Gradski šmeker, pravi je opis za MINI One u verziji sa 3 vrata. On je zgodan, lep, zavodi kako prolaznike tako i one koji se voze u njemu, a vožnja MINI-ja je posebna priča. Zahvaljujući kompaniji Delta Motors, generalnom uvozniku MINI vozila za Srbiju, imali smo prilike da se bolje upoznamo sa ovim automobilom.
Mini je oduvek zanimljiv, poznat još od šezdetih godina prošlog veka kada je kompanija British Motor Company proizvodila modele pod ovim imenom. Svetsku slavu Mini stiče 1969. godine nakon filma „The Italian Job“, a 2003. godine je snimljen rimejk ovog filma, pod istim nazivom i ponovo su crveni, beli i plavi Mini odigrali značajne uloge. U novom filmu i novi MINI, sada u vlasništvu BMW-a.
MINI One je poseban, izdvaja se od konkurencije u klasi, iako i drugi proizvođači imaju svoje adute u jednoj posebnoj klasi, koja se ne određuje samo dimenzijama već i stilom. Dizajn se uvek oslanja na prethodnike i to je još jedna od specifičnosti ovog modela. Promene kroz generacije postoje, ali su primetne samo boljim poznavaocima, dok običan prolaznik zna da je to MINI, a to je dovoljno. MINI se nikad neće slučajno pomešati sa nekim drugim automobilom.
Poslednja, treća generacija, sa oznakom F56, predstavljena je krajem 2013. godine, a u prodaji je godinu dana. Prethodne dve generacije dale su odličnu polaznu osnovu, tako da se od ove generacije očekuje da bude najbolja do sada.
Već pomenut dizajn, oslanja se na prethodne generacije i za to postoji dobar razlog. Sigurno da se neće svakome svideti, ali i dalje odoleva vremenu i dovoljno je atraktivan. No pravo otkriće se nalazi u enterijeru. Detalji kojima je posvećeno jako puno pažnje prilikom dizajna enterijera nikoga neće ostaviti ravnodušnim.
U MINI-ju je sve zanimljivo, sve je drugačije. Mnoge stvari su na svom mestu, ali nisu onakve kakvim ih očekujete, a nešto mora i da se potraži, kao što je recimo prekidač za svetla koji se nalazi levo od upravljača, na tabli, kao kod vozila iz VW grupacije. Doduše, taj prekidač se vrlo retko i koristi obzirom da ovaj automobil ima automatsko paljenje svetala i to radi perfektno, što smo imali priliku da vidimo prilikom prolaska ispod nadvožnjaka kada se oborena svetla pale onog trenutka kad se automobil nađe u senci. Inače se tokom dana koriste svetla za dan (daylight).
Od ostalih zanimljivosti u enterijeru, puno je toga što se može izdvojiti. Pre svega tu je start/stop prekidač koji se koristi za paljenje i gašenje motora, dok se ključ nalazi u neposrednoj blizini vozila, obično u džepu vozača.
Zatim, tu je veoma zanimljiva centralna konzola sa multimedijalnim sistemom koji pruža veliki broj informacija, a u zavisnosti od određene funkcije sistema ili režima rada automobila, menjaju se boje osvetljenja koje okružuje uređaj. Instrument tabla je zanimljiva po meraču goriva koji se nalazi sa desne strane, a prekidači za svetla iznad unutrašnjeg retrovizora su vrlo funkcionalni, a opet drugačiji i zanimljivi.
U One će se vrlo udobno smestiti vozač i suvozač. Sedišta su odlična, dobro profilisana čak i za one koji nemaju idealnu težinu i lako se podešavaju. Uz upravljač podesiv po dubini i visini, lako se pronalazi idealna pozicija za vozača.
Zadnja sedišta, iako vrlo udobna i takođe profilisana, ipak ne odaju utisak komfora, pogotovo ne za više osobe. Iako ima dužinu i širinu, kao i međuosovinsko odstojanje u proseku klase, zbog specifičnog dizajna, veliki deo zauzima motorni prostor, dok je prostora za putnike i prtljažnik nešto manji od proseka za B segment, kome One po dimenzijama pripada. Četiri osobe će se smestiti u One bez većih problema, međutim, porodični ljudi će se sigurno pre odlučiti za verziju sa 5 vrata jer smestiti dečije sedište grupe 0-13 kg na zadnje sedište ovog automobila je gotovo nemoguća misija.
Kvalitet izrade kod MINI-ja ne treba ni posebno ispitivati. Dovoljno je pogledati i opipati, sve je jasno. Pored sjajno osmišljenih detalja, pozitivan utisak ostavlja odlična završna obrada i kvalitetni materijali, pogotovo u enterijeru, gde se najviše ima dodira sa automobilom.
Prtljažni prostor zapremine tek 211 l sa takozvanim duplim dnom, omogućava lakše pakovanje sitnijih stvari i to je recept ukoliko se odlučite za duži put sa ovim automobilom, stvari treba pakovati u više manjih torbi ili kesa. U samom dnu prtljažnika, sa desne strane, nalazi se otvor u kojem se nalazi set za reparaciju pneumatika, u slučaju da se neki pneumatik ošteti.
Za duži put ovog puta nije bilo vremena. MINI One smo vozili pretežno po gradu i jedan deo autoputem, ali opet u delu koji prolazi kroz grad. Tu se One snalazi savršeno. Kao da je stvoren za krstarenje gradom kroz one gužve kada se kolone kreću i ima dovoljno mesta da se prođe između dva automobila. Osećaj za volanom je sjajan, upravljač je vrlo direktan i pored sigurnosti koja se oseća dok upravljate ovim automobilom, ne možete se odupreti utisku da je vožnja vrlo zabavna. Prosto, mami osmeh na lice svaki put kada treba promeniti pravac kretanja.
One na našem testu je imao ispod haube novi trocilindarski motor, zapremine 1198 kubika, ali uz TwinPower Turbo tehnologiju, snaga ovog malog motora iznosi 102KS, a subjektivan osećaj govori da je motor i snažniji. Iako težak 1165KG, sa „samo“ 102 KS i 180Nm dostupnih već od 1400 obrtaja, dostiže 100 km/h za 9.9 sekundi, a maksimalna brzina je 195km/h .
One se lako snalazi u uskim gradskim ulicama gde je uvek problem sa parking prostorom. Lako se provuče gde god treba, ali mora se spomenuti i negativan efekat odličnog upravljanja, a to je tvrđe podešeno oslanjanje čija tvrdoća dolazi do izražaja po kaldrmi i neravnim ulicama našeg glavnog grada.
Ubrzanje po štoperici nismo merili, ali možemo slobodno reći da One sa ovim motorom ubedljivo ubrzava bilo od starta ili kada su u pitanju međuubrzanja, a sve to prati vrlo lep, pomalo rezak zvuk koji dodatno odaje utisak kao da je reč o snažnijem agregatu. Isto kao i kod upravljanja, stisak papučice gasa do kraja mami osmeh na lice, bez obzira što se ne radi o velikim brzinama, već dozvoljenim na našim putevima, osećaj u ovom automobilu je prosto takav.
Ubacivanje ručice menjača u rikverc je neuobičajeno za one koji se do sada nisu susretali sa vozilima BMW grupacije jer nema ni sistema potapanja ni prstena koji se podiže, na koji smo navikli kod većine modela kod kojih se hod unazad bira levo pa gore.
Na kraju dana i oko 120 km pređenih u već navedenim uslovima, proverili smo i potrošnju, koja je konstantno padala, tako da smo sigurni da bi prosek bio i osetno niži da je automobil bio duže na testu. No ipak, fabrički podatak od 5,7 l/100km u gradskim uslovima deluje previše optimističan, posebno za Beograd.
Prosek od 8,6 l/100km uz prosečnu brzinu od 26 km/h je po nama sasvim zadovoljavajući obzirom da ni jednog trenutka nismo vodili računa o potrošnji. Tome sigurno doprinosi i start/stop sistem koji One poseduje i koji funkcioniše sasvim dobro, ali ipak najveću zaslugu pripisujemo savremenom agregatu koji i pored odličnih performansi troši ispod očekivanja.
Za kraj, možemo samo reći da nam je žao što nismo imali više vremena da se još bolje upoznamo sa ovim zaista posebnim automobilom. Ako je MINI One u prethodnim generacijama imao i neke nedostatke, sada je definitivno bez greške. Barem mi nismo otkrili ni jednu.
Kompanija Delta Motors trenutno nudi model MINI One po sniženim cenama za vozila sa lagera. Za sve dodatne informacije obratite se kompaniji Delta Motors:
Radnička 8
11000 Beograd
Telefon: +381-(0) 11 35 39 900
Telefon: +381-(0) 11 35 39 931
Telefon: +381-(0) 11 35 39 981
Test ekipa: Željko Jelisavac, Jovan Grujić
Tekst: Željko Jelisavac
Fotografije: Petar Jelisavac, Željko Jelisavac