U poseti BoboSport radionici

 

Uvek zapaljiva tema na auto forumima je tema o chiptuningu. U takvim temama mogu se pronaći razna iskustva sa mnogim, pretežno domaćim radionicama koje se bave ovim poslom. Sigurno da svako ko radi, taj i greši, ali često imamo primer da se mnogo očekuje i mnogo obećava. Koliko su tu krivi vlasnici vozila koji očekuju nerealan dobitak snage, sigurno da dobrim delom krivicu snose i oni koji obećavaju ogromne dobitke, ne samo snage već i osetno niže potrošnje goriva. Dakle, na papiru savršena formula. Odlučili smo da proverimo kako to izgleda u praksi.

Svi oni koji prate automobilske forume, a između ostalih i GARAŽA forum, znaju da je danas jako teško naći ljude od poverenja, koji su zaista majstori u poslu kojim se bave. Iza BoboSport radionice stoje tradicija i iskustvo, a samim tim znanje i odgovornost. Pored chiptuninga, ova radionica je poznata po servisu amortizera, kao i pripremi trkačkih automobila. Servis u Smederevu postoji od 1991. godine, a njegov osnivač, Božidar Bobo Vidosavljević, bavi se mehanikom još od davne 1973. godine. Njegovi sinovi uspešno nastavljaju očevim stopama i šire delatnost.

_MG_7366

Za mnoge, jedini merodavan rezultat chiptuning-a je dyno test koji se radi pre i posle chiptuning-a, kako bi se uporedili rezultati i saznao konkretan dobitak. U BoboSport radionici dyno test se radi na najsavremenijem uređaju – HOFMANN 2WD Dyno sa RETARDER-KOČNICOM, koji omogućava merenja do 650ks i 300km/h. U prilog tome govori i merenje snage na jednom Ferrariju 612 Scaglietti.

ferrari bobosport

Mi smo odlučili da proverimo kako to rade u BoboSport radionici, sa agregatom koji je svima dobro poznat, a u pitanju je 1.9 TDI PD u Škodi Oktaviji, jednog našeg člana. Fabrički, ovaj agregat je deklarisan na 105KS i 250Nm. Test automobil je prešao oko 140.000km, redovno servisiran i bez ikakvih kvarova do sada te je za očekivati da snaga bude pribilžna fabrički deklarisanoj.

_MG_7334

Nakon što je sve pripremljeno, automobil obezbeđen i povezan na računar, počelo se sa merenjem snage. Zamoljeni smo da se udaljimo iz bezbednosnih razloga što smo i učinili.

Nakon prvog merenja dobijen je i rezultat koji se očekivao. Test je pokazao 103.8KS i 245.19NM što je vrlo približno fabričkim podacima i sasvim očekivano za jedan ispravan agregat. Mali gubitak se može pripisati i nešto većim felnama i pneumaticima od standardnih za ovaj automobil.

_MG_7394

Na naše pitanje šta očekivati i koliko može da se izvuče iz ovog motora, dobili smo odgovor da je 30-40KS očekivano i da više od toga ovaj motor ne može da postigne, a ograničenje su dizne. Za veću snagu moraju se promeniti i dizne.

Ponovo su izvršene pripreme, ali ovaj put i je uključen i stabilizator napona za svaki slučaj, da ne bi došlo do pada napona i problema prilikom slanja podataka. Potom je usledlio učitavanje nove mape, popularno zvano „čipovanje“, da bi se nakon toga ponovo izmerila snaga.

_MG_7418

Ponovljena je procedura, sve je provereno, mi smo se udaljili i urađeno je drugo merenje, sada sa novom mapom. Dobitak nije isti u svim režimima, ali je u proseku automobil snažniji za 25-30KS, zavisno u kom je prenosnom odnosu i na koliko obrtaja, što nam je Uroš iz BoboSporta prethodno i rekao, a merenje potvrdilo. Takođe, agregat isporučuje i oko 90Nm više nego ranije.

Octavia @ BoboSport Chiptuning

Ono što je svakako bitno, u ovom slučaju se pokazalo da je uređaj za merenje u BoboSportu odlično podešen i prikazuje stvarnu snagu automobila. Isto tako, nema neralnih obećanja i dovođenja u zabludu onih koji se odluče za chiptuning.

_MG_7443

Nakon nedelju dana vožnje pitali smo i vlasnika automobila kakvi su njegovi utisci. Kaže da se automobil u standardnom režimu vozi vrlo slično kao i ranije, do 2.000 obrtaja nema primetne razlike sem što brže podiže obrtaje nego ranije. Dok jačim pritiskom papučice gasa i prelaskom u više obrtaje automobil osetno snažnije ubrzava. O potrošnji je još rano govoriti, ali dosadašnja iskustva govore u prilog tome da bi i potrošnja trebala biti nešto niža. Svakako, vlasnik je zadovoljan rezultatom, a svi koji žele mogu dalje pratiti i postaviti dodatna pitanja u temi o ovom automobilu, na GARAŽA forumu.

 

Tekst, fotografije i video: Željko Jelisavac

4 thoughts on “U poseti BoboSport radionici

  1. Dali može Jugo Florida 1.4 ccm na taj aparat da joj se izmjeri sadašnja snaga i da ako može poveća se ista… Hvala.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *