veliki uspeh, sa preko 2,6 miliona jedinica proizvedenih od septembra 1965. do jula 1973. Dotični uspeh nije bio ograničen samo na matičnu zemlju. Godine 1966., izvozna kvota je dostigla 50 odsto, jer su kupci iz 120 zemalja sveta priuštili sebi Opelov kompaktni model.
1973-1979.: Opel Kadett C
Čvrst kao kamen: Kvalitet u svakom obliku
Kadett C porodica je imala mnoga lica: Inteligentan porodični automobil, šik karavan sa praktičnim zadnjim vratima i konkurentni sportski kupe (GT/E) u ratničkim bojama. Caravan je najpre došao kao model sa dvoje vrata, a zatim i sa četiri, 1976. Ukupno ih proizvedeno 1,7 miliona između 1973. i 1979. Kadett C sa pogonom na zadnje točkove je debitovao avgusta 1973., sa karoserijom čiji su dizajn karakterisale čiste površine i novom prednjom osovinom sa dvostrukim viljuškastim ogibljenjem. Najpopularniji motor je bio 1,2-litarski četvorocilindraš sa 60 ks i 88 Nm maksimalnog obrtnog momenta. Karakteristični elementi dizajna su uključivali ravnu masku hladnjaka, haubu motora sa krestom koja je bila zaštitni znak brenda, i prednju suknjicu u formi spojlera. „Kadett ne samo što se izuzetno dobro vozi, već je savesno dizajniran sa čistim površinama karoserije. Nije zahtevan što se tiče održavanja, lako se popravlja i ekonomičan je“, hvalili su Opelov model eksperti za testiranje automobila iz „Auto motor und sporta“ u izdanju 20/73.
1979-1984.: Opel Kadett D Caravan
Temeljne modifikacije: Prostora u izobilju
Četvrta generacija posleratnog Kadetta označila je novu eru kada je reč o Opelovoj kompaktnoj klasi. Na IAA 1979., Opel je prvi put debitovao sa modelom sa prednjim pogonom i poprečno postavljenim četvorocilindarskim motorom, Kadettom D modernog izgleda. Paket je bio zaista ubedljiv. Novajlija dug 4,20 metara, bio je tek neznatno duži od prethodnika, ali je nudio značajno više prostora u odnosu na većinu rivala. Međutim, nisu samo pogonska postavka i šasija sa torzionom osovinom pozadi srušile tradiciju: Kadettu je podaren novi 1,3-litarski OHC motor sa 60 ili 75 ks. Pored prostranog karavana sa 1.425 litara korisnog prostora, Opel je u ponudu stavio samo „fastbek“ verzije. Za porodice, tu je bio prilično luksuzni Caravan „Voyage Berlina“. U ostale tehničke modifikacije su se ubrajale kruća i niža šasija, novi amortizeri i samoventilirajući kočioni diskovi napred. Ukupno je 2,1 milion Kadetta D proizveden od 1979. do 1984.
1984-1991.: Opel Kadett E Caravan
Direktno iz vazdušnog tunela: Automobil godine
Drugi Kadett sa prednjim pogonom, proizvođen od 1984. do 1991., osvojio je titulu „Automobila godine 1984.“, i bio je apsolutni pobednik. Prodao se ukupno u 3.779.289 primeraka tokom svog životnog veka, i bio je najbolje prodavani Opel do tada i istinski svetski šampion što se aerodinamike tiče. Baziran na inženjeringu prethodnika, Kadett E je bio predviđen za zvezdanu karijeru. Sa otporom vazduha od 0,39, Kadett D je već bio najbolji u svojoj klasi, ali i njegov rezultat je bio zasenjen dostignućem naslednika. Nakon 1.200 časova finog podešavanja u vazdušnom tunelu, verzija sa petoro vrata je postigla senzacionalnu vrednost od 0,32 (Caravan 0,35). Kupci su prihvatili novu formu već posle par meseci popločavajući put za novu uspešnu priču u kojoj je glavni junak Kadett E, sa 625.000 novih registracija širom Evrope 1987. Do tog momenta, karavan verzije sa dvoje i četvoro vrfata su se već popele u sam vrh segmenta. Godine 1987., dva dizel Caravana sa 54 ks, uputila su se na put dug 30.000 kilometara, od Aljaske do Ognjene zemlje, i oba su bezbedno stigla do finalne destinacije. Od aprila 1989., svi Kadetti sa benzinskim motorima u Nemačkoj su prodati sa katalizatorima.
