Test kamera (dash cam) – prvi deo

Statistika kaže da iz godine u godinu imamo bezbedniji saobraćaj, manje saobraćajnih nesreća, povređenih i poginulih lica. Međutim, opšti utisak je nešto drugačiji. Često čujemo žalbe vozača na druge vozače, pešake i motocikliste. Svakodnevno imamo priliku da u saobraćaju vidimo mnogo lakših i težih prekršaja. U velikim gradovima je to posebno izraženo zbog čestih gužvi i drugih problema u saobraćaju, dok se u manjim sredinama to manje primećuje, ali svugde se mogu naći takvi primeri.

Saobraćajne nezgode se dešavaju na svakom koraku. Kada se nešto desi, retko koji vozač će priznati svoju krivicu, a nekad je i saobraćajnoj policiji teško utvrditi pravilan sled događaja, što može kasnije i znatno uticati na naplatu od osiguranja ili eventualno suđenje. Ovo je jedan od osnovnih razloga zbog kojeg se sve veći broj vozača odlučuje da u automobil postavi kameru koja snima sva dešavanja ispred automobila. Neki vozači postavljaju i kamere za snimanje u zadnji deo vozila, kako bi se u potpunosti osigurali u slučaju da dođe do nezgode. U mnogim zemljama ovakve kamere (dash cam) vozači koriste već nekoliko godina, a  najpoznatiji su snimci iz Rusije, na kojima možemo videti i mnoge neverovatne situacije, kao npr. na sledećem snimku.

Imajući u vidu sve veću potražnju, ali i ponudu kamera za ovu svrhu, sakupili smo nekoliko modela koji su nam bili dostupni i uradili uporedni test. Sve kamere su bile opremljene adekvatnim (class 10) memorijskim karticama. Testiranje je urađeno iz dva dela, tokom popodneva i u večernjim satima. U ovom delu predstavićemo kamere koje smo testirali i prikazaćemo dnevne snimke. Napominjemo da iako smo se trudili, nije bilo moguće u potpunosti izjednačiti uslove snimaka, kao ni isprobati različita podešavanja kamera, tako da ovaj test nema apsolutno precizno poređenje ali je više nego dobar orijentir o mogućnostima kamera.

kamere

Napominjemo da su svi snimci urađeni bez posebnih podešavanja kamera i bez dodatne video obrade. Prilikom pregleda snimaka sa YT, odaberite najvišu rezoluciju, 1080p.

 

Jedna od najpoznatijih kamera koja je predviđena za snimanje u svim uslovima, a može se lako montirati i na vetrobransko staklo automobila i koristiti za ovu svrhu je GoPro. Na našem testu se našao model GoPro Hero3.

gopro01  gopro02

Kamera na našem testu je pored osnovnog paketa imala dodatno kućište i dodatni nosač. Sam pogled na kameru i nosače nam govori da joj upotreba u kolima nije osnovna namena. Naime, kamera nema vakumski nosač (može se dodatno kupiti) za laku montažu, nema displej sa zadnje strane i samo kretanje kroz meni nije najednostavnije i zahteva skidanje kamere sa nosača.  Pregledom snimka na YT, kao i originalnog snimka koji smo više puta pregledali, ustanovili smo da GoPro Hero3 ima vrlo dobar snimak u dnevnim uslovima.

Kao što možete i sami da primetite, objekti na snimku su dosta udaljeni. Kada uporedimo snimke drugih kamera, na njima se objekti nalaze mnogo bliže nego na GoPro. Za ovu svrhu to smatramo manom. Sam kvalitet snimka i detalja je dosta dobar, čak i tablice u krajevima kadra lepo snimi i moguće ih je očitati uz malo sreće, ako je ugao lošiji. Takođe, kamera dosta dobro podnosi promene osvetljenja u smislu sunčeve svetlosti.
Ukoliko ne bi uzeli u obzir cenu, ova kamera bi svakako dobila visoku ocenu. Međutim na našem testu nismo bili toliko oduševljeni.  Kao što smo spomenuli, GoPro kamere nisu prvenstveno predviđene za ovu svrhu već je to prava „action cam“ i za to  ima kapacitet, a kao „dash cam“ nije opravdala svoju visoku cenu. Svakako, oni koji imaju potrebu i mogućnost da kupe ovu kameru, biće zadovoljni ako je, pored ostalih namena, budu koristili i za snimanje iz automobila. Cena GoPro Hero3 za osnovni model (White Edition) se kreće oko 300€ što je i najskuplja kamera koju smo imali na testu.

 

Druga kamera koja se našla na našem testu  je Prestigio Road Runner 700X. Ova kamera je u neku vrstu konkurencija GoPro kamerama, jer takođe ima višestruku namenu. Pored toga, oprema koja dolazi uz nju je bogatija od opreme GoPro Hero3,  a cenom je pristupačnija.

700x01  700x03

Road Runner 700X ima takođe jako dobar snimak, za nijansu lošiji od GoPro Hero3. Primetićete da je snimak sa ovom kamerom nešto svetliji od snimka GoPro, ali razlog za to nije do same kamere već zato što je snimak sa GoPro, zbog tehničkih problema, urađen nešto kasnije, kada je sunce već zašlo, pa ima manje svetlosti. Zamerku nalazimo u fokusiranju kamere jer RR 700X daje fokus više na centralni deo, dok je leva i desna strana snimka malo zamućena. To se može videti u momentima kada prolaze automobili u traci pored, dok je kod GoPro Hero3 ovo manje izraženo.

Sa cenom od oko 230-250€, ova kamera je pristupačnija, a po pitanju kvaliteta snimanja je gotovo identična sa GoPro Hero3. Prednost RoadRunner 700X u odnosu na GoPro je i to što su objekti na snimku bliži pa se i detalji bolje vide. Obzirom da takođe ima višestruku namenu i da dolazi sa bogatijom opremom, ima odličan odnos uloženo/dobijeno i preporučujemo je svima koji pored snimanja iz automobila žele da koriste kameru i za druge namene.

 

Posebnu pažnju posvećujemo modelima koji imaju prvenstvenu namenu da budu postavljeni u automobil i prodaju se kao „dash cam“. Na testu smo imali sledeće modele: C600, GS100 i G1W.

Prvo ćemo predstaviti model C600. Ova kamera je vrlo interesantna pre svega zbog svog izgleda i izuzetno malih dimenzija. Zbog toga je lako postaviti gde god poželite i njeno prisustvo u automobilu nije upadljivo. Pored toga, specifikacije koje možete naći za ovaj model su zaista odlične, pogotovo za cenu po kojoj se može naći na internetu.

c600-01 c600-02

Međutim, iz našeg iskustva, prilikom ovog testa, ova kamera je podbacila tamo gde je najvažnije. Kvalitet snimka je razočaravajući, slika je vrlo tamna i teško se razaznaju detalji. Obradom video snimka ili fotografije možda bi situacija bila bolja. Sumnjivo nam je da je kamera toliko loša obzirom na specifikacije, pa je moguće da je u pitanju loša kopija ovog modela. Zato napominjemo da obratite pažnju prilikom kupovine jer u ponudi postoje i lažni modeli, što je najbolje prikazano na primeru sledećeg modela koji predstavljamo.

Kao što možete videti na video snimku, ali i na uporednim fotografijama, na kraju teksta,  ova kamera se najlošije pokazala na našem testu. Uslovi nisu bili idealni, što nam je i bio cilj, da bi kamere pokazale i svoje nedostatke zbog slabog ili previše jakog osvetljenja, ali je ova kamera samo u jako dobrim uslovima napravila snimak prihvatljivog kvaliteta.
Iako je cenom najjeftinija od svih kamera na testu (od 20-30$) i ne može se očekivati snimak odličnog kvaliteta, smatramo da je bolje odlučiti se za neki drugi model koji pruža kvalitetniji snimak, za malo višu cenu.

 

Jedan od modela možemo predložiti kao dobru kupovinu za malo veću cenu od C600 je model sa oznakom GS1000.  Ovaj model je specifičan jer postoji veliki broj kamera koje su u osnovi GS1000, ali nose različita imena i imaju određene razlike. Međutim, napominjemo da postoje i lažni modeli koji izgledaju kao GS1000, ali imaju drugi procesor i nemaju GPS. Više informacija o ovome možete pronaći na ovom linku.
Za ovu priliku, imali smo dve kamere sa oznakom GS1000 na testu i nije bilo razlike u kvalitetu snimka. Verzije softwera su bile različite, ali da nismo pogledali koje su verzije, razlike ne bi smo ni primetili jer su funkcije identične.

GS1000 dashcam
Iako izgleda vrlo elegantno i diskretno, sa ekranom i funkcijom pregleda snimka na samom uređaju uz jednu zamerku da nosač ne daje mogućnost rotiranja levo-desno. Ova kamera ipak kvalitetom snimka zaslužuje tek prolaznu ocenu, bar kada su u pitanju primerci koji smo mi imali na testu. Ispostavilo se da su kamere koje su nam bile dostupne za test upravo modeli koji su lošiji tj. označeni su kao „fake Novatek“. To smo utvrdili po izgledu menija i „Welcome“ poruke prilikom paljenja. Kao što smo već napomenuli, postoje lažni modeli koji nose tu oznaku, sa lošijim procesorom, pa je to razlog zbog kojeg je snimak ispod očekivanog kvaliteta. Doduše i cena je manja, ali skrećemo pažnju na ovaj podatak da ne budete razočarani ako kupite ovu kameru po povoljnoj ceni, a snimak ne bude odgovarao onome što ste videli na internetu.

Najveća zamerka ovom modelu, pored lošijeg kvaliteta snimka, je loše fokusiranje. Kamera dobro fokusira tek kada je objekat vrlo blizu i u centru kadra, a čim se udalji ili pomeri u stranu, gubi se fokus i slika postaje mutnija što je za ovu namenu velika mana jer se često ne mogu očitati tablice ako pozicija nije pogodna. Druga velika zamerka je problem sa kablom za napajanje koji su imale obe kamere. Sam problem nam nije jasan jer kamere rade sa drugim kablovima, a jedan „neispravan“ kabl je radio na navigaciji. No, za cenu od 35$ (bez poštarine), koliko je koštala preko ebay-a, može se reći da je snimak sasvim korektan. Pregledom oglasa smo videli da ova kamera ima da se kupi i kod nas, a cene su različite. Imajte u vidu da ovu kameru ne preporučujemo da platite mnogo više od cene koja je na ebay-u sem ako nije neka od verzija sa kvalitetnijim snimkom u šta bi ste se uverili pre kupovine. Takođe pregledajte i gore pomenuti link kako bi ste umeli da prepoznate razlike između verzija.

 

Kao poslednju, predstavljamo kameru koja ima najbolji odnos uloženo/dobijeno i naša je preporuka ukoliko želite da kupite kameru koju bi koristili prvenstveno za ovu namenu. U pitanju je kamera sa oznakom G1W  koja ima kvalitetan zapis, bolji od prethodno predstavljenje GS1000, a ne zaostaje puno ni za znatno skupljim kamerama. Na testu smo takođe imali dve kamere kupljene od različitih prodavaca na ebay-u. Cena je bila ista, kvalitet snimka je isti, ali postoje razlike u softwer-u. Razlike koje smo mi našli su drugačiji položaj datuma i vremena na snimku, kao i opcija za automatsko gašenje koja se kod jedne podešava, a kod druge je uvek 30s nakon prestanka napajanja. Ova kamera ima svoje mane kao recimo labavu konekciju napajanja,  kao i loš vakumski nosač, ali taj problem je rešiv. Na specijalizovanim forumima su takođe opisani sporadični problemi sa mutnim delovima snimka, lošim audio zapisom, i baterijom koja ima kratak vek trajanja pa u slučaju udesa i pada kamere (gubitka napajanja) kamera ne sačuva snimak. Ovaj problem doduše važi za sve kamere ovog tipa, ali G1W je od skora dostupan u verziji bez baterije tj. sa kondenzatorom, koja nema ovaj problem. Tako da prilikom kupovine razmislite i ovoj od skora dostupnoj verziji. Sem toga kameri bi mogli da zamerimo veličinu zbog koje je i upadljiva, kao i sjajnog srebrnog okvira objektiva koji takođe privlači pažnju, tako da je naš savet da odaberete crnu boju.

g1w-01  g1w-02

Ova kamera je u prednosti u odnosu na GS1000 zbog znatno boljeg fokusiranja objekata sa strane, jer se na snimku odlično vide dešavanja, kao i tablice drugih vozila, ne samo vozila koje je ispred. Po kvalitetu snimka ne zaostaje mnogo za skupljim GoPro i RoadRunner 700X, čak je u nekim segmentima i bolja. Imajući u vidu cenu koja se kreće oko 50$ na ebay-u i sličnim sajtovima za kupovinu, definitivno možemo zaključiti da pobeđuje na testu u dnevnim uslovima vožnje. Nismo je našli u oglasima kod nas, tako da su sajtovi za sada jedina opcija i preporučujemo da je poručujete samo od prodavaca sa dobrim ocenama kako ne bi ste kupili neku kopiju i da ih prethodno pitate za verziju softwera kako bi ste dobili što noviju.

Sve video snimke možete pogledati i na našem YouTube kanalu, a ovde smo pored video snimaka izdvojili i pojedine kadrove da bi malo bolje prikazali kvalitet snimka i to možete videti uporedno, za svih 5 testiranih modela. Napominjemo da nije bilo moguće imati identične kadrove sem prvog kadra, prilikom polaska, dok su ostali kadrovi nastali tokom vožnje, a cilj nam je bio da se vide vozila sa strane da bi videli koliko se dobro ili loše očitavaju detalji, posebno registarske tablice.

Ipak, pre definitivne odluke koju kameru da kupite, sačekajte nastavak ovog teksta u kojem ćemo postaviti video materijal snimljen tokom noćne vožnje.

Na kraju, želimo posebno da se zahvalimo članovima foruma Garaža, koji su nam ustupili kamere na test i pomogli prilikom testiranja.

 

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *