Garaža test: Toyota Yaris 1.33 Sol

Pre tačno 16 godina počela je prodaja tada novog Toyotinog modela, pod imenom Yaris, odnosno Vitz i Echo, za određena tržišta. Prva generacija, razvijena u Toyotinom ED2 studiju u Evropi, doživela je veliki uspeh širom sveta. Čim je predstavljen, daleke 1998. godine, Yaris je osvojio titulu najboljeg automobila u Japanu. Prodavao se širom sveta, u raznim verzijama, a naslednici su imali težak zadatak, da nastave podjednako uspešno.

Imali smo priliku da se tokom višednevnog druženja pobliže upoznamo sa poslednjom, trećom generacijom Toyote Yaris, koja se već izvesno vreme nalazi u ponudi i kod nas. Zahvaljujemo se kancelariji Toyote u Srbiji, koja nam je ustupila automobil na nekoliko dana.

_MG_6175

Automobil na testu opremljen je dobro poznatim 1.33 VVT-i motorom, snage 100KS i 6-brzinskim manuelnim menjačem. Srednji paket opreme pod nazivom Sol nudi neočekivano mnogo opreme, od čega izdvajamo multimedijalni sistem koji pored bluetooth funkcije ima i povezanu kameru za vožnju unazad. Pored toga tu je i tempomat, kao i limiter brzine, trokraki kožni upravljač sa funkcijama, a svakako ne treba zaboraviti i brojne aktivne i pasivne sisteme bezbednosti kojima je Yaris opremljen. Jedina opcija koja nedostaje kada je multimedijalni sistem u pitanju je navigacija, koja je u Sol opremi dostupna uz doplatu po ceni do 600 evra, sa mapama cele Evrope.

Spolja, Yaris je svakako zanimljiv, pogotovo prednji deo vozila koji ima u svom dizajnu i malu dozu agresivnosti, ali je sasvim sigurno vrlo interesantan što potvrđuju i brojni komentari koje smo čuli tokom testiranja.

_MG_6082

Gledano sa strane i otpozadi, Yaris je donekle zadržao liniju prethodnih generacija i nešto je umerenijeg dizajna u odnosu na prednji deo vozila, ali je svakako prepoznatljiv što je danas teško postići jer automobili sve više liče jedni na druge.

_MG_6074

U ovom paketu opreme spoljni izgled dodatno dobija na atraktivnosti sa svetlima za maglu, hromiranim dodacima, aluminijumskim felnama, a i crvena boja mu odlično pristaje. Interesantan detalj je samo jedan brisač vetrobranskog stakla, za koji smo se, tokom kišnih dana, uverili da odlično obavlja posao i pokriva veliku površinu.

_MG_6100

Yaris je opremljen i dnevnim svetlima, koja se automatski aktiviraju, a kada se uključi oboreno svetlo, dnevna svetla smanje intezitet i ostaju da svetle kao pozicija. Zadnja svetlosna grupa je lepo uklopljena u dizajn zadnjeg dela, ali i celokupan dizajn ovog modela. Po zadnjim svetlima je Yaris vrlo prepoznatljiv i noću, a u Sol opremi opremljen je pored obaveznog zadnjeg i prednjim svetlima za maglu.

Po dimenzijama, u odnosu na prethodnika, Yaris je u trećoj generaciji porastao u dužinu za 135mm, dok je širina ostala ista, a visina je čak niža za 10mm. Međuosovinsko rastojanje duže je za 50mm, što je svakako imalo uticaja na prostor u kabini.

yarisdimensions

Problem B segmenta, kojem Yaris pripada je što, iako je porastao tokom godina, i dalje komfor putnika na zadnjoj klupi zavisi od položaja sedišta vozača i suvozača. U Yarisu je situacija sasvim korektna, čak i kad su višlje osobe u pitanju. Dva muškarca prosečne visine se mogu sasvim komotno smestiti u Yaris, jedan iza drugoga. Na našem primeru vidimo dva člana test ekipe, visine 191cm i 183cm, a slika pokazuje da obojica imaju dovoljno prostora za noge, a isto tako, osobe niže od 190cm neće imati problem ni sa prostorom za glavu na zadnjoj klupi.

_MG_5968

Roditeljima sa malom decom će sigurno značiti mogućnost da auto sedište grupe 0+ mogu postaviti na prednjem sedištu. U ZOBS-u je definisano da se dete do tri godine može prevoziti na prednjem sedištu ukoliko se prevozi u bezbednosnom sedištu – korpi, koja je okrenuta suprotno pravcu kretanja vozila, kada vozilo nema ili je isključen bezbednosni vazdušni jastuk. Dakle, neophodno je isključiti vazdušni jastuk za suvozača što je vrlo jednostavno, a indikator na centralnoj konzoli potvrđuje da je vazdušni jastuk isključen.