1991-1997.: Opel Astra F Caravan
Ponovno rođenje: Kadett postaje Astra
Nekih 4,13 miliona Astri F je proizvedeno između 1991. i 1997., što je ovaj model učinilo najbolje prodavanim Opelom ikada. Tokom razvoja, fokus je bio na kombinaciji modernog dizajna i više prostora, kao i poboljšanom komforu i naglasku na zaštiti životne sredine. Naslednik Kadetta je nasledio naziv od britanskog sestrinskog modela (četvrta generacija Kadetta je u Velikoj Britaniji prodavan kao Vauxhall Astra od 1980.). Caravan je bio popularna opcija od samog početka. Privatni kupci su se najčešće odlučivali za bogato opremljeni Caravan Club sa do 115 ks. Opel je pokrenuo bezbednosnu ofanzivu sa svojom novom zvezdom. Sve Astre u ponudi su imale aktivan sistem zatezača sigurnosnih pojaseva na prednjim sedištima, vertikalno podešavanje pojaseva i sedišta, kao i bočnu zaštitu, uključujući dvostruke čelične cevi za ojačavanje vrata. Po prvi put, svi motori su bili opremljeni katalizatorima.
1998-2004.: Opel Astra G Caravan
Kompletno pocinkovana: Ulazak u novi milenijum
U proleće 1998., Astra je bila od starta u ponudi u formi hečbeka sa troje i petoro vrata, kao i karavanskoj verziji. Nezavisan progresivni dizajn, dinamička šasija i pogonska tehnologija, kao i gotovo dvostruka torziona krutost i otpornost na savijanje u odnosu na prethodni model, bile su samo neke od karakteristika potpuno nove, druge generacije Opel Astre. Novi model je imao u potpunosti pocinkovanu karoseriju, što je igralo glavnu ulogu u zadržavanju visoke vrednosti kao polovnjaka. Aktivna bezbednost je bila poboljšana sa povećanjem svetlosnog intenziteta H7 sijalica od 30 odsto, kao i kompletno redizajniranom DSA (Dynamic Safety) šasijom. Ona je sjedinjavala komfor sa agilnim i bezbednim upravljanjem, čak i pod punim optrerećenjem. Međuosovinsko rastojanje je bilo oko jedanaest centimetara duže, obezbeđujući više unutrašnjeg prostora, posebno u visini kolena na zadnjoj klupi. Najbrži kompaktni karavan ikada – Astra OPC Caravan, na put je stupila 2002; skromni porodični karavan je izenadio mnoge kada bi projurio „autobanom“ brzinom od 240 km/h.
2004-2010.: Opel Astra H Caravan
Adaptivna prednja svetla i ogibljenje: Pobednički koncept
Sa 12 motora u rasponu snage od 90 do 240 konja i sedam karoserijskih varijanti, Astra H je ostvarila izuzetnu prodaju od 2,7 miliona jedinica. Kada je lansirana, marta 2004., treća generacija Opel Astre je mogla da se pohvali progresivnim dizajnom, visokom voznom dinamikom i obiljem tehičkih inovacija, u isto vreme pobeđujući na brojnim uporednim testovima specijalizovanih automobilskih izdanja. Vrhunske Astrine karakteristike, što se tehnologije tiče, uključivale su i adaptivni IDSPlus sistem šasije sa kontinuiranom elektronskom kontrolom amortizera (CDC), nešto što je do tada moglo da se pronađe samo u klasama luksuznih i ekskluzivnih sportskih modela automobila, kao i sistem adaptivnih prednjih farova (AFL) sa dinamičkim svetlom za osvetljavanje krivina. Astru je takođe krasio i viši nivo bezbednosnih atributa. Organizacija za zaštitu potrošača, Euro NCAP, nagradio je Astru najvišom ocenom od pet zvezdica za zaštitu odraslih putnika. Sa 2,70 metara dugim međuosovinskim rastojanjem, Caravan je putnicima nudio izdašan prostor.
2010 – 2015.: Opel Astra J Sports Tourer
Lepotan može biti i koristan: Prvi Sports Tourer
Gde se vajarstvo sjedinjuje sa nemačkom preciznošću – dinamični karavan je lansiran godinu dana nakon svog hečbek „brata“, i po prvi put je poneo naziv „Sports Tourer“. Opel Astra J, ne samo što otelotvoruje novu dizajnersku filozofiju marke, već takođe u službu stavlja inteligentni Flex-Fold sistem sa do 1.550 litara korisnog prostora i asistira vozaču uz pomoć čitavog niza tehnologija, koje su već donele važan doprinos uspehu bestselera Insignije. Prednja kamera prepoznaje saobraćajne znake i informiše vozača o ograničenjima brzine i zabrani preticanja. Ona takođe upozorava vozače ukoliko postoji opasnost od neželjenog izlaska iz vozne trake. Sa AFL+ sistemom prednjih farova, Astra može da „vidi“ iza ugla, i ukoliko je potrebno spusti, odnosno ponovo aktivira duga svetla. Sa šasijom koja može biti obogaćena FlexRide adaptivnom tehnologijom, Astra Sports Tourer može demonstrirati svoje dinamičke talente u potpunosti. Vozači Astre takođe profitiraju na novim sedištima, razvijenim po poslednjim dostignućima u oblasti bezbednosne ergonomije, koja su nagrađena sertifikatom nezavisne organizacije medicinskih stručnjaka za kičmeni stub, AGR (Kampanja za zdravija leđa).
Od 2016.: Opel Astra K Sports Tourer
Čista efikasnost: Vredna, čista i štedljiva
Do 190 kilograma lakša, sa značajno više prostora u unutrašnjosti uprkos gotovo identičnim dimenzijama, znatno efikasnija zahvaljujući ekskluzivnoj upotrebi nove generacije motora – nova Opel Astra Sports Tourer predstavlja kvantni skok kada je reč o razvoju, a svetsku premijeru je imala na Međunarodnom salonu automobila (IAA) u Frankfurtu, septembra 2015. Karavan je u Opelove prodajne salone širom Evrope ušao u aprilu 2016. Cene za novu Astru sa 1,4-litarskim benzinskim motorom startuju već od €18,260 (uključujući PDV u Nemačkoj; Astra Sports Tourer 1.4 sa 74 kW/100 ks, potrošnjom goriva (u kombinovanom ciklusu) 5,7-5,5 l/100 km, emisijom CO2 (u kombinovanom cikusu): 131-127 g/km). Preko pola stoleća nakon Kadetta A, 1,0-litarski motor se vraća na scenu ispod haube Opelovog kompaktnog modela. Gotovo dvostruko snažniji, trocilindraš isporučuje 77 kW/105 ks zahvaljujući tehnologijama turbo punjenja i direktnog ubrizgavanja goriva. Ovaj motor takođe čini novu Astru jednim od najčistijih i najekonomičnijih modela na tržištu u C segmentu, pogonjenih benzinskim motorima (prosečna potrošnja goriva 4,5-4,3 l/100 km, CO2 emisija (u kombinovanom ciklusu): 103-100 g/km).
Novi Sports Tourer se takođe ističe svetlosnom tehnologijom koja je pobrala brojna priznanja. Prvi je model sa adaptivnim, kompletnim IntelliLUX LED® matričnim osvetljenjem u C segmentu, do sada rezervisanim za luksuzne i premijum modele iz viših klasa. Nova generacija sistema vozačke asistencije takođe uključuje asistenciju pri prepoznavanju saobraćajnih znakova (Traffic Sign Assist), asistenciju održavanja vozne trake sa upozorenjem neželjenog izlaska iz nje (Lane Keep Assist with Lane Departure Warning), kao i indikaciju održavanja razdaljine (Following Distance Indication) sa upozorenjem od čeonog sudara (Forward Collision Alert) i kočenjem u slučaju neminovnog sudara (Collision Imminent Braking). Pored toga, nova Astra K u ponudu stavlja i novokonstruisana, ergonomska prednja sedišta, takođe sertifikovana od strane AGR-a. Ova nova prednja sedišta čak mogu biti dodatno opremljena funkcijama masaže i ventilacije. Sve su to ubedljivi argumenti, koji su pomogli novoj generaciji Astre da osvoji priznanje za „Automobil godine 2016.“ prošlog marta.
Opel Srbija PR