Garaža test – Nissan Qashqai 1,3 DIG-T 158 CVT Tekna+

Kada imate model koji je godinama najprodavaniji u svom segmentu razvoj nove generacije nije nimalo lak. Nissan je odlučio da igra na sigurno te novi Qashqai, u osnovi, ne donosi ništa revolucionarno, Dobio je ono što mu je najviše nedostajalo i sada je spreman za nastavak borbe u C-SUV segmentu.

Dimenzije su ostale gotovo nepromenjene i na prvi pogled nudi isto prostora kao u prethodnoj generaciji. No razlike ipak postoje. Postavljen je na CMF-C/D platformu koja se koristi za brojne modele C i D segmenta. Duži je 35mm, širi 32mm, a i višlji za 25mm. Međuosovinsko rastojanje je duže za 20mm čime se dobilo više prostora za kolena putnika. Najveći dobitak je u prtljažnom prostoru koji je sada dublji, što je omogućeno modifikovanim vešanjem, te se tako dobilo 50 litara više u prtljažniku.

dužina/širina/visina (mm)
4425/2084/1625

Sa 2665mm međuosovinskog rastojanja prostora ima sasvim dovoljno. Na prednjim sedištima se sedi veoma komforno, a uz podešavanje električnim putem lako se pronalazi idealan položaj. Pozadi ima dovoljno mesta za noge, mada zbog širokog tunela po sredini i središnje konzole u kojoj se nalaze izduvi ventilacije, deluje pomalo tesno. Ovo je posebno izraženo ukoliko vozite i trećeg putnika na zadnjem sedištu. Kapacitet prtljažnika bio je najčešće spominjan kao mana prethodnog modela. Sa samo 430 litara mogao je da parira modelima C segmenta, ali ne i konkurenciji iz C-SUV segmenta. Novi Qashqai sada može da se pohvali sa 480 litara zapremine što je vrlo blizu 500 litara koliko se uzima kao reper u ovom segmentu. Prtljažnik je sad dublji što će najviše značiti ukoliko se pakuju koferi jer se mogu postaviti uspravno.

 

Prijatno iznenađenje donosi lepo upakovana unutrašnjost, sedišta presvučena kožom ali i centralni greben, naslon za ruke i obloge na vratima. Sve je na znatno višem nivou, materijali su kvalitetniji i ostavlja se utisak vozila iz više klase. Nissan definitivno iskazuje želju da se dopadne i kupcima premijum vozila, a u najskupljem paketu opreme zasigurno ima šta da ponudi.

Tehnološki napredak ovog modela je izuzetan, što se najpre primećuje u unutrašnjosti. Nova, potpuno digitalna, instrument tabla kao i novi multimedijalni uređaj, jasno stavljaju do znanja da je ovo jedan potpuno novi i drugačiji Qashqai. Zamerku možemo uputiti jedino nesrazmerno velikom kućištu u koje je smešten ekran multimedije te 12,3″ ekran deluje manji nego što jeste.  Osim što sve izgleda daleko bolje, tu je i mnoštvo novih funkcija. Svoj pametni telefon možete bežično povezati putem aplikacija Apple CarPlay i Android Auto dok  za vezu sa automobilom, kada ste van njega, služi aplikacija Nissan Connect Services. Novi Qashqai pruža mogućnost i da se koristi kao WIFI pristupna tačka (hotspot) za povezivanje na internet ostalih mobilnih uređaja u vozilu. Ne smemo zaboraviti ni mogućnost bežičnog punjenja telefona. Dakle, jedan zaista napredan paket opreme. Na prednoj konzoli je evoje mesto pronašla i utičnica 12V ali su USB portovi sakriveni u ostavi ispod naslona za ruku što može biti nezgodno ukoliko niste vozač i želite da koristite telefon dok se puni.

Manjkavost pri upotrebi multimedije nalazimo što se za gašenje upozorenja mora koristiti ekran. Bilo bi svakako zgodnije da se može iskoristiti neki od tastera na multifunkcionalnom upravljaču. Sa druge strane ispod ekrana multimedije postavljeni su tasteri koji su prečice do određenih funckija što smatramo vrlo praktičnim. Takođe komande klima uređaja su jednostavne i na dohvat ruke.

Instrument tabla pruža sasvim drugačiju viziju po pitanju preglednosti i raznih informacija koje pruža vozaču. Na trenutak deluje konfuzno ali se vrlo brzo naviknete. Informacije na glavnom, središnjem ekranu će se smenjivati, ali digitalni prikaz brzinomera i obrtomera ostaje uvek isti. Sam izgled brojača je definitivno neobičan, a brzinomer možda i nepotreban obzirom da se brzina ispisuje u brojkama.

 

U paketu opreme koji smo imali na raspolaganju Qashqai poseduje i Head Up Display čija je funkcija da projektuje najbitnije informacija na vetrobransko staklo. Uz pomoć ove tehnologije gotovo da nije uopšte potrebno skretati pogled sa puta što je značajno za bezbednost. Ova tehnologija u upotrebi je u automobilskoj industriji već tridesetak godina, ali rezervisana za skupa vozila. Sada je dostupna i modelima u srednjoj klasi. Nissan je puno uložio u bezbednost svojih vozila i novi Qashqai poseduje brojne asistencije pa je i HUD deo toga. Na novom Qashqaiju prikaz je nenametljiv i neprimetan ukoliko vam fokus nije na njemu, tako da ne smeta ni tokom noćne vožnje, a može se i podešavati osvetljenje kao i pozicija.

Kada je reč o asistencijama novi Qashqai ih poseduje zaista mnogo. Najnovija verzija sistema ProPILOT sa navigacijom NAVI-Link sadrži brojne sisteme asistencije vozaču. U svojoj najnovijoj proceni sistema potpomognute vožnje, Euro NCAP je rangirao sistem ProPilot sa Navi-Linkom ugrađenim u Nissan Qashqai kao “vrlo dobar”, najvećim mogućim rejtingom. Ovo je usledilo nakon što je u januaru Euro NCAP proglasio Qashqai najboljim automobilom u klasi malih terenskih vozila.

Na još jednom polju je napravljen vidan napredak u odnosu na prethodnu verziju. Iako je u pitanju isti pogonski agregat, koristeći novu platformu Qashqai je sada znatno udobniji i prijatniji u vožnji, čak i na gumama od 20 inča koje poseduje test primerak. Vešanje je poboljšano, a u određenim verzijama novi Qashqai je dostupan sa multi-link vešanjem za još veću udobnost, ali i bolje karakteristike prilikom dinamičnije vožnje. Pritom je i zvučna izolacija bolja te je vožnja vrlo prijatna, čak i na višim brzinama.

Qashqai je, za sada, u ponudi samo sa jednim agregatom, dobro nam poznatim četvorocilindraskim  turbo benzincem zapremine 1332 ccm koji sada dolazi u formi blagog hibrida. 12V blagi hibridni sistem dostupan na novom Qashqaiu je pristupačnija hibridna tehnologija koja donosi više obrtnog momenta, duže zaustavljanje motora u praznom hodu, brže ponovno pokretanje motora i zaustavljanje vozila [samo Xtronic]. Uz to obezbeđuje nižu potrošnju goriva i emisije CO2 (-4 g/km). Kada već spominjemo potrošnju, putni računar našeg test vozila je zabeležio prosek od 9.9 litara za pređenih 877km pri prosečnoj brzini od 29km/h. Što u praksi znači da Qashqai vrlo lako potroši više od 10 litara u gradskoj vožnji, dok je na otvorenom znatno štedljiviji. Ipak za vozilo teško 1.5 tonu i snažan agregat kombinovan sa automatskim menjačem, iluzorno je očekivati nisku potrošnju.

Na našem tržištu novi Qashqai se isporučuje u dve verzije, od 140KS i 158KS. Dok je za slabiju verziju previđen isključivo 6-stepeni manuelni menjač, snažnija verzija može se kombinovati i sa CVT menjačem pod oznakom X-Tronic, ali i sa 4WD pogonom. Uskoro u prodaji možemo očekivati i verziju e-POWER koju čine snažna baterija povezana sa 154 ks snažnim benzinskim motorom i električnim motorom snage 140 kW. Očekivano je da ova verzija bude i znatno skuplja ali će pužiti vrhunske performanse uz nisku potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova. Testirana verzija sa 158KS pruža takođe odlične perfomanse. U brojkama, do stotke stiže za 9.2 sekunde dok je maksimalna brzina deklarisana na 199km/h. Ističemo da agreagat, iako nesporno ima dovoljno snage, deluje uglađeno, a ubrzanja nisu silovita već ravnomerna.

Testirani primerak poseduje CVT menjač koji je stepenovan te daje i mogućnost ručne promene stepena prenosa preko polugica iza upravljača. Nissan je ovo mudro uradio, iskoristio prednosti CVT menjača, a opet vozačima koji su navikli na klasičan automatik pružio „utehu“ u vidu promene stepena prenosa. Da budemo iskreni i nama više prija ovakav CVT za razliku od klasičnog koji se vrti u jednoj brzini konstatno. U današnje vreme očekivano je da vozilo ovog tipa ponudi i različite režime vožnje, što naravno Qashqai takođe poseduje. U zavisnosti od potreba vozač može birati između pet režima: ECO, STANDARD, SPORT, SNOW, OFF-ROAD. Iako se ne očekuje da će se Qashqai često naći daleko van asfalta predviđeno je da elektronika priskoči u pomoć ukoliko bude potrebe.

Sa vozačke pozicije nalazimo i jednu zamerku. to je upravljač, odnosno zadebljani donji krak koji lepo izgleda ali prilikom okretanja se obruč upravljača ne može lepo obuhvatiti. Iako se vremenom navikne, ovaj detalj nam je zasmetao više puta.

Novi Qashqai nas je iznenadio tehnološkim napretkom i po tome se sad razlikuje ne samo od svog prethodnika već i od mnogih konkurenata. Vožnja novog Qashqaija je znatno olakšana upotrebom svih asistencija koje poseduje, a sam doživljaj vožnje znatno prijatniji kako za vozača tako i za putnike. Cena od preko 35.000 evra, iako na prvi pogled deluje prevelika, zapravo i nije imajući u obzir šta sve Qashqai nudi u najopremljenijoj verziji. Vreme kada se prethodni model prodavao, u takođe visokim paketima opreme, za 10.000 evra manje, davno je prošlo. No bez obzira na to, čvrsto verujemo da će i novi Qashqai, kao i prethodne dve generacije, biti među najprodavanijim modelima u klasi.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.