_MG_4984

Ovakva postavka je i bolja ukoliko se prevozi više putnika jer se iza suvozačkog sedišta može normalno smestiti još jedna osoba, dok u slučaju da se dečije sedište postavi na zadnju klupu, napred ostaje mnogo manje prostora jer prednje sedište mora da se pomeri. Ovo je takođe nedostatak koji važi za sve modele u B segmentu, ne samo za Yaris, a imajući iskustva sa drugim automobilima u klasi, kod Yarisa je situacija i bolja nego kod nekih konkurentnih modela.

_MG_4991

Prtljažni prostor je takođe povećan u odnosu na prethodnika i sa 286l zapremine među najvećima je u klasi, te je za jedan gradski automobil više nego dovoljan. Yaris nije opremljen rezervnim točkom već setom za reparaciju pneumatika, ali udubljenje koje se nalazi ispod tepiha u prtljažniku i u kom se nalazi set za reparaciju, uz dodatni prostor za neke sitnice, dovoljno je veliko da se u njega smesti rezervni točak manjih dimenzija ukoliko se vlasnik odluči da set za reparaciju zameni rezervnim točkom.

Iako je oprema vrlo bitna, bez prijatnog i komfornog enterijera utisak nije potpun. Yaris svakako ostavlja odličan utisak kad je enterijer u pitanju. Prednja sedišta su udobna i komforna, a slična situacija je i na zadnjoj klupi gde je prednost ravan pod tako da i treća osoba ima komfor i dovoljno prostora za noge. Sedišta su presvučena vrlo prijatnim i kvalitetnim materijalom.

_MG_5960

Iz pozicije vozača nema zamerki. Sve je pregledno, lako dostupno, a primetili smo i izostanak širokog centralnog stuba koji je sada moderan i gotovo obavezan kod svakog modela, a često smeta vozačima, pa to ocenjujemo pozitivno. Završna obrada je na visokom nivou, kako se to i očekuje od Toyote.

_MG_5824

Multimedijalni uređaj nudi nekoliko menija koji se biraju putem tastera sa leve i desne strane, a u menijima se opcije biraju dodirom prsta na samom ekranu. Komande ventilacije i klima uređaja su lako dostupne i jednostavne za upotrebu, a obzirom da smo tokom testa imali dva hladnija i kišna dana, uvideli smo da klimatizacija i zagrevanje kabine rade odlično i u kabini se vrlo brzo dostiže zadata temperatura.

_MG_5827

U okviru instrument table nalaze se brzinomer, obrtomer, pokazivač količine goriva i signalne lampice, ali i mali info ekran. Na njemu se vide informacije o ukupnoj pređenoj kilomteraži, zatim kilometraži za Trip A i Trip B, trenutnoj prosečnoj potrošnji, kao i prosečnoj potrošnji i prosečnoj brzini za Trip A. Noću, instrument tabla i komande na centralnoj tabli su osvetljene lepom narandžastom bojom.

Ovde imamo i malu zamerku. Naime, osim tastera za spuštanje vozačevog prozora, više ni jedan taster na vratima, kao ni ispod upravljača, nije osvetljen noću. Vlasnici će se svakako navići na raspored tastera pa će i u mraku pronaći ono što im treba, ali bi svakako bilo poželjno da su svi tasteri osvetljeni, kao što su na centralnoj konzoli. Ovo je inače primećeno kod mnogih vozila, posebno kod modela japanskih proizvođača, tako da zamerka nije uperena isključivo Toyoti.

_MG_4964

Ostatak enterijera svakako možemo oceniti kao kvalitetan, iako reciklirana plastika prisutna na vratima ne ostavlja takav utisak, ali znamo da Toyota izuzetno vodi računa o ekologiji pa je upotreba reciklirane plastike rezultat toga. No to svakako ne znači da je enterijer manje kvalitetan u odnosu na konkurenciju, a na ukupan utisak utiču i druge stvari, kao što je odlična završna obrada, upravljač presvučen kožom, kvalitetan materijal kojim su presvučena sedišta, kvalitetne patosnice i mnogo toga još.

Kamera u zadnjim vratima nije novost, ali i dalje ne spada u standardnu opremu. Da li je neophodna u Yarisu? Svakako da nije, jer je Yaris vrlo pregledan i lako se parkira uz pomoć retrovizora. No svakako, kamera olakšava parkiranje i kada se naviknete na nju, retrovizori gotovo da vam neće biti ni potrebni. Posebna prednost kamere je što možete videti i niske predmete koje inače ne bi primetili, poput stubića recimo.

_MG_5979

Posebno nam se dopalo što hvata dosta širok ugao, pa se prilikom izlaska sa parkinga na kameri vidi više nego što se može videti okretanjem glave ili pogledom u retrovizore. I što je takođe vrlo bitno, izuzetno olakšava parkiranje noću, a iako je Yaris opremljen samo jednim svetlom za rikverc, prostor koji pokriva kamera je sasvim dobro osvetljen.

_MG_4968

Zabeležili smo i koliko prostora ostaje iza automobila kada crvenom linijom na ekranu dođete do prepreke. Sasvim dovoljno mesta ostaje da izađete ukoliko vas je neko zagradio od napred.

_MG_5981

Motor sa oznakom 1.33 VVT-i, zapremine 1.329cc, odličan je izbor za Yaris. U pitanju je dobro poznati Toyotin agregat koji se već godinama koristi i pokazao se kao vrlo pouzdan, a u kombinaciji sa 6-stepenim manuelnim menjačem pruža vrlo dobre pefromanse uz nisku porošnju goriva i emisija CO2 zahvaljujući dual VVT-i tehnologiji koja optimizuje vreme otvaranja izduvnih i usisnih ventila, zavisno od potreba motora.

_MG_5916

Yaris sa ovim motorom ubrzava do 100km/h za 11.7 sekundi, a maksimalna brzina je 175km/h. Subjektivan osećaj, bar kada je ubrzanje u pitanju, je da Yaris ubrzava i brže. Karakteristično za motore ove i slične konstrukcije, prilikom ubrzanja potrebno je kazaljku obrtomera popeti do visokih 6000 obrtaja na kojima isporučuje maksimalnu snagu, da bi dobili najbolji rezultat. Ubrzanje se oseća već iznad 2000 obrtaja, a u opsegu do 2500 obrtaja indikator stepena prenosa pokazuje da se prebaci u viši stepen, što naravno treba zanemariti ako se želi izvući maksimum iz ovog motora. Inače, sam indikator je smešten u donji levi ugao instrument table i primetan je, ali ne zamara i ne traži konstatno promenu stepena prenosa.

yaris_pokret

Menjač sjajno obavlja svoj deo posla, vrlo je precizan, a promene stepena prenosa su vrlo glatke. Šesta brzina omogućava i nešto ekonomičniju vožnju, mada je samim tim neophodna češće promena stepena prenosa, ali to zaista nije problem sa ovako dobro usklađenim menjačem. Ovaj model nema start-stop sistem tako da je potrošnja ostvarena tokom testa rezultat vožnje bez dodatnih sistema za nižu potrošnju.

_MG_5011

Naime, tokom 4 dana koliko je automobil bio na testu, imali smo dva radna i dva neradna dana, od toga dva kišna, pa su i gužve bile nešto veće. Najveći deo je vožen po Novom Beogradu i Zemunu, mada smo vozili i kroz stari deo Beograda. Dakle, jedna meštovita vožnja u Beogradu dala je rezultat od 8 litara na pređenih 100km, koliko je pokazao putni računar. Sigurni smo da bi nešto dužom vožnjom i izlaskom na otvoren put ovaj prosek bio puno niži, ali za gradske uslove ovo je sasvim dobar rezultat.

_MG_5016

Što se tiče utisaka iz vožnje, veoma su pozitivni. Iako se ne radi o automobilu predviđenom za brzu vožnju, Yaris se odlično ponaša i pri oštrijoj vožnji. Upravljivost je na visokom nivou iako je reč o malom i laganom automobilu (1000kg), sa pneumaticima dimenzije 175/65R15. Na test vozilo montirani su zimski pneumatici Kleber Krisalp HP2, shodno godišnjem dobu tj. periodu u kom je obavezno imati zimske pneumatike na vozilu.

Yaris ostavlja utisak kao da se vozi snažniji automobil više klase. Ni jednog trenutka nije pokazao znake nervoze čak ni prilikom iznenadnih promena pravca ni u oštrijim krivinama. Naravno, svesni smo da ovo nije sportski automobil, ali je po pitanju voznih karakteristika prevazišao naša očekivanja.

_MG_6048

Opšti utisak po pitanju vožnje je odličan, a kad tome dodamo odličan motor, kvalitetan i komforan enterijer, svež i zanimljiv dizajn, jasno je da Yaris zaslužuje najvišu ocenu u svom segmentu. Izraženih mana nema, a ako smo ponešto i zamerili to nije do Yarisa već je generalni problem tog segmenta ili politike proizvođača. Sve u svemu, za 11.990 evra, koliko košta testirani model, dobija se zaista odličan automobil B segmenta koji sasvim sigurno može biti i porodičan automobil ukoliko je Auris finansijski nedostižan.

_MG_5975

Imajući u vidu da je Yaris ubedljivo najprodavaniji Toyotin model po izveštaju o prodaji za prethodnu godinu, jasno je da novi Yaris nastavlja putem svojih prethodnika i osvaja nove kupce širom sveta. Na našem tržištu Yaris se nudi već od 9.990e i naša je preporuka za sve koji traže automobil nešto skuplji do 10.000 evra.

 

Tekst: Željko Jelisavac
Fotografije: Petar Jelisavac, Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *