Garaža test – Isuzu D-Max 1.9 Ddi 4×4 Crew Cab Yamato

Nakon osam godina i dve restilizacije, vrlo uspešna, druga generacija D-Maxa zamenjena je potpuno novim modelom. Treća generacija D-Maxa pod kodnom oznakom N60 izlazi na tržište u godini koju ćemo svi pamtiti zbog pandemije. Stoga su prezentacija i testiranje ovog modela odloženi za neki pogodniji trenutak, što se i desilo krajem prošle godine.

kada smo dogovarali testiranje sa kompanijom Trio Motors, ovlašćenim prodavacem i serviserom ISUZU vozila u Srbiji, tražili smo da test vozilo bude u narandžastoj boji. Isuzu je za novi D-Max pripremio paletu od osam jedinstvenih boja, a zanimljivo je da su sve osim Silky White (perla bela) dostupne u svim paketima opreme i ne doplaćuju se. Ipak, obzirom da je narandžasta zaštitna boja Garaža kluba izbor se sam nametnuo.

Pored brojnih poboljšanja Isuzu je veliki značaj posvetio i dizajnu novog D-Maxa. Ostavlja upečatljiv utisak čak i osnovnom paketu opreme, mada se kupci najčešće odlučuju za skuplje pakete i dodatnu opremu. Odličan primer je upravo naše test vozilo koje poseduje dosta dodatne opreme što doprinosi znatno atraktivnijem izgledu. Ponuda dodatne opreme je zaista velika. pa tako svaki kupac može posedovati jedinstven primerak ovog vozila. No i pored toga što mu sva dodatna oprema poboljšava izgled bitno je istaći da svaki deo opreme doprinosi i funkcionalnosti vozila. Naravno, sva oprema poseduje potrebne sertifikate i bez problema prolazi atest ukoliko je to potrebno.

Novi model izgleda znatno agresivnije od prethodnog iako se ispod haube krije, u osnovi, isti agregat koji poznajemo još od restilizovane verzije druge generacije.  Pogonski agregat je zadržao istu arhitekturu prethodnog modela, snaga i obrtni moment su ostali isti. Međutim, uz niz tehničkih inovacija zajedno sa povećanjem maksimalnog pritiska ubrizgavanja goriva za 25%, unapređena je efikasnost ovog agregata, smanjujući potrošnju goriva, kao i emisiju štetnih gasova.

U pitanju je common rail dizel, zapremine 1,898cm³ koji raspolaže sa 164KS i 360Nm obrtnog momenta kojim raspolaže već od 2000 obrtaja. Ovi podaci nam govore da je D-Max spreman da povuče već od samog starta, a ujednačena vrednost obrtnog momenta i na višem broju obrtaja pruža dobru elastičnost. To je dokazao i u praksi, ponajviše u vožnji kroz grad, gde se motor lako prilagođava uslovima gradske vožnje. Za jedno vozilo ovog tipa najmanje je bitan podatak da do stotke stiže za 13 sekundi, ali je i ta brojka za pohvalu imajući u vidu težinu vozila od dve tone. Na autoputevima gde je to dozvoljeno može se voziti i maksimalnom brzinom od 180km/h. Po pitanju ekoloških normi ispunjava Euro6d standard, a zabeležena potrošnja na testu je bila 9 litara pri prosečnoj brzini od 50km/h. Vozilo je opremljeno i rezervoarom za AdBlue tečnost, zapremine 14,5 litara. Strogi evropski propisi ograničavaju i ponudu te je za evropsko tržište ovo jedini agregat za ovaj model.

Kupca vozila ovog tipa definitivno zanima vučna sila koja iznosi 3500 kilograma. Prava kamionska šasija novog D-MAX pikapa pruža  mogućnost da vučete gotovo sve što vam padne napamet. Za prevoz teških tereta nema nikakvih problema jer D-Max možete opteretiti sa jednom tonom (uključujući putnike).

Agregat može biti uparen sa šestostepenim manuelnim ili automatskim menjačem. Naše test vozilo opremljeno je automatikom koji je i najčešći izbor pri kupovini. Menjač proizveden od strane renomiranog japanskog proizvođača obećava pouzdanost i dugotrajnost. U pitanju je Aisin 6-stepeni automatik koji je 25% brži od menjača u prethodnom modelu. Teško ga je porediti sa modernim automaticima sa dve spojnice jer je i namena vozila drugačija od putničkog, ali nakon kratkog upoznavanja sa radom menjača vožnja teče glatko bez obzira na brzinu i podlogu. Popularna opcija kod mnogih proizvođača, u vidu predefinisanih režima vožnje (Sport/Normal/Comfort/Eco) nije dostupna kod D-Maxa. Možda bi se uz sofverska podešavanja mogućnosti prenosnog sistema mogle još bolje iskoristiti, ali ostavljamo proizvođaču da proceni da li je to potrebno.

D-Max je svakako vrlo sposoban na svim podlogama, a nekako mu više i pristaje vožnja van asfalta. Sa odstojanjem od tla od 235mm dovoljno je sposoban za vožnju nepristupačnim terenima, čak i sa odabranim pogonom samo na zadnjoj osovini. Dok je za ozbiljniji off road ipak potrebna 4×4 verzija sa adekvatnim pneumaticima, koja dodatno raspolaže sa mehaničkom blokadom zadnjeg diferencijala kao delom serijske opreme.

Osim toga u serijskoj opremi, odnosno već od najnižeg paketa opreme, poseduje i adaptivni tempomat, automatske brisače sa senzorima, automatsko paljenje dugih svetala i još mnogo toga. Jedino što nedostaje u osnovnom paketu je multimedijalni uređaj sa velikim ekranom, koji se dobija u dva viša, od ukupno četiri paketa opreme. Naravno, uvek je moguća doplata. Naš primerak ima najviši paket, pod nazivom Yamato, u kom je teško nabrojati šta sve poseduje. Nismo primetili ni da nešto nedostaje.

Brojni sistemi asistencije neizbežni su u savremenim vozilima pa je tako i D-Max potpuno opremljen sa svim najvažnjim sistemima. Izdvajamo line asist koji zaista radi perfektno i održava vozilo u traci, te uz adaptivni temomat ruke i noge gotovo da nisu ni potrebne prilikom vožnje autoputem. No daleko smo od autonomne vožnje pa svakako ne preporučujemo da vožnju potpuno prepustite automobilu koliko god sistemi asistencije odlično radili svoj posao. Primetili smo i jednu zanimljivost u vezi adaptivnog tempomata. Naime D-Max čita znakove pa tako zna koliko je ograničenje brzine na putu, te vam recimo na autoputu neće dozvoliti da brzinu povećate tasterima tempomata preko 130km/h već samo pritiskom papučice gasa.

Sistemi asistencije samo su deo aktivnih sistema bezbednosti koje D-Max poseduje. Da je u pitanju jedan veoma bezbedan automobil pokazuju i zvanični rezultati sa EURO NCAP testova na kojima je D-Max sa standardnom bezbednosom opremom osvojio najvišu ocenu, odnosno pet zvezdica. Noseći elementi kabine su napravljeni od čelika visoke čvrstoće tako da je postignuta optimalna kombinacija težine i jačine konstrukcije. Šasija dolazi sa dodatnim poprečnim ojačanjem kako bi se povećala bezbednost u slučaju bočnog sudara, kao i većim poprečnim gredama koje čine šasije; torziona krutost rama je takođe povećana za 20 procenata.

Detaljnije možete pročitati ovde: https://cdn.euroncap.com/media/62104/euroncap-2020-isuzu-d-max-datasheet.pdf

Instrument tabla nije potpuno digitalna, ali je dobro uklopljena. No ekran u sredini mogao je biti veći. Prikazani podaci za određene parametre prikazani su sitnijim fontom te samim tim nisu dovoljno uočljivi.  Na drugoj strani veliki ekran multimedije omogućava jasan prikaz svih informacija čak i ako sedite na zadnjem sedištu. Multimedijalni uređaj je vrlo funkcionalan i lak za upotrebu. Nudi sve opcije koje se očekuju u jednom modernom vozilu: AUX, USB, Android Auto, Apple CarPlay, Wi-Fi, Bluetooth, MirrorLink, Miracast, DAB+, CD/DVD plejer.

D-Max ne može ali i ne želi da sakrije svoje poreklo. Bez obzira svu opremu kojom treba da razmazi putnike, kao i kvalitetne materijale u unutrašnjosti, ipak je i dalje prisutan onaj kamionski osećaj. Još kad zabrunda moćni dizel agregat ispod haube jasno je da niste u ušuškanom SUV-u visoke klase. D-Max to ne treba ni da bude jer je osnovna namena ovog tipa vozila na prvom mestu radna, ali svakako da može pružiti udobnu i komfornu vožnju za pet putnika.

Sa 3,125mm međuosovinskog rastojanja pruža više nego dovoljno mesta na svim pozicijama unutar kabine. Sedišta su široka sa, istina, nešto slabijom bočnom potporom. Idealno za nas krupnije, a ni natprosečno visoki se neće požaliti jer ima dovoljno mesta i za glavu i za noge. Sedišta se podešavaju električnim putem i to u čak osam pravaca.  Stoga se lako nalazi idealan položaj. Naslon za ruke se nalazi tačno tamo gde treba i pritom je širok tako da pruža odličan oslonac za desnu ruku.

Putnici na zadnjim sedištima nisu uskraćeni za komfor u vožnji jer pored prostrane kabine imaju i zasebnu ventilaciju. Audio sistem poseduje zvučnike u svim vratima, a ima čak i zvučnike smeštene u krovu vozila. Isuzu je izmenio i unapredio mnoge elemente šasije i kabine pa je tako poboljšana i udobnost. Prilikom prelaska preko nerevnina na putu vibracije  su prisutne ali u manjoj meri nego ranije. Veliko poboljšanje napravljeno je i po pitanju zvučne izolacije putničkog dela od spoljašnje buke izmenjenim elementima karoserije kao i novim izolacionim materijalima.

Ne zaboravimo da je u preko 5 metara dužine pored prostrane kabine predviđen i tovarni prostor velikog kapaciteta. Dimenzije izražene u mm iznose 1,485 x 1,530 x 465, a u zavisnosti od želja i potreba vlasnika može se nadograditi sa različitim tipovima poklopaca. Ono što treba imati u vidu je da se posebno zaključava otvor tovarnog prostora, a posebno poklopac. Te je za utovar ponekad potrebno otključati dve brave. Za kabinski prostor vam ključ nije potreban jer D-Max u višim paketima opreme poseduje beskontaktno otključavanje.

dužina/širina/visina (mm)
5285/1870/1800

Sa dužinom od preko pet metara najveći problem ovog tenka na točkovima je manevrisanje na malom prostoru, poput prepunih parkinga u gradovima. Stvar olakšavaju veliki retrovizori, senzori i parking kamera, ali je ponekad potrebno puno strpljenja. U vožnji mu dimenzije ne predstavljaju problem, pa ni težina od dve tone i to praznog vozila. Upravljač je direktan te je samo upravljanje vozila vrlo precizno. Pri višim brzinama i prolasku kroz krivine ljuljanje je manje izraženo nego što bi se očekivalo. Ovo je postignuto pomeranjem naviše gornjeg trouglastog ramena. Zadnje oslanjanje sa tri lisnata gibnja i drugačije podešenim amortizerima sada je osetno udobnije.

Zaključujemo da je novi D-Max u mnogo čemu zaista nov i ozbiljno unapređen u odnosu na prethodni model. Razvoj novog modela košta, a dodatno je i pandemija uticala na globalni rast cena svega pa i vozila. Tako da nas i ne čudi što cene za Crew Cab verziju kreću tik ispod 30.000 evra bez uračunatog PDV-a, dok je za jedan ovako dobro opremljen primerak poput testiranog, sa dodatnom opremom, potrebno izdvojiti preko 40.000 evra bez PDV-a. Jasno je da su kupci ovog tipa vozila uglavnom pravna lica pa su zbog toga i cene izražene bez poreza na dodatnu vrednost. Puno ili ne znaju najbolje kupci prethodnih modela koji se najčešće i vraćaju D-Maxu kada dođe vreme za zamenu. Upotrebna vrednost ovog vozila je zaista velika te matematika prilikom kupovine nije za svakog ista.

Ono što je definitivno je činjenica da ostaje sve manje proizvođača koji nude konkurentne modele razvijene samostalno. Neki su i ukinuli modele videvši da tržište traži više radno nego lifestyle vozilo. Dok su se drugi odlučili za zajedničke platforme sa drugim proizvođačima. Te ćemo sve više gledati, u osnovi, istih vozila sa drugom značkom na haubi. Primer za to je i nova Mazda BT-50 koja deli zajedničku platformu upravo sa D-Maxom. Verujemo da Isuzu neće menjati put razvoja ovog modela ni u budućnosti, što će posebno ceniti verni kupci ovog modela. Na našem tržištu D-Max je prepoznat kao model koji donosi najbolji odnos cene i kvaliteta te je prodaja i dalje u usponu. Samim tim je i prodajno servisna mreža proširena te se pored Beograda i Novog Sada sada možete obratiti predstavništvima u Bačkoj Topoli, Čačku i Nišu.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.