Vožnja tokom vremenskih nepogoda (voda)

Na promene vremena ne možemo uticati, te im se zato moramo prilagoditi. Kada su u pitanju vremenske nepogode, poput obilnih kiša koje su poslednjih dana zahvatile područje Srbije, najbolje je ostati kod kuće. Međutim, ukoliko ste se odlučili da krenete nekuda automobilom, onda morate znati da vas mnogo toga može iznenaditi na putu.

Da bi uopšte započeli vožnju bezbedno, bitno je da automobil bude tehnički potpuno ispravan. U uslovima vremenskih nepogoda, kao što su obilne padavine, vrlo je važno da automobil ima ispravan upravljački mehanizam, kočnice i svetlosnu signalizaciju. Podrazumeva se da rade brisači i da metlice menjate na vreme. Odlična stvar za kišu su i proizvodi za zaštitu staklenih površina u automobilu, koji traju po nekoliko meseci. Ukoliko vam je automobil neispravan, ne rizikujte svoj i tuđe živote. Pozajmite automobil ili idite nekim drugim sredstvom prevoza.

Izbegavajte da parkirate ispod drveća i objekata sa kojih može nešto pasti. Ukoliko je automobil parkiran ispod ili u blizini drveća, pre ulaska proverite da vam lišće ili grančice nisu upale ispod brisača, što može napraviti problem i sa radom brisača, ali i sa ventilacijom u kabini jer su otvori za ventilaciju obično smešteni ispod vetrobranskog stakla.

Ventilacija u kabini je vrlo bitna da se stakla ne bi zamaglila i tako smanjila vidljivost vozaču. Pored toga što otvori i kanali za ventilaciju treba da budu čisti. Takođe je značajno da filter kabine (klime), ukoliko ga imate u automobilu, bude čist i ne bude vlažan. Ukoliko je filter kabine vlažan, maglenje će se stalno javljati dok se filter ne zameni. Zato redovno menjajte i ovaj filter, pored ostalih filtera na vozilu.

Automobili koji su opremljeni klima uređajem lakše će se izboriti sa maglenjem stakala jer klima uređaj znatno pomaže u tome. Bitno je da usmerite ventilaciju na vetrobransko staklo, a po uključivanju ventilacije, klima uređaj će se sam uključiti ako je ventilacija usmerena na vetrobran (taster zaokružen na slici ispod).

car_air_controls
Vozila koja nemaju klima uređaj moraju imati dobru ventilaciju, a ukoliko stakla i dalje magle, rešenje je otvaranje prozora. Postoje i sredstva protiv maglenja, pa ukoliko vaš automobil i pored ispravne ventilacije i dalje ima problem sa maglenjem, pokušajte da rešite problem sa nekim od tih sredstava.

Osnovno pravilo koje se uvek ponavlja tokom loših vremenskih uslova za vožnju je da se brzina kretanja i odstojanje prilagodi uslovima na putu. Ovo su neka opšta pravila koje svaki vozač treba da zna, ali smo svesni i da mnogi vozači ne obraćaju mnogo pažnju na ova pravila, računajući da imaju dobar automobil ili višegodišnje iskustvo u vožnji, pa mogu da voze i malo brže nego što bi trebalo. Međutim, ovde skrećemo pažnju da postoje iznenadne situacije, u kojima se ne može uvek reagovati na vreme ni u idealnim uslovima na putu.

vremenske_nepogode1

Imajte u vidu da u naseljenim mestima životinje i pešaci (posebno deca), kada naiđu na neku prepreku, često izađu na put, a možda ne primete vozilo zbog kapuljače ili kišobrana jer im je vidno polje smanjeno. Pre svega, treba usporiti i po mogućnosti se pomeriti da ne bi zapljusnuli prolaznike pored puta ili na trotoaru. Ukoliko se nađete u  situaciji da morate naglo da zakočite, nije dovoljno što ćete brzo reagovati jer je zaustavni put na mokrom asfaltu, u proseku, duplo duži od zaustavnog puta na suvom. U zavisnosti od starosti i očuvanosti pneumatika, njihovih karakteristika i stanja na putu, zaustavni put može biti i nekoliko puta duži u odnosu na suvu podlogu.

tyre_breaking_wet_road

Bitno je i da vaši pneumatici imaju propisan pritisak u gumama, jer je to neophodno da bi pneumatik idealno prionuo na podlogu i tako izbacio što više više vode kroz kanale koji su projektovani za to.

Pored dužeg zaustavnog puta, najveći problem svakako predstavlja nailaženje na veliku količinu vode pri čemu pneumatici ne mogu da izbace vodu koja se nalazi između puta i pneumatika. Ova pojava se naziva akvaplaning ili hidroplaning i veoma je opasna jer pneumatici gube kontakt s površinom puta. Samim tim se gubi upravljivost, vozilo počinje da gubi kontrolu, proklizava ili se zaokreće.

Do akvaplaninga može doći i na manjim brzinama, iako veliki broj vozača misli da ne može izgubiti kontrolu pri brzini od 60km/h. Setite se da su pneumatici jedini kontakt sa podlogom i ako iz nekog razloga pneumatik izgubi kontakt, vi više nemate kontrolu nad automobilom.

Ako počnete da gubite kontrolu nad vozilom nemojte naglo pritiskati kočnicu jer to uklanja poslednju šansu da guma ispumpa vodu. Pustite papučicu gasa, prebacite u niži stepen prenosa i pustite automobil da koči motorom i na taj način smanjite brzinu do tačke dok gume ne počnu da prijanjaju.  Volan držite čvrsto i nemojte ga okretati već se samo potrudite da zadržite vozilo na pravcu u kome se kreće.

Ukoliko ste primorani da kočite, onda zavisno od toga da li je automobil opremljen ABS sistemom, kočite na različite načine. Ukoliko nemate ugrađen ABS, učinite to laganim pokretima kao da pumpate gumu. Ako imate ABS kočite normalno, držite papučicu kočnice pritisnutu do kraja. Nakon kočenja u dubokoj vodi bitno je da kočnice osušite, laganim pritiskanjem papučice.

Još jedna od opasnosti na putu je i blato koje se može naći na putu, posebno u seoskim područjima. Zbog loše vidljivosti i veće količine vode na putu, teško je na vreme prepoznati nanose blata koji mogu biti izuzetno opasni. Vozilo može lako proklizati i izgubiti kontrolu, kao na ledu. Zato je bitno da budete skoncentrisani tokom vožnje i dodatno usporite na deonicama na kojima se pored vode, na putu može naći blato ili smeće koje je nanela voda.

znak_klizanje

Ukoliko ne poznajete put kojim se krećete takođe postoji opasnost da naiđete na veću rupu koja se ne primećuje od vode. Pre svega, savetujemo da ne skrećete van puta bez preke potrebe, kao i da se držite glavnih puteva ukoliko je to moguće, pod pretpostavkom da su oni bolje održavani.

U slučaju da oštetite automobil i da ne možete da nastavite put, potrebno je da sledite sledeći postupak ukoliko želite da ostvarite naknadu štete.

– pozvati saobraćajnu policiju koja će da napravi zvanični zapisnik, fotografiše oštećenje na vozilu i ono na putu
– ukoliko policija nije u mogućnosti da izađe na teren, treba obezbediti dva svedoka i napraviti dovoljno snimaka koji će poslužiti kao dokaz da je oštećenje na putu dovelo do oštećenja automobila

– otići do osiguravajuće kuće u kojoj je vozilo osigurano kako bi se procenila šteta. Osiguranici AMS Osiguranja u ovakvim slučajevima uslugu procene štete ne plaćaju
– sa zapisnikom policije i ostalim dokazima, obratiti se za naknadu štete preduzeću za puteve koje je nadležno za održavanje odredjene deonice puta

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *