Uvek zapaljiva tema na auto forumima je tema o chiptuningu. U takvim temama mogu se pronaći razna iskustva sa mnogim, pretežno domaćim radionicama koje se bave ovim poslom. Sigurno da svako ko radi, taj i greši, ali često imamo primer da se mnogo očekuje i mnogo obećava. Koliko su tu krivi vlasnici vozila koji očekuju nerealan dobitak snage, sigurno da dobrim delom krivicu snose i oni koji obećavaju ogromne dobitke, ne samo snage već i osetno niže potrošnje goriva. Dakle, na papiru savršena formula. Odlučili smo da proverimo kako to izgleda u praksi.
Svi oni koji prate automobilske forume, a između ostalih i GARAŽA forum, znaju da je danas jako teško naći ljude od poverenja, koji su zaista majstori u poslu kojim se bave. Iza BoboSport radionice stoje tradicija i iskustvo, a samim tim znanje i odgovornost. Pored chiptuninga, ova radionica je poznata po servisu amortizera, kao i pripremi trkačkih automobila. Servis u Smederevu postoji od 1991. godine, a njegov osnivač, Božidar Bobo Vidosavljević, bavi se mehanikom još od davne 1973. godine. Njegovi sinovi uspešno nastavljaju očevim stopama i šire delatnost.
Za mnoge, jedini merodavan rezultat chiptuning-a je dyno test koji se radi pre i posle chiptuning-a, kako bi se uporedili rezultati i saznao konkretan dobitak. U BoboSport radionici dyno test se radi na najsavremenijem uređaju – HOFMANN 2WD Dyno sa RETARDER-KOČNICOM, koji omogućava merenja do 650ks i 300km/h. U prilog tome govori i merenje snage na jednom Ferrariju 612 Scaglietti.
Mi smo odlučili da proverimo kako to rade u BoboSport radionici, sa agregatom koji je svima dobro poznat, a u pitanju je 1.9 TDI PD u Škodi Oktaviji, jednog našeg člana. Fabrički, ovaj agregat je deklarisan na 105KS i 250Nm. Test automobil je prešao oko 140.000km, redovno servisiran i bez ikakvih kvarova do sada te je za očekivati da snaga bude pribilžna fabrički deklarisanoj.
Nakon što je sve pripremljeno, automobil obezbeđen i povezan na računar, počelo se sa merenjem snage. Zamoljeni smo da se udaljimo iz bezbednosnih razloga što smo i učinili.
Nakon prvog merenja dobijen je i rezultat koji se očekivao. Test je pokazao 103.8KS i 245.19NM što je vrlo približno fabričkim podacima i sasvim očekivano za jedan ispravan agregat. Mali gubitak se može pripisati i nešto većim felnama i pneumaticima od standardnih za ovaj automobil.
Na naše pitanje šta očekivati i koliko može da se izvuče iz ovog motora, dobili smo odgovor da je 30-40KS očekivano i da više od toga ovaj motor ne može da postigne, a ograničenje su dizne. Za veću snagu moraju se promeniti i dizne.
Ponovo su izvršene pripreme, ali ovaj put i je uključen i stabilizator napona za svaki slučaj, da ne bi došlo do pada napona i problema prilikom slanja podataka. Potom je usledlio učitavanje nove mape, popularno zvano „čipovanje“, da bi se nakon toga ponovo izmerila snaga.
Ponovljena je procedura, sve je provereno, mi smo se udaljili i urađeno je drugo merenje, sada sa novom mapom. Dobitak nije isti u svim režimima, ali je u proseku automobil snažniji za 25-30KS, zavisno u kom je prenosnom odnosu i na koliko obrtaja, što nam je Uroš iz BoboSporta prethodno i rekao, a merenje potvrdilo. Takođe, agregat isporučuje i oko 90Nm više nego ranije.
Ono što je svakako bitno, u ovom slučaju se pokazalo da je uređaj za merenje u BoboSportu odlično podešen i prikazuje stvarnu snagu automobila. Isto tako, nema neralnih obećanja i dovođenja u zabludu onih koji se odluče za chiptuning.
Nakon nedelju dana vožnje pitali smo i vlasnika automobila kakvi su njegovi utisci. Kaže da se automobil u standardnom režimu vozi vrlo slično kao i ranije, do 2.000 obrtaja nema primetne razlike sem što brže podiže obrtaje nego ranije. Dok jačim pritiskom papučice gasa i prelaskom u više obrtaje automobil osetno snažnije ubrzava. O potrošnji je još rano govoriti, ali dosadašnja iskustva govore u prilog tome da bi i potrošnja trebala biti nešto niža. Svakako, vlasnik je zadovoljan rezultatom, a svi koji žele mogu dalje pratiti i postaviti dodatna pitanja u temi o ovom automobilu, na GARAŽA forumu.
Tekst, fotografije i video: Željko Jelisavac
Dali može Jugo Florida 1.4 ccm na taj aparat da joj se izmjeri sadašnja snaga i da ako može poveća se ista… Hvala.
Poštovani, za odgovor najbolje kontaktirajte BoboSport.
Telefon: +381 60 667 13 36 Uroš
E-mail: uros@bobosport.rs
Sajt: http://www.bobosport.rs
Koliko kosta test dyno test?
Za detaljnije informacije kontaktirajte BoboSport:
Telefon
+381 65 6336133
+381 60 6671336
Email
info@bobosport.rs