Garaža test – Dacia Duster 1.0 Eco-G Prestige

Odluka Renaulta da u pojedinim svojim modelima, ali i u modelima svog brenda Dacia, počne sa fabričkom ugradnjom TNG uređaja, naišla je na veliko interesovanje javnosti. Dok čekamo E-TECH modele i postepeni prelazak na elektro pogon, korišćenje pogona na tečni naftni gas deluje kao sasvim razumno rešenje. Pogotovo iz ugla znatno niže cene u odnosu na elektro vozila. Te tako nakon Clia sa pogonom na TNG, sada testiramo i Daciu Duster sa istim agregatom.

Radi se o malolitarskom turbo benzincu, zapremine samo 999cm³. Očekivano, ovaj agregat ima samo tri cilindra, ali je potpomognut turbo punjačem. Iz njega se može maksimalno izvući  pristojnih 100KS pogonjen na TNG, dok je prilikom vožnje na benzin za 10% slabiji. Uz 170Nm obrtnog momenta ostavlja sasvim solidan utisak nakon što papučicu gasa zalepite za pod. Petostepeni menjač tražiće malo više aktivnosti dok se ne postigne neka viša brzina, što maksimalno može iznositi 168km/h. Dok će do stotke stići za nepunih 14 sekundi u čemu svakako nije šampion, no to se od njega ni ne očekuje. Sam naziv ECO-G dovoljno govori, namena mu je pre svega da bude ekonomičan i ekološki prihvatljiv.

Preciznu potrošnju nije lako utvrditi jer se ne prikazuje na info ekranu instrument table. Fabrički podaci kažu da u proseku troši 6.5 litara, što bi u realnosti iznosilo između 7 i  7.5 litara na 100km/h. Tečnog naftnog gasa troši nekih 20% više, dok je emisija CO2 niža za 11 procenata. Dacia kalkulator predviđa uštedu od oko 320€ godišnje, prelaskom na TNG u odnosu na dizel gorivo. U poređenju sa benzinskim motorima ušteda je još znatno veća.

No ne vrti se sve oko motora. Duster smo imali prilike da vozimo u više verzija, prethodnih godina. Da li se nešto značajno promenilo? Generalno, nije. No iako nije svež model Duster i dalje izgleda dovoljno zanimljivo da neće proći nezapaženo na ulici. Makar kada je u pitanju ciljna grupa za ovaj model. Sada već u moru raznoraznih krosovera i malih SUV modela, Duster se i dalje uspešno bori za svoje mesto pod suncem. Glavni adut mu je, svakako, povoljna cena. Jer kreće već od 13.240€ i to sa modernim turbobenzincem koji pruža 90KS. Za skromnije potrebe sasvim dovoljno. Pritom, u osnovnom paketu opreme zaista ne nedostaje ništa krucijalno. U ponudi su četiri paketa opreme.

Takođe u baznoj opremi, ali sa pogonom na TNG može se dobiti već za 13.940 €, dok je primerak poput testiranog, u najvišem paketu opreme dostupan za 15.940 € što je osetno povoljnije od dizel agregata. Tako je i u startu računica jasna, a znajući i da je cena auto gasa osetno povoljnija dileme ne bi smelo biti. Ipak, pitamo se koliko je ovo pouzdano na duže staze? Kako je ugrađeno, koliko košta dodatno održavanje i postoji li uopšte? Dacia nas uverava da razloga za brigu nema. Ugradnja uređaja za autogas je postupak koji se odvija u samoj fabrici. Benzinski motor je od početka dizajniran i za pogon na autogas. Dodatni rezervoar za autogas je izrađen od izuzetno otpornog čelika i ugrađen na mestu rezervnog točka, pri čemu nema dodira sa rezervoarom za benzin. Tehnički deo sistema upotpunjuju protivpovratni ventil, ograničavač punjenja na 80 %, ograničavač protoka, elektromagnetni ventil i sigurnosni ventil. Nedostatak je jedino gubljenje rezervnog točka, ali uz Dacia asistenciju nema razloga za brigu ni ako se probuši pneumatik.

Kada govorimo o Dusteru sa ECO-G motorom, on ima još jednu veliku prednost u odnosu na ostale agregate. To je znatno veća autonomija, koja sa oba puna rezervoara (92 litra ukupno) može iznositi i preko 1000km. Pritom prtljažnik koji kod Dustera poseduje 445 litara zapremine nije izgubio na svojim dimenzijama i sasvim ispunjava očekivanja.

U enterijeru nema posebnih novosti kada je Duster u pitanju. Jedno što odmah primećujemo je TNG taster postavljen pored prekidača za podešavanje retrovizora, levo od upravljača. Na njemu se prikazuje nivo napunjenosti TNG rezervoara, a omogućava i ručno prebacivanje sa jednog na drugo gorivo. Inače se sve obavlja automatski, bez potrebe za bilo kakvom intervencijom vozača.

Duster svakako lepše izgleda u skupljim paketima opreme, ali pored kozmetike donosi i automatski klima uređaj kao i multimedijalni sistem MEDIA NAV. Putem 7″ ekrana osetljivog na dodir dostupne su brojne funkcije, poput navigacije kao i povezivanje telefona preko Android auto aplikacije. Ono što je primetno je poboljšanje kvaliteta, ne samo materijala već i izrade.

 

U skladu sa svojim dimenzijama, dužinom od 4,34 metra, ako i međuosovinskim rastojanjem od 2673mm, Duster je prilično izdašan sa prostorom. Sedišta su široka i udobna, tako da i krupnije osobe neće imati problem da se udobno smeste. Iako je ostao na istoj B0 platformi, kao i prva generacija, nema vidnih nedostataka u tom smislu. Sasvim sigurno da je proizvodnja na istoj platformi omogućila niže troškove i samim tim nižu cenu, što se od Dacie uvek očekuje.

dužina/širina/visina (mm)
4341/1804/1693

 

Aktuelna generacija Dustera nije se proslavila na Euro NCAP testu, osvojivši samo tri zvezdice. Najveća zamerka je nedostatak bezbednosnih asistencija, kao i nešto lošija zaštita pešaka. Sa druge strane Duster je vrlo dobro ocenjen po pitanju zaštite putnika, a bitno je navesti da su svi najbitniji aktivni i pasivni sistemi bezbednosti prisutni već od osnovnog paketa opreme. Iako je za radio aparat potrebna doplata.

Sumirano, aktuelni Duster je sada već u petoj godini proizvodnje i sem novog ECO-G motora, sa pogonom na TNG, ne donosi ništa posebno novo. Ali će kupcima sa tanjim novčanikom ponuditi karakteristike jednog zrelog krosovera. Poduži spisak opreme u najvišem paketu, uz savremen agregat sada pogonjen na TNG, dovoljno prostora i vrlo dobre terenske karakteristike, teško da može ponuditi neki konkurent. Sasvim sigurno ne po ovoj ceni.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

2 thoughts on “Garaža test – Dacia Duster 1.0 Eco-G Prestige

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *