Pojas ili život?

Kada bi vam sada neko dao da birate između vezivanja pojasa i sopstvenog života, jasno je šta bi odabrali. Međutim, po poslednjim podacima, više od 30% vozača i suvozača ne vezuje pojas. Kada su putnici na zadnjem sedištu u pitanju, tu je tek statistika za rubriku „verovali ili ne“. Čak 98% putnika na zadnjem sedištu ne vezuje sigurnosni pojas! Od početka godine do sada je 328 osoba izgubilo život u saobraćaju. Sigurno da bi mnogi bili spašeni da su imali vezan sigurnosni pojas.

Upravo je to cilj akcije, koju će od sutra sprovesti MUP Republike Srbije u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja, a u sklopu akcije koja se sprovodi u više evropskih zemalja. Nedavno smo pričali na temu dece u saobraćaju, gde takođe imamo primer da se deca na zadnjem sedištu ne voze pravilno u 70% slučajeva, kada su u pitanju deca do 3 godine i u više od 95% slučajeva kada su u pitanju deca od 4 do 12 godina starosti.

Emisija SAT objavila je prošle godine prilog o sigurnosnim pojasevima, sa podacima o broju poginulih i povređenih lica koja nisu imala vezan pojas, u toku 2012. godine. Vrlo je interesantno da je snimak na Youtube kanalu, za godinu i po dana, prikazan tek 844 puta. Da je u pitanju snimak neke saobraćajne nesreće, pogotovo ako je učestvovala neka javna ličnost, snimak bi imao više stotina hiljada pregleda. Ovo nedvosmisleno dokazuje da smo vrlo nemarni po ovom pitanju i da nas ne interesuju ni podaci ni upozorenja i objašnjenja vezana za ovu temu.

Svesni smo navika koje postoje iz vremena kada automobili nisu ni imali pojaseve na zadnjem sedištu. Takvi automobili se voze i danas, ali ne u velikom broju. Vozni park u Srbiji je podmlađen, stare Jugiće i Stojadine su zamenili Puntići i Golfovi novije generacije, koji imaju pojaseve na zadnjim sedištima, ali ih gotovo niko ne koristi jer nemamo tu naviku. Ali nije samo navika u pitanju. To dokazuje studija koju je uradila Agencija za bezbednost saobraćaja i koja pokazuje da se vozači i putnici vezuju u inostranstvu jer se boje rigoroznih kazni. Dakle, recept postoji, samo ga treba primeniti i kod nas.

Svi oni koji smatraju da nije potrebno vezivati pojas na zadnjem sedištu neka pogledaju ovaj video i sve će im biti jasno. Test prikazuje posledice prilikom frontalnog sudara za starije i mlađe dete na zadnjem sedištu, koja nisu vezana sigurnosnim pojasem, kao i za bebu koja je na prednjem sedištu, vezana, ali nije isključen vazdušni jastuk. Napominjemo da je test izvršen pri brzini od samo 30 mph tj. 48 kmh!

Kao što možete i sami da vidite, sva deca u automobilu su teško povređena, moguće i sa smrtnim posledicama. Vozač je najmanje povređen.

Ako kao vozač vezujete sebe, onda neka to obavezno urade i ostali putnici u vozilu! Ako vozite dete, vozite ga pravilno osigurano. Nemojte voziti dete na prednjem sedištu ukoliko automobil ima vazdušni jastuk, a nema mogućnost da se isti isključi!

Iz Uprave saobraćajne policije obaveštavaju da pored provere korišćenja sigurnosnih pojaseva, od ponedeljka će se proveravati i kontrola brzine, tehničke ispravnosti vozila i urednosti dokumenata. Takođe oko škola meriće se brzina bez zaustavljanja, a prijave će biti direktno prosleđivane sudijama jer u tim slučajevima ne važe nagdobe ili bilo kakave urgencije.

Nadamo se da će ova akcija uroditi plodom i da će sve veći broj vozača i putnika steći naviku da vežu sigurnosni pojas, da pravilno vezuju decu u auto sedištu, kao i da poštuju sve ostale saobraćajne propise. Mi apelujemo na vas koji pratite naš blog i forum, da pre svega na svom primeru pokažete da se loše navike mogu promeniti, a naravno i da utičete na ljude oko vas, ne zbog rigoroznih kazni već zbog čuvanja ljudskih života.

Srećan put!

2 thoughts on “Pojas ili život?

  1. ja ipak mislim da je vezivanje pojasa na zadnjim sedistima malo preterano. Ako se vozi po propisima posebno u naseljenim mestima opasnost nije velika. A treba reci i ono sto se ne prica: pojas nekada i tekako smeta

    1. Apsolutno se ne slažem. Imam primer prijatelja koji su doživeli saobraćajnu nesreću iako se automobil kretao brzinom nižom od maksimalne dozvoljene, čak sporije nego što se inače vozi tuda. Iz suprotnog smera, u krivini, nailazi vozilo koje im ulazi u putanju i da bi izbegli direktan sudar završavaju prevrnuti u kanalu. Deca pozadi nisu bila vezana i lakše su povređena, a roditelji napred vezani i bez povreda. Nikad se ne zna kad i pod kakvim okolnostima se nešto može desiti, zato bolje biti vezan, a kad čovek navikne onda mu to ne smeta.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *