Garaža test – Toyota Yaris Cross 1.5 VVT-iW Elegant

Prošle godine testirali smo novi Yaris i to u dve verzije, hibridnoj i sa baznim, jednolitarskim, benzinskim motorom. U ponudi je i 1.5-litarski benzinski motor od 125KS, sa kojim nam je stigao na test novi model u Toyotinoj gami, Yaris Cross.

Za Toyotu nije novost razvoj jednog krosovera, jer ih već ima u ponudi, a sada je pala odluka da se uvrste u sve segmente pa i one najmanje. Tako je i model Aygo pretvoren u maleni gradski krosover, dok je Yaris ostao zaseban model ali je dobio i svoju povišenu verziju.

Treba li zameriti Toyoti što nisu razvili potpuno novi model? U razvoj novog Yarisa je uloženo puno, pa je valjalo iskoristiti istu platformu i za razvoj novog krosovera B segmenta. No iako je Yaris među najboljima u klasi, pitanje je da li će Yaris Cross uspeti da se izbori sa brojnom konkurencijom. Jednom su već pokušali sa modelom Urban Cruiser, u vremenu kada krosoveri nisu bili toliko popularni. Pa ni sam model nije doživeo veliku popularnost. No verujemo da Yaris Cross itekako ima šta da pruži kupcima, a u čemu je bolji i šta ga izdvaja pročitajte u narednim redovima.

Krenimo od dimenzija. U odnosu na Yaris, ovaj model je tek 20mm širi, ali je duži značajnih 240mm! Naravno i višlji je za 125mm, dok je razlika u klirensu tek 35mm u korist Yaris Cross-a i iznosi 170mm što je očekivano za ovu klasu.

dužina/širina/visina (mm)
4180/1765/1595

 

Međuosovinsko rastojanje iznosi 2560 mm i isto je kao i kod Yarisa, te se u kabini Yaris Cross ne može pohvaliti izdašnijim prostorom. Ne obiluje prostorom, što je posebno izraženo na zadnjim sedištima. Na prednjim sedištima je situacija znatno bolja, tako da vozač i suvozač neće naći veću zamerku. ipak zapitali smo se gde je otišlo onih 24cm koliko je Yaris Cross produžen u odnosu na Yaris?

Iako je ovo, pre svega, model predviđen za grad bilo je jasno da se ne može upustiti u borbu sa konkurencijom sa prtljažnikom manjim od 300 litara, što je slučaj u Yarisu. Zato je ovde prtljažni prostor povećan na impozantnih 397 litara što je očekivano za ovaj segment. Zanimljiv detalj, koji upada u oči, je mogućnost podele zadnjih sedišta u odnosu 40/20/40. Preklapanjem središnjeg dela dobija se naslon za ruke na zadnjoj klupi, a ujedno i dodatna funkcionalnost prilikom korišćenja prljažnika, odnosno prevoza dužih stvari.

No vratimo se u kabinu. Prvo što nam upada u oči su odlična sedišta koja stižu u ovom, najskupljem paketu opreme. Zaista lepo izgledaju u kombinaciji kože i tkanine. Iako Yaris Cross nije sportski automobil sedišta imaju i jaku bočnu potporu te ne čudi što ih i u katalogu predstavljaju kao sportska sedišta. Dovoljno su široka da se ni krupnije osobe neće osećati tesno u njima. a vrlo su prijatna i udobna. Ističemo da vozačko sedišta ima i podešavanje u lumbalnom delu.

Sa vozačke pozicije sve je vrlo dobro organizovano, a ni na ergonomiju nemamo zamerki. Ručica 6-stepenog manuelnog menjača je idealno poicionirana i nimalo ne zamara čak i kada je potrebno češće posegnuti za njom. Komande automatskog klima uređaja su takođe na dohvat ruke, izdvojene od multimedije što se nažalost sve ređe viđa, ali smatramo da je bolje ovako.

Zamerku upućujemo organizaciji tastera na multifunkcionalnom upravljaču. Ima ih mnogo, a kako i sam upravljač nije velikih dimenzija, tasteri su mali i zbijeni. Te je ponekad teško upravljati sa njima, odnosno potrebno je vreme za privikivanje. Primećujemo dobro iskorišten prostor ispod ekrana multimedije gde se nalazi jedna duboka pregrada, sa neklizajućom podlogom, idealno za smeštanje mobilnog telefona ili ključeva. No još bolje mesto za odlaganje telefona je ispred ručice menjača gde se telefon može i bežično napuniti.  Naravno, moguće je i povezivanje telefona putem Apple CarPlay ili Android Auto aplikacije. Ovo nam već dovoljno govori da Yaris Cross ne oskudeva po pitanju opreme.

U najvišem, Elegant, paketu opreme, pred grejanih sedišta i upravljača Yaris Cross će svoje vlasnike tokom zime oduševiti sa grejanim vetrobranskim staklom. Toyota Safety Sense 2, napredni sistem bezbednosti, je prisutan već od osnovnog paketa opreme, Dok se ovde dodatno nalaze i dva sistema za uočavanje vozila u mtrvom uglu. Jedan koji prati vozila u toku vožnje i drugi koji nadgleda prilikom isparkiravanja.

Kada je u pitanju multimedijalni uređaj Toyota Touch 2, njime se upravlja putem 8″ ekrana u boji koji dominira centralnom konzolom. Radi jednostavnije upotrebe tu su i fizički tasteri kao prečice do audio uređaja, navigacije, veze sa telefonom, putnim informacijma ili podešavanjima. Ispred vozača se nalazi digitalna instrument tabla veličine 7″ dizajnirana u retro stilu kako ne bi previše odstupala od klasičnih kazaljki sa leve i desne strane. Sve informacije bitne vozaču su prikazane mada su neke ikonice manje pa nisu uvek jasno vidljive, pogotovo u vožnji.

Verujemo da vam je za oko zapao podatak od  6.1l/100km koji predstavlja prosečnu potrošnju. Zaista smo prijatno iznenađeni činjenicom da je tokom test potrošnja jedva prešla 6 litara. Zanimljivost je da Toyotin putni računar pamti istoriju te smo proverili i utvrdili da nikada nije zabeležena potrošnja preko 9 litara, dok je na otvorenom putu veoma štedljiv i lako se spusti ispod 5 litara.

Ne ovo nije hibrid, iako ga ima u ponudi. Ovo je najsavremeniji Toyotin atmosfeski benzinac, sa tri cilindra i osim u ovom modelu možete ga pronaći i u Corolli, gde se takođe pokazao kao ekonomičan. Ovaj savremeni agregat je zapreminski manja i slabija verzija dvolitarskog agregata koji nam je poznat iz hibridne verzije sa 180KS. Koristi dobro poznatu VVT-iW tehnologiju, a pogonjen je lancem te očekujemo da će biti pouzdan i dugotrajan. Ono što je svakako bitno istaći je odličan odnos potrošnje i performansi.

Uz težinu vozila od oko 1200kg, sa raspoloživih 125KS i 153Nm obrtnog momenta, Yaris Cross će bez veće muke stići i do maksimalnih 180km/h, dok mu do stotke treba tek nešto manje od 11 sekundi. No ono što ga karakteriše je elastičnost te se neće nimalo buniti ni pri laganoj vožnji na oko 2000 obrtaja/min, a ukoliko je potreban bolji odziv na papučicu gasa tražiće 1000 obrtaja više. No karakteristika trocilindraša je da brzo dostignu opseg u kom se najoptimalnije koriste mogućnosti agregata. Pritom je manuelni menjač savršen partner kojim se lako i precizno bira odgovarajući stepen prenosa.

Ono što nismo očekivali, a uvideli smo čim smo se malo odmakli od gradske gužve, je znatno prijatnija vožnja u vangradskim uslovima. Naime, na otvorenom putu, pogotovo ukoliko se radi o autoputu, vožnja po ograničenju mu zaista prija. U šestoj brzini kreće se na niskom obrtajima, buka je minimalna, te ostavlja jako dobar utisak. Dok je u gradskoj vožnji nešto bučniji, potrebna je česta promena brzina, a i svaka neravnina se oseti. Kruta osovina postavljena pozadi definitivno ima uticaja, dok su napred za oslanjanje zadužene Macpherson opruge. Po pitanju upravljanja, nažalost, nije na nivou Yarisa koji je etalon i za ceo B segment.

Sa ovim motorom i u najvišem paketu opreme Yaris Cross se po trenutnom cenovniku, bez popusta, nudi za 26.190 evra. Uzevši sve u obzir cena i nije preterana, ali se za približno isti iznos, uz uračunatu subvenciju, može se kupiti i hibridna verzija, ali u Sport opremi. Te je ovde izbor na kupcu, da li se priključiti opštem trendu elektrifikacije ili kupiti atmosferski benzinac koji, nažalost, uskoro odlazi u istoriju. Nevezano od verzije Yaris Cross će svakako imati žestok okršaj sa konkurencijom jer se nudi već od 20.490 u osnovnom paketu opreme. Ono što je svakako prednost Toyote je dobra raspoloživost vozila. Dok su oni koji postanu vlasnici Toyotinog vozila bezbrižni po pitanju garancije do 10 godina, odnosno 185.000km.

 

Tekst i fotografije: Željko Jelisavac

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *