Detailing (detaljno čišćenje) automobila

Među ljubiteljima automobila izdvajaju se oni koji vode računa da im automobil bude uvek perfektno čist. Neko će možda reći da je to preterana briga o automobilu, ali svakako svi volimo kad nam je automobil čist i uredan. Neko pridaje malo više pažnje tome, ali mu to svakako ne možemo zameriti. Postoje ljudi koji se profesionalno bave sređivanjem automobila i upravo njima posvećujemo ovaj članak.

U svetu već odavno postoji, a kod nas je još uvek u razvoju, tretman koji se naziva „detailing“. U prevodu detaljno sređivanje automobila, motocikala, plovila i letelica u cilju postizanja „show car“ stanja enterijera, eksterijera, motornog prostora, podvozja, staklenih površina, gumenih, plastičnih i hromiranih delova, završetka izduva itd. Pored namere da se ovim tretmanom postigne što bolje stanje iz raznih razloga, detailing se radi i zbog boljeg očuvanja vrednosti vozila i lakše prodaje.

Detailing se satoji iz više zasebnih celina i to: detailing spoljašnjosti, detailing unutrašnjosti, detailing podvozja (veoma zatupljen u USA kod custom vozila), detailing motornog prostora, detailing točkova itd.

Mi ćemo vam danas predstaviti dve celine koje su najbitnije i najčeće se rade.

Kao prva i najvažnija stavka je priprema odnosno pranje i dekontaminacija, a zatim obrada površine i kao šlag na torti zaštita obradjenih povrsina.

Detailing spoljašnjosti

Prva stavka je predpranje i skidanje grube prljavštine, sledi pranje metodom dve kofe i sušenje vozila namenskim peškirima. Za naprednije entuzijaste sušenje ide uz upotrebu „quick detailera“ koji smanjuju trenje i daju dodatni sjaj na kraju.

Pranje se započinje sa detaljnim pranjem felni i guma adekvatnom hemijom i opremom (koja treba da služi samo za to), a nakon toga, po potrebi se može uraditi dekontaminacija felni sa odgovarajućom hemijom.

felne-slika 1
felne-slika 2
Nakon kompletnog pranja i sušenja, felne se takođe tretiraju zastitnim sredstvima koje smanjuju prljanje felni i lakše naknadno pranje.

felne-slika 3
felne-slika 4
Nakon felni sledi sređivanje šarki vrata i stubova uz upotrebu adekvatnih odmašćivača.
Sledeće je predpranje sa bezkontaktnim sredstvima prilikom čega posebnu pažnju treba obratiti na rastvor jer prejaka koncentracija može da dovede do ubrzanog propadanja laka, plastike, gume i naravno fabričke zaštite na farovima.

Veoma korisna stvar su spravice za pravljenje pene koja se dugo zadržava na autu i rastvara prljavštinu, a ujedno omogućava i dovoljno vremena za sređivanje sitnica kao što su maska, oznake, lajsne itd.

foamed bmw
Sledi ispiranje i sledeća faza, a to je ručno pranje metodom dve kofe opet uz upotrebu adekvatne hemije i obavezne rukavice za pranje. Zatim ispiranje i brisanje uz upotrebu adekvatnih krpa-peškira za brisanje.

watermagnet

Sledeća stavka je procena stanja laka i uklanjanje kontaminacija koje se nisu skinule pranjem. Dekontaminacija može biti hemijska sa adekvatnim sredstvima: Bug&Tar Remover, Iron-X itd.

dekontaminacija-slika 1
dekontaminacija-slika 2
Druga vrsta dekontaminacije je fizička, pri čemu se upotrebljava „clay bar“ glina uz sadejstvo sa lubrikantom.

3m glina
Evo i šematskog prikaza stanja laka nakon pranja i kako glina deluje.

sematski prikaz
Glinom se takođe mogu preći i staklene površine pre aplikacije zaštite, a po potrebi se stakla mogu polirati radi skidanja vodenih fleka ili tragova brisača.

Površina vozila je sada spremna za dalju obradu ili zaštitu, u zavisnosti od stanja laka i želja.

Zaštita ima višestruku ulogu u očuvanju laka i ostalih površina koje su izložene spoljašnjim uticajima. Svaki deo bilo lakiran, gumeni, plastični ili metalni ima odgovarajuću zastitu koja ga štiti.
Postoji dosta vrsta zaštita od klasičnih karnauba voskova, preko sintetičkih, nano zaštita i kao trenutna gornja granica u zaštiti su stakleni i keramički premazi koji imaju dosta duže dejstvo od voskova, a pojedini proizvođači navode da su njihove zaštite permanentne-trajne i da se jedino mogu mehanički skinuti.
Uloga zaštite je da primi sve udarce koje bi inače primio lak i da upravo sačuva lak od oštećenja i održi ga u što boljem stanju bez potrebe za ponovnim agresivnim poliranjem, već jednostavno skidanje stare zaštite i nanošenje nove.

Evo primera kako automobil izgleda pre i posle tretmana spolja.

A4 01
A4 02
A4 05
A4 03
A4 04

Ovoliko za ovaj put. Nastavićemo drugom prilikom da prikažemo kako se radi detailing unutrašnjeg i motornog prostora, kao i još neke stvari.

Dugujemo zahvalnost našem partneru, PROSHINE (Rele) koji nam je pomogao u pripremi ovog članka i kojem se možete obratiti za sva pitanja preko fb stranice.

Takođe, ako vas interesuje da saznate više o detailingu, posetite forum Detailing-Serbia, na adresi http://detailing-serbia.com ili podforum namenjen održavanju vozila na Garaža forumu, gde postoji posebna tema vezana za detailing.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